پشه ببر آسیایی ناقل ویروس تب دانگی

تهران- ایرنابازار- پشه‌ آئدس یا پشه ببر آسیایی، ناقل بیماری ویروسی تب دانگ هستند که برای نخستین بار در شهرستان بندرلنگه استان هرمزگان در ۱۳۹۸ خورشیدی شناسایی شد. هیچ درمان یا واکسن خاصی برای پیشگیری از تب دانگ وجود ندارد و بهترین راه پیشگیری از بیماری، جلوگیری از گزش توسط پشه آلوده است.

ایرنابازار، تب دانگ یک بیماری ویروسی است که از طریق پشه‌های آئدس(پشه ببر آسیایی) انتقال می یابد. پشه آئدس ناقل می تواند سبب انتقال بیماری‌هایی مانند ویروس دنگی، چیکونگونیا و زیکا به ارگانیسم‌های میزبان شود.

این بیماری بیشتر در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر همچون جنوب شرقی آسیا، جزایر غربی اقیانوس آرام، آمریکای لاتین و آفریقا گسترش پیدا می‌کند و در کشورهای عمان، قطر، یمن، عربستان، پاکستان، افغانستان و کشورهای آسیای جنوب شرقی نیز وجود دارد.

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری‌ها؛ تغییرات آب و هوایی باعث گسترش گونه‌های پشه مهاجم در اروپا شده و سبب افزایش بیماری‌ها از طریق پشه شده است.

علائم تب دنگ

سردرد، تب، خستگی، بثورات پوستی، درد شدید در پشت چشم و درد شدید در مفاصل و عضلات از جمله علائم بالینی آن است و به همین دلیل از آن به عنوان تب استخوان شکن نیز یاد می کنند. باید دانست که بعضی از علائم آن شبیه سرماخوردگی ساده است. برخی مواقع این بیماری وارد فاز هموراژیک (خونریزی دهنده) می شود که می‌تواند باعث خونریزی شدید از بینی یا لثه‌ها، خونریزی دستگاه گوارش، افت فشار خون، کما و حتی در مواردی مرگ شود.

پشه ببر آسیایی ناقل ویروس تب دانگی

چگونگی انتقال بیماری تب دانگ

انتقال بیماری تب دانگ با نیش پشه آئدس رخ می دهد و از انسان به انسان منتقل نمی‌شود. این پشه اغلب در روز از انسان خونخواری می‌کند و بیشتر گزش آن در ساعت های نخست صبح و هنگام غروب آفتاب صورت می گیرد. پس از ۶ روز از گزش پشه، بیماری شروع می شود و تا ۱۰ روز ادامه دارد.

تخم پشه آندس از مقاوم بالایی برخوردار است و تا ۴۰۰ روز در شرایط خشک دوام می‌آورد. این پشه می‌تواند در هر ظرف یا جایی که مقداری آب جمع می‌شود، تخم گذاری کند، مانند لاستیک، قوطی کنسرو، قایق، گلدان شیشه‌ای و …

برای کاهش خطر تولید پشه در آب راکد راهکارهایی زیر را انجام دهید:

  • آب اضافی را از صفحات گلدان خارج کنید.
  • سطل‌های آبیاری را برگردانید و آن‌ها را در زیر سقف نگهداری کنید تا آب نتواند در آن‌ها جمع شود.
  • مطمئن شوید که زهکش‌های قفل مسدود نشده‌اند و گیاهان گلدان و اشیای دیگر را روی آن‌ها قرار ندهید.
  • آب گلدان‌ها را هر روز عوض کنید و داخل آن‌ها را بشویید.
  • از انسداد برگ‌ها جلوگیری کنید تا باعث راکد شدن آب نشوند.
  • خاک گیاهان را طوری در گلدان قرار دهید تا از تشکیل گودال‌ها در سطح جلوگیری شود.
  • هنگام پیک نیک و برپایی چادر، از آب راکد دور باشد.

افراد در معرض خطر گزش پشه آئدس

  • آپاراتی‌ها و لاستیک فروش‌ها، کادر بهداشت و درمان، ملوانان، کارکنان فرودگاه و بنادر
  • افراد کارتن خواب و بی سرپناه که در فضای باز استراحت می‌کنند
  • ساکنان و مسافران مناطق دارای پشه آلوده

افرادی که یک بار به تب دانگ مبتلا شده اند، مبتلایان به دارای نقص سیستم ایمنی، بانوان باردار و کودکان زیر یک سال به تب دانگ شدیدتری مبتلا می شوند.

پشه ببر آسیایی ناقل ویروس تب دانگی

راه های درمان بیماری تب دانگ

هیچ درمان و واکسن خاصی برای پیشگیری از تب دانگ وجود ندارد و بهترین راه پیشگیری از بیماری، جلوگیری از گزش توسط پشه آلوده است. استراحت و نوشیدن مایعات پس از ویزیت پزشک برای بهبودی سریع بیماری نیز بسیار مهم است.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.