از بالابر ساختمانی چه می دانید؟

۶ آبان ۱۴۰۳، ۹:۱۵
کد خبر: 85640426
از بالابر ساختمانی چه می دانید؟

تهران- ایرنابازار- بالابرهای ساختمانی از تجهیزات بسیار کاربردی در صنایع ساختمان سازی می باشد که برای جابجایی مصالح در ارتفاع استفاده می گردد. برای خرید بالابر مناسب باید به یکسری از نکات و با توجه به شرایط کاری دقت نمایید تا انتخاب درستی داشته باشید. برای خرید آن باید به توان، ظرفیت، وزن و قیمت توجه کرد. در این نوع تجهیزات سطل مواد به سیم متصل شده و زمانی که الکتروموتور شروع به کار می کند می تواند مواد را بین طبقات جابجا کرد.

ایرنابازار- برای انتخاب یک بالابر ساختمانی درست باید به این نکته توجه نمود که قرار است از این دستگاه در چه حوزه ای استفاده شود. یکی از این بالابرهای ساختمانی پرکاربرد بالابر مصالح می باشد. این دستگاه برای جابجایی و انتقال مصالح برای طبقات بالاتر استفاده می شود. برای انتخاب درست این دستگاه دارای ظرفیت های ۲۵۰، ۳۵۰، ۵۰۰، ۷۵۰ و ۱۰۰۰ کیلویی می باشد. در ادامه کاربرد هریک را بررسی می کنیم.

از بالابر ساختمانی چه می دانید؟

تفاوت بالابر ساختمانی تکفاز و سه فاز در چیست؟

تفاوت این دو قطعا در نوع برق مصرفی آنها است اما سوال اینجاست که ولتاژ مناسب هر یک چه مقدار بوده و بر چه اساسی دسته بندی شده اند؟ بالابرهای تکفاز می توانند با برق شهری ۲۲۰ ولت کار کنند. توان این بالابرهای ساختمانی ۳ اسب بوده و حداکثر ظرفیت بارگیری تا ۳۰۰ کیلوگرم را دارند. در مقابل برای بالابرهای سه فاز ولتاژ ۳۸۰ ولت نیاز می باشد و قابلیت جابجایی وزن های سنگین تری را دارند.

از بالابر ساختمانی چه می دانید؟

چگونه می توان یک بالابر ساختمانی مناسب انتخاب کرد؟

برای انتخاب یک بالابر ساختمانی مناسب باید به چند نکته مهم دقت کنید:

  • در بالابرهای ساختمانی باید قدرت موتور از ۳ تا ۱۰ اسب بخار باشد.
  • دور موتور در این دستگاه ها باید دو مقدار ۱۴۰۰ و ۳۰۰۰ باشد.
  • به سه فاز و تکفاز بودن بالابرها توجه نمایید. در برخی از بالابرها می توان برق تکفاز را به سه فاز تبدیل نمود که باید طبق یکسری استانداردهای فنی این کار صورت گیرد.
  • به شاسی بالابر ساختمانی و مقاوم بودن فریم آن دقت کنید؛ در هنگام خرید، کیفیت و ضخامت لوله ها را به دقت بررسی نمایید زیرا این اجزا ارتباط مستقیمی با جان کارگران دارد.
  • سیم پیچ های استفاده شده در دینام بالابرها باید تماما مس باشد. برخی بالابرها با سیم پیچ های آلومینیومی نیز در بازار وجود دارند که این مورد باعث کمتر شدن کیفیت و قدرت موتور می شود.
  • در زمان خرید این دستگاه ها باید به کیفیت باکت ها دقت کنید. باکت ها با ورق ۱.۵ و ۲ میلیمتری تولید می شوند که باکت بالابر با ورق ۱.۵ میلی برای ساخت و سازهای ساختمانی کوچک و مدل ۲ میل آن برای پروژه های عمرانی بزرگتر استفاده می شوند.

نحوه نصب بالابر ساختمانی چگونه است؟

از بالابر ساختمانی چه می دانید؟

نصب درست این دستگاه برای پروژه های ساختمانی اهمیت بالایی دارد. نحوه نصب بالابرها باید به گونه ای باشد که ایمنی آن تامین شود. رعایت کردن نکات زیر می تواند کمک کننده باشد:

  • برای نصب، تمامی اجزای بالابر را به محل نصب منتقل نمایید.
  • اول از همه باید پایه های بالابر را در طول ریل بالابر محکم کنید.
  • بعد از آن ریل را در داخل پایه ها در محل نصب قرار داده و با پیچ محکم کنید.
  • برای اطمینان بیشتر بعد از نصب پایه ها بهتر است روی آنها مصالح سنگین قرار دهید تا خطر سقوط کمتر شود و زمانی که بالابر به شکل دائمی قرار است نصب گردد، می توان پایه ها را جوش داد.
  • باکس موتور را درون ریل قرار دهید. باکس باید داخل ریل به نرمی به حرکت در آید.
  • می توانید برای بسته شدن قسمت انتهایی ریل، از یک خاموت و یا میلگرد استفاده نمایید تا خطر بیرون زدن باکس کمتر شود.
  • بعد از اتمام نصب بالابر ساختمانی از کابل برق برای به جریان انداختن نیروی برق استفاده نمایید.
  • برای روشن کردن و کار با دستگاه توصیه می شود از پر بودن روغن گیربکس اطمینان حاصل کنید.

نکات ایمنی هنگام استفاده از بالابر ساختمانی

این دستگاه ها از دسته تجهیزاتی است که خطر آفرین می باشد چرا که امکان کنده شدن و یا سقوط دارد. برای آن که در حین کار با بالابر ساختمانی دچار حادثه نشوید بهتر است به نکات زیر توجه نمایید:

  • از بالابرهای ساختمانی تنها برای جابجایی و حمل مواد استفاده نمایید و برای جابجایی افراد استفاده نکنید.
  • در زمانی که شرایط جوی مناسب نیست یا آب و هوا طوفانی است از بالابرها استفاده نکنید زیرا ممکن است به دلیل برهم خوردن تعادل، مواد سقوط کند.
  • همیشه طبق ظرفیت بالابر، بار با آن حمل کنید. قرار دادن بار بیش از حد همیشه موجب حادثه می گردد.
  • برای حمل کردن تیرآهن ها به دلیل وزن سنگین، رعایت اصول ایمنی الزامی می باشد.

آیا خرید بالابر ساختمانی دست دوم توصیه می شود؟

امروزه خرید بالابر ساختمانی دست دوم بسیار طرفداران زیادی دارد. درست است که خرید و فروش بالابرهای ساختمانی به دلیل ارزان و کم هزینه بودن آنها بین کارفرمایان رواج دارد. اما باید این نکته را بدانید خرید این مدل از بالابرها از نظر ایمنی درست نیست. این نوع بالابرها با توجه به استفاده فراوان کیفیت خوبی نداشته و ممکن است ورق باکت آن نیز استاندارد نباشد. بنابراین قبل از خرید نوع دست دوم آن حتما جوانب را بسنجید.

نتیجه گیری

بالابرهای ساختمانی در کنار سایر ابزارهای استفاده شده در صنایع ساختمانی و عمرانی می توانند به روند عملکرد سرعت ببخشند. قیمت بالابر ساختمانی به ظرفیت، توان و نوع کاربری آن بستگی دارد. همچنین سایز گیربکس و نوع و کیفیت الکتروموتور استفاده شده می تواند قیمت را تغییر دهد. بنابراین برای خرید، با توجه به نوع پروژه و میزان استفاده ای که دارید، بالابر را انتخاب کنید. شرکت هایپر صنعت فامکو با مشاوره رایگان در این خصوص و ارائه و معرفی بهترین بالابرهای ساختمانی، در انتخاب مناسب همراه شما خواهد بود. برای خرید یا سفارش تنها با بازدید از سایت یا مشاوره تلفنی می توانید اقدام نمایید.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.