۲۵ مهر ۱۴۰۳، ۹:۳۸
کد خبرنگار: 872
کد خبر: 85629310
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آب اکسیژنه و کاربردهای بی نظیر آن

۲۵ مهر ۱۴۰۳، ۹:۳۸
کد خبر: 85629310
آب اکسیژنه و کاربردهای بی نظیر آن

تهران- ایرنابازار- آب اکسیژنه یا هیدروژن پراکسید یکی از مواد شیمیایی بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف می باشد. این ماده شیمیایی مایعی بی رنگ و شفاف است که در زندگی روزمره ما استفاده می شود. شاید این ماده را بدون اینکه بشناسید به دفعات مکرر استفاده یا بوی آن را استشمام کرده باشید. اینجا قصد داریم شما را با فرمول و خواص بی نظیر آن بیشتر آشنا کنیم.

ایرنابازار- اگر برای خرید آب اکسیژنه دغدغه دارید یا می خواهید این ماده پر فایده را در حجم های بیشتر از داروخانه ها تهیه کنید، می توانید با کارشناسان هایپر صنعت فامکو در ارتباط باشید.

آب اکسیژنه چیست؟

آب اکسیژنه یا همان هیدروژن پراکسید یکی از ترکیبات شیمیایی بسیار محبوب در صنایع مختلف می باشد. این ماده با فرمول H۲O۲ به شکل بی رنگ یا آبی بسیار ملایم می باشد و دارای چگالی بیشتری نسبت به آب است. توجه داشته باشید این ماده بسیار حساس بوده و در برابر نور خورشید واکنش پذیری آن افزایش می یابد. بنابراین باید آن را در شرایط محیطی مناسب نگهداری نمود. بنابراین آن را در ظروف سربسته و کدر به دور از حرارت و نور آفتاب نگهداری می کنند. در جدول زیر به مشخصات فنی دقیق تری از این ماده می پردازیم.

نام دیگر هیدروژن پر اکسید
فرمول شیمیایی

H۲O۲

شکل ظاهری

آبی بسیار روشن و شفاف

جرم مولکولی

۳۴.۰۱۴۷ گرم بر مول

دمای جوش

۰.۴۳- درجه سانتیگراد

دمای ذوب

۱۵۰.۲ درجه سانتیگراد

حلالیت

محلول در آب، اتر و الکل و نامحلول در هیدروکربن های سبک

آب اکسیژنه و کاربردهای بی نظیر آن

آب اکسیژنه چه کاربردهایی دارد؟

آب اکسیژنه، ماده سفید کننده

آب اکسیژنه در صنایع گوناگون استفاده می گردد. یکی از ویژگی های که بیشترین استفاده را دارد توانایی در اکسید کردن می باشد. این ماده در دسته سفید کننده قرار می گیرد که در کاغذ سازی برای از بین بردن رنگ خمیر کاربرد دارد. توجه داشته باشید که خاصیت این ماده خیلی زود از بین رفته و در دراز مدت کارایی خود را از دست می دهد.

هیدروژن پراکسید، ماده ضد عفونی کننده

از دیگر ویژگی های آب اکسیژنه ۳ درصد، خاصیت ضد عفونی کنندگی آن است. از این ماده برای پاکسازی ویروس، باکتری و میکروب ها استفاده می کنند. آب اکسیژنه برای ضد عفونی کردن زخم نیز کاربرد دارد اما این مورد در گذشته بسیار متداول بوده چرا که امروزه ممکن است باعث خوردگی و بدتر شدن زخم های عمیق می گردد.

آب اکسیژنه ماده مفید به عنوان شوینده

از آنجایی که هیدروژن پر اکسید یک اسید ضعیف است، از آن برای سفید کردن لباس استفاده می کنند. برخی پودر یا مایع های لباسشویی حاوی این ماده می باشند.

هیدروژن پراکسید ماده ای برای سلامت گیاهان

گیاهانی که در محیط هیدروپونیک رشد می کنند برای بقا نیازمند آب اکسیژنه می باشند. این ماده با خاصیت ضد عفونی کننده و ضد قارچ، نقش ویژه ای در تامین سلامت گیاه دارد. این ماده شیمیایی با ریشه های گیاه اکسیژن کافی را می رساند و یک ترکیب عالی برای صنعت کشاورزی و از بین بردن آفات است.

آب اکسیژنه برای صنایع نساجی

در این صنعت زمانی که می خواهند الیاف طبیعی و مصنوعی را به رنگ سفید در آورند از هیدروژن پراکسید استفاده می کنند. این ترکیب شیمیایی می تواند برای الیافی همانند پشم، کتان و پنبه درخشش ایجاد کرده و هیچگونه آسیبی به بافت پارچه وارد نمی کند.

آب اکسیژنه برای بهره وری بیشتر در صنایع دام و طیور

برای آن که آب آشامیدنی دام و طیور ضد عفونی گردد می توان از این ماده استفاده نمود. به دلیل آن که استفاده مکرر از آنتی بیوتیک ها ممکن است آسیب زننده باشد، به کار گیری درست و به اندازه آب اکسیژنه موجب می شود تا بیماری بین دام و طیور شیوع پیدا نکند.

هیدروژن پراکسید در صنعت آرایشی و بهداشتی

برای ضد عفونی کردن لوازم آرایشی و بهداشتی می توان از آب اکسیژنه های ۳ و ۶ درصد استفاده کرد. برای جلوگیری کردن از رشد و شیوع میکروب ها در لوازم آرایشی از این ماده استفاده می شود. یکی دیگر از ویژگی های هیدروژن پراکسید، خاصیت تثبیت کنندگی آن است.

هیدروژن پر اکسید در صنایع داروسازی

این ترکیب شیمیایی در انواع خمیر دندان ها و دهان شوی استفاده می شود. این ماده برای از بین بردن بیماری های لثه و التهابات لثه ای مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد آب اکسیژنه در سفید کردن شکر

تا کنون به سفیدی مرتبی بیش از حد قند و شکر دقت کرده اید؟ هیدروژن پراکسید برای سفید کردن این مواد خوراکی استفاده شده و کاملا بی خطر است. قیمت اقتصادی این ماده باعث شده است تا از آن برای سفید کردن قند و شکر استفاده نمایند.

استفاده در صنایع کاغذ سازی

ماده اولیه ای که برای تولید کاغذ استفاده می شود چوب می باشد که رنگ سفیدی ندارد. برای ادامه فرآیند تولید کاغذ، از این ماده برای سفید کردن خمیر چوب استفاده می کنند. همچنین برای سفید کردن و بازیافت کاغذهای باطله، هیدروژن پر اکسید می تواند جوهر روی کاغذ را از بین ببرد و این فرآیند را تسهیل کند.

آب اکسیژنه برای استفاده های خانه داری

این ماده شیمیایی می تواند در خانه داری بسیار کمک کننده باشد. برای مثال اگر آیینه ها را با آب اکسیژنه تمیز نمایید، دیگر لکه ای روی آن باقی نمی ماند. همچنین برای سفید کردن و جرمگیری حمام و سرویس های بهداشتی استفاده می شوند. برای درخشندگی ظروف نیز می توان از این ماده استفاده نمود. همچنین هر چند وقت یکبار می توان برای ضد عفونی کردن مسواک ها از هیدروژن پراکسید استفاده نمایید.

آب اکسیژنه و کاربردهای بی نظیر آن

آیا آب اکسیژنه همان وایتکس است؟

خیر، وایتکس محلولی زرد رنگ بوده که با خاصیت گند زدا، رنگ زدا و سفید کننده استفاده می شود. این ماده دارای ۱۰ تا ۱۶ درصد هیپوکلریت سدیم است و به دلیل تولید کلر آزاد خاصیت سفید کنندگی دارد. ترکیبات این دو ماده کامل با هم متفاوت اند ولی برای ضد عفونی کردن سطوح به جای آب اکسیژنه استفاده خواهد شد.

غلظت آب اکسیژنه به طور معمول چند است؟

این ماده دارای چند غلظت ۳، ۱۰-۶، ۳۵ درصد و غلظت های بالاتر ۵۰، ۷۰ و ۹۰ درصد است. اما متداول ترین آنها ۳ و ۳۵ درصد می باشد. برای تهیه آب اکسیژنه ۳ درصد می توان غلظت ۳۵ درصدی را تهیه نمود و با نسبت ۱ به ۱۰ آن را با آب مقطر مخلوط نمایید. دقت داشته باشید که این ماده خورنده بوده و برای تهیه آن باید عینک و دستکش استفاده کنید.

انواع آب اکسیژنه کدامند؟

هیدروژن پراکسید یا آب اکسیژنه با توجه به غلظت و کاربرد در دسته مختلفی قرار می گیرد. برای خرید صحیح این ماده شیمیایی بهتر است اول از همه هدف از استفاده آن را مشخص نمایید.

آب اکسیژنه صنعتی: این مورد با غلظت ۳۵ و ۵۰ درصد به فروش می رسد. این غلظت را برای صنایع مختلف استفاده می کنند و برای کار با آن باید بسیار محتاط عمل نمود.

آب اکسیژنه خوراکی: این مورد بیشتر در صنعت غذایی کاربرد دارد که باید توسط افراد متخصص این حوزه استفاده شود. آب اکسیژنه فود گرید یا خوراکی به دلیل حساسیت استفاده، قیمت گرانتری دارد.

آب اکسیژنه آزمایشگاهی: از این مورد برای تحقیق و بررسی روی ترکیبات شیمیایی استفاده می کنند.

نکات مهم برای نگهداری آب اکسیژنه

  • این ماده را باید در جای خنک نگهداری نمود.
  • برای نگهداری آن به هیچ عنوان از ظروف فلزی استفاده نکنید.
  • باید در ظروف در بسته و کدر ریخته شده و از نور خورشید دور باشد.
  • سعی کنید در فضاهای باز از آن استفاده نمایید تا دچار مسمومیت نشوید.
  • از تماس این ماده با چشم ها به شکل جدی خودداری کنید.

آب اکسیژنه را از کجا بخریم؟

برای خرید آب اکسیژنه باید به دوز و غلظت این ماده با کارایی مرتبطی که دارید، اقدام نمایید. یکی از شرکت هایی که می تواند این ماده را در حجم های بالا و به شکل عمده به فروش برساند، مجموعه فامکو می باشد. این هایپرصنعت، با ارائه انواع مواد شیمیایی با بهترین کیفیت، ترکیبات شیمیایی را به فروش می رساند. برای آگاهی و شناخت بیشتر با انواع مواد شیمیایی می توانید از وب سایت فامکو دیدن کنید و همچنین برای استعلام قیمت با کارشناسان این حوزه در ارتباط باشید.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.