۳ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۳۹
کد خبرنگار: 1893
کد خبر: 83367276
T T
۱ نفر
شاهکارهای مدیرعامل پرسپولیس در دوران «پسا برانکو»

تهران- ایرناپلاس- شاهکارهای ایرج عرب و مشاور پیشینش سهند حبیب‌زاده یکی یکی رو می‌شود. معلوم نیست چرا مدیرعامل باشگاه پرسپولیس خود را به آب و آتش می‌زند تا ثابت کند رفتن برانکو ایوانکوویچ به الاهلی غیر قانونی است. شاید با این کار خود می‌خواهد هواداران باشگاه را سرگرم کند!

پس از آنکه مذاکره برای آوردن یحیی گل‌محمدی بی‌نتیجه ماند، شاهکارهای ایرج عرب یکی یکی رونمایی می‌شود! «من قرارداد را امضا کردم و عکس گرفتند و گفتند بشار قراردادش را امضا کرده، اما این قرارداد بدون مبلغ بود. البته من این قرارداد را پاره کردم، چون می‌خواستند فشار هواداران را کم کنند.» این‌ها بخشی از صحبت‌های بشار رسن، هافبک عراقی تیم پرسپولیس در برنامه کوررة شبکه الفرات بودکه بیانگر همان مدیریت غلط در ورزش کشور به‌خصوص در فوتبال و باشگاه بزرگی مانند پرسپولیس است.

بشار قرارداد ندارد

بشار رسن ستاره دو فصل اخیر تیم پرسپولیس در حالی ایران را ترک کرد که در واقع قراردادی با این باشگاه ندارد. این در شرایطی است که مدیران پرسپولیس تأکید دارند امضای قرارداد با «رسن» قانونی است، اما هافبک ملی‌پوش عراقی می‌گوید قراردادش را پاره کرده، چرا که روی آن هیچ عددی نوشته نشده بود؛ او همچنین گفت که ۴۰ درصد دستمزدش را از این تیم طلب دارد. بشار رسن حتی به‌صراحت می‌گوید چون اکنون قرارداد ندارد، هر مدیر برنامه‌ای که زنگ می‌زند، به او می‌گوید تو که با پرسپولیس قرارداد داری و این ترفند باشگاه پرسپولیس باعث شده تا برایش مشکل ایجاد شود! اولویت او پرسپولیس است، اما اگر پیشنهادی از ترکیه برسد، بشار می‌تواند برود، چون ترکیه دروازه اروپاست.

پاره کردن قرارداد

اما پاره کردن قرارداد توسط بشار رسن چه معنی‌ای می‌دهد؟ آقای ایرج عرب باید توضیح دهد آیا بازیکنی که به‌صراحت می‌گوید اولویت اولش پرسپولیس است و اکنون از هیچ تیمی پیشنهاد ندارد، این‌که برای راضی کردن هواداران با او یک قرارداد صوری بدون هیچ مبلغی امضا شده، دروغ است؟ یا این هم مانند حاضر بودن پول برانکو و این‌که او باید به تهران بیاید و پولش را بگیرد، یک نوع عوام‌فریبی بوده و به آن باید موضوع تلاش ناموفق برای جلب رضایت فرهاد حمیداوی برای حضور گل‌محمدی در روی نیمکت مربیگری پرسپولیس را اضافه کرد؟ دیدیم که مالک پدیده اعلام کرد برنامه‌های این باشگاه تا دو سال آینده با تفکرات یحیی آماده شده و به همین دلیل، قاطعانه با حضور یحیی در پرسپولیس مخالفت کرد.

ارقام نجومی!

این یعنی یک مدیر باشگاه باید برای آینده تیمش برنامه‌ریزی کند، نه این‌که با وعده و وعید بخواهد تیم‌داری کند یا با قرار دادن مربی یا بازیکن مقابل هواداران بخواهد به زور او را حفظ کند! موضوع مهم این است، به سراغ گزینه‌های خارجی می‌روید، در دوران «پسا برانکو» و ناتوانی شما در جذب گل‌محمدی خبر می‌رسد در این بین، پیشنهادهای نامعقول به برخی مربیان داده می‌شود. صحبت از حضور مربیان ایتالیایی به میان آمده و از والتر زنگا و جیانی دی‌بیازی یاد شده است. این‌که چگونه پرسپولیس در این مقطع به سراغ این مربیان رفته، خود جای سؤال دارد، اما نکته مهم‌تر ارقامی است که درباره دستمزد آن‌ها به گوش می‌رسد.

نزدیکان مدیرعامل

شنیده‌ایم برخی از نزدیکان مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در این زمینه نقش پررنگی دارند و در تلاشند برخی مربیانی که کارنامه عملکرد خوبی هم نداشته‌اند، به پای میز مذاکره بکشانند. اما نکته مهم، رقم‌های پیشنهادی به این مربیان است. با توجه به این موضوع و با کمی پرس‌وجو از افرادی که دستی بر آتش دارند، می‌توان به قیمت واقعی مربیان پی برد، اما رقم‌های دور از واقعیت و بالاتر از آن، چیزی که قیمت اصلی یک مربی است، برای برخی از آن‌ها در نظر گرفته شده که اگر باشگاه چنین پولی داشت، چرا برای راضی نگاه‌داشتن برانکو هزینه نکرد؟ اکنون چه دلیلی دارد که ارقام پیشنهاد شده به مربیان بالاتر از حد استاندارد باشد؟

یکی از چالش‌های اصلی

بدون تردید مشکلی که باشگاه پرسپولیس این روزها با آن دست و پنجه نرم می‌کند، عدم تصمیم‌گیری مناسب از سوی مدیریت آن برای انتخاب جانشین برانکو و البته در پیش گرفته نشدن روندی مناسب برای مذاکره با مربیان است. به‌عنوان مثال، موضوع مذاکره با یحیی آن هم در شرایطی که او با پدیده قرارداد داشت! در این زمینه برخی از نزدیکان ایرج عرب نقش اساسی را ایفا می‌کنند و باید این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد. به جرئت می‌توان گفت مشکلات پرسپولیس بزرگ‌تر از آن چیزی است که به چشم می‌آید و در این میان، ارائه پیشنهادهای دور از واقعیت به برخی از مربیان نیز به یکی از چالش‌های اصلی باشگاه تبدیل شده است.

اخطار دوم برای الاهلی

باشگاه پرسپولیس نامه جدی و رسمی خود را همراه با رونوشتی برای فیفا به‌عنوان اخطار دوم برای باشگاه الاهلی و فدراسیون فوتبال عربستان ارسال کرد. منصور بن مشعل، مدیر عامل باشگاه الاهلی مدعی شد این باشگاه عربستانی به‌طور قانونی برانکو ایوانکوویچ را به خدمت گرفته است. او درباره این‌که گفته می‌شود باشگاه پرسپولیس قصد شکایت از باشگاه الاهلی و برانکو به فیفا برای عقد قراردادی غیرقانونی دارد، گفت: «ما اهمیتی به نظر ایرانی‌ها یا هر کس دیگری نمی‌دهیم. مهم این است که ما به‌صورت قانونی با این مربی قرارداد بسته‌ایم. برانکو قراردادش را با پرسپولیس فسخ کرده و اگر مشکلی بود، او با ما قراردادی امضا نمی‌کرد.»

نیاز به پوست‌اندازی

درباره جدایی برانکو باید گفت که در قراردادش با پرسپولیس بندی مبنی بر حق فسخ وجود داشت که به استناد آن از این تیم جدا شد و به الاهلی رفت. این‌که چرا باشگاه پرسپولیس مدعی است قرارداد برانکو با الاهلی غیرقانونی بوده، جای سؤال دارد که آیا آب رفته به جوی باز می‌گردد یا نه؟ اکنون پرسپولیس دقیقاً دوران افت و نزول خود را سپری می‌کند و با رفتن برانکو و پا به سن گذاشتن چند مهره تأثیرگذار این تیم، نیاز به یک پوست‌اندازی کامل دارد. در حالی‌که پرسپولیس اکنون به یک دگردیسی نیاز دارد و باید دست به جوانگرایی بزند و جوانان پر مایه و البته قابل‌اعتمادی را جذب کند، با طرح شکایت از برانکو زمان را بیهوده از دست می‌دهد. پرسپولیس و طرفدارانش باید پروفسور را فراموش کنند و بدون او ادامه حیات دهند.

گزارش و تحلیل از مجید روان‌ستان

۱ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.