انتخاب روغن موتورسیکلت مناسب برای موتورسواری حرفه ای

تهران- ایرنابازار- روغن موتور مناسب یکی از عوامل مهم در حفظ عملکرد بهینه و عمر طولانی موتورسیکلت است که انتخاب روغن مناسب در کنار فیلتر روغن خوب برای موتورسیکلت شما می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر عملکرد و عمر موتور داشته باشد.

ایرنابازار- اگر به‌دنبال روغن موتورسیکلت مناسب برای موتور خود هستید؟ دقیقا جای درستی آمده‌اید! در این مطلب به نقل از سایت اسب آهنی بهترین برندهای داخلی و خارجی روغن موتور را مورد بررسی قرار می دهیم و با شما همراه می شویم تا بهترین روغن موتور سیکلت را انتخاب کنید.

انواع روغن موتور

در حالت کلی روغن موتورها به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند و هرکدام برای نوع خاصی از موتورها مناسب‌اند. این دسته‌ها عبارت‌اند از:

  • روغن موتور معدنی: برای موتورسیکلت‌های با حجم موتور کم و کاربری‌های معمولی
  • روغن موتور نیمه مصنوعی یا نیمه سنتتیک: برای موتورهای پراستفاده با حجم کم
  • روغن موتور مصنوعی یا سنتتیک: برای موتورهای با حجم بالا مانند موتورهای ورزشی و مسابقه‌ای

مزایای روغن موتور سیکلت های مصنوعی

  • عمر بسیار بالا
  • نیاز به تعویض کم
  • کیفیت بسیار بالا
  • افزایش قدرت موتور
  • کاهش مصرف سوخت
  • محافظت بیشتر از قطعات موتور

معایب روغن موتور سیکلت های مصنوعی

  • سازگاری کمتر با برخی موتورسیکلت ها
  • نیاز به فیلتر روغن خاص

بهترین برندهای خارجی روغن موتورسیکلت

بهترین روغن موتورهای خارجی که در ایران می توانید از آنها استفاده کنید عبارت هستند از موتورکس(Motorex)، ام‌پی‌ایکس (Mpx۲)، روغن موتول(Motul) و جی‌پی(GP) و یامالوب که همگی از برندهای خارجی خوب در بازار ایران هستند و روغن‌های باکیفیتی برای انواع موتورسیکلت تولید می‌کنند که با مراجعه به سایت فروشگاهی اسب آهنی می توانید روغن های موتول و موتورکس را به صورت اورجینال و با کیفیت و قیمت مناسب تهیه کنید.

بهترین برندهای ایرانی روغن موتورسیکلت

شرکت‌های زیر، از بهترین برندهای ایرانی هستند که روغن موتورهای بسیار باکیفیتی برای انواع موتورسیکلت‌ها تولید می‌کنند:

  • روغن موتورمیشلن
  • روغن موتور بهران
  • روغن موتور اسپیدی
  • روغن موتور ایرانول
  • روغن موتور کاسپین

ویژگی‌های یک روغن موتور مطلوب برای موتورهای حرفه ای

روغن موتور مناسب ویژگی‌های مشخصی دارد که باید در زمان خرید آن‌ها را مورد توجه قرار دهید؛ از جمله:

ویسکوزیته مناسب: ویسکوزیته به میزان غلظت روغن اطلاق می‌شود. روغن با ویسکوزیته مناسب می‌تواند به خوبی در دماهای مختلف عملکرد کند. گرانروی یا ویسکوزیته روغن موتور با شماره SAE نشان داده می‌شود. معمولاً دو شماره در کنار هم قرار می‌گیرد، به عنوان مثال SAE ۱۰W-۳۰. شماره اول نشان‌دهنده ویسکوزیته روغن در دمای کم (فصول سرد سال) و شماره دوم نشان‌دهنده ویسکوزیته در دمای بالا (فصول گرم سال) ‌ است. برای مناطق با آب‌وهوای سرد، بهتر است روغن با شماره کمتر استفاده شود.

انتخاب روغن موتورسیکلت مناسب برای موتورسواری حرفه ای

پایداری حرارتی: روغن موتور باید در حرارت‌های بالا هم پایدار باشد و تا حد امکان اکسید یا تجزیه نشود.

مقاومت مناسب: روغن موتور باید در برابر فشارها و نیروهای شدید مقاومت کند و ویژگی‌های خود را در طول زمان حفظ کند.

حفاظت از موتور در دماهای سرد: روغن باید در دماهای پایین همچنان جریان داشته باشد و از موتور محافظت کند.

سازگاری: روغن باید با سیستم موتور سازگاری داشته باشد.

تراکم مناسب: روغن باید تراکم مناسبی داشته باشد تا اصطکاکی بین سطوح فلزی قطعات موتور ایجاد نشود.

شاخص کیفی مناسب: کیفیت روغن معمولاً با شماره API نشان داده می‌شود و برای روغن‌موتورهای بنزینی بین SA تا SP قرار می‌گیرد. SP بهترین کیفیت روغن موتور و SA ضعیف‌ترین کیفیت را دارد. روغن‌موتورهایی با برچسب SN، SM، SL و SJ کیفیت مناسبی دارند.

نوع روغن موتور: روغن‌های موتور اغلب به دو نوع معدنی و ترکیبی (سنتتیک) تقسیم می‌شوند. روغن‌های ترکیبی مزیت‌هایی همچون کارایی بالاتر در دماهای مختلف و کاهش اصطکاک دارند.

فصل: برخی از روغن‌ها برای فصول خاصی طراحی شده‌اند ولی برخی روغن موتورها چندفصلی (multi-grade) هستند و می‌توانند در دماهای مختلف در طول سال استفاده شوند.

استانداردهای کیفیتی روغن موتور

استانداردهای کیفیتی برای روغن‌های موتور توسط سازمان‌ها و انجمن‌های مختلف تدوین شده‌اند تا اطمینان حاصل شود که این محصولات با کیفیت بالا و مناسب برای استفاده در موتورها هستند. برخی از مهم‌ترین استانداردهای کیفیتی برای روغن‌های موتور عبارتند از:

API (American Petroleum Institute)

API یکی از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین استانداردهای کیفیت روغن‌های موتور است. API به ۲ دسته S (سرویس) و C (کامرسیال) تقسیم می‌شود. هر دسته دارای کدهای مختلفی است که ویژگی‌ها و استفاده مخصوص خود را مشخص می‌کند.

JASO (Japanese Automotive Standards Organization)

JASO یک سازمان ژاپنی است که استانداردهایی را برای روغن‌های موتور موتورسیکلت ارائه می‌دهد. استانداردهای JASO به دو دسته MA (برای موتورهای با دنده) و MB (برای موتورهای بدون دنده) تقسیم می‌شوند

روغن هایی که دارای استاندارد JASO MA باشد مانند روغن اسکوتر موتول، به این معنی است که برای موتورسیکلت هایی که دارای کلاچ خیس هستند، مناسب است.

در نهایت، برای انتخاب روغن مناسب، بهتر است از محصولات معتبر و با کیفیت از تولیدکنندگان معروف مانند شرکت موتول استفاده کنید. اینکه روغن مورد نظر شما مطابق با استانداردهای معتبر جهانی مانند API (American Petroleum Institute) یا JASO (Japanese Automotive Standards Organization) باشد، نیز مهم است. که ما به شما روغن های شرکت موتول را پیشنهاد می کنیم که دارای استاندارها لازم است. در ادامه چند نمونه از روغن های موتور موتول را مورد بررسی قرار می دهیم.

انواع روغن موتول شامل محصولات زیر است:

روغن موتور موتول ۳۰۰۰

این محصول ۱۰۰درصد معدنی یا ساخته شده از نفت میباشد که این محصول مناسب برای موتورسیکلت های سبک تا حجم ۱۸۰ cc و دارای استاندارد JASO MA۲ است.

روغن موتور موتول ۵۰۰۰

این محصول پایه سنتتیک است که به معنی ساخته شده از مواد اولیه مشتقات نفتی است و مناسب برای موتورسیکلت های تا حجم ۲۵۰cc است و دارای استاندارد JASO MA۲ است.

روغن موتور موتول ۵۱۰۰

این محصول نیمه سنتتیک یا نیمه مصنوعی می باشد این محصول مناسب موتورسیکلت های ۲۵۰ cc به بالاست و همچنین دارای استاندارد JASO MA۲ است، یکی دیکر از خصوصیات این محصول که آن را به یک محصول خاص تبدیل کرده فناوری استر است.

فناوری استر: یک فناوری خاص مختص به شرکت موتول است که این فناوری حفاظت از انجین و روان کنندگی و تمیزکنندگی را برعهده دارد.

روغن موتور موتول ۷۱۰۰

روغن موتول ۷۱۰۰ یک محصول منحصر به فرد یک روغن فول سنتتیک یا تمام مصنوعی با رنگ روغن قرمز است یک روغن بسیار قدرتمند با سپر حرارتی بالا و مناسب برای موتورسیکلت هایی با حجم انجین بالا. یکی از ویژگی های خاص این محصول استارت سریع است و همچنین باعث کاهش مصرف سوخت هم می شود. این محصول دارای استاندارد JASO MA۲ و فناوری استر است.

روغن موتور موتول ۳۰۰V

این محصول قدیمی ترین و قدرتمند ترین محصول شرکت موتول محسوب می شود.

روغن موتول ۳۰۰ v اولین روغن فول سنتتیک جهان با فناوری استر میباشد که مخصوص موتورسیکلت های دور بالا و مسابقه ایی ساخته شده است و قدمت این محصول به بیش از یک قرن برمی گردد این محصول فوق العاده با رنگ روغن سبز فسفری یکی از محبوب ترین روغن ها ‌بین موتورسوارهاست که دارای پیشرفته ترین فناوری استر در بین محصولات موتول است.

انواع روغن های اسکوتر مانند روغن اکوتر موتول اکسپرت MB

اگر به دنبال سایتی معتبری برای بررسی قیمت و خرید انواع روغن موتول هستید می توانید به سایت اسب آهنی اصفهان به نشانی (https://asbeahanin.com )مراجعه کنید. این فروشگاه نمایندگی روغن موتول بوده و روغن های اصل و با کیفیت را با قیمت مناسب عرضه می کند. در صورت هر گونه سوال یا ابهامی با ما در تماس باشید.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.