آموزش گام به گام ثبت شرکت دانش بنیان

تهران- ایرنابازار- ثبت شرکت دانش بنیان با چالش ها، پستی و بلندی ها و جزئیاتی همراه است که برای عبور کردن از آنها پیش از هر چیز نیازمند آگاهی دقیق از اصول این کار هستید. اینکه چنین شرکتی اصولا چه حمایت هایی دریافت می کند و بر چه اساسی می توان برای قرار گرفتن در فهرست این مجموعه ها اقدام کرد با مطالعه این مطلب می آموزید که طرح دانش بنیان از کجا نشأت گرفته است، شرایط دریافت تأییدیه دانش بنیان چیست و در نهایت چه مراحلی را باید برای این کار طی کنید. با ما در ادامه همراه باشید.

ایرنابازار- طرح دانش بنیان در محافل رسمی با عنوان طرح حمایت از موسسات و شرکت های دانش بنیان شناخته می شود. طبق این طرح، دولت از تمام مجموعه هایی که به کمک علم و دانش محصول یا خدمتی در سطح جهانی ارائه می دهند، حمایت می کند تا توسعه پیدا کنند و درآمدزایی بیشتری داشته باشند. ابعاد مختلفی در این طرح محل بحث قرار می گیرد، مانند اینکه محصول در سطح جهانی به چه معناست، حمایت باید در چه سطحی باشد و چه مجموعه هایی مجاز به بهره برداری از این حمایت ها هستند. هر کدام از این تعاریف طی زمان سر و شکل خاص خود را گرفته اند که برای افراد آشنا در این حوزه شفافیت بیشتری دارند.

چطور باید شرکت دانش بنیان ثبت کرد؟

ذکر این نکته ضروری است که اولین گام در پروسه دانش بنیان، داشتن یک شرکت حقوقی و شناسه ملی است و امکان ثبت نام اشخاص حقیقی در سامانه دانش بنیان وجود ندارد. البته نوع شرکت ثبتی، اهمیتی در پروسه دانش بنیان ندارد و تمام شرکت‌ها و موسسات ثبت شده در سازمان ثبت اسناد و املاک بصورت مشابه ارزیابی می‌شوند. همچنین مدارک علمی و یا رتبه علمی اعضای هیئت مدیره شرکت دانش بنیان تاثیری در روند ارزیابی شرکت نخواهد داشت و صرفا سطح فناوری محصول یا خدمت شرکت دانش بنیان مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و حائز اهمیت است.

طبق توضیحات بالا، ذکر این نکته ضروری است که در واقع، مجوز دانش بنیان، تائیدیه‌ای است که به مدت دو سال از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به محصولات یک شرکت دانش بنیان یا موسسه داده می‌شود و به واسطه این تائیدیه، شرکت‌ها یا موسسات دانش بنیان می‌توانند از حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری استفاده کنند.

برای آموزش جامع ثبت شرکت دانش بنیان به لینک زیر مراجعه کنید.

https://fanbonyan.com/what-knowledge-based-company-and-what-types/

بنابراین اگر می خواهید تحت این طرح قرار بگیرید، باید پس از مراحل ثبت و آغاز به کار خود اقدام کنید و تأییدیه بگیرید تا به اصطلاح به عنوان شرکت دانش بنیان ثبت شوید.

شرایط دریافت تأییدیه دانش بنیان

تمرکز در تأییدیه بیشتر بر روی خروجی مجموعه است، به این معنا که یک شرکت باید قادر باشد علم و دانش را برای دستیابی به یک هدف کاربردی به کار بگیرد. بنابراین اگر محصولی بر محوریت علم و دانش تولید کنید، پیش نیازهای دریافت تأییدیه را خواهید داشت. این محصول مورد تأیید، سنگ بنای ارزیابی مجموعه خواهد بود.

سه ویژگی عمومی وجود دارد که همه محصولات به شیوه های گوناگون با آنها بررسی می شوند. این ویژگی ها عبارتند از:

۱- تولید به دست شرکت

۲- تکمیل بودن

۳- به کارگیری سطح فناوری بالا (های تک بودن)

تولید به دست شرکت در اینجا به این معناست که باید خود شرکت در بخش های داخلی خود و بدون برون سپاری اجزای اصلی کار تولید محصول یا ارائه خدمت را پیگیری کرده باشد. جزء اساسی محصول در این حالت باید در شرکت تهیه شده باشد.

تکمیل بودن به این نکته اشاره دارد که صرفا نباید ایده پردازی کرده باشید. باید حداقل در سطح پروتوتایپ یا نمونه اولیه به محصول مورد بحث دست یافته باشید.

های تک بودن با میانگین سطح فناوری موجود در محیط فعالیت شما مرتبط می شود. برای مثال، ممکن است یک فرمولاسیون دارویی یا یک قطعه مورد استفاده در استخراج نفت کاربرد گسترده داشته و در عین حال تولید آن در انحصار تنها چند شرکت خارجی باشد. در صورتی که یک شرکت داخلی بتواند به تولید آن دست پیدا کند، سطح فناوری بالایی را بدست آورده و محصول آن های تک خواهد بود.

آموزش گام به گام ثبت شرکت دانش بنیان

مراحل دریافت تأییدیه دانش بنیان

مراحل دریافت تأییدیه دانش بنیان فارغ از زمینه فعالیت شما مسیر یکسانی را طی می کنند. دقت داشته باشید که این تأییدیه برای «محصول یا خدمت» یک «شرکت» عرضه می شود. پس اگر جایی گواهی برای شخص مشاهده کردید، باید بدانید که به احتمال زیاد با یک مدرک تقلبی روبرو هستید.

گام اول برای هر مجموعه ای که می خواهد دانش بنیان شود، داشتن کد ملی شرکت است. این کد برای ثبت نام در سامانه تقاضای بازرسی معاونت علمی لازم می شود و در صورتی که شرکت هنوز مراحل تأسیس خود را به صورت کامل طی نکرده است، باید این مراحل را به انجام رسانده و با داشتن کد ملی برای تقاضای تأییدیه اقدام کند.

با داشتن کد ملی، می توانید در سامانه ثبت نام کنید. در همان ابتدای کار متوجه می شوید که سیستم از شما می خواهد اطلاعات کلی شرکت و همچنین محصول یا خدمت مد نظر برای ارزیابی را وارد نمایید. بسیاری از این اطلاعات تحت فایل ها، فرم ها و مدارک خاصی باید بارگذاری شوند که اولین چالش را برای شرکت به وجود می آورد: هیچ راهنمای دقیقی برای دانستن زیر و بم نحوه پر کردن این مدارک و اسناد وجود ندارد. بسیاری از شرکت ها در همین مرحله دچار مشکل شده و نمی توانند فرآیند ارزیابی را پیش ببرند.

بسیاری از مجموعه ها برای حل این مشکل به سراغ مجموعه های مشاور و کسانی می روند که تجربه ثبت نام قبلی را داشته باشند. در غیر اینصورت، باید این ریسک را بپذیرید که در همان مرحله بارگذاری اطلاعات اولیه از طرف نهادهای مسئول رد شوید.

اما در صورتی که بتوانید از مرحله بارگذاری اطلاعات اولیه عبور کنید، معاونت علمی به بررسی اطلاعات شما می پردازد و در صورتی که محصول یا خدمت شما دارای پتانسیل باشد، از طریق کارگزاری های همکار یک ارزیاب به شما اختصاص می دهد. این ارزیاب وظیفه دارد با شرکت ارتباط گرفته و محصول یا خدمت را به صورت تخصصی بررسی کند.

این ارتباط می تواند حضوری یا غیرحضوری باشد و طی جلسات متعدد با مدیران و کارکنان بخش تحقیق و توسعه شکل می گیرد. در صورتی که ارزیاب هم شرکت را تأیید کند، مدارک مجموعه به کمیته های داخلی معاونت ارسال شده و پس از بررسی های ثانویه، در نهایت به مجموعه شما اعلام می شود که آیا مورد تأیید نهادهای مسئول است یا خیر.

آموزش گام به گام ثبت شرکت دانش بنیان

جمع بندی

همان طور که از متن این مطلب مشخص است، شرایط دریافت تأییدیه دانش بنیان با فراز و نشیب های متعددی همراه است. حتی اگر با دقت این مراحل را پشت سر بگذارید و بخواهید به کمک مطالبی مانند مقاله کنونی مسیر صحیح را پیدا کنید، همچنان احتمال قابل توجهی برای خطا رفتن و به مشکل خوردن شما برای دریافت تأییدیه وجود خواهد داشت. مجموعه فن بنیان به عنوان یکی از مراکز برتر مشاوره کشور در زمینه دریافت تأییدیه دانش بنیان آماده است که خدمات خود را در اختیار شما قرار دهد تا به راحتی هر چه تمام تر این گواهی را دریافت کنید. کارشناسان ما آماده هستند تا خدمات ما را تنها با یک تماس در اختیار شما قرار دهند، پس دعوت می کنیم تا با ما در ارتباط باشید!

*** محتوای این مطلب تبلیغاتی و از سوی سفارش دهنده تهیه شده است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.