۳۰ دی ۱۳۹۹، ۱۹:۲۸
کد خبرنگار: 1906
کد خبر: 84190769
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

کاش برای هیأت‌رئیسه ثبت‌نام می‌کرد

تهران- ایرناپلاس- بدون تردید موفقیت در انتخابات فدراسیون‌های ورزشی بدون هماهنگی و لابی با مدیران رای‌دهنده‌ای که در استان‌ها منصوب شده هستند، امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین شرکت‌کنندگانی همچون علی کریمی که فاقد این لابی‌ها باشند، امکان کسب آرای برتری را نخواهند داشت.

به گزارش ایرناپلاس، از نگاه بسیاری از کارشناسان فوتبالی، بهتر بود کریمی ابتدا برای هیأت‌رئیسه ثبت‌نام می‌کرد زیرا اگر در جمع هیأت‌رئیسه قرار بگیرد، نفرات حاضر در مجمع نیز راحت‌تر رای می‌دهند. ضمن آنکه حضور در هیأت‌رئیسه، سبب می‌شود با همه زیروبم‌های مدیریت، مسائل مالی، کمیته‌های مختلف و مربی‌ها بیشتر آشنا شود.

کاش خاکپور هم می‌آمد
قرار گرفتن کریمی در جمع هیأت‌رئیسه باعث می‌شود در ریز مسائل قرار گیرد. اختیارات که با رئیس فدراسیون فوتبال نیست! همه مصوبات باید در هیأت‌رئیسه بیاید و کریمی اگر در جمع هیأت‌رئیسه باشد می‌تواند نقطه‌نظرات خود را بیان کند، جلوگیری کرده و یا نظر مخالف دهد. البته حضور فوتبالی‌ها در جمع نامزدهای ریاست فدراسیون فوتبال خوب است، بخصوص افرادی که در بخش‌های مدیریتی کار کرده‌اند؛ در باشگاه‌ها و یا جای دیگر؛ بسیار هم ارزنده است. کاش محمد خاکپور که ویژگی خاصی دارد قدم در این عرصه می‌گذاشت. خاکپور یک مدیر به تمام معناست. هم خوش صحبت است و هم مدیریت قوی دارد.

مدیریت فدراسیون کمتر از یک وزارتخانه نیست
کسی که ادبیات و رفتارش خوب باشد، تاثیر می‌گذارد. خاکپور احترام بزرگ‌تر را می‌داند، فوتبال را از پایه شروع کرده و در همه رده‌های ملی نیز بازی کرده و یک شخصیت فرهیخته است. در عرصه مدیریت فدراسیون فوتبال باید فوتبالیست‌هایی بیایند که بتوانند خوب صحبت کرده، خوب مدیریت کنند و بتوانند مسائل را از هم به خوبی تشخیص دهند. چون بحث مدیریت، متفاوت از دیگر حوزه‌هاست. ساده نیست؛ مدیریت فدراسیون فوتبال کمتر از یک وزارتخانه نیست چون با کل کشور مواجه‌اید.

مصطفوی از دبیرکلی شروع کرد
اینکه فوتبالیست‌ها بیایند خوب است، اما به شرط آنکه آن ویژگی‌ها در آنها وجود داشته باشد. داریوش مصطفوی، بعد از انقلاب دبیرکل فدراسیون فوتبال شد، چون یک فرد تحصیل کرده، فوتبالیست و دنیا دیده بود با دبیرکلی شروع کرد تا رسید به ریاست فدراسیون فوتبال.
ای کاش فوتبالیست‌های تحصیل کرده‌ای مانند حسین کلانی‌ها نیز می‌آمدند در بدنه فوتبال مسئولیت می‌گرفتند؛ چه در هیأت فوتبال و چه در دپارتمان‌های مختلف کمیته تیم‌های ملی مسئولیت می‌گرفتند تا با همه الفبای آن آشنا می‌شدند تا سقف فدراسیون هم برسند.

فوتبال ورشکسته ما
برای پست مدیریت، ویژگی‌ها و فاکتورهایی لازم است و باید آنها باشد تا موفقیت یک مدیر را برای اندکی تضمین کند. وگرنه به مشکل خواهد خورد. اداره فدراسیون فوتبال سخت است. شما باید بتوانید خوب اعمال مدیریت کنید، مدیر استراتژیک باشید، مدیر برنامه‌ریزی و حداقل یک برنامه سه تا پنج سال پیش روی خود داشته باشید. وقتی در جلسات داخلی و یا خارجی هستید با صحبت‌ها، بیانات و ادبیات‌تان بتوانید در طرف مقابل تاثیر بگذارید. اگر مدیریت فدراسیون ما در دو دهه اخیر درست بود فوتبال ما ورشکسته نمی‌شد.

حقیقیان: همه چیز قائم به شخص است
سیدمحمود حقیقیان کاپیتان پیشین تیم ملی کشورمان در این رابطه به ایرناپلاس گفت: «فدراسیون فوتبال در کشورهای پیشرفته، معضل بزرگی محسوب نمی‌شود، چون به هر حال آنها یک خط و ربطی، قواعدی، قانونی دارند و هر کسی که رئیس شود فقط یک مسئولیت سنگینی به او داده می‌شود که مجری طرح‌ها و قوانین و مسائل باشد. اما در ایران متاسفانه همه چیز قائم به شخص است؛ یعنی هر جا یک شخصی مدیر می‌شود همه به رنگ او در می‌آیند و با شرایط وی، اظهارنظرهایش، با صحبت‌هایش خط می‌گیرند و همه چیز شکل می‌گیرد. از این روی این پست مهم شده است.»

به من گفت برو فدراسیون بنشین!
هافبک پیشین تیم‌های پاس و شاهین افزود: «در بسیاری از پست‌ها به همین صورت است چون ما قائم به شخص هستیم. هر کسی می‌آید خط و باند خود، مسائل خود، طرح‌های خود را می‌آورد و خط سیر، جدید می‌شود. در زمان گذشته مانند اوائل انقلاب، آقای مصطفی داوودی (رئیس سازمان تربیت‌بدنی وقت) یک‌بار مرا خواست، تا آن زمان نه من او را می‌شناختم نه ایشان مرا، تنها از چند نفر شنیده بود که من کاپیتان تیم ملی هستم. به من گفت برو فدراسیون فوتبال بنشین! گفتم حاج آقا کجا؟! گفت دارم می‌گویم برو فدراسیون فوتبال بنشین! خیلی ساده فکر می‌کرد، انگار ریاست کردن فدراسیون فوتبال راحت است.»

دنبال رئیس می‌گشتند
وی اظهار داشت: «چون جوان بودم و در حال بازی کردن در تیم ملی این مسئولیت را قبول نکردم. گفت برو یک نفر دیگر را بیاور که در این پست قرار بگیرد. من آقای دادکان را بردم و ایشان هم درخواست آقای داوودی را قبول نکرد. خواستم بگویم در زمان ما آنقدر ساده برای فدراسیون فوتبال دنبال رئیس می‌گشتند. الان با توجه به وضعیتی که فوتبال ما پیدا کرده واقعاً معضلی شده و مشکل اصلی این است که زیرساخت‌ها کامل نیست و فقط بالای هرم را می‌چسبیم. همیشه همه مدیریت‌ها در کشور مشکل داشته است. اگر مثلاً بیایند بگویند فدراسیون فوتبال مخصوص فوتبالی‌هاست، اصلاً اسمش فدراسیون فوتبال است.»

آقای کریمی! قدمت‌تان روی چشم
حقیقیان که سابقه بازی در تیم‌های پیام، بنیاد شهید و مهر شمیران را دارد، تاکید کرد: مهندس معمار نباید بیاید، تاجر فرش که نباید حضور پیدا کند، اگر فوتبال است بیایند برنامه‌ریزی کنند که چه کسی یا چه کسانی در آنجا حضور پیدا کنند.
وی افزود: «یک فردی که فوتبالی باشد، تیم ملی بازی کرده باشد، درس‌های مدیریت و اقتصادش را گذرانده باشد و با این فاکتورها بیاید رئیس فدراسیون فوتبال شود تا بتواند هم سرمایه‌گذاری و هم درآمدزایی کند. کم و کسری نیاورد. آقای علی کریمی شما که می‌خواهید بیایید قدمت‌تان روی چشم، فوتبالی هستید حق‌تان است.»

سایه امثال آقای دادکان را با تیر می‌زدند
وی ادامه داد: «امثال شماها باید بیایید اما پیش از حضور در این جایگاه باید این کلاس‌ها را بگذرانید و با قدرت هم بیایید که در آن صورت، کارتان هم درست انجام می‌شود. زیرا همه این زیرساخت‌ها و مسائل درسی‌ آن را از استادهایی که این کار را کرده‌اند، آموخته و حالا یک فرد کامل شده‌اید و فوتبالی هم هستید و مسائل جانبی آن را هم می‌دانید. در گذشته، فوتبالی‌ها که می‌آمدند، متاسفانه بودجه و امکانات نمی‌دادند؛ سایه امثال آقای دادکان را با تیر می‌زدند که ایشان کنار برود و خودشان که فوتبالی نبودند بیایند وقتی هم آمدند بودجه آمد، در مجلس و جاهای دیگر نفر داشتند تا بگویند این غیر فوتبالی بود که نسبت به آن فوتبالی بهتر کار کرد.»

چرا سراغ آقای صفایی‌فراهانی نرفتید
رئیس پیشین کمیته آموزش فدراسیون فوتبال افزود: «آقایان! شما آن بودجه‌ای که در اختیار ایشان قرار دادید، غیرفوتبالی را موفق نشان دادید و با توجه به آن بودجه‌ای که در اختیار او قرار دادید با بودجه‌ای که فوتبالی داشت قابل مقایسه نبود! وقتی به بن‌بست رسیدید چرا سراغ آقای صفایی‌فراهانی نرفتید و از او بپرسید چرا در زمان مدیریت‌تان موفق بودید؟! از وی مثل یک مدرس استفاده می‌کردید که تجربه کارهایی را انجام داده بود به دیگران انتقال دهد. آقای صفایی‌فراهانی اگر فوتبالی نبود، افراد تحصیل کرده و کارآزموده را آورد، در کنار خود فوتبالی‌ها جمع کرد و نظرات آنها را می‌گرفت و اجرا می‌کرد.»

آنها که دوره مدیریت ندیده‌اند
حقیقیان با بیان اینکه اینها نه تنها فوتبالی‌ها را نیاوردند، بلکه پای بسیاری از غیرفوتبالی هم به فدراسیون باز شد، گفت: «علی کریمی و مهدی مهدوی‌کیا پا پیش گذاشته‌اند، الان همه منتقدان می‌پرسند آنها که دوره مدیریت ندیده‌اند، کجا مدیر بوده‌اند؟ واقعیت اینکه ما باید از پیش، آنها را برای این پست آماده می‌کردیم. ما باید می‌آمدیم بین بازیکنان تیم ملی که علاقه‌ای به کار مربیگری ندارند و به مدیریت نظر مثبت داشتند را دعوت می‌کردیم، برایشان کلاس مدیریت می‌گذاشتیم، به کلاس زبان می‌فرستادیم تا اگر در آینده خواستند رئیس فدراسیون شوند، مشکلی نداشته باشند.»

رئیس فدراسیون حتماً باید فوتبالی باشد
وی که به مدت پنج سال در هیأت‌مدیره باشگاه صنعت‌نفت آبادان حضور داشت افزود: «از نظر من کسی که می‌خواهد نفر اول فوتبال این مملکت باشد، حتماً باید فوتبالی باشد و دوره مدیریت گذرانده باشد، باید بداند که چگونه منابع مالی را تأمین و چطور درآمدزایی کند؛ باید بداند با تیم‌های باشگاهی چگونه صحبت و مشکلات‌شان را حل کند وگرنه برای چه آمده‌ای و در رأس قرار گرفته‌ای؟ اگر نمی‌توانی باید کسی بیاید که بتواند همه این کارها را انجام دهد.»

فرشیدی: با حضور کریمی و مهدوی‌کیا مخالفم
مهرداد فرشیدی یکی از روزنامه‌نگاران قدیمی و گزارشگر سابق رادیو در این رابطه به ایرناپلاس گفت: «من هم با نظر آقای اصغر شرفی موافقم و با حضور افراد خوش‌نامی مثل علی کریمی و مهدی مهدوی‌کیا که در فوتبال درخشان ظاهر شدند در رأس فدراسیون فوتبال مخالفم، چون ریاست فدراسیون فوتبال بیش از اینکه تخصص فنی بخواهد، تخصص مدیریتی و اقتصادی می‌خواهد. کسی که وارد این عرصه می‌شود ارتباطات بین‌الملل باید بداند تا در بازی‌هایی که در صحنه سیاست ورزش برگزار می‌شود، نقش داشته باشد، بتواند چگونه با فیفا، ای‌اف‌سی تعامل کند. بتواند چگونه مشکلات فوتبال ایران که عمده آن اقتصادی است را برطرف بکند.

اگر نگاهی به فدراسیون کشورهای موفق در فوتبال جهان بیندازید کمتر اتفاق افتاده که یک بازیکن، یک داور و یا یک مربی به مدارج ریاست بر فدراسیون فوتبال کشورش برسد؛ به دلیل اینکه آنها در فوتبال موفق هستند اما این معنای موفقیت در مدیریت فوتبال هم نیست. همانطوری که آقای دادکان با وجود تلاش زیادی که کرد، در فدراسیون فوتبال و یا یک مدیر موفق نبود! اگرچه بعضی‌ها قصد دارند ایشان را موفق جلوه دهند.»

یادی از نوآموز و مصطفوی
عضو هیأت‌علمی دانشگاه افزود: «‌آقای صفایی‌فراهانی به هیچ وجه پیشینه ورزشی نداشت اما چون اصول مدیریت و سیاست را می‌دانست، شم اقتصادی هم داشت، فدراسیون فوتبال را بسیار پر و بال و تا حد جایگاه خود ارتقا داد و بعد از او دیگران هم آمدند از همان شرایط استفاده کردند.

شاید جزو معدود کسانی که بازیکن بودند و مدیر خوبی هم شدند می‌توانیم از تیمسار نوآموز و داریوش مصطفوی یاد کنیم که به هر حال از بازیگری شروع کردند اما به دلیل پیشینه کاری‌شان یعنی تیمسار نوآموز یکی از امرای ارتش بود و در ارتش امیر شدن به سادگی نیست؛ باید توان سیاسی، اجرایی و علمیاتی خیلی باشد. آقای مصطفوی هم رئیس گمرکات استان هرمزگان به عنوان مهم‌ترین گمرکات کشور ایران بود و سال‌ها در آنجا کار کرد و اصول مدیریت، اصول برقراری ارتباط حتی ارتباط‌های پشت صحنه را هم پیدا کرد و بعد از حضور در فدراسیون فوتبال به صورت نسبی موفق عمل کرد.
بنابراین با توجه به نفراتی که برای انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند، به نظر می‌رسد آقای کیومرث هاشمی از همه فاکتورهای لازم برخوردار است زیرا ایشان پله پله از معلمی ورزش شروع و تا به معاونت وزیر ارتقاء پیدا کرد.»

حرف‌های آقای شرفی کاملاً درست است
وی گفت: «ضمن آنکه در دوره‌ای هم که فدراسیون فوتبال با خطر تحریم روبرو شده بود،ر نخستین بار آقای هاشمی رئیس فدراسیون فوتبال بود. به هر حال عملکرد موثری از خود بروز داد و تجربیات زیادی هم کسب کرد. ضمن آنکه از حق نگذریم دیگر واقعاً اوج گمراهی است که خودمان را فریب دهیم و بدانیم که یک مدیر در فدراسیون فوتبال نباید از ارتباطات سیاسی و ارتباط با دولتمردان برخوردار باشد. حالا خیلی مانده تا به آنجا برسیم و بگوییم رئیس فدراسیون فوتبال واقعاً فردی مستقل است.
در شرایط سیاسی و در شرایط اقتصادی امروز کشور ایران قطعاً باید رئیس فدراسیون فوتبال مقبولیت لازم در بین دولتمردان را داشته باشد تا بتواند امکانات لازم را برای فوتبال کسب کند. به همین علت است که حرف‌های آقای شرفی کاملاً درست است.

۲ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.