بررسی اهمیت و بهترین تکنیک های یادگیری ریاضی دهم

تهران- ایرنابازار- دانش آموزان بعد از ورود به دوره دوم متوسطه اغلب با یک افت نسبی در درس‌ها مواجه می شوند. در این میان بیشترین افت تحصیلی در میان دروس تخصصی، در درس ریاضی پایه دهم مشهود است. از همین رو ضمن بررسی اهمیت ریاضی دهم، اطلاع از بهترین روش ها و راهکارهای یادگیری درس ریاضی برای دانش آموزان پایه دهم می تواند در رشد و شکوفایی آموزشی دانش آموزان تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

***محتوای تبلیغاتی***

ایرنابازار- درس ریاضی را می توان مهم ترین درس دوران تحصیل تا پیش از ورود به دانشگاه دانست. صرف‌نظر از رشته تحصیلی دوره دبیرستان، ریاضیات همواره جز جدایی‌ناپذیر برنامه آموزشی مقاطع تحصیلی مختلف بوده است؛ این درس جز معدود دروسی است که از کلاس اول ابتدایی در سرفصل های آموزشی مدارس جای گرفته و تا پایه دوزادهم همراه دانش آموزان است.

از سوی دیگر با توجه به ماهیت مباحث این درس، ریاضیات همیشه در دسته دروس سخت و چالش برانگیز برای دانش آموزان قرار گرفته است.

با توجه به اهمیت و جایگاه درس ریاضی در سرنوشت تحصیلی دانش آموزان و همچنین نقش پررنگی که ریاضی پایه دهم در کسب موفقیت دانش آموزان در کنکور سراسری ایفا می کند، لازم است تا دانش آموزان، دبیران و مشاوران تحصیلی برای آموزش کامل و اصولی این درس برنامه ویژه ای داشته باشند.

اهمیت ریاضی دهم

ریاضیات پایه دهم یکی از دروس تخصصی دوره دوم متوسطه است که در تمامی رشته ها حضور موثری دارد. اهمیت این درس برای دانش آموزان رشته های ریاضی و تجربی در سطح بالاتری است. تا آنجا که به جرات می توان گفت بدون یادگیری دقیق و کامل کلیه مباحث و سرفصل های این درس، موفقیت دانش آموزان ریاضی و تجربی در پاسخ‌گویی به سوالات تشریحی و تستی کلیه دروس تخصصی-محاسباتی در امتحانات و کنور با مشکل مواجه خواهد شد.

همین امر، باعث می شود درس ریاضی در پایه دهم فراتر از یک درس تخصصی در نظر گرفته شود.

مباحث ریاضی دهم از هر جهت پیش نیاز مهم ترین سرفصل های ریاضی در دوره دبیرستان محسوب می شود. اگر دانش آموزان در یادگیری هریک از مباحث ارائه شده در این کتاب درسی با مشکل و ضعف مواجه شوند، تسلط قطعی بر موضوعات ارائه شده در ریاضیات پایه های بالاتر برای‌شان سخت تر خواهد بود.

یک مثال ساده مبحث «تابع» است. تعاریف، مفاهیم پایه و روابط مربوط به مبحث تابع در فصل پنجم کتاب ریاضی ۱ ارائه می شود. بدیهی است اگر دانش آموز در گام نخست تعریف تابع را ندهد و نتواند تابع بودن یک رابطه را نتواند تشخیص دهد، امکان یادگیری روابط پیشرفته بعدی را نخواهد داشت.

علاوه بر آن، سرفصل های مطرح شده در کتاب ریاضی دهم، به طور مستقل نیز محل طرح سوال ریاضیات کنکور هستند. مباحثی مانند معادله ها و نامعادله ها، دنباله و الگو، مثلثات و ... همواره جز مباحث ثابت در کنکور سراسری بوده اند.

همین دلایل کافی‌ست تا ریاضی دهم را به عنوانی یکی از مهم ترین دروس تخصصی دوره دبیرستان در نظر بگیریم و برای یادگیری و تسلط کامل بر مباحث آن بهترین برنامه ریزی و راهکارها را بیابیم.

بهترین تکنیک های یادگیری ریاضی دهم

ریاضی پایه دهم برای دانش آموزان این پایه تحصیلی درس محبوبی نیست. همین امر باعث می شود تا از مطالعه و تلاش برای یادگیری کامل این درس گریزان باشند. در ادامه چند راهکار اصولی و موثر برای افزایش علاقه و بهبود سطح آموزشی درس ریاضی برای یادگیری راحت تر آن ارائه می دهیم.

بررسی اهمیت و بهترین تکنیک های یادگیری ریاضی دهم

عوامل موثر بر یادگیری درس ریاضی را می توان در دو دسته عوامل بیرونی و عوامل فردی تقسیم کرد.

  • عوامل بیرونی:

عوامل بیرونی شامل مواردی است که خارج از رفتارهای شخص دانش آموز در یادگیری او نقش سازنده ایفا می کند:

  • محیط آموزشی: مدرسه، آموزشگاه، محیط مطالعه و ... در دسته بندی محیط آموزشی قرار می گیرند. فضای آموزشی در ایجاد علاقه، انگیزه و انرژی برای مطالعه تاثیر مستقیم دارند.
  • روش‌های آموزشی: تدریس ریاضی دهم یکی از سخت ترین بخش های آموزش ریاضیات است. با توجه به ضعف اکثر دانش آموزان در مفاهیم ریاضیات پایه های قبل از یک سو، و اهمیت تسلط کامل دانش آموزان بر مباحث پایه ای و پیش نیاز ریاضی دهم، روش آموزشی که در فرآیند یادگیری ریاضی استفاده می شود بسیار حائز اهمیت است.
  • منابع مطالعاتی: انتخاب منابع آموزشی و کمک آموزشی سکوی پرتاب دانش آموزان در هر درسی است. برای ریاضیات نیز این امر مسجل است. انتخاب مرجع آموزش ریاضیات پایه دهم در یک نگاه وسیع تر، مشخص کننده انتخاب روش تدریس ریاضی کنکور است. بنابراین دقت و حساسیت در انتخاب منبع مطالعاتی و آموزشی ضروری است.

بعد از فرهم آوردن بهترین شرایط برای عوامل بیرونی، نقش تعیین کننده نهایی در یادگیری ریاضی را عوامل فردی ایفا می کنند.

  • عوامل فردی

عوامل فردی به طور مستقیم وابسته به خود دانش آموز است. در واقع انتخاب ها، اهداف، برنامه ها و عملکرد دانش آموز در این دسته قرار می گیرند.

  • نقاط ضعف پایه را رفع کنید

اگر در پایه های قبل در یادگیری مفاهیم پایه ای کاربردی ضعفی در خود سراغ دارید، حتما در برطرف کردن آن ها تلاش کنید.

در صورتی که مفاهیم پایه را متوجه نیستید، بهتر است ابتدا آن‌ها را مرور کرده و درک کاملی از آن‌ها پیدا کنید.

  • خودتان را باور داشته باشید

خودباوری و اعتماد به نفس برای پیشرفت در یادگیری درس ریاضی بسیار تاثیرگذار است. به استعداد، توانمندی و پشتکار خود اعتماد داشته باشید و با تقویت این حس اعتماد، در مسیر یادگیری پیش روید.

  • در کلاس درس مشارکت فعال داشته باشید

حضور در کلاس درس یک چیز است، حضور فعال در کلاس یه چیز دیگر! فعالیت و مشارکت در کلاس‌های درسی، انجام پرسش و پاسخ با معلم و همکلاسی ها و مشارکت در گروه‌های درسی با ایجاد حس رقابت باعث افزایش انگیزه برای مطالعه و تلاش بیشتر می شود.

  • حل مثال و تمرین

گفتیم که ریاضی درس سنگینی است. یادگیری و فهم کامل مباحث آن نیازمند بکارگیری مثال های ساده، کاربردی و قابل درک است. از سوی دیگر حل تمرین‌های طبقه بندی شده و متنوع کمک می‌کند تا مهارت‌های عملی و درک مفاهیم ریاضیات در شما تقویت شود.

  • استفاده از منابع آموزشی جامع

برای یادگیری ریاضی، مرجع اولیه و اصلی کتاب درسی است. به موازات آن برای تثبیت و فهم کامل مباحث این درس، استفاده از منابع کمک آموزشی جامع کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

  • برنامه ریزی مطالعاتی

ریاضیات شب امتحانی نیست. یکی از راه های موثر در یادگیری کامل ریاضی دهم، مطالعه مستمر این درس در طول سال تحصیلی است. برای این منظور لازم است تا یک برنامه ریزی مطالعاتی جامع طراحی کنید و مطالعه ریاضی را یکی از بخش های ثابت آن در طول هفته قرار دهید.

سخن پایانی

ریاضیات عنصر موثر در فهم و پاسخ‌گویی به سوالات کلیه دروس محاسباتی است. اساس و پایه این درس برای کنکور، از سال دهم آغاز می شود؛ با توجه به اهمیت بالای این درس، در این نوشته سعی کردیم تا بهترین روش ها و راهکارهای یادگیری دقیق درس ریاضی پایه دهم را ارائه نماییم.

همچنین اطلاعات جامع و راهکارهای متنوعی در یادگیری و تسلط بر دروس مختلف در پایه های تحصیلی دبیرستان و همچنین برنامه ریزی برای موفقیت در کنکور در بخش برنامه ریزی درسی سایت موسسه آموزشی زیر ۱۰۰ سنجش ارائه شده است و می توانید با مراجعه به این سایت با تکنیک های مختلف برنامه ریزی آشنا شوید.

*** محتوای این مطلب تبلیغاتی و از سوی سفارش دهنده تهیه شده است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.