۱۱ مهر ۱۴۰۳، ۱۷:۱۶
کد خبرنگار: 5626
کد خبر: 85615845
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نرم ‌افزار حضور غیاب آنلاین و مدیریت بحران منابع انسانی!

تهران- ایرنابازار- در عصر حاضر که با پیشرفت ‌های سریع تکنولوژی، جهانی سازی و محیط‌ های کاری دائماً در حال توسعه و پیچیده سر و کار داریم، سازمان ‌ها همواره با چالش ‌هایی در مدیریت نیروی کار خود مواجه اند. در بین این چالش‌ ها، بحران منابع انسانی بیش از سایر مشکلات در امور سازمانی اختلال ایجاد می ‌کند. بحران منابع انسانی به هرگونه شرایط یا رویدادی اطلاق می ‌شود که به طور چشمگیری در عملکرد طبیعی نیروی کار سازمان اختلال ایجاد می‌ کند. این بحران که به دلایل مختلفی از جمله رکود اقتصادی، تغییرات ناگهانی سازمانی یا تاثیر عوامل خارجی مانند پاندمیک‌ های جهانی ایجاد می ‌شود، پیامد های منفی بسیاری برای سازمان خواهد داشت که در این بین می ‌توان به کاهش تولید و بهره‌ وری، کاهش انگیزه نیروی کار و یا حتی استعفای دسته جمعی اشاره کرد.

ایرنابازار- بحران منابع انسانی خود را در اشکال مختلفی نشان می ‌دهد؛ مانند قطع همکاری با پرسنل، اعتصاب کارکنان، خرابکاری ‌های متعدد در محیط کار و مشکلات مربوط به حذف و جایگزینی پرسنل. پیامد های چنین بحران ‌هایی علاوه بر مشکلات مربوط به پرسنل و فعالیت ‌ها، اغلب اعتبار سازمان، ثبات مالی و پایداری بلند مدت شرکت را تحت تاثیر قرار می ‌دهد. از این رو متخصصان و رهبران سازمان بایستی بتوانند بحران‌ های منابع انسانی را پیش بینی، شناسایی و به طور موثر مدیریت نمایند. در این مقاله قصد داریم انواع بحران ‌های منابع انسانی را بررسی کرده و روش ‌های مدیریت این بحران ها را با تمرکز ویژه بر نقش موثر نرم ‌افزار تردد آنلاین معرفی نماییم. با ما همراه باشید.

انواع بحران مدیریت منابع انسانی

بحران منابع انسانی که از عواملی نظیر عدم ارتباطات روشن و مفید، نبود سیاست‌ های قاطعانه در این حوزه، عوامل اقتصادی و مسائل اجتماعی و فرهنگی نشأت می گیرد، انواع‌ و علل مختلفی دارد که در ادامه روشهای مدیریت آن به خصوص به کمک بهترین نرم افزار حضور غیاب آنلاین را توضیح می دهیم؛ از جمله علتهای بحران منابع انسانی موارد زیر است:

تغییر ساختار سازمانی: یکی از رایج ‌ترین انواع بحران منابع انسانی در خلال تغییر ساختار سازمانی رخ می ‌دهد که ممکن است شامل ادغام، بسط و یا کوچک تر شدن وسعت سازمان باشد. چنین تغییراتی غالباً منجر به عدم امنیت شغلی، سردرگمی و از دست رفتن انگیزه و روحیه پرسنل می‌ شود.

هرج و مرج در محیط کار: مواردی از قبیل آزار و اذیت ‌های کلامی و جسمی، تبعیض و سایر فعالیت ‌های ناشایست در محیط کار می‌ تواند بحران منابع انسانی را رقم بزند؛ به ویژه در صورتی که چنین فعالیت هایی منجر به اقدامات قانونی یا رسوایی در سطح جامعه گردد.

مسائل مربوط به ایمنی و سلامت: همه ‌گیری کووید تاثیر شدید بحران‌های سلامت را بر منابع انسانی نشان داد. این بحران منجر به کمبود نیروی کار و چالشهای مرتبط با دورکاری می‌ گردد.

منازعات و درگیری ‌های نیروی کار: اعتصاب، اعتراض و سایر اشکال ناآرامی در میان پرسنل، منجر به اختلال در روند فعالیت ‌های روزمره و آسیب به رابطه میان کارمند و کارفرما می‌ شود.

نرم ‌افزار حضور غیاب آنلاین و مدیریت بحران منابع انسانی!

مدیریت موثر بحران‌ های منابع انسانی چگونه است؟

سازمان‌ ها می ‌توانند از طرق زیر بحران پیش آمده در حوزه منابع انسانی خود را مدیریت نمایند:

برنامه ‌ریزی های پیشگیرانه

برنامه‌ ریزی پیشگیرانه خود از دو بخش برنامه‌ مدیریت بحران و ارزیابی ریسک تشکیل شده است. در برنامه‌ های مدیریت بحران، سازمان‌ ها بایستی برنامه‌ های جامع مدیریت بحران را که دربردارنده استراتژی ‌های خاص منابع انسانی است، تدوین نمایند. در این برنامه ‌ها بایستی اقدامات لازم جهت شناسایی بحران‌ های بالقوه، پروتکل‌های ارتباطی و وظایف و مسئولیت ‌ها طی بحران مشخص شود. ارزیابی ‌های منظم ریسک نیز به سازمان ‌ها در شناسایی محرک ‌های بالقوه بحران منابع انسانی مانند عدم ثبات اقتصادی و تغییر در قوانین کار کمک می ‌کند. سازمان‌ ها می ‌توانند از طریق شناخت ریسک ها، اقدامات پیشگیرانه را به منظور کاهش تاثیرات آن ها انجام دهند.

ارتباطات موثر

ایجاد و حفظ راه ‌های ارتباطی باز و شفاف طی بحران منابع انسانی از ضروریات است. پرسنل بایستی از شرایط پیش آمده، اقدامات در حال انجام و تاثیر احتمالی بحران بر خود به خوبی آگاه شوند. همچنین رهبران سازمان بایستی در طی بحران حضور پررنگ‌ تری نسبت به سایر اوقات داشته و پرسنل امکان دسترسی و برقراری ارتباط با آن ها را داشته باشند. این امر به تقویت اعتماد کمک کرده و پرسنل اطمینان می ‌یابند که سازمان با دقت و کفایت اوضاع را در کنترل خود دارد.

حمایت و مشارکت پرسنل

این استراتژی از دو طریق انجام می ‌شود:

خدمات مشاوره و حمایتی: فراهم نمودن امکان دسترسی پرسنل به مشاوره و حمایت‌ های سلامت روان به آن ها کمک می‌ کند تا با تنش پیش آمده راحت ‌تر کنار بیایند.

مشارکت دادن پرسنل در تصمیم ‌گیری‌ها: دخیل کردن پرسنل در فرایند تصمیم گیری در طی بحران به افزایش مشارکت آنان و کاهش مقاومت در برابر تغییرات کمک شایانی می ‌کند. این کار را می ‌توان از طریق جلسات بازخوردی منظم، ارزیابی ‌ها و تشکیل گروه‌ های تمرکز انجام داد.

استفاده از نرم ‌افزار حضور غیاب آنلاین پیشرفته

سیستم‌ های کنترل تردد پرسنل، ابزار ها و فناوری‌ هایی هستند که سازمان‌ ها از آن ها در جهت نظارت و مدیریت حضورغیاب کارمندان ‌خود، ساعات کاری و عملکرد آن ها استفاده می ‌کند. در طی بحران ‌ها به طور خاص، سازمان ‌ها بایستی دید روشنی نسبت به دسترسی، حضور و نحوه فعالیت پرسنل خود داشته باشند. نرم‌ افزار حضور و غیاب می ‌تواند داده‌ های لحظه ‌ای در خصوص پرسنل حاضر، غایب و دورکار ارائه دهد. این شفافیت لازمه مدیریت موثر نیروی کار است؛ به ویژه طی موقعیت ‌های اضطراری و بحرانی که بایستی سریعاً تصمیم گیری انجام شود.

علاوه بر ارائه داده‌ های ارزشمند جهت تصمیم گیری، دستگاه حضور غیاب کلود و Online قابلیت‌ هایی دارد که به پرسنل امکان برقراری ارتباط به طور سریع و آسان با مدیران را می ‌دهد؛ قابلیت ‌هایی از جمله اعلان ‌ها، هشدار ها و پلتفرم ‌های پیام رسانی. این قابلیت‌ ها می‌ توانند در اطلاع رسانی به پرسنل، تغییر برنامه‌ های کاری یا پیروی از پروتکل‌ های ایمنی جدید مفید واقع شوند.

به منظور استفاده موثر از سیستم کنترل تردد پرسنل، سازمان ‌ها بایستی در مرحله اول سیستمی مناسب شرایط خود انتخاب کنند. در انتخاب سیستم مناسب باید مواردی از قبیل نیاز های ویژه سازمان، اندازه نیروی کار و ماهیت فعالیت ‌ها (در محیط کار یا دورکاری) نظر گرفته شود. در مرحله بعد بایستی پرسنل و مدیران اهمیت و نحوه استفاده صحیح از نرم ‌افزار حضور غیاب Online را به طور کامل بیاموزند. این استراتژی ها به سازمان کمک می‌ کنند که نه فقط دوران بحران را به خوبی پشت سر بگذارند، بلکه چالش ‌ها را به فرصت ‌هایی برای رشد و پیشرفت خود تبدیل کنند.

نرم ‌افزار حضور غیاب آنلاین و مدیریت بحران منابع انسانی!

درباره شرکت کسرا

با توجه به اهمیت نرم‌ افزار حضور غیاب تحت Web، هم به عنوان ابزاری برای مدیریت حضور و غیاب کارمندان، ثبت ساعات کاری و فعالیت‌ های آنان، و هم نقش پررنگ آن در مدیریت بحران منابع انسانی، شرکت مهندسی نرم افزار حضور و غیاب کسرا اقدام به طراحی، تولید و عرضه انواع سامانه حضور و غیاب پیشرفته از جمله نرم افزار حضور و غیاب تحت وب، نرم افزار حضور و غیاب ابری cloud و دستگاه حضور و غیاب آنلاین با ویژگی ‌های منحصر به فرد و مناسب انواع سازمان ها و ادارات نموده است. شما می ‌توانید برای مشاوره و آگاهی یافتن از محصولات و خدمات تخصصی شرکت حضور و غیاب کسرا با متخصصان این شرکت با شماره های ۰۲۱۴۱۴۵۲۰۰۰ و ۰۳۱۳۴۱۰۴ در تماس باشید و از بهترین سیستم کنترل تردد برای سازمان خود استفاده کنید.

*** این مطلب تبلیغاتی و از سوی سفارش دهنده تهیه شده است و ایرنا مسئولیتی درباره چارچوب و محتوای آن ندارد.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.