۲۴ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۳۴
کد خبرنگار: 1912
کد خبر: 83389929
T T
۵ نفر
عدد و رقم‌های یک روز اقتصاد ایران

تهران- ایرناپلاس- تا به حال فکر کرده‌اید در طول ۲۴ ساعت در اقتصاد ایران چه می‌گذرد؟ چه مقدار واردات و صادرات انجام می‌شود و چه تعداد کسب‌وکار جدید، فعالیت خود را آغاز می‌کنند؟ وقتی همه مشغول کار و زندگی خود هستیم، قانونگذاران چه تغییری در وضعیت اقتصادی‌مان ایجاد می‌کنند؟

هر صبح که روز خود را آغاز می‌کنیم، به محل کار خود می‌رویم، در کلاس‌های درس حاضر شده یا مشغول خانه‌داری می‌شویم، اقتصاد کشور در مسیر خود حرکت می‌کند، حرکتی که همه ما به‌نوعی از آن تأثیر می‌گیریم و بر آن تأثیر می‌گذاریم.

بخشی از تولید کشور به عهده ما قرار دارد و البته در مصرف هم سهم خودمان را داریم؛ برخی بیشتر و برخی کمتر. به هر حال همه ما در شکل‌گیری اعداد و ارقامی که ایرناپلاس از یک روز اقتصاد ایران جمع‌آوری کرده، نقش داریم.

منابع آماری، اعداد و ارقام خود را در بازه‌های زمانی مشخصی ارائه می‌دهند. برخی از این آمارها به‌صورت روزانه نیز در دسترس هستند، اما برخی دیگر آمارهایی هستند که به‌صورت هفتگی، ماهانه، فصلی یا سالانه منتشر می‌شوند. ما روز سه‌شنبه، ۱۱ تیر ۱۳۹۸ را انتخاب کردیم تا ببینیم در یک شبانه‌روز در اقتصاد ایران چه می‌گذرد؟

واردات یک روز ایران چقدر است؟

بر اساس آمارهای روزانه گمرک، مجموع واردات ۲۰ کالای عمده وارداتی در این روز، حدود ۸۱ میلیون دلار یا بیش از ۳۴۰ میلیارد تومان است. ذرت دامی در جایگاه اول این فهرست ۲۰ کالایی است و بیش از ۲۱ میلیون دلار یعنی حدود ۹۱ میلیارد تومان به واردات آن اختصاص پیدا کرده است. گوشی تلفن همراه، آخرین کالای این فهرست است که ۹۴۰۰ دستگاه آن با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده است.

گمرک در فهرست دیگری، واردات صورت گرفته به کشور را بر اساس ۲۰ کشوری که بیشترین ارزش وارداتی را از آنها داشتیم، منتشر کرده است که بر اساس آن، مجموع ارزش واردات از این ۲۰ کشور بیش از ۱۵۸ میلیون دلار یا تقریباً ۶۶۵ میلیارد تومان است. کالاهای وارد شده به ایران در این روز، از کشورهای مختلفی آمده‌اند؛ از ژاپن و جمهوری کره در خاور دور گرفته تا برزیل در آمریکای لاتین. میزان واردات از سوریه نیز بیش از ۷۲۶ هزار دلار یا سه میلیارد تومان بوده که جایگاه شانزدهم در بین ۲۰ کشور اصلی واردکننده به ایران را به‌دست آورده است.

تعداد درخواست واردات در یک روز

برای واردات کالاها، نیاز به ثبت سفارش و تخصیص ارز است که با همکاری مشترک وزارت صمت و بانک مرکزی انجام می‌شود. تعداد ثبت سفارش در ۱۱ تیر سال جاری، ۵۲۹ مورد و به ارزش حدودی ۱۲۰ میلیون دلار بوده است.

کالاهایی که از کشور خارج می‌شوند

فهرست ۲۰ گانه کالاهای صادراتی ایران نشان می‌دهد مجموع صادرات ایران در این روز، حدود ۶۹ میلیون دلار یا ۷۷۲ میلیارد تومان است. بیشترین کالای خریداری شده از ایران در این روز، پاراکسیلن است که نوعی هیدروکربن آروماتیک است و در ساخت پلی‌استر و پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. بخش عمده کالاهای این فهرست ۲۰ تایی را محصولات پتروشیمی، مواد شیمیایی، روغنی، کودها و مانند این تشکیل می‌دهد، اما بیستمین مورد، پنیر است که ارزش صادرات آن بیش از ۵۰۶ هزار دلار یا پنج میلیارد تومان بوده است.

اگر صادرات را بر اساس کشورهای مقصد در نظر بگیریم، مجموع صادرات به ۲۰ مقصد اصلی کالاهای ایرانی در این روز، تقریباً ۱۳۰ میلیون دلار یا حدود یک میلیارد و ۴۵۹ میلیون تومان بوده است و همه کشورهای همسایه، خریدار کالاهای ایرانی بوده‌اند.

چند نفر وارد دنیای تجارت خارجی می‌شوند؟

واردات و صادرات کالا بدون کارت بازرگانی به‌صورت رسمی و قانونی قابل انجام نیست و حالا که از واردات و صادرات گفتیم، خوب است نگاهی به تعداد کارت‌های بازرگانی صادر شده در ۱۱ تیر بیندازیم. در این روز، ۱۹ کارت بازرگانی جدید صادر شده و ۲۹ کارت بازرگانی نیز تمدید شده‌اند.

کسب‌وکارهای جدیدی که در یک روز متولد شدند

بر اساس آمار دبیرخانه هیئت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور، در یازدهم تیر بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار واحد صنفی در کشور فعال بودند. تعداد شاغلان در آنها به بیش از ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر می‌رسد. در این روز، ۳۶۸ پروانه کسب‌وکار صادر شده است.

بر اساس آمارهای وزارت صمت نیز، در این روز، ۲۷ مجوز نماد اعتماد الکترونیکی برای کسب‌وکارهای الکترونیکی صادر شده است.

چقدر مصرف کردیم؟

مصرف برق بر اساس گزارش وضعیت شبکه برق کشور در پیک روزانه ۱۱ تیر، ۵۱ هزار و ۶۴۳ مگاوات و در پرمصرف‌ترین ساعت شب، ۵۱ هزار و ۵۱۱ مگاوات بوده است.

مصرف روزانه آب نیز به گفته حمیدرضا جانباز، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، به‌طور متوسط برای هر نفر ۱۵۵ لیتر است.

علیرضا صادق‌آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز میانگین مصرف روزانه بنزین را در کشور حدود ۹۴ میلیون لیتر اعلام کرده است. تولید روزانه بنزین در کشور، به گفته بیژن زنگنه، وزیر نفت، ۱۱۰ میلیون لیتر است.

یک روز با اوراق مالی

شاخص کل بورس در ۱۱ تیر، ۲۴۸ هزار و ۲۷۵ واحد بود. تعداد معاملات انجام شده در این روز ۲۶۱ هزار، و حجم معاملات، دو میلیارد و ۸۲۲ میلیون سهم و اوراق مالی بهادار بود که ارزشی بیش از ۱,۰۹۷ میلیارد تومان را در بورس تهران رقم زدند.

شاخص فرابورس نیز در این روز ۳۱۹۷ واحد و ارزش معاملات به‌طور تقریبی ۸۶۷ میلیارد تومان بود که با جابه‌جایی یک میلیارد و ۶۹۵ میلیون سهم، ایجاد شد.

برداشت از خزانه در یک روز

در ۱۱ تیرماه، خزانه ۳۶ مورد پرداخت به دستگاه‌های اجرایی داشته که مجموع آن، رقمی حدود ۳۶ میلیارد و ۶۱۵ میلیون تومان بوده است. ۲۳ مورد از این پرداخت‌ها، از نوع هزینه‌های عمومی و یک مورد، اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بوده است. در ۱۲ مورد هم نوع پرداخت مشخص نیست و در قسمت نام دستگاه اجرایی به‌جای نام دستگاه، عدد «۲۰» ذکر شده که مجموع مبلغ ۱۲ پرداخت انجام شده به این دستگاه از خزانه، بیش از پنج میلیارد تومان بوده است. نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، ستاد اقامه نماز ۶۷۵ میلیون تومان و سازمان امور عشایری نیز کمی بیشتر از ۳۰۰ میلیون تومان در این روز دریافت کرده‌اند.

تصویب یا ابلاغ قوانین

بر اساس سامانه ملی قوانین و مقررات، سه مورد ابلاغ تصویب‌نامه در یازدهم تیرماه انجام شده که هر سه به‌نوعی آثار اقتصادی داشتند. اصلاح در یکی از مواد آیین‌نامه اجرایی قانون بودجه ۱۳۹۷، لغو یک تصویب‌نامه درباره منطقه آزاد و ویژه اقتصادی بروجرد و اصلاح یک تصویب‌نامه درباره منابع حاصل از افزایش نرخ گاز CNG تغییرات مؤثر در قوانین و مصوبات اقتصادی بودند.

۵ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.