کنترل بهتر فشارخون بالا با تغییر سبک زندگی

۲۲ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۵۰
کد خبر: 85505348
کنترل بهتر فشارخون بالا با تغییر سبک زندگی

فشار خون بالا ازمسیر سبک زندگی مناسب تامیزان چشمگیری قابل مدیریت است وبا تغییرسبک زندگی مناسب و مطلوب می توان فشار خون را کنترل کرده و همیشه سلامت بود. در این مقاله با نحوه کنترل بهتر فشارخون بالا با تغییر سبک زندگی آشنا می‌شوید.

ایرنابازار- تغییر سبک زندگی منجر به کاهش فشارخون بالا، پیشگیری و به تاخیر انداختن ابتلا به آن، بهبود اثربخشی داروهای کاهنده فشارخون بالا و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی می‌شود. در این میان رژیم غذایی دَش (DASH) یک رژیم عالی در جهت تغییر سبک زندکی برای کاهش فشار خون بالا است. این رژیم در برنامه خود به تغذیه سالم تأکید دارد که می‌توانید از این سبک غذایی در طولانی‌ مدت استفاده نمایید. بر اساس رژیم غذایی دَش فرد باید نمک، شکر، گوشت قرمز و لبنیات پرچرب کمتری مصرف کرده و در عوض مواد غذایی غنی از پتاسیم، منیزیم، کلسیم مانند میوه جات، سبزیجات، اسیدهای چرب غیر اشباع، لبنیات کم چرب، غلات کامل، چربی های سالم و آجیل بیشتری مصرف نماید. خوب است بدانیم که به طور معمول میزان مواد غذایی مصرفی در رژیم غذایی دَش به شرح زیر است:

غلات کامل مانند جو، برنج قهوه ای، ذرت: ۸-۶ وعده در روز (یک وعده مانند یک تکه نان سبوس دار یا نصف یک فنجان برنج)
سبزیجات: ۵-۴ وعده در روز (یک وعده مانند نصف یک فنجان هویج یا کلم بروکلی خرد شده)
میوه‌جات: ۵-۴ وعده در روز (یک وعده مانند یک عدد سیب متوسط)
محصولات لبنی کم چرب یا بدون چربی: ۳-۲ وعده در روز (یک وعده مانند یک فنجان شیر کم چرب یا ماست کم چرب)
مرغ، گوشت و ماهی بدون چربی: ۶ وعده در روز یا کمتر (یک وعده مانند یک عدد تخم مرغ یا ۲۸ گرم گوشت)
آجیل، دانه‌ها مانند دانه کتان و آفتابگردان و حبوبات: ۵-۴ وعده در هفته (یک وعده مانند یک سوم فنجان آجیل یا دو قاشق غذاخوری دانه)
چربی‌ها و روغن های گیاهی غیر اشباع: ۳-۲ وعده در روز (یک وعده مانند یک قاشق چایخوری روغن گیاهی یا یک قاشق غذاخوری سس مایونز)
آب نبات و قندهای مواد غذایی اضافه شده: ۵ وعده یا کمتر در هفته (یک وعده مانند یک قاشق غذاخوری مربا یا یک قاشق غذاخوری شکر)
نمک مصرفی روزانه به بین ۱۵۰۰ تا ۲۴۰۰ میلی گرم
جدا از ایجاد هرگونه تغییر در رژیم غذایی و تاثیر آن بر کاهش فشارخون، موارد زیر نیز به کاهش و کنترل فشارخون بالا می تواند کمک کند:

  • کاهش استرس
  • داشتن خواب کافی و منظم بین ۷ تا ۹ ساعت در روز
  • کاهش وزن به میزان ۸ کیلوگرم
  • انجام ورزش های هوازی با سرعت متوسط (مانند پیاده روی سریع) به صورت مرتب و حداقل روزی ۳۰ دقیقه
  • ترک سیگار

یادمان باشد، مراقبت تداوم می خواهد.

داروسازی کوشان فارمد در آستانه روز جهانی فشارخون و در راستای تحقق هدف ارتقاء سطح سلامت و آگاهی درباره بیماری فشارخون، اقدام به برگزاری کمپینی با عنوان "مراقبت_تداوم_میخواهد" نموده است.

شرکت داروسازی کوشان فارمد پیشرو در زمینه تأمین دارو جهت درمان بیماری های تنفسی، قلبی-عروقی، گوارش، دیابت و ... در ایران و متعهد به توسعه محصولات دارویی جدید و با کیفیت مطلوب است. "نوآوری و خلاقیت" و "تحقیق و توسعه" نقش کلیدی و بسیار مهمی در تمامی فعالیت های داروسازی کوشان فارمد دارد و فعالیت های این شرکت همواره بر این پایه استوار است که همه بیماران باید دسترسی مناسبی به محصولات با کیفیت داشته باشند.

*** محتوای این مطلب تبلیغاتی و از سوی سفارش دهنده تهیه شده است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.