۷ آبان ۱۳۹۹، ۱۹:۰۰
کد خبرنگار: 1906
کد خبر: 84091691
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

وضعیت استقلال و پرسپولیس؛ حاصل سوءمدیریت در ورزش کشور

۷ آبان ۱۳۹۹، ۱۹:۰۰
کد خبر: 84091691
مجید روان‌ستان
وضعیت استقلال و پرسپولیس؛ حاصل سوءمدیریت در ورزش کشور

تهران- ایرناپلاس- یکی از مهمترین معضلات فوتبال باشگاهی در ایران، نداشتن یک مدیر فوتبالی است که به همه دردها و مشکلات این بخش آگاهی کاملی داشته باشد. مدیران فوتبالی به افرادی گفته می‌شود که با شیوه قرارداد بستن، برخورد با بازیکنان بعد از شکست یا پیروزی و مسائل دیگر آشنا بوده و رفتار درستی دارند.

به گزارش ایرناپلاس، کمتر فوتبالیستی را سراغ داریم که پس از پایان دوران بازیگری خود به دنبال مدیریت و یا مدرسی فوتبال روی بیاورد. ما سال‌هاست نتوانستیم مدیر فوتبالی تربیت کنیم. سعادتمندها و رسول‌پناه‌ها شاید در حوزه خود مدیران خوبی باشند، اما به درد فوتبال نمی‌خورند، نه تنها آنها بلکه تجربه نشان داده افرادی که از ارگان‌های دیگر می‌آیند و بنابر دستور مقام بالاتر مأموریتی را برعهده می‌گیرند، نمی‌توانند مفید واقع شوند.

شایسته‌سالاری رنگ می‌بازد
آنچه در روزها و ماه‌های گذشته در بدنه مدیریتی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس رخ داده، چیزی جز بی‌تدبیری متولیان این دو باشگاه نبوده است. وقتی شاخصه انتخاب مدیرعامل برای دو باشگاه بزرگ پایتخت به لابی‌های سیاسی و کشیده می‌شود و شایسته‌سالاری رنگ می‌بازد، باید هم شاهد چنین روزهایی باشیم که فوتبال به جای اینکه به دست فوتبالی‌ها اداره شود در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که جز مطرح کردن خود و هزینه‌سازی و ... اقدام مهمی انجام نداده و بدون اینکه به جایی پاسخ عملکرد خود را بدهند، براحتی می‌آیند و می‌روند.

مقصر کیست؟
احمد سعادتمند، استقلال را درست در بهترین روزها و بعد از برتری استقلال در «داربی» با حرف‌هایش وارد حاشیه می‌کند و مهدی رسول‌پناه نیز در روزهایی که پرسپولیس برای حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا، نیازمند آرامش است، همان بلای همتای خود در استقلال را سر پرسپولیس می‌آورد. بعد هم می‌گوید: «‌اگر من تصمیم عجولانه می‌گرفتم، تیم ما قهرمان غرب آسیا نمی‌شد! کاری که آقای سعادتمند انجام داد!» با این حال نباید آنها را مقصر دانست! تقصیرکار اصلی جایی دیگر نشسته.

پیامدهای فرهنگی و اجتماعی
رسول‌پناه که با اوضاع ایجاد شده و شدت یافتن انتقادها از او بعد از منتشر شدن برخی صداها و فیلم‌ها از سخنانش، از سرپرستی مدیریت باشگاه استعفا داده، گفته پرسپولیس را با ۱۴۸ میلیارد تومان بدهی تحویل گرفته، اما با این وجود قهرمانی لیگ برتر، غرب آسیا را کسب کرده و به بسیاری از تعهداتش عمل کرده است.
اکنون این پرسش مطرح است که چرا با توجه به آگاهی از بدهی‌های سنگین باشگاه، مسئولیت را پذیرفتید؟ اینکه مدیران انتخابی برای استقلال و پرسپولیس زمان‌شناس نیستند، مدیریت بحران نمی‌دانند و فقط هزینه‌سازند را باید در نوع انتخاب آنها جست‌وجو کرد. انتخاب آدم‌های ناوارد و بی‌تجربه برای مدیریت دو باشگاه بزرگ و پراهمیت که هر اتفاقی در آنها، پیامدهای بزرگ فرهنگی، اجتماعی و حتی امنیتی برای کشور به همراه دارد.

سوءمدیریت در شاکله ورزش
وضعیت امروز استقلال و پرسپولیس، حاصل سوءمدیریت حاکم بر متولیان اصلی این دو باشگاه و ضعف مدیریتی کسانی است که بدون توجه به شرایط خاص این باشگاه‌ها، مدیران عاملی را انتخاب می‌کنند که جز هزینه‌تراشی و تنش و درگیری، چیزی نداشته است. در واقع آنچه در استقلال و پرسپولیس رخ می‌دهد نمونه کوچکی از اتفاقی است که در مجموعه ورزش کشور روی می‌دهد.

۳ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.