تهران- ایرناپلاس- یک کارشناس مسائل عراق معتقد است: علاوی نخست‌وزیر جدید عراق نسبت چندانی با ایران ندارد و گزینه حداقلی بین گروه‌های مختلف عراقی بوده بنابراین قدرت چندانی در بازیگردانی ندارد.

یاسر قزوینی، کارشناس مسائل عراق درباره توفیق علاوی نخست‌وزیر جدید عراق به ایرناپلاس می‌گوید: نام علاوی در میان اسامی‌ای که معترضان در روزهای نخستین مطرح می‌کردند وجود داشت اما نه به‌صورت پررنگ و جدی.

قزوینی در ادامه توضیح می‌دهد: در جریان اعتراضات و تظاهرات، دو نوع گفتمان شکل گرفت؛ یکی گفتمان رادیکالی بود که تأکید داشت و مطرح می‌کرد نخست‌وزیری غیرجدلی باید به صحنه بیاید؛ یعنی خارج از جنجال‌ها باشد. علاوی هم باوجود اینکه درحال حاضر تظاهرات‌کنندگان با نخست‌وزیری او مخالف‌اند و تحرکات تندی علیه‌اش دارند، آدم حزبی‌ای نیست و از گود نزاع‌های حزبی خارج است.

این کارشناس مسائل عراق همچنین معتقد است حالا در هر صورت، علاوی نخست‌وزیر شده و او هم مانند عادل عبدالمهدی بر مبنای فرایند تسویه نخست‌وزیر شده‌ است. علاوی نخست‌وزیر حداقلی است، یعنی گزینه اولیه همه گروه‌ها نیست اما به او رضایت داده‌اند.

او همچنین تأکید می‌کند: بنابراین باتوجه به این مسئله، نمی‌توان گفت که او با قدرت زیادی وارد عرصه شده‌ است. حتی احتمالاً گزینه‌های مطلوب معترضان را هم در کابینه خود استفاده کند تا نظرشان جلب شود. اما نمی‌توان گفت که او نخست‌وزیر قدرتمندی است و می‌تواند مسائل جدی‌ای را تغییر دهد و بازیگردانی کند. باید دید در انتخابات زودهنگام چه اتفاقی رخ می‌دهد.

علاوی نسبت چندانی با ایران ندارد

قزوینی درباره رویکرد علاوی در قبال ایران و آمریکا می‌گوید:‌ عادل عبدالمهدی به ایران نزدیک‌تر بود اما علاوی نسبت چندانی با ایران ندارد. در دوره اخیر باتوجه به فضاسازی‌های رسانه‌ای اعتبار ایران در عراق کاسته شده زیرا مسائلی که درباره تقابل با داعش بود هم کمتر شده‌ است. گزینه‌های بدتری هم می‌توانست مثل فؤاد شیخعلی انتخاب شود که حمله شدیدی به ایران و گروه‌های نزدیک به ایران داشت. در حقیقت می‌توان گفت که بین بد و بدتر، دست‌کم وضعیت علاوی بد نیست. یعنی هرچند در مقابل عادل عبدالمهدی از ایران دورتر است، اما گزینه معتدلی انتخاب شده‌ است.

دو روز قبل، به گزارش تلویزیون دولتی عراق برهم صالح، رئیس جمهوری عراق، محمد توفیق علاوی را به عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور معرفی کرد. علاوی سابقه وزارت ارتباطات را در کارنامه خود دارد.

قبل از این رئیس‌جمهور عراق  گفته بود چنانچه پارلمان این کشور نتواند بر سر انتخاب نخست‌وزیر جدید به توافق برسد، خودش فردی را برای این سمت انتخاب می کند. علاوی که باید ظرف مدت یک ماه انتخابات را برگزار کند، در پیامی ویدئویی در توییتر با تأیید در اختیار گرفتن سمت نخست‌وزیری گفته که دولتی براساس خواسته‌های معترضان تشکیل خواهد داد. معترضان عراقی با تجمع در میدان تحریر بغداد روی عکس‌های علاوی ضرب‌در کشیدند و برخی شعار «علاوی بیرون» سر دادند.