استفاده از نام برند خارجی در رابطه با شرکت تولیدکننده نوکیا در ایران، تقلب نیست

تهران- ایرنابازار- معاون وزیر صمت گفت: اگر شرکت تولیدکننده نوکیا در ایران توانسته باشد طبق استانداردهای داخل کشور از وزارت ارتباطات و سازمان حمایت مجوزهای لازم را اخذ کند با توجه به شرایط تحریم، الزامی نیست که مدرک معتبر از سایر کشورها تهیه کنند و استفاده از نام برند خارجی در رابطه با این واحد تقلب نیست.

***محتوای تبلیغاتی***

ایرنابازار- شرکت آتیلا همراه آیهان در تیر ۱۴۰۱ خط تولید تلفن همراه خود را در ایران راه اندازی کرد اما چند ماه بعد از فعالیت و فروش تولیدات شرکت در آذر ۱۴۰۲، برخی رسانه ها اعلام کردند که در سامانه جامع تجارت و سامانه جامع گارانتی، شرکت اصلی نوکیا در فنلاند ثبت شده است اما شرکت نوکیا فعالیت رسمی در ایران ندارد.

پس از آن بود که وکیل شرکت نوکیا اقدام به شکایت از این شرکت کرده و در ادامه سفیر فنلاند در ایران به وزیر صمت نامه ای ارسال و به تقلب گوشی نوکیا در ایران اعتراض نمود، پس از طرح اعتراض شرکت نوکیا نسبت به استفاده این شرکت از نام برند نوکیا، در اولین واکنش رسمی «محمد مهدی برادران» معاون وزیر صمت بیان کرد: استفاده از نام تلفن همراه نوکیا، برای واحد تولیدی آن در ایران تقلب نیست و این شرکت اقدام به مونتاژ کالا می‌کند همچنین براساس مصوبه دولت قبل، واحدهای تولیدی ملزم به داشتن نمایندگی رسمی بودند، اما با توجه به شرایط تحریم این الزام برداشته شده است.

شرکت نوکیای ایرانی، الزامی برای کسب مدرک از کشور مبدا ندارد

وی ادامه داد: اگر این واحد توانسته باشد طبق استانداردهای داخل کشور از وزارت ارتباطات و سازمان حمایت، مجوزهای لازم را اخذ کند، با توجه به شرایط تحریم، الزامی نیست که مدرک معتبر از کشور مبدا برند کسب کند. بنابراین اگر شرکت تولیدکننده نوکیا در ایران مجوزهای لازم را اخذ کند، استفاده از نام برند خارجی در رابطه با این واحد تقلب نیست. وی در رابطه تولید تلفن همراه به اسم برند نوکیا، اظهار کرد: این موضوع به سازمان حمایت ارجاع داده شده است. البته طبق مصوبه دولت قبلی الزام به داشتن نمایندگی رسمی برای واحدهای تولیدی، با توجه به شرایط تحریم برداشته شده است.

بعید است مشکلی در فعالیت نوکیای ایرانی وجود داشته باشد

برادران با اشاره به اهمیت رعایت حقوق مصرف‌کنندگان، تصریح کرد: این موضوع به وزارت ارتباطات هم اعلام شده که بررسی بیشتر صورت گیرد. با توجه به اینکه فعالیت این واحد در حوزه تولید موبایل‌های دکمه‌ای و ضمانت‌های لازم به مشتریان ارائه می‌شود، بعید است مشکلی وجود داشته باشد.

وی در مورد اینکه آیا استفاده از نام برند خارجی تقلب محسوب می‌شود یا خیر، افزود: استفاده از نام برند خارجی در رابطه با این واحد تقلب نیست.

معاون وزیر صمت همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با نامه سفیر فنلاند درباره تولید موبایل تقلبی با نام نوکیا، گفت: این الزام وجود ندارد که واحدها رسماً ضمانت ‌نامه شرکت خارجی را ارائه کنند، این شرکت‌ها عموماً در حال مونتاژ کالا هستند حتی اگر کشور مقصد، نامه‌ای هم ارسال کرده باشد با توجه به اینکه این کشورها ایران را تحریم کرده‌اند، نظر آنها برای ما مهم نیست و ما تعهدی به آنها نداریم، اگر محصول استاندارد باشد می‌تواند مجوز تولید دریافت کند و نمی‌توانیم از آنها بپرسیم که چگونه تحریم را دور زده‌اند.

برادران اضافه کرد: به هر حال این موضوع در حال بررسی است تا مشخص شود شاکی یا عدم رعایت استاندارد مطرح شده برای چیست. اگر این مشکلات وجود نداشته باشد و مردم راضی باشند و وزارت ارتباطات هم استانداردهای تولید محصول را رعایت کند، مشکلی وجود ندارد. البته در رابطه با این شرکت یک پرونده مفتوح قضائی هم وجود دارد که منتظر صدور رأی هستیم.

فعالیت شرکت نوکیای ایرانی، قانونی است

بر اساس گزارش برخی رسانه ها وی با بیان اینکه شرکت‌هایی مانند سامسونگ هم خودشان ارتباط‌شان با ایران قطع کردند، گفت: در اصل عدم پایبندی تعهدات در رابطه با نمایندگی این شرکت‌ها مطرح است همچنین با توجه به مستندات کامل بر قانونی بودن فعالیت شرکت ایرانی، دادگاه بدوی و تجدیدنظر پس از بررسی مدارک و شواهد، به نفع شرکت "آتیلا همراه آیهان" حکم صادر کردند.

معاون وزیر صمت تاکید کرد: از سوی دیگر، تمامی مستندات حکم دادگاه موجود و برای مراجع رسمی و قانونی وزارت صمت که مرجع اصلی رسیدگی و تایید مجوز فعالیت می‌باشد ارسال شده است. این احکام به طور واضح تأیید می‌کنند که فعالیت این شرکت در زمینه تولید گوشی‌های نوکیا در ایران کاملاً قانونی انجام می‌شود.

منبع: فارس

*** محتوای این مطلب تبلیغاتی و از سوی سفارش دهنده تهیه شده است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.