تهران- ایرناپلاس- اصغر شرفی بازیکن سابق تیم ملی کشور این روزها از فوتبال فاصله گرفته و تنها ارتباطش با فوتبال از طریق دیدن بازی‌ها از تلویزیون است. حرفش را رک می‌زند و اهل مماشات نیست.

به گزارش ایرناپلاس، بازیکن و سرمربی اسبق استقلال در گفت‌وگو با ایرناپلاس به نکات خوبی از شهرآورد زمستانی امسال اشاره دارد. مربی باتجربه و بازیکن اسبق تیم ملی کشورمان این دیدار را یکی از بازی‌های زیبا این دو تیم می‌داند که تاکنون دیده است.

داور در حد این بازی نبود
پیشکسوت فوتبال در این باره به ایرناپلاس گفت: «یک فوتبال خیلی خوبی بود، منتهی گاهی وقت‌ها داور سکته می‌انداخت و در حد این بازی نبود. علت نتیجه هم برمی‌گشت به اینکه هر دو تیم بازیکنان خلاقی داشتند. یعنی اینکه آنها بالاتر از تاکتیک تیمی کار کردند. این باعث می‌شد هر لحظه منتظر دیدن گل باشیم. بازیکنان خلاق، تابع تاکتیک تیمی نیستند. خودشان در لحظه تصمیم می‌گیردند و اینها (گلزنان دو تیم) تصمیم‌های خیلی خوبی گرفتند. به گل «قائدی» نگاه کنید؛ او به گونه‌ای زد که از بین پاهای دو بازیکن عبور کرد، به نفر سوم هم خورد و به گل تبدیل شد.»

بازیکنان خلاق احتیاجی به تاکتیک تیمی ندارند
وی که مربی تیم ملی و دستیار حشمت مهاجرانی در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین بود، افزود: «اگر بخواهید هزار بار هم این کار را انجام دهید، نمی‌شود. شما بیایید به بازیکن بگویید من اکنون یک تاکتیکی برایتان می‌گذارم که شما شوت بزنید تا از بین پاهای دو نفر عبور کند و به نفر سوم در درون دروازه قرار گرفته برخورد کند و به گل تبدیل شود. هرگز چنین گلی را نخواهید دید. بخاطر بازیکنان خلاقی که هر دو تیم داشتند، این دیدار را قشنگ شده بود. آنها بازیکنانی هستند که خودشان خلق موقعیت می‌کنند و احتیاجی به تاکتیک تیمی ندارند.»

امیری لحظه‌ای تصمیم گرفت
شرفی در پاسخ به این پرسش که اگر موقعیت‌های پرسپولیس نصیب مهاجمان استقلال می‌شد، نتیجه تغییر می‌کرد یا خیر، گفت‌: «به هیچ عنوانی نمی‌شود اینگونه فکر کرد، ببینید گلی که مهدی قائدی به ثمر رساند، هیچکس جز خودش نمی‌توانست بزند. شما ببینید هر چهار گل این دیدار را بازیکنان خلاق این دو تیم رقم زدند. به گل دوم پرسپولیس توجه کنید، اصلاً حالت گل را نداشت و وحید امیری یک لحظه پای خود را گذاشت جلوی توپ و گل به ثمر رسید. او در بین دو مدافع حریف قرار داشت که آنها با هم برخورد کردند، امیری لحظه‌ای تصمیم گرفت که پای خود را جلوی توپ قرار دهد.»

فوتبال ایران بازیکنان خلاق زیاد دارد
مهاجم اسبق تیم‌های شاهین و پاس ادامه داد: «در آن صحنه سه بازیکن (دانشگر و غلامی از استقلال، امیری از پرسپولیس) با هم بدنبال توپ می‌دویدند، بازیکن پرسپولیس لحظه‌ای تصمیم گرفت که باید پای خود را بگذارد جلوی توپ و این عمل را هر بازیکنی نمی‌تواند انجام دهد بجز بازیکنان خلاق. در حال حاضر فوتبال ایران بازیکنان خلاق زیاد دارد و همه گل‌های این بازی روی خلاقیت فردی بازیکنان به ثمر رسید. گل اول استقلال هم همین طور بود، بازیکن پرسپولیس (کمال کامیابی‌نیا) با ارسلان مطهری یک و دو کرد و توپ جلوی پای او افتاد و گل زد.»    

کریمی و مهدوی‌کیا تاکنون کار مدیریتی انجام نداده‌اند
وی اظهار داشت: «شاید اگر این بازی تماشاگر داشت فوتبال قشنگ‌تر هم می‌شد. فکر می‌کنم در این فصل تا روز آخر معلوم نشود که کدامیک از تیم‌ها قهرمان می‌شوند. تیم‌ها خیلی به هم نزدیک هستند. شما نباید از تیم سپاهان غافل شوید، همچنین تیم‌های تراکتور، گل‌گهر، صنعت‌نفت و ... فکر می‌کنم سرنوشت قهرمان به روز آخر کشیده می‌شود. این قشنگی فوتبال است.
اگر این غیر ورزشی‌ها بگذارند! من فکر می‌کنم این اتفاقاتی که اخیراً افتاده و گفته می‌شود علی کریمی با مهدی مهدوی‌کیا برای نامزدی ریاست فدراسیون فوتبال می‌آیند؛ آنها فوتبالیست‌های خوبی بودند، اما آنها تاکنون کار مدیریتی انجام نداده‌اند.»

راست می‌گویید بروید سراغ فوتبالی‌ها
شرفی معتقد است دست‌هایی در کار بوده که فوتبالی‌ها را خراب کند، «اگر قرار بود یک فوتبالی ریاست فدراسیون فوتبال را برعهده بگیرد، باید سراغ محمد دادکان می‌رفتند، باید محمد مایلی‌کهن را می‌آوردند که هم فوتبالی هست و هم کار مدیریتی کرده؛ به نظرم آنها می‌خواهند هم کریمی و هم مهدوی‌کیا را خراب کنند. آقایان اینها را خراب نکنید! شما می‌خواهید دو تا از بهترین‌های فوتبال ایران را خراب کنید. اگر قصدتان آوردن فوتبالی‌ها هست بروید سراغ نفراتی که گفتم؛ بروید سراغ محسن صفایی‌فراهانی؛ گرچه او فوتبالی نیست، اما مدیریت بلد است و فوتبالی را در کنار خود قرار می‌دهد. هادی طاووسی هست بروید و از او مشاوره بگیرید. بسیاری‌ از فوتبالی‌ها هستند که مدیریت کرده‌اند و سرپا هستند و می‌توانند به کمک فوتبال ما بیایند.»