نحوه محاسبه پایه سنوات با چند سال سابقه

تهران- ایرنا بازار- اگر می‌خواهید تمامی بخش‌های حقوق و مزایای یک کارگر یا کارمند دولت را بشناسید، باید با سنوات نیز آشنایی کاملی داشته باشید. سنوات در واقع یک مزیت فوق‌العاده مهم و اجباری است که هر کارفرمایی باید آن را به کارگر خود پرداخت کند.

به گزارش ایرنابازار، اگر بخواهیم معنی اصلی سنوات را برای شما توضیح دهیم، باید بگوییم که این مزیت یک پاداش پایان خدمت به‌حساب می‌آید که کارگر هنگام فراغت از کار به هر دلیلی، آن را دریافت خواهد کرد. نکات بسیار مهمی در رابطه‌ با سنوات و اینکه چطور محاسبه می‌شود، وجود دارد. همراه ما باشید تا در ادامه این مطلب آموزشی تمامی این نکات را با هم بررسی و ارزیابی کنیم.

حق سنوات؛ مهم‌ترین عامل در حقوق کارگران

بحث داغی که میان کارگر و کارفرما وجود داشته و همیشه از آن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل در حقوق کارگر یاد می‌شود، سنوات است. در پاسخ به این سوال که سنوات چیست باید بگوییم که این نوع پاداش در پایان خدمت یا فعالیت کارگر پرداخته می‌شود. میزان مبلغ آن تمام حقوق و مزایایی است که کارگر در آخرین ماه دریافت کرده است.

کسانی که حق سنوات دریافت نمی‌کنند!

بگذارید قبل‌ از بررسی روش‌های پرداخت سنوات و فرمول آن، ببینیم که این پاداش به چه کسانی تعلق نمی‌گیرد. باید گفت که هرکسی می‌تواند سنوات خود را از کارفرما طلب کند. در واقع کارگرانی که حتی کمتر از یک سال نیز کارکرده و در پایان سال اقدام به خروج می‌کنند نیز شامل دریافت این پاداش می‌شوند.

سنوات در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

نحوه محاسبه پایه سنوات با چند سال سابقه

نکته فوق‌العاده مهمی که باید در رابطه‌ با سنوات بررسی کنیم، قانون آن در سال ۱۴۰۳ است. این قانون همچنان با قدرت در حال انجام و پیگیری بوده و فرمولی خاص برای آن در نظر گرفته‌اند. اگر می‌خواهید در سال ۱۴۰۳ سنوات افراد را محاسبه کنید، باید از فرمول زیر پیروی کرده باشید.

ابتدا باید پایه حقوق فرد را در تعداد روزهای کارکرد وی در طول یک سال ضرب کرده و سپس عدد به‌دست‌آمده را بر ۳۶۵ روز (تعداد روزهای سال)، تقسیم کنید. عددی که در این قسمت به‌دست آوردید، میزان سنوات پایان خدمت فرد در سال ۱۴۰۳ خواهد بود.

فرمولی دقیق برای محاسبه سنوات کارگران در سال ۱۴۰۳

همان‌طور که در بخش‌های قبلی گفتیم، محاسبه میزان سنوات پایان خدمت کارگر یک فرمول خاص داشته و باید برای به‌دست آوردن آن از این قانون پیروی کنید. فرمولی که کارفرمایان باید به آن عمل کرده و پاداش پایان خدمت کارگر را محاسبه کنند، بدین صورت است:

سنوات= ((مزد ثابت روزانه * ۳۰)/۱۲) * تعداد ماه‌های کارکرد

این میزان برای کارگرانی است که تعداد روزهای کارکرد آن‌ها مشخص نیست. اگر می‌خواهید برای کارگرانی که تعداد روزهای فعالیت آن‌ها در شرکت یا کسب‌وکار مشخص است، این پاداش را حساب کنید، باید از فرمول زیر برای این کار کمک بگیرید:

سنوات= ((مزد ثابت روزانه * ۳۰)/۳۶۵) * تعداد روزهای کارکرد

مثالی برای محاسبه سنوات کارگر در سال ۱۴۰۳

حال که فرمول‌های این کار را به شما ارائه کردیم، بهتر است مثالی را برای محاسبه آن با هم داشته باشیم. درصورتی‌که می‌خواهید حق سنوات یک فرد را محاسبه کنید، باید بدانید که آن برابر با پایه حقوق خواهد بود.

مبلغ حقوق پایه وزارت کار در سال ۱۴۰۳ برابر ۷۱۶۶۱۸۴۰ بوده این میزان را باید در کارکرد سال فرد ضرب کنید. سپس عددی که به‌دست ‌آمده را بر تعداد روزهای سال که ۳۶۵ روز است، تقسیم کنید. عددی که به‌دست ‌آمده به‌عنوان حق سنوات یک سال پرداخته خواهد شد.

پایه سنوات در سال ۱۴۰۳ چگونه حساب می‌شود؟

وزارت کار قانونی را برای محاسبه پایه سنوات قرار داده و فرمولی مخصوص برای این کار در نظر دارد. این همانند قانون اضافه کاری دارای فرمول مخصوص بوده و می‌توانید از آن برای محاسبه پایه سنوات کمک بگیرید. در واقع محاسبه این مبلغ نسبت به ماه انجام شده و درصورت یک‌ساله بودن سابقه، از آن کمک می‌گیرند. در سال ۱۴۰۳ پایه سنوات براساس قانون وزارت کار با فرمول زیر حساب می‌شود:

(تعداد روزهای کاری ماه×۷۰.۰۰۰) + حقوق پایه ماهانه اعلام ‌شده در سال جاری = حقوق پایه ماهانه در سال دوم

چه تفاوتی میان پایه سنوات و حق سنوات وجود دارد؟

موضوعی که در ذهن بسیاری از کاربران سوال بوده و همیشه به آن فکر می‌کنند، این است که چه تفاوتی میان ‌پایه سنوات و حق سنوات وجود دارد؟ در پاسخ باید بگوییم که حق سنوات به‌گونه‌ای محاسبه می‌شود تا پاداش به افرادی که یک سال سابقه کار داشته‌اند، پرداخته شود.

اگر هم فرد کمتر از یک سال در مجموعه کارکرده باشد، این مبلغ به ۱۲ تقسیم شده و براساس تعداد ماه‌ها تعلق می‌گیرد. ازطرف‌دیگر پایه سنوات متفاوت بوده و به مشاغلی که در طبقه‌بندی مختلف وجود دارند، تعلق می‌گیرد. پایه سنوات به‌صورت ماهیانه به‌حداقل حقوق افراد اضافه خواهد شد.

بازخرید سنوات چیست و چرا باید به آن توجه کنیم؟

به‌احتمال زیاد بازخرید سنوات به گوش‌تان خورده باشد. باید گفت که این تمامی شرکت‌ها، اداره‌ها و سازمان‌های خصوصی و دولتی می‌توانند به‌صورت کتبی درخواست بازخرید سنوات را ارائه کنند. این امر در شرایط خاصی رخ می‌دهد.

در واقع درصورتی‌که فردی قبل‌از اتمام سال بخواهد نسبت به پایان خدمت خود اقدام کند، باید به‌ازای هر سال خدمت در مجموعه، به میزان آخرین حقوق پرداختی به وی پاداش دهند. به این شرایط بازخرید سنوات می‌گویند.

روشی عالی برای محاسبه و کنترل سنوات

نحوه محاسبه پایه سنوات با چند سال سابقه

معمولا پرداخت سنوات در انتهای سال انجام شده و در این زمان نیز حسابداران بسیار شلوغ هستند. برای اینکه بتوانید با روشی سریع و ساده سنوات کارگران مختلف را محاسبه کرده و کارهای پرداخت را انجام دهید، می‌توانید از نرم افزار حسابداری سپیدار کمک بگیرید. این نرم‌افزار سرعت بالایی در انجام عملیات‌های مختلف داشته و یک پلتفرم عالی برای امور حسابداری به‌حساب می‌آید.

جمع‌بندی

یکی از موارد فوق‌العاده مهمی که باید در رابطه‌ با حقوق و مزایای کارگری و کارمندی بدانید، سنوات است. سنوات در واقع همان پاداش پایان خدمت است که به‌ازای هر سال کارکرد کارگر در پایان فعالیت وی در مجموعه داده می‌شد. سنوات به ۲ نوع پایه سنوات و حق سنوات تقسیم می‌شود.

حق سنوات در پایان کار پرداخت شده و پایه سنوات نیز پس‌ از محاسبه به‌ حداقل حقوق فرد اضافه می‌شود. روش‌های گوناگونی برای حساب‌ کردن آن وجود دارند که در این مطلب مهم‌ترین آن‌ها را با هم بررسی کردیم. می‌توانید با بهره‌گیری از نرم‌افزار حسابداری سپدار سیستم، به‌راحتی این مبلغ را حساب کرده و آن را برای افراد مختلف شرکت خود کنترل کنید.

*** محتوای این مطلب تبلیغاتی و از سوی سفارش دهنده تهیه شده است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.