توانمند سازی و اشتغالزایی برای زنان روستایی و عشایر با استفاده از منابع بانک کشاورزی

تهران- ایرنابازار- بانک کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، و موسسه بین المللی توسعه خدمات مالی خرد روستا «تاک» روز سه شنبه ۲۴ مهر ماه در حاشیه نخستین همایش بین‌المللی و هشتمین آیین گرامیداشت روز جهانی زنان روستایی و عشایری تفاهم نامه همکاری سه جانبه امضا کردند.

به گزارش ایرنابازار از روابط عمومی بانک کشاورزی، این تفاهم نامه به امضای وهب متقی نیا سرپرست بانک کشاورزی، سید مجتبی خیام نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و جسیم مصطفوی مدیرعامل موسسه بین المللی توسعه خدمات مالی خرد روستا «تاک» رسیده است.

بر این اساس، بانک کشاورزی در قالب طرح تأمین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی و با هدف توانمند سازی و اشتغالزایی برای زنان روستایی و عشایری، اقدام به تأمین مالی «صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری» وزارت جهاد کشاورزی خواهد کرد. مدت زمان این تفاهم نامه سه سال بوده و طی این مدت با همکاری سه نهاد مذکور، برای توسعه هزار صندوق خرد زنان به گروه های خودیار و بانک پذیری این گروه ها تلاش خواهد شد.

به موجب این تفاهم نامه، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، صندوق های اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری که علاقمند به تبدیل شدن به گروه خودیار و استفاده از مزایای این تفاهم نامه هستند را شناسایی و به موسسه تاک معرفی خواهد کرد. گروه های خودیار توسط بانک کشاورزی تأمین اعتبار خواهند شد و سقف اعتبارات اعطایی توسط بانک کشاورزی برای سال اول اجرای تفاهم نامه به مبلغ هزار میلیارد ریال تعیین شده است.

این گزارش می افزاید: بانکداری پیوندی یکی از پرکاربردترین روش ها برای مشارکت نظام بانکی در کاهش فقر به شمار می آید. این الگو سعی در پیوند مالی بین بانک به عنوان یک سازمان رسمی مالی و گروه های محلی دارد تا با این پیوند مسیر دستیابی گروه های هدف به خدمات مالی خرد را آسان تر کند.

بانک کشاورزی با استفاده از این ترکیب در تلاش است به مردم طبقه محروم جامعه کمک کند تا با استفاده از فرصت های خود اشتغالی و ایجاد کسب و کارهای کوچک و متوسط به استقلال معیشتی و درآمدی دست یافته و به چرخه فقر و بیکاری پایان دهند.

بر اساس این گزارش، جمع آوری پس اندازهای خرد اعضا، مدیریت تقاضای افراد برای اخذ تسهیلات و بررسی و تصویب طرح های اعضا بر اساس توانمندی و پویایی گروه ها، برخی اقدامات گروه های خودیار است که به نحو مستقل و خودگردان اداره می شوند.

همچنین نظارت بر نحوه دریافت و مصرف تسهیلات، بسترسازی آموزش فنی و مهارت آموزی به مشتریان و مراقبت از عدم انحراف منابع تسهیلاتی خارج از اهداف مدنظر، کنترل ضمانت های زنجیره ای اعضا از یکدیگر و جمع آوری اقساط تسهیلات و بازپرداخت به موقع آن به بانک از جمله دیگر اقدامات گروه های خودیار شناخته می شود.

این گزارش می افزاید: الگوی بانکداری پیوندی، منافع و مزایایی برای همه ذینفعان و گروه های درگیر به همراه دارد. بهره گیری از اطلاعات و نیروی منابع انسانی گروه های خودیار، تضمین بازپرداخت کامل تسهیلات، کاهش هزینه های عملیاتی نظام بانکی در اجرای تأمین مالی خرد و یاری رساندن در ایفای مسئولیت های اجتماعی، برخی از منافع اجرای این الگو برای بانک ها است.

علاوه بر این، می توان به مواردی مانند تأمین منابع مالی برای کارآفرینی، اشتغالزایی و مهارت افزایی، خروج از دایره فقر، گسترش عدالت اجتماعی، فقر زدایی و هدایت منابع خرد مناطق محروم جامعه به سمت تولید و ایجاد ارزش افزوده اقتصادی را به عنوان برخی از مزایای اجرای الگوی بانکداری پیوندی برای گروه های خودیار اشاره کرد.

کاهش روند مهاجرت اجباری روستائیان به سوی شهرهای بزرگ، کاهش حجم بزهکاری و ناهنجاری های ناشی از بیکاری و در مجموع افزایش سطح تولید ملی از دیگر منافع اجرای این الگو برای گروه های خودیار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.