بازار سنتی قزوین: راهنمای خرید

بازار سنتی و قدیمی قزوین یکی از شاهکارهای معماری ایران محسوب می‌شود که ساخت آن به دوره صفوی باز می‌گردد. در این مجموعه بازارها، سراها و تیمچه‌های مختلفی را می‌بینید که نظر علاقه‌مندان به تاریخ و معماری را به خود جلب می‌کند. برای بازدید از تاریخ کهن و معماری اصیل بازار سنتی قزوین،  بلیط قطار قزوین را از فلای تودی با ساده ترین روش ممکن تهیه و خریداری کنید.

ایرنابازار- بلیط های قطار قزوین یکی پس‌از دیگری رزرو خواهند شد، مسافران بسیاری از مناطق مختلف کشور برای بازدید از بازار سنتی و قدیمی این شهر راهی سفر می‌شوند. جاذبه‌های تاریخی این بازار قدیمی بسیار است شما می‌توانید ساعت‌ها از تیمچه‌ها، سراها و مسجد بازار سنتی قزوین دیدن کنید، به گشت‌وگذار بپردازید و سوغاتی‌های سفرتان را بخرید. برای رزروی آسان و سریع می‌توانید بلیط قطار ارزان را از وب‌سایت‌های آنلاین خریداری و چمدانتان را برای سفر آماده کنید.

تاریخچه بازار قزوین

بازار سنتی و قدیمی قزوین یکی از شاهکارهای معماری ایران محسوب می‌شود که ساخت آن به دوره صفوی باز می‌گردد. در این مجموعه بازارها، سراها و تیمچه‌های مختلفی را می‌بینید که نظر علاقه‌مندان به تاریخ و معماری را به خود جلب می‌کند. مهم‌ترین اهمیت و رونق این بازار در گذشته، به‌دلیل موقعیت مکانی قزوین بوده است. این شهر در مسیر راه‌های غربی و شرقی ایران قرار دارد؛ این ویژگی در گذشته بازار قزوین را به قلب اقتصادی منطقه تبدیل کرده بود و از آن به عنوان مرکز تجارت بین‌المللی به اروپا و روسیه یاد می‌کردند. بازار قدیمی قزوین محل اطراق کاروان‌های بسیاری بوده است که برای دادوستد سفر می‌کردند. امروز این بازار در خیابان امام خمینی، یادگارهایی از دوران گذشته را به نمایش می‌گذارد. برای بازدید از این بازار زیبا، می‌توانید از بلیط قطار قزوین استفاده کنید.

قسمت‌های مختلف بازار سنتی قزوین

بازار سنتی و پرهیاهو قزوین از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. اکنون که برای خرید سوغاتی‌هایتان بازار سنتی قزوین را انتخاب کرده‌اید خالی از لطف نیست اگر از بخش‌های تاریخی آن هم دیدین کنید. با ما همراه باشید تا قسمت‌های مختلف این بازار را با هم بشناسیم:

بازار سنتی قزوین: راهنمای خرید

سراها

بازار سنتی قزوین را سراهای متعددی دربرگرفته است که هر یک از آن‌ها رنگ‌وبویی از تاریخ گذشته این مرزوبوم را به نمایش می‌گذارند. برای آشنایی بیشتر سراهای بازار سنتی قزوین را یک‌به‌یک بررسی می‌کنیم.

سرای قیصریه

سرایی بلند با طاق‌های آجری نمایی از معماری بی‌نظیر سرای قیصریه را به تصویر می‌کشد. این بازار یکی از معروف‌ترین مکان‌ها برای تجارت محسوب می‌شود که مورد توجه صنعت‌گران قرار گرفته است. چهار در ورودی، سرای قیصریه را به بخش‌های مختلف بازار متصل می‌کند؛ شما می‌توانید از سمت تیمچه‌های سرپوشیده در جنوب بازار، از سمت تیمچه‌های سر باز در شمال بازار، از سرای وزیری در شرق و از چهارسوق کوچک از غرب به این سرا وارد شوید.

سرای سعدالسلطنه

سرای سعدالسلطنه به دستور حاکم قزوین زمان قاجار در مساحت ۲۶ هزار متر مربع بنا شده است. این سرا یکی از کامل‌ترین و بزرگ‌ترین سراهای کشور محسوب می‌شود که توسط دو معمار بزرگ ایرانی مهدی چگینی و حسن خنجری ساخته شده است. بخش‌های مختلفی مانند چهارسوق، راسته، کاروان‌سرا، سرا، بازار و ... بخش‌های مختلف سرای سعدالسلطنه را تشکیل می‌دهد؛ امروز بخش‌های از این سرا تخریب و بی‌استفاده شده است. ورودی‌های متعدد این سرا به خیابان‌های اطراف و بخش‌های مختلف بازار قزوین متصل می‌شوند.

چهارسوق سرای سعدالسلطنه با گنبد بزرگ کاشی‌کاری‌شده، ارزشمندترین قسمت این مجموعه است که از تقاطع قائم دو راسته تشکیل می‌شود. ۱۶ حجره با ارتفاع یک متری بالاتر از سطح زمین در اطراف این چهارسوق قرار دارند که با درهای چوبی منبت‌کاری‌شده بی‌نظیر به‌نظر می‌رسند. اگر نگاهی به قسمت جنوب غربی این مجموعه بیندازید، حیاط بارانداز را می‌بینید که در گذشته محل تخلیه بار شترها بوده است؛ امروز این محل به نام حیاط شترخان شناخته می‌شود. همچنین در قیمت جنوبی حیاط، شاهد انبار کالایی هستید که با فضایی آجری و سرپوشیده با ۱۰۰ ستون، معماری بی‌نظیری دارد.

سرای وزیری

از در شرقی راسته قیصریه که به بازار سنتی قزوین وارد شوید، سرای وزیری را در روبه‌روتان می‌بینید. سرای وزیری با هشت ورودی و حجره‌هایی از طاق‌های کاشی‌کاری‌شده و گنبدی آجری بر فراز ورودی مرکزی بی‌نظیر است. سرای وزیری با حیاطی وسیع و حجرهای دو طبقه در دورتادور آن، توجه مسافران و گردشگران را به خود جلب می‌کند. تمامی حجره‌ها دارای طاق جناغی و اکثر آن‌ها در طبقه دوم مجهز به ارسی هستند؛ در این حجره‌ها، کاشی‌کاری‌هایی از طرح‌های اسلیمی، خورشید، اسب شکار شیر، انسان‌های بال‌دار و ... هنرنمایی می‌کنند.

سرای حاج رضا

سرای حاج رضا از شمال به بازارچه وزیری متصل می‌شود که با حیاطی بزرگ، حجره‌ها و اتاق‌هایی در دو طبقه گرداگرد آن بی‌نظیر است. ورودی این سرا در قسمت غربی قرار دارد که با طاق‌هایی زیبا، به‌صورت تینچه‌ای سرپوشیده به‌نظر می‌رسد. این بنا که در گذشته محل بازرگانان تبریزی و قفقازی بوده است، طاق حجره‌ها و طاق نما ایوان آن با قوس جناغی و کاشی‌کاری‌ها زیبا و تماشایی خواهد بود.

تیمچه‌ها

علاوه‌بر کاروانسراهای متعدد، تیمچه‌های مختلفی نیز در بازار سنتی قزوین وجود دارند که با معماری اصیل و قدیمی شاهکاری از دوران خود هستند. برای آشنایی بیشتر به معرفی تعدادی از تیمچه‌های معروف بازار سنتی قزوین می‌پردازیم:

تیمچه سرباز

بنا دو طبقه‌ تیمچه‌ سرباز در شمال قیصریه، مزین به سردر قوسی‌شکل با معماری اصیل ایرانی خودنمایی می‌کند. لچکی‌ طاق‌نما حجره‌ها با کاشی‌های زرد و صورتی، نمایش‌گر صحنه‌های شکار، گل‌وبوته و پرندگان‌ هستند. درهای چوبی آن‌ها نیز از ارسی‌های چوبی بسیار زیبایی تشکیل شده‌اند.

تیمچه سرپوشیده

تیمچه‌ سرپوشیده در جنوب قیصریه قرار دارد که روی آن را با سقفی پوشانده‌اند. این تیمچه دو طبقه دارد که حجره‌های آن به محل کار بازرگانان و تاجران قزوین اختصاص یافته است.

تیمچه حاج سید کاظم

تیمچه‌ حاج‌ سید کاظم در میان بازار، روبه‌روی راسته‌ سراج‌ها قرار دارد؛ تیمچه‌ سرپوشیده‌ کوچکی که تعدادی از بازرگانان مشهور در آن تجارت می‌کردند. اکنون این تیمچه در بازار سنتی قزوین مرکز چرم‌فروشی است.

مسجدالنبی

بر اساس کتیبه‌های موجود در مسجدالنبی، این مسجد در دوره قاجار و به دستور فتحعلی‌شاه ساخته شده است؛ اما بسیاری بر این عقیده‌اند که ساخت آن به دوره صفویه برمی‌گردد و با معماری میرزا شیرازی مزین شده است. مسجدالنبی که در گذشته به مسجد شاه معروف بود در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بازار سنتی قزوین: راهنمای خرید

گشتی در سراهای بازار سنتی قزوین با فلای تودی

برای بازدید از تاریخ کهن و معماری اصیل بازار سنتی قزوین، بلیط قطار قزوین را از وب‌سایت‌های آنلاین خریداری کنید. فلای تودی بلیط های قطار را در ساده‌ترین حالت ممکن به شما ارائه می‌دهد؛ کافیست به این وب‌سایت وارد شوید و اطلاعات سفرتان را در فیلدهای تعیین‌شده درج کنید. با کلیک روی دکمه جست‌وجو، فهرستی از گزینه‌های سفر برای شما ظاهر می‌شود. حالا با مقایسه بلیط‌های موجود، رزروی باب میلتان انجام دهید. با خرید رزرو بلیط سفرتان از فلای تودی از پشتیبانی ۲۴ ساعته بهره‌مند خواهید شد؛ در صورت هرگونه مشکل یا دغدغه می‌توانید با همکاران ما تماس بگیرید.

*** محتوای این مطلب تبلیغاتی و از سوی سفارش دهنده تهیه شده است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.