۲۳ دی ۱۳۹۹، ۱۸:۵۹
کد خبرنگار: 1906
کد خبر: 84183510
T T
۱۳ نفر

برچسب‌ها

تاکتیک نه، خلاقیت فردی بازیکنان

۲۳ دی ۱۳۹۹، ۱۸:۵۹
کد خبر: 84183510
مجید روان‌ستان
تاکتیک نه، خلاقیت فردی بازیکنان

تهران -ایرناپلاس- شهرآورد زمستانی امسال برنده نداشت. در دیداری معوقه از هفته هشتم در یک بازی جذاب و پرگل، استقلال و پرسپولیس به تساوی دو بر دو رسیدند. بازی که گل‌های آن،‌ نه از روی تاکتیک،‌ بلکه خلاقیت فردی بازیکنان بود.

به گزارش ایرناپلاس، آبی‌پوشان خیلی زود به خود بالیدند و فراموش کردند که تکلیف شهرآوردها دقیقه دوم بازی روشن نمی‌شود، اما به رقیب خود نیز یادآوری کردند که تا پیش از سوت پایان، هیچکس برنده بازی نیست.

این مسابقه یکی از جذاب‌ترین و سریع‌ترین بازی‌های این دو تیم در سال‌های اخیر بود و در حالی مانند تقابل گذشته دو تیم، با تساوی ۲-۲ به پایان رسید که نیمه دوم برخلاف نیمه اول، پر از شوت در چارچوب و موقعیت‌های گل بود.
در نیمه اول تنها یک شوت در چارچوب ثبت شد که آن هم گل استقلال بود؛ اما در نیمه دوم ۷ شوت زده شد که ۶ ضربه از آن پرسپولیسی‌ها بود و جالب اینکه استقلالی‌ها در مجموع بازی را با دو شوت در چارچوب به پایان رساند؛ دو ضربه‌ای که هر دو تبدیل به گل شد، اما سهم سرخ‌ها از ۶ ضربه در چارچوب هم ۲ گل بود.

نوراللهی؛ مرد ناکام میدان
استقلال در نیمه نخست با وجود شکافی که بین مدافعان میانی خود داشت دفاع استواری نسبت به نیمه دوم نشان داد، اما در نیمه دوم کادر فنی استقلال نه تنها آن را ترمیم نکرد، بلکه با آوردن یک مهاجم به جای یک مدافع، در عمل اختیار بازی را به پرسپولیس داد و از همان ناحیه ۲ گل خورد و چند گل هم نخورد.
مرد ناکام میدان، احمد نوراللهی بود که چهار موقعیت ایده‌آل (تک به تک یا در برابر دروازه خالی) را از دست داد. شاید طرفداران پرسپولیس تا مدت‌ها با خاطره، گل‌هایی که نوراللهی در دربی زمستان ۹۹ را نزد، زندگی کنند و حسرت بکشند.

اشتباهات فکری
سرمربی استقلال اشتباهاتی هم در چیدمان خود داشت و آن هم استفاده از محمد نادری بازیکنی که مدت‌ها به دلیل مصدومیت از شرایط بازی دور بود به جای هروویه میلیچ آماده روی نیمکت‌.
او در ابتدای نیمه دوم با بیرون کشیدن سیداحمد موسوی از خط دفاعی و ورود شیخ دیاباته، آرایش تیمش را به سه دفاع، چهار هافبک و سه مهاجم تغییر داد. پس از بیرون کشیدن موسوی که با وریا غفوری زوج خوبی را در سمت راست خود ایجاد کرده بودند، در عمل غفوری را در نیمه دوم به یک بازیکن هیچکاره تبدیل و گل اول را از خلع خط دفاعی دریافت کرد.

نمایش ناامیدکننده نادری
با آغاز نیمه دوم، مدافعان استقلال پر اشتباه ظاهر شدند. محمد نادری و عارف غلامی، نباید به مهدی عبدی فرصت مانور می‌دادند. مهاجم پرسپولیس دقیقه ۵۰ دروازه استقلال را باز کرد و ۹ دقیقه بعد با توپ‌ربایی مجدد از نادری، این مدافع و رشید مظاهری را دریبل زد، اما نورالهی بین دو انتخاب بین دروازه ۷ متری و پای مدافع استقلال، دومی را انتخاب کرد و این موقعیت را از دست داد. فکری پس از دریافت گل تساوی، نادری که نمایشی ناامید کننده داشت را از زمین خارج کرد و محمد دانشگر که یک مدافع میانی است را به زمین فرستاد و بلافاصله گل دوم را دریافت کرد.

تعویض‌های استقلال
سیامک نعمتی، احمد نوراللهی و وحید امیری با مثلثی که در سمت چپ استقلال شکل داده بودند نادری را به اشتباه انداختند. شاید بهتر بود کادر فنی استقلال، میلیچ را به جای نادری در سمت چپ قرار می‌داد و دانشگر را بجای غلامی که با داشتن کارت زرد کم تحرک و با ترس بازی می‌کرد به میدان می‌فرستاد تا خط دفاعی خود را ترمیم کند.
حرکت عبدی و پاس او به امیری که در بین دو مدافع تماشاگر استقلال به گل دوم پرسپولیس تبدیل شد، خبر از عدم تمرکز کافی کادر فنی آبی‌ها به این خط بود و سوال بزرگ شهرآورد به تعویض‌های فکری تعلق می‌گیرد.

صرف‌نظر از بازی زیبا، باید به این مساله توجه کرد که هر چهار گل این دیدار روی خلاقیت فردی بازیکنان به ثمر رسید و نه حرکات از پیش تمرین شده تاکتیکی. اگر احمد نوراللهی نیز مانند چهار گلزن این دیدار خلاق بود، بدون تردید نتیجه این شهرآورد چیز دیگری می‌شد.

۱۳ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.