نگاهی به شهرهای تاریخی ایران و رزرو هتل در آن‌ها

تهران- ایرنابازار- کشور ایران با قدمت زیاد و تمدن‌های بی‌شماری که در گذر زمان داشته، آثار تاریخی زیادی را در دل خود جای داده است. برخی از شهرها همچنان بافت قدیمی خود را از گذشته تاکنون حفظ کرده‌اند.

ایرنابازار- اغلب آثار تاریخی به‌حدی شناخته ‌شده و معروف هستند که گردشگران برای بازدید و تماشای آن‌ها از نقاط مختلف دنیا به آن شهر سفر و برای اقامت خود رزرو هتل انجام میدهند. با دیدن آثار تاریخی به آداب‌ورسوم و فرهنگ گذشتگان پی‌ خواهیم برد. با اقامت در شهرهایی که آثار تاریخی بسیار زیادی در خود جای داده‌اند، شاید بتوان بخش کوچکی از این آثار را مشاهد کرد.

میدان نقش جهان

میدانی مستطیل شکلی در اصفهان با نام میدان نقش جهان وجود دارد که ارزش آن به‌حدی بوده که در شمار آثار باستانی ثبت شده در یونسکو قرار گرفته ‌است. در این میدان مکان‌های تاریخی دیگری مانند بازار بزرگ، مسجد امام، کاخ عالی‌قاپو، مسجد شیخ لطف الله و... جای گرفته‌اند. آثار تاریخی و باستانی در شهر اصفهان بسیار زیاد هستند. شما با سفر به اصفهان و اقامت چند روزه در آن، احتمالا بتوانید برخی از این آثار دیدنی و جاذبه‌های تاریخی را مشاهده نمایید.

ارگ بم کرمان

بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان، ارگ بم کرمان نام دارد. این بنا در یکی از شهرهای کرمان به نام بم بنا شده‌ است. قدمت این سازه به ۲۰۰۰ سال قبل بازمی‌گردد؛ اما با وجود این‌که بر اثر زلزله قسمت‌هایی از آن ریزش کرده، باز هم گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند.

تخت جمشید

یکی از آثار مهم شهر شیراز، تخت جمشید است. در گذشته تخت جمشید پایتخت هخامنشیان بوده که بر اثر عوامل محیطی و زلزله بخش عظیمی از آن تخریب گردید. شیراز شهری باستانی و مملو از آثار باستانی بوده که جاذبه‌های تاریخی زیادی را در خود جای داده ‌است. تخت جمشید نیز در لیست آثار باستانی یونسکو قرار دارد. اگر قصد سفر به شهر شیراز را دارید، حتماً از این آثار باستانی دید کنید.

حمام سلطان امیر احمد

این حمام در قرن ۱۶ میلادی در شهر کاشان بنا گردید. معماری این بنا فوق‌العاده بی‌نظیر بوده و از کاشی‌های فیروزه و طلا در ساخت آن استفاده شده است. در آن زمان همه افراد می‌توانستند از این حمام استفاده کنند؛ اما اکنون به آثار باستانی تبدیل شد.

بازار یزد

از مهم‌ترین آثار تاریخی شهر یزد می‌توان به بازار بزرگ آن شاره کرده که با خشت ساخته ‌شده ‌است. طولانی بودن بازار باعث می‌شود تا هوا در محوطه بازار بسته باقی بماند. به همین سبب برای تهویه مطبوع هوا در سقف بازار یزد از بادگیرهایی استفاده می‌شود.

زیگورات چغازنبیل

یکی از مکان‌های تاریخی در استان خوزستان، زیگورات چغازنبیل است. این مکان در نزدیکی هفت‌تپه در شهر شوش قرار دارد. زیگورات چغازنبیل یک نیایشگاه مذهبی بوده که در ۱۲۵۰ سال قبل از میلاد مسیح بنا گردید. گردشگرانی که به خوزستان سفر می‌کنند، بازدید از این نیایشگاه را در الویت قرار می‌دهند.

شاهچراغ

شاهچراغ از آثار تاریخی شهر شیراز بوده؛ آرامگاهی با قدمت بیش از چندهزار سال که متعلق به پسر امام موسی کاظم است. در طراحی این بنای تاریخی از کاشی‌های رنگی و آیینه‌کاری استفاده‌ شده ‌است. روی سطوح کار شده آن کلماتی به زبان عربی و فارسی نوشته ‌شده ‌اند که آن را زیباتر ساخته‌اند.

شهر سوخته در زابل

این اثر تاریخی در استان سیستان و بلوچستان در شهر هامون قرار دارد. قدمت این شهر به بیش از ۵۰۰۰ هزار سال می‌رسد. براساس گفته برخی از محققان این شهر دو بار سوخته ‌است. در آثار برجای مانده از شهر سوخته، اثراتی از صنایع دستی و آثار هنری یافت شده‌اند. اهمیت و شهرت آن به‌حدی است که در سال ۱۳۹۳ در آثار ملی یونسکو به ثبت رسید.

نگاهی به شهرهای تاریخی ایران و رزرو هتل در آن‌ها

مسجد نصیرالملک یا مسجد صورتی

از دیگر مکان‌های تاریخی که در شهر شیراز قرار دارد، مسجد نصیرالملک است. در طراحی و معماری این مسجد از شیشه‌های ظریف با رنگ‌های مختلف استفاده شد. در اثر تابش نور خورشید به این شیشه‌های ظریف رنگ‌های مختلفی ایجاد می‌شوند. این بنای زیبا و تاریخی در سال ۱۹ میلادی بنا گردید و هنوز هم پابرجا است و شهرت خاصی نیز دارد. طراحی زیبا و معماری خاص آن توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.

بیستون

بیستون کوهی است در کرمانشاه که روی آن نقاشی‌هایی از زمان‌های گذشته حک شده‌اند. قدمت این کوه به دوران پارینه سنگی بازمی‌گردد. این اثر تاریخی در سال ۱۳۸۱ در یونسکو به ثبت رسید. گردشگران ایرانی و خارجی که به کرمانشاه سفر می‌کنند، حتماً به این مکان تاریخی رفته و از تماشای آن لذت می‌برند.

قلعه رودخان

در سفر به استان گیلان حتماً از قلعه رودخان دیدن کنید. این قلعه بزرگ‌ترین دژ فرمانروایی در گذشته بوده ‌است. قدمت این دژ به زمان حکومت ساسانیان می‌رسد. این قلعه همچنین جزء آثار باستانی ثبت شده در یونسکو است.

مسجد کبود

این مسجد در قرن دهم هجری و در دوره حکومت قراقویونلوها در شهر تبریز ساخته ‌شد. مسجد کبود یکی از مکان‌های پربازدید در شهر تبریز به‌شمار می‌رود. در اثر زلزله‌ای که در سال ۱۱۸۵ هجری رخ داد، این بنا تا حدود تخریب شد؛ اما با کمک عده‌ای از مهندسان و هنرمندان بخش‌های آسیب‌ دیده بازسازی گردیده‌اند.

کاخ گلستان

کاخ گلستان در تهران قرار دارد. در محوطه این کاخ، باغ سرسبزی به‌چشم می‌خورد که عظمت و شکوه آن را بیشتر کرده ‌است. قدمت این کاخ به قرن ۱۹ هجری بازمی‌گردد. قسمت‌هایی از این کاخ توسط رضاشاه ویران شد. با این وجود هنوز هم جزء آثار باستانی قرار داشته و تماشای آن برای گردشگران جذابیت خاصی دارد.

نگاهی به شهرهای تاریخی ایران و رزرو هتل در آن‌ها

سخن پایانی

در هر نقطه از ایران شاهد آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری بسیاری هستیم که نشان از تمدن کهن این کشور دارند. برای تماشای این آثار تاریخی و بررسی هر کدام از آن‌ها لازم است تا زمان زیادی را صرف کرد؛ اما در هنگام سفر به یک شهر و طول اقامت در آن می‌توانید از آثار تاریخی آن شهر بازدید نمایید؛ زیرا این آثار و جاذبه‌ها، فرهنگ و آداب‌ورسوم غنی را به ما نمایش می‌دهند. آثار تاریخی ایران می‌توان به عالی‌قاپو و سی‌و سه پل اصفهان، میدان امیرچخماخ و آتشکده ورهرام یزد، تپه آکروپل و کاخ آپادانا و شاوور شهر شوش، قلعه سه کوهه و آسبادهای حوض‌دار زابل و هزاران آثار تاریخی دیگر اشاره کرد که کشور را به یک گنجینه آثار تاریخی تبدیل کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.