۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴، ۱۴:۵۲
کد خبرنگار: 872
کد خبر: 85839865
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گزارشی از همایش مدارس هزاره‌ی سوم علوی با محوریت هوش مصنوعی

تهران- ایرنابازار- صبح روز شنبه، در حالی‌که آفتاب هنوز به‌درستی در آسمان جا خوش نکرده بود، جمعی از مدیران مدارس، متخصصان حوزه‌ی آموزش و فناوری و دغدغه‌مندان تعلیم و تربیت گرد هم آمدند تا درباره‌ی آینده‌ی آموزش در ایران حرف بزنند؛ آینده‌ای که نه خیال‌پردازی، بلکه یک واقعیت نزدیک است: مدارس هوشمند هزاره‌ی سوم.

ایرنابازار، آینده‌ی آموزش از این‌جا آغاز می‌شود: صبح روز شنبه، در حالی‌که آفتاب هنوز به‌درستی در آسمان جا خوش نکرده بود، جمعی از مدیران مدارس، متخصصان حوزه‌ی آموزش و فناوری و دغدغه‌مندان تعلیم و تربیت گرد هم آمدند تا درباره‌ی آینده‌ی آموزش در ایران حرف بزنند؛ آینده‌ای که نه خیال‌پردازی، بلکه یک واقعیت نزدیک است: مدارس هوشمند هزاره‌ی سوم.

برنامه رأس ساعت ۸ صبح با خوش‌آمدگویی آغاز شد. بلافاصله پس از آن، مهندس عرب‌پور، مدیرعامل مؤسسه‌ی علوی، به‌عنوان میزبان مراسم روی سن آمد و با زبانی صمیمی اما دقیق، از چشم‌انداز عدالت آموزشی سخن گفت:
«هدف ما ایجاد مدرسه‌ای برای همه است؛ نه برای قشری خاص. آموزش اگر عدالت‌محور نباشد، خودش می‌شود عامل تبعیض».

گزارشی از همایش مدارس هزاره‌ی سوم علوی با محوریت هوش مصنوعی

کارگروه تخصصی مدارس با حضور دبستان دخترانه منطقه ۵ فضایی پویا برای بحث درباره‌ی امکان‌سنجی طرح سواد مالی علوی و راهکارهای اجرایی آن فراهم کرد.

سپس دکتر محمد نیرو، متخصص هوش مصنوعی، به بیان کاربردهای عملی این فناوری در مدارس پرداخت. او نشان داد که چگونه ابزارهای هوشمند می‌توانند مسیر یادگیری دانش‌آموزان را شخصی‌سازی کنند و نقش معلم را توانمندتر سازند:
«هوش مصنوعی نه جای معلم را می‌گیرد، نه نقش مدرسه را کم‌رنگ می‌کند؛ بلکه ابزار دست معلمی خواهد بود که آینده را می‌سازد، نه اینکه گذشته را تدریس کند».

گزارشی از همایش مدارس هزاره‌ی سوم علوی با محوریت هوش مصنوعی

بعد از آن، دکتر حسینی‌نژاد درباره‌ی مدیریت مالی مدارس سخن گفت. او با رویکردی واقع‌گرایانه، راهکارهایی برای پایداری اقتصادی، شفافیت مالی و بهینه‌سازی منابع ارائه کرد که بسیاری از مدیران با آن درگیر بودند.

در ادامه، خانم فیاض و خانم صانعی به نمایندگی از واحد های تحقیق و توسعه موسسه علوی و دپارتمان تخصصی زبان از ضرورت دوزبانه‌سازی مدارس، آموزش مهارت‌های زندگی، سواد مالی و کتاب تازه‌ای به نام کامپیوتر همراه گفتند؛ محتوایی که برخاسته از دل مدرسه و قابل‌اجرا در کلاس درس بود.

در این همایش، مدیر محترم دبستان دخترانه منطقه ۱۴ با تأکید بر ضرورت تربیت مهارت‌محور و تقویت آموزش‌های ترکیبی، راهکارهای مالی و فرم‌های پیشنهادی برای مدیریت هزینه را در شورای تخصصی مدارس ارائه نمودند.

پس از صرف نهار و فرصتی کوتاه برای تعامل غیررسمی، نوبت به مهندس علی مددی رسید؛ کسی که با تجربه‌ی گسترده‌اش در حوزه‌ی تبلیغات آموزشی، از اهمیت برندینگ، تبلیغات اصولی و هویت مدرسه سخن گفت:
«اولین تصویر ذهنی خانواده‌ها از مدرسه، تبلیغ نیست؛ تجربه است. ما باید مدرسه را تجربه‌محور طراحی کنیم، نه فقط بروشورمحور».

سپس مهندس مجتهدین از تیم آموزشی مؤسسه‌ی علوی، درباره‌ی کتاب‌های موسسه علوی، منابع درسی و آزمون‌های اختصاصی این مؤسسه توضیح داد. او با بیانی روشن به دغدغه‌های مدیران پاسخ داد و تلاش کرد نقشه‌راهی مشخص از روند طراحی محتوای آموزشی ارائه دهد:
«در دنیایی که محتوا از همه‌جا در دسترس است، آن‌چه مدرسه را متمایز می‌کند، انتخاب و چینش هدفمند همین محتواهاست».

او همچنین تأکید کرد:

مؤسسه‌ی علوی همواره آماده‌ی پاسخ‌گویی به سؤالات مدیران و مؤسسین محترم است؛ ما خود را در کنار مدارس می‌دانیم و با ارائه‌ی راهکارهای آموزشی و مدیریتی، از آن‌ها حمایت می‌کنیم.

در ادامه، دکتر غنیان با نگاهی مستقیم به موضوع حساس شهریه‌ی مدارس پرداخت. او از توازن بین کیفیت خدمات و توان اقتصادی خانواده‌ها گفت و تأکید کرد:
«شهریه فقط عدد نیست؛ پیام یک مدرسه به جامعه است. اگر این پیام درست منتقل نشود، حتی خدمات خوب هم دیده نمی‌شود».

و بالاخره، یکی از پراحساس‌ترین بخش‌های برنامه، ارائه‌ی مهندس سمیعی بود. او با زبانی شیوا، از اهمیت سیستم‌سازی گفت؛ از مدرسه‌ای که بدون ساختار، تنها با اتکا به تجربه‌ی فردی پیش می‌رود و در بزنگاه‌ها زمین می‌خورد:
«مدرسه‌ای که سیستم ندارد، مثل قطاری است که ریل ندارد. حرکتش هرچقدر سریع باشد، بالاخره از مسیر خارج می‌شود».

او در پایان اضافه کرد:
«مدیریت موفق یعنی تبدیل آشفتگی روزانه به نظم پایدار و قابل‌تکرار. این، هم به نفع معلم است، هم دانش‌آموز، هم خانواده».

بخش پایانی این همایش به نشست گروهی با مدیران مدارس تهران و شهرستان‌ها اختصاص داشت؛ فضایی آزاد برای شنیدن و گفتن. تجربیات میدانی، ایده‌ها و چالش‌ها به اشتراک گذاشته شد و فرصتی نادر برای هم‌دلی و یادگیری شکل گرفت.

همایش با انتقال شرکت‌کنندگان به سالن جشن روز معلم به پایان رسید؛ جایی که امید، انگیزه و نگاه به آینده، رنگی تازه به چهره‌ی آموزش داد.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.