۲۳ مهر ۱۴۰۳، ۱۵:۱۹
کد خبرنگار: 2279
کد خبر: 85627528
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برای رفع زردی نوزاد مادر چه بخورد؟

۲۳ مهر ۱۴۰۳، ۱۵:۱۹
کد خبر: 85627528
برای رفع زردی نوزاد مادر چه بخورد؟
برای زردی نوزاد مادر چه بخورد؟

تهران- ایرنابازار- زرد شدن پوست نوزاد در اوایل تولد نگرانی‌هایی را برای والدین ایجاد می‌کند. در واقع زردی نوزاد یکی از اولین چالش‌هایی است که پدرها و مادرها با آن مواجه می‌شوند. در این مقاله با خوراکی هایی مناسب برای مادران به منظور رفع زردی نوزادان آشنا می شوید.

ایرنابازار- اما چرا پوست نوزاد زرد می‌شود؟ این عارضه دلایل مختلفی دارد که شناخت آن‌ها برای مراقبت از نوزاد ضروری است. در این مقاله به بررسی زردی نوزاد می‌پردازیم و خواهیم گفت که تغذیه مادر چگونه می‌تواند در بهبود زردی نقش داشته باشد. در ابتدا به سراغ علت اصلی زردی می‌رویم و می‌بینیم چرا سطح بیلی‌روبین در خون برخی نوزادان افزایش می‌یابد.

چرا نوزاد دچار زردی می‌شود؟

اول بهتر است بدانیم که زردی نوزاد چیست؟ این حالت به دلیل بالا رفتن سطح ماده‌ای به نام بیلی‌روبین در خون کودک ایجاد می‌شود. بیلی‌روبین ناشی از تجزیه گلبول‌های قرمز خون است و کبد وظیفه دارد تا آن را از بدن دفع کند. علت اصلی افزایش بیلی روبین نارس بودن کبد است. کبد نوزادان نارس هنوز به طور کامل شکل نگرفته و نمی‌تواند به سرعت بیلی‌روبین را پردازش و دفع کند. یکی دیگر از دلایل زردی نوزادان مربوط به افزایش تولید گلبول‌های قرمز و تجزیه آن‌ها می‌شود. در دوران جنینی، بدن مقدار زیادی گلبول قرمز تولید می‌کند تا اکسیژن مورد نیاز خود را تامین کند. بعد از تولد، این گلبول‌های قرمز اضافی تجزیه می‌شوند و باعث بیشتر شدن بیلی‌روبین می‌شوند. علاوه بر این، کاهش آنزیم‌های کبدی در زمان تولد نیز یکی از عوامل بالا رفتن زردی است. برخی از نوزادان ممکن است آنزیم‌های کبدی کافی برای تجزیه بیلی‌روبین نداشته باشند. در نهایت، در برخی موارد ناسازگاری گروه خونی مادر و نوزاد باعث تخریب گلبول‌های قرمز نوزاد و ابتلا به زردی است.

برای رفع شدن زردی نوزاد، مادر چه بخورد؟

نوع تغذیه مادر در کاهش زردی نوزاد تاثیر بالایی دارد. اگرچه تغذیه مادر به طور مستقیم زردی نوزاد را درمان نمی‌کند اما می‌تواند به طور غیرمستقیم در کاهش آن موثر باشد. شیر مادر با دارا بودن آنتی‌بادی و مواد مغذی برای نوزاد مفید است و به تقویت سیستم ایمنی بدن او کمک می‌کند. همچنین شیر مادر در هضم بهتر و دفع بهتر مواد زائد اثرگذار است. برخی مواد مغذی خاص مانند ویتامین K، ویتامین D، آهن و پروتئین در تولید آنزیم‌های کبدی نقش دارند و به تجزیه مواد دفعی کمک می‌کنند. مواد غذایی مفید برای افزایش شیر مادر عبارتند از:

  • جو دوسر: این ماده غذایی سرشار از فیبر و پروتئین است و به تولید شیر کمک می‌کند. جو دوسر حاوی بتاگلوکان است که تاثیر چشمگیری بر تنظیم قند خون و بهبود متابولیسم دارد. جو دوسر را به صورت پوره، سوپ یا همراه با میوه مصرف کنید.
  • شنبلیله: یکی از معروف‌ترین گیاهان برای افزایش شیر مادر است. شنبلیله حاوی دیوسژنین است که باعث تحریک تولید شیر می‌شود. دانه‌های شنبلیله را می‌توانید دم کرده و به عنوان چای بنوشید یا به غذاهایتان اضافه کنید.
  • رازیانه: حاوی آنتول است که به منظور افزایش تولید شیر و کاهش نفخ مفید است. دانه‌های رازیانه را می‌توان به صورت دمنوش آماده یا به غذاها اضافه کرد.
  • زیره سبز: به هضم غذا کمک می‌کند و تولید شیر را افزایش می‌دهد. دانه‌های زیره را آسیاب کرده و به غذاهایتان اضافه کنید یا به صورت چای دم کرده مصرف کنید.

حبوبات نیز سرشار از پروتئین و فیبر هستند که تاثیر بالایی در تولید شیر مادر دارند. عدس، نخود، لوبیا و ماش از جمله حبوبات مفید برای مادران هستند.

تغذیه مناسب برای زردی نوزاد

جالب است بدانید غذایی که مادر می‌خورد می‌تواند به درمان زردی نوزاد کمک کند. با انتخاب غذاهای درست می‌توانید به کبد نوزادتان کمک کنید تا بیلی‌روبین اضافی را سریع‌تر دفع کند. شیر مادر اولین و بهترین غذا برای نوزاد است. این ماده غذایی نه تنها حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز نوزاد است بلکه با دارا بودن آنتی‌بادی‌ها به تقویت سیستم ایمنی بدن او نیز کمک می‌کند. غذاهای مفید و اثرگذار باعث تحریک هورمون‌های تولید شیر می‌شوند. با افزودن این مواد مغذی به رژیم غذایی خود می‌توانید تولید شیرتان را بیشتر کنید و نیازهای تغذیه‌ای نوزادتان را برآورده کنید.

  • میوه‌ها و سبزیجات: میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر هستند که برای تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد کبد بسیار مفید هستند.
  • سبزی‌های پهن برگ: این سبزیجات آهن و ویتامین K فراوانی دارند که جهت تولید گلبول‌های قرمز و عملکرد کبد ضروری هستند.
  • غلات کامل: غلات کامل مانند نان سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای و جو دوسر فیبر بالایی دارند و به بهبود هضم کمک می‌کنند.
  • پروتئین بدون چربی: مرغ، ماهی و حبوبات منابع خوبی از پروتئین هستند و تاثیر قابل توجهی بر ترمیم بافت‌ها و تولید آنزیم‌ها دارند.
  • آب فراوان: نوشیدن آب کافی برای هیدراته ماندن بدن و دفع بهتر سموم توصیه می‌شود.

برای تولید شیر کافی بدن مادر به مواد مغذی خاصی نیاز دارد. علاوه بر ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در میوه‌ها و سبزیجات، مواد مغذی دیگری مانند روی، سلنیوم و ویتامین B۱۲ نیز برای سلامت مادر و نوزاد بسیار مهم هستند. این مواد مغذی را می‌توانید در غذاهایی مانند گوشت قرمز بدون چربی، ماهی‌ها، تخم مرغ، آجیل و دانه‌ها پیدا کنید.

بدترین غذاها برای زردی نوزاد

گوشت قرمز حاوی مقادیر زیادی پورین است که می‌تواند باعث افزایش اسید اوریک در خون شود و بر عملکرد کبد تأثیر بگذارد. همچنین، غذاهای سرخ شده و چرب هضم را دشوار کرده و به کبد فشار می‌آورند. سایر مواد غذایی مضر برای زردی نوزاد به صورت زیر هستند:

  • غذاهای فرآوری شده: این غذاها حاوی مواد افزودنی، رنگ‌های مصنوعی و نگهدارنده هستند که می‌توانند بر سلامت کبد تأثیر بگذارند.
  • ادویه‌های تند: ادویه‌های تند ممکن است باعث تحریک دستگاه گوارش شده و به کبد فشار وارد کنند.
  • کافئین: کافئین موجود در قهوه، چای و نوشابه‌های انرژی‌زا باعث بی‌خوابی و تحریک پذیری نوزاد می‌شود.
  • الکل: الکل به طور مستقیم به کبد آسیب می‌رساند و می‌تواند بر تولید شیر مادر نیز تأثیر بگذارد.
  • شکلات و کاکائو: این مواد غذایی حاوی تیرامی است که عامل مهمی در تحریک و بی‌قراری نوزادان محسوب می‌شود.
  • تخم مرغ: برخی نوزادان به پروتئین موجود در تخم مرغ حساسیت دارند که باعث تشدید زردی خواهد شد.

علاوه بر موارد بیان شده، لبنیات پرچرب نیز گاهی هضم را دشوار و به کبد فشار وارد می‌کند. از طرفی غذاهای حاوی گلوتن نیز ممکن است باعث تشدید زردی شود.

برای رفع زردی نوزاد مادر چه بخورد؟

بدترین غذاها برای نوزاد

بررسی سریع زردی نوزاد در منزل با هومکا!

برای انجام انواع آزمایش‌های پزشکی از جمله آزمایشات زردی نوزاد بدون مراجعه به آزمایشگاه می‌توانید از هومکا کمک بگیرید. هومکا یک آزمایشگاه آنلاین است که امکان انجام تمام آزمایشات پزشکی را در منزل شما فراهم کرده است. با استفاده از خدمات هومکا می‌توانید به راحتی و در کمترین زمان ممکن، سطح زردی نوزادتان را ارزیابی کنید. برخی مزایای استفاده از خدمات هومکا شامل موارد زیر است:

  • سرعت و دقت: جواب آزمایش در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با دقت بالا در اختیار شما قرار می‌گیرد.
  • راحتی: نیازی به مراجعه به آزمایشگاه نیست و پرستار دوره دیده به منزل شما مراجعه می‌کند.
  • تجهیزات پیشرفته: از جدیدترین تجهیزات برای اندازه‌گیری سطح بیلی‌روبین استفاده می‌شود.
  • نظارت پزشک: نتایج آزمایش توسط پزشک تفسیر شده و توصیه‌های لازم به شما ارائه می‌شود.

برای بهره‌مندی از این خدمات، از طریق وب‌سایت هومکا درخواست خود را ثبت کنید. پس از مشخص شدن زمان آزمایش، پرستار متخصص در این زمینه از طرف هومکا برای انجام آزمایش به منزل شما اعزام می‌شود.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.