دو چهره‌ای که برای شناخت الکاظمی باید دید؛ او شخصیت ویترینی نیست

تهران– ایرناپلاس– انصراف عدنان الزرفی، گزینه کاخ سفید برای نخست‌وزیری عراق و اجماع گروه‌ها و احزاب پارلمان بر مصطفی الکاظمی به‌عنوان گزینه جدید، سبب شد تا برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق، او را مأمور تشکیل کابینه نماید. با این وجود، گزینه جدید نخست‌ویزی عراق را می‌توان فردی متعادل و مورد اجماع در شرایط کنونی عراق قلمداد کرد.

گرایشات مصطفی الکاظمی؟
علیرضا مجیدی، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با ایرنا پلاس درباره کارنامه سیاسی مصطفی الکاظمی و گرایش‌های او گفت: برای شناخت آقای مصطفی کاظمی باید به دو نفر توجه ویژه داشت: اول «کنعان مکیه» که از مشوقین بوش در حمله به عراق بود و مقیم آمریکاست و عنصر اطلاعاتی ایالات متحده به شمار می‌رود. وی فردی کاملاً جا افتاده است و تحت عنوان پژوهشگر در آمریکا زندگی می‌کند. یکی از کارهای او خارج کردن اسناد از طریق کردستان عراق و رساندن آنها به واشنگتن بود. با اینکه پوشش کار تحقیقاتی است، ولی جنس این کار مشخص است. «کنعان مکیه» همچنان فعال است و اساساً او بود که مصطفی کاظمی را به عراق برگرداند. در توضیح این موضوع باید گفت که او مؤسسه‌ای به نام «الذاکرة العراقیه» داشت و تحت پوشش این عنوان کار می‌کرد. او در سال ۲۰۰۲ وقتی می‌خواست دفتر مؤسسه در عراق را تأسیس کند، مصطفی الکاظمی را به‌عنوان محقق به عراق فرستاد.

وی افزود: در زندگی مصطفی کاظمی باید به شخصیت «مهدی الاناق» نیز توجه کرد. او پدر زن کاظمی است و مسئول دفتر نوری المالکی بود. همچنین در دوره حیدر العبادی دبیر جلسات هیئت دولت بود و تا همین امروز نیز فردی بسیار بانفوذ است. او برادر خود علی الاناق را به ریاست بانک مرکزی کشید. پسر عموی آنها سیدعلی الاناق از بزرگان «الدعوه» و از شاخه‌ای بود که روابط حسنه‌ای با نوری المالکی و حیدر العبادی داشت و در انتخابات از طرف نصر کاندیدا شده بود.

این پژوهشگر مسائل خاورمیانه ادامه داد: یکی از پسران مهدی الاناق در اردن است و مراودات سیاسی پررنگی با عراقی‌های مقیم اردن دارد. عراقی‌های مقیم اردن اصلی‌ترین پایگاه بعثی‌های عراق هستند. البته مخالفان، مهدی الاناق و پسرش را به عضویت سابق در حزب بعث متهم می‌کنند، ولی این اتهام قابل اثبات نیست. هرچند حضور پسر او در اردن احتمال ارتباط آنها با بعثی‌ها را پررنگ می‌کند. او ارتباط فعال با «جمعیت العراقی» ساکن اردن را انکار نمی‌کند. همسر او سباق مهدی الاناق فردی مؤثر و مهم است و شخصیتی به‌شدت پشت پرده دارد.

کارنامه فعالیت الکاظمی؟
مجیدی درباره کارنامه مصطفی الکاظمی گفت: در مورد کارنامه کاری او باید گفت وی در سال ۲۰۰۲ برای موسسه الذاکره فعالیت می‌کرد و در نیمه دوم دهه پیش، به سفارش برهم صالح، در سلیمانیه مجله السلامیه را راه‌اندازی کرد. این مجله معتبر بود و شعب زیادی داشت ولی کاظمی تا ۲۰۱۶ منصب شاخص و خاصی نداشت.

کاظمی در سازمان اطلاعات عراق کارنامه بسیار موفقی دارد
وی افزود: در ۲۰۱۶ به ریاست سازمان اطلاعات عراق رسید. این نشان‌دهنده سابقه قبلی حضور او در این سازمان است. البته حکایت‌هایی از فرایند رسیدن او به این پست منتشر شده که برای شخص من چندان موثق نیست. اما او در سازمان اطلاعات عراق کارنامه بسیار موفقی دارد. سال ۲۰۱۶ با پایان دوره پیش‌روی داعش مقارن است. داعش در ۲۰۱۴ اوج گرفت و کشورگشایی کرد. در آن دوره بسیاری از سازمان‌ها و مؤسسات نظامی عراق دچار فروپاشی شدند. به‌خصوص ارتش دچار تزلزل شد و الحشدالشعبی به فرمان مرجعیت جلو آمد و ارتش نیز خود را بازسازی کرد و شروع به جنگیدن کرد. ولی پیشروی داعش ادامه داشت. تکریت آزاد می‌شد، ولی از آن سو داعش الرمادی را می‌گرفت. اما از ۲۰۱۶ به بعد دوره انحیار یا افول داعش بود. در این دوره، اختلافات زیادی که سابق بر آن خطر داعش روی‌شان سرپوش گذاشته بود، بروز می‌کند.

مجیدی ادامه داد: بسیاری از کسانی که با داعش در ائتلاف و همکاری بودند، با افول ستاره بخت داعش کانال خود را عوض کردند. مثل «ابومازن احمد الجبوری» که امروز در پارلمان است. روند برگشت آنها و مهارشان اهمیت داشت. نکته مهم‌تر از همه این بود که افول داعش می‌توانست با ناامنی‌ها و ترورهای بسیاری در عمق مناطق شیعه و سنی‌نشین مقارن شود. لذا در مجموع، کارنامه او بسیار مثبت است و نمی‌توان بر کار او از این منظر تردیدی داشت.

کاظمی شخصیت ویترینی نیست
علیرضا مجیدی درباره گرایش‌ها و جهت‌گیری سیاسی الکاظمی افزود: او شخصیتی در ویترین نبود و نمی‌توان گرایشات سیاسی او را با قاطعیت اعلام کرد؛ ولی برحسب اطرافیان او یعنی کنعان مکیه به‌صورت خاص، می‌توان روابط حسنه او با آمریکا را پیش‌بینی کرد. از طرفی، مهدی الاناق با اینکه تکنوکرات است، ولی از «الدعوه» است و این سابقه را می‌توان در او و خانواده‌اش ردیابی کرد.

ادامه دارد...

۱ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.