۲۲ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۰۲
کد خبرنگار: 2279
کد خبر: 85505119
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چه کسانی از مالیات بر درآمد اجاره معاف هستند

۲۲ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۰۲
کد خبر: 85505119
چه کسانی از مالیات بر درآمد اجاره معاف هستند

در ایران و در واقع در تمامی کشور های جهان، مالیات یکی از مواردی می باشد که توسط دولت از افراد جامعه گرفته شده و به صورت کلی میزان مبلغی است که دولت برای ایجاد تعادل در جامعه و همچنین بهره ‌برداری از درآمدی که مالکان ملک‌ ها از اجاره‌ های ماهانه خود دریافت می‌ نمایند دریافت می‌نماید.

ایرنابازار- در این مقاله قصد داریم به صورت جامع شما را با پاسخ این سوال که چه کسانی از مالیات بر درآمد اجاره معاف هستند آشنا نماییم و شرایط معافیت فرد از پرداخت مالیات بر درآمد اجاره را مورد بررسی قرار دهیم.

در آموزشگاه آریا تهران میتوانید صفر تا صد محاسبه آنلاین مالیات بر اجاره مغازه را آموزش ببینید و پس از شرکت در دوره های حسابداری مالیات این آموزشگاه مدرک فنی حرفه ای گرفته و کسب درآمد نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های ۰۲۱۶۶۹۱۹۶۳۳ الی ۸ تماس بگیرید.

مالیات بر اجاره خانه

با توجه به گفته های بالا، مالیات میزان مبلغی می باشد که باید به دولت به منظور بهبود زیرساخت‌ها و پشتیبانی از بخش‌های مختلف کشور پرداخت گردد. مالیات به صورت کلی به ۵ دسته مشخص دسته بندی میشود. یکی از این دسته های مالیات، مالیات بر درآمد املاک و مستغلات می باشد.

اگر فردی صاحب یک ملک و خانه ای باشد و آن را به فرد دیگری اجاره داده باشد، ماهیانه یک مقدار مشخصی را به عنوان مالیات باید به دولت پرداخت نماید.

مالیات بر درآمد خانه‌ های اجاره‌ ای دارای قوانین و شرایط خاص مربوط به خود می باشد که در ادامه مقاله به صورت جامع به بررسی آن ها پرداخته ایم. لازم به ذکر است، علاوه بر این نوع مالیات، برای ملک و مستغلات مالیات های دیگری نیز وجود دارد که یکی از آن ها مالیات بر نقل و انتقال ملک می باشد.

این نوع مالیات در زمان انتقال مالکیت ملک توسط مالک به دولت پرداخت می‌شود. همچنین مالیات بر املاک و مستغلات خالی نیز وجود دارد که از املاک خالی و بدون ساکن دریافت می‌ شود.

پیشنهاد میشود اگر به دنبال بهترین دوره های آموزش حسابداری مالیاتی هستید حتما با یکی از شماره تلفن های آموزشگاه آریا تهران تماس بگیرید تا مشاوران و کارشناسان ثبت نام این مجموعه اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

مالیات بر درآمد اجاره به این صورت می باشد که چنانچه فرد یک ملک را اجاره داده باشد، ماهیانه بخشی از مقدار درآمد بر اجاره ای که فرد از مستجر دریافت می نماید به صورت مالیات به دولت پرداخت میگردد.

به صورت کلی انواع مالیت موجود در کشور ایران عبارت ند از:

  • مالیات بر درآمد حاصل از مشاغل
  • مالیات بر درآمد املاک و مستغلات
  • مالیات بر درآمد حاصل از حقوق
  • مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

لازم به ذکر است، این نکته را در نظر داشته باشید که مالیات حقوق ۱۴۰۳ در مقایسه با سال های قبلی دارای کمی تغییرات شده است که در مقاله مربوطه این تغییرات و قوانین جدید مالیات حقوق را برای شما عزیزان قرار د اده ایم.

چه کسانی از مالیات بر درآمد اجاره معاف هستند

نحوه محاسبه مالیات بر اجاره خانه

قبل از شروع بررسی نحوه محاسبه مالیات بر اجاره خانه باید بگوییم این نکته را در نظر داشته باشید که، بر اساس تبصره ۱ ماده ۵۳ قانون مالیات های مستقیم اگر مالک ملک خویش را جهت سکونت به پدر یا مادر یا همسر یا فرزند یا اجداد یا افراد تحت تکفل دهد اجاری تلقی نمی‌شود و از شمول مالیات بردرآمد اجاره خارج است. یعنی اگر شما ملک را به پدر مادر و یا فرزند خود اجاره داده باشید دیگر نیازی به پرداخت مالیات بر اجاره خانه نخواهد بود.

همچنین بر اساس تبصره ۲ ماده ۵۳ قانون مالیات مستقیم املاکی که به صورت مجانی در اختیار وزارتخانه‌ ها و موسسات دولتی، دستگاه هایی که بودجه آنها وسیله دولت تأمین می ‌شود دارای مجوز معافیت از طرف حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری قرار می‌ گیرد غیر اجاری تلقی‌ می‌ شود و معاف از پرداخت مالیات بر درآمد اجاره می باشند.

برای محاسبه مالیات براجاره خانه، مبلغ اجاره بهای ماهیانه را ضربدر ۱۲ کرده و با وجود پیش پرداخت، ۱۸ درصد آن را به مبلغ اجاره بها اضافه می‌کنیم.

سپس میزان مبلغ به دست آمده در مرحله قبل را در ۰.۷۵ ضرب می‌ کنیم. عدد حاصل، درآمد سالانه مشمول مالیات می باشد که میتوانید با استفاده از جدول نرخ مالیات بر درآمد اجاره ملک، این عدد را در درصد مالیات مربوطه ضرب کرده و مالیات بر درآمد اجاره ملک را به دست آورید.

بر اساس ماده ۵۴ قانون مالیات ها هر واحد مسکونی واقع در کلیه شهرهای بالای یکصدهزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره‌ (۷) ماده ‌(۱۶۹ مکرر) این قانون، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن با کاربر نداشته باشد به عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هرماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت های تبصره‌ (۱۱) ماده ‌(۵۳) این قانون، ماهانه مشمول مالیاتی برمبنای مالیات بردرآمد اجاره به شرح ضرایب زیر می شود:

سال اول: معادل شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم: معادل دوازده برابر مالیات متعلقه، سال سوم به بعد: معادل هجده برابر مالیات متعلقه.

لازم به ذکر است بر اساس تبصره ۳ این ماده، در صورتی که مالک، واحد مسکونی خود را برای فروش یا اجاره، حسب مورد به ارزش اجاری موضوع ماده‌ (۵۴) این قانون یا میانگین قیمتهای روز منطقه موضوع ماده ‌(۶۴) این قانون، از طریق سامانه معاملات املاک که وزارت راه و شهرسازی ظرف مدت حداکثر سه ماه از لازم الاجراء شدن این ماده، با استفاده از امکانات موجود، راه اندازی و اجراء میکند، عرضه نماید، مشمول مالیات موضوع این ماده نمی‌شود.

چه کسانی از مالیات بر درآمد اجاره معاف هستند

چه کسانی از مالیات بر درآمد اجاره معاف میشوند؟

حال که با مالیات بر دؤامد اجاره خانه و نحوه محاسبه آن آشنا شدیم زمان آن رسیده است که به بررسی این موضوع بپردازیبم که چه کسانی از مالیات بر درآمد اجاره معاف هستند؟ در رابطه با پاسخ این سوال باید بگوییم اگر ملک را به پدر مادر و یا فرزند خود اجاره داده باشید از پرداخت مالیات بر درآمد اجاره خانه معاف خواهید شد.

به صورت کلی مالیات بر درآمد اجاره برای افراد و شرایط زیر معاف می باشد:

۱- معافیت زیربنایی

۲- معافیت خانوادگی

۳- معافیت بر اشتراک دریافت اجاره

۴- میراث فرهنگی

۵- چنانجه اجاره تنها منبع درآمد موجر باشد

چنانچه ملک شما کمتر از ۱۵۰ متر در تهران اجاره داده شود، و همچنین ملک‌ هایی که کمتر از ۲۰۰ متر مربع مساحت دارند و در شهرستان‌ ها مستقر هستند، از پرداخت مالیات معاف می باشند.

همچنین در صورتی که برای دریافت و یا پرداخت اجاره چند نفر به صورت اشتراکی اقدام نمایند نیز از پرداخت مالیات بر درآمد اجاره معاف خواهند شد.

همانطور که بالاتر گفته شد، میراث فرهنگی نیز در دسته ملک هایی قرار میگیرد که اگر یک ملک در آثار ملی ایران ثبت شده باشد و به سازمان میراث فرهنگی کشور منتقل شود، نیازی نیست مالیات بپردازد. اما چنانچه یک شخصیت حقوقی صاحب آن ملک باشد، مجبور به پرداخت حداقل ۵۰ درصد از مالیات می باشد.

لازم به ذکر است در صورتی که تنها منبع درآمد یک فرد دریافت اجاره باشد میتواند از پرداخت مالیات بر درآمد اجاره معاف گردد.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما عزیزان را با شرایط معاف شدن از پرداخت مالیات درآمد بر اجاره آشنا نماییم. به صورت کلی چنانچه ملک را به مادر و پدر و یا فرزند خود اجاره داده باشید و یا میزاث فرهنگی بوده و یا متراژ آن کمتر از ۱۵۰ متر باشد از پرداخت مالیات به دولت معاف خواهید شد.

*** محتوای این مطلب تبلیغاتی و از سوی سفارش دهنده تهیه شده است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.