تهران- ایرناپلاس- حسین کلانی، حسن روشن و غلامرضا فتح‌آبادی از پیشکسوتان فوتبال کشورمان و تیم‌های استقلال و پرسپولیس در گفت‌وگو با ایرناپلاس، راه موفقیت چگونه بازی کردن را تشریح کردند.

به گزارش ایرناپلاس، حسین کلانی مهاجم اسبق پرسپولیس درباره «داربی» ۹۳ گفت: «درباره این بازی نمی‌توانم قضاوت کنم چون هیچ اطلاعی از شرایط و تمرینات تیم، شرایط روحی و روانی بازیکنان خبر ندارم. حرف‌ها زیاد هست، اما آنچه مهم است اینکه ما پیشکسوتان این باشگاه نمی‌توانیم بپذیریم که پرسپولیس برنده این بازی نباشد.»

آنها بهترین‌های ایران هستند
پیشکسوت فوتبال باشگاه پرسپولیس افزود: «بازیکنان جوان پرسپولیس باید بدانند که آنها بهترین‌های ایران هستند. اگر اینگونه نبودند هرگز کادر فنی این تیم آنها را انتخاب نمی‌کرد. آنها باید تلاش کنند تا بهترین عملکرد را در این این بازی داشته باشند. به امید آنهاست که ما پیشکسوت‌ها مطمئن هستیم که پرسپولیس برنده خواهد شد و انشاالله برنده میدان بازی را ترک می‌کند.»

روشن: مربیان دو تیم با ترس از شکست بازی را شروع نکنند
حسن روشن مهاجم اسبق استقلال درباره «داربی» ۹۳ به ایرناپلاس گفت: «امیدوارم در این دیدار مربیان دو تیم با ترس از شکست بازی را شروع نکنند. خوشبختانه اولین بار است که حتی با شکست نیز در کادر فنی این تیم‌ها تغییراتی ایجاد نمی‌شود و باید مانند گذشته هر دو تیم برای برنده شدن وارد زمین شوند. محمود فکری با وجود اینکه یک هافبک بوده و خودش بهترین را گل‌ها زده است باید به جوانان اجازه دهد هر کاری دلشان بخواهند انجام دهند و از چیزی نترسند. مساله اول فوتبال قدرت بدنی است که هر دو تیم در شرایط یکسانی قرار دارند، اما از نظر روانی هر تیمی آماده‌تر باشد و از فرصت‌ها بیشتر استفاده کنند برنده می‌شود.»

از جوانگرایی فاصله گرفتیم
پیشکسوت باشگاه استقلال در پاسخ به این پرسش که چرا تیم‌ها به بحث جوانگرایی بی‌توجه‌اند، گفت: «ما از زمان کی‌روش که روی آورد به آوردن بازیکنان دو رگه که تقریباً ۱۴ نفر داشتیم، از جوانگرایی فاصله گرفتیم. در باشگاه نیز از جوان‌ها استفاده نمی‌شود زیرا مدیرها بودجه‌ای برای آنها در نظر نمی‌گیرند و آکادمی خود را به دلال‌ها سپرده‌اند و به آنها گفته‌اند خودتان پول در بیاورید و خرج کنید! بنابراین فوتبالیست‌های خوب بیرون می‌ماندند و فوتبالیست‌هایی که پول داشتند، آمدند و هرکس پول بیشتری داد بازی کرد، اما اساس تیم ملی باشگاه‌ها هستند را یادشان رفت.»

جوانان ما ریشه‌های ما هستند
مهاجم اسبق استقلال ادامه داد: «زمان ما در تیم‌های راه‌آهن و بانک ملی که متاسفانه دیگر وجود خارجی ندارند، بازیکنان جوان را بازی می‌دادند و مربیان‌شان نیز پشت‌شان می‌ایستادند. به عنوان مثال تیمی همچون راه‌آهن در بین ۱۲ تیم حاضر در جام تخت جمشید در رتبه دهم قرار می‌گرفت، اما ۵، ۶ بازیکن در تیم ملی جوانان داشت. نفراتی مانند، حافظ طاحونی، بهروز تابانی، محسن مصباح‌ذاکری و ... حتی جوانانش به تیم ملی بزرگسالان نیز راه پیدا کردند، اما اکنون دلالیسیم حاکم قضیه است. یعنی ارتباط بین سرمربی و بازیکن!
در شرایط کنونی کرونایی، بهترین زمان برای تعطیل کردن فوتبال است مانند درختی که از ته هرس می‌شود و آفات آن از بین می‌رود و بعد از رسیدگی مجدد شکوفا می‌شود. جوانان ما ریشه‌های ما هستند که می‌توانستند بهترین‌ها باشند.»

فتح‌آبادی: حساسیت روی این بازی بیشتر است
غلامرضا فتح‌آبادی در دو دوره، ۴ سال برای استقلال و در یک دوره، ۵ سال برای پرسپولیس بازی کرد. او یکی از اولین بازیکنان است که از استقلال به پرسپولیس رفت و البته دوباره به استقلال بازگشت.
وی در آستانه «داربی» ۹۳ به ایرناپلاس گفت: «این بازی مانند همه بازی‌هاست اما حساسیت روی این بازی بیشتر است. تماشاگر، کادر فنی و بازیکنان همه روی این بازی حساس هستند. وقتی گذشته را مرور می‌کنم، می‌بینم این بازی در گذشته هم حساس بوده و این جذابیت فوتبال زیاد می‌کند. و این دو تیم بعد از گذشت چندین دهه وقتی خوب می‌درخشند طرفدارهای بیشتری را به ورزشگاه جذب می‌کنند و بازی‌شان جذاب و دیدنی می‌شود. الان نزدیک به دو سال است که بدلیل کرونا، دیدارهای این دو تیم بدون تماشاگر برگزار می‌شود و الان این بازی هم بدون حاشیه است اما کادر فنی پرسپولیس نه آقای گل‌محمدی، بلکه سایران، زیاد اعتراض می‌کنند که من نمی‌پسندم.»

اعتراض‌های بیش از حد
فتح‌آبادی برای هر دو تیم در «داربی»ها گل زده است؛ مهاجمی گلزن با قدرت سرزنی بالا که از اواخر دهه پنجاه در فوتبال ایران مطرح شد و در دو تیم بزرگ پایتخت و تیم ملی ایران بازی کرد.
وی ادامه داد: «بدلیل اینکه اعتراض‌های بیش از حدی می‌شود، تمرکز همه را به‌هم می‌ریزد. این طرف نیز آقای فکری گاهی عصبانی می‌شود اما اگر بازی‌های مشابه را در کشورهای دیگر ببینید اعضای کادر فنی بدون هیچگونه اعتراضی به بازی می‌پردازند.
بیاییم بازی‌های خارجی را ملاک قرار دهیم و ببینیم آیا وقتی سرمربی در منطقه فنی قرار دارد و کمک‌ها می‌آیند، به جز کمک فکری و برگشتن به نیمکت، کار خاصی انجام می‌دهند؟ کاری به بازی یا بازیکن و داور دارند؟
وقتی این را می‌بینم در مقایسه با خودمان می‌گویم کدامیک درست است؟ آیا به جز زین‌الدین زیدان، ژوزه مورینیو و یا یورگن کلوپ کسی دیگری در لب خط (منطقه فنی) حضور پیدا می‌کند؟»

کادر فنی دو تیم حوصله کنند
فتح‌آبادی خاطرنشان کرد: «بجز آنها هیچیک از دستیارانش حضور ندارند و دخالتی هم به امر داوری و غیره نمی‌کنند. فقط در ایتالیا دیده‌ام گاهی چنین اتفاقی رخ می‌دهد داور بدون هیچ توضیح و توجیهی به آنها کارت می‌دهد و داور چهارم مساله را حل می‌کند، درست بر عکس ما.
به عقیده من، در این بازی باید کادر فنی دو تیم حوصله به خرج داده و اختیار را بدهند به بازیکنان و تا یک بازی خوب و تماشایی را شاهد باشیم. چون حرکات کادر فنی در کنار خط به بازیکنان سرایت می‌کند و آنها را نیز تحریک کرده و باعث ایجاد درگیری می‌شود. با این توضیحات، هر تیمی که حقش باشد، برنده زمین را ترک می‌کند. امیدوارم شاهد یک بازی خوب و تماشاگرپسند از سوی هر دو تیم باشیم.»