۱۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۵۳
کد خبرنگار: 5521
کد خبر: 85501787
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

انجام بازی‌های مجازی موجب وابستگی رفتاری می‌شود

۱۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۵۳
کد خبر: 85501787
انجام بازی‌های مجازی موجب وابستگی رفتاری می‌شود

تهران- ایرنا- رئیس گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: انجام بازی‌های مجازی کریپتویی موجب وابستگی رفتاری به بازی (اعتیاد مجازی)، وابستگی به مظاهر بازی (از جمله وابستگی به حیوانات) و ابتلا به "قماربازی بیمارگونه" می‌شود که هر سه مورد مخرب هستند.

به گزارش ایرنا، این روزها بازی «همستر کامبت» (Hamster Kombat) نگاه بسیاری را در دنیای بازی‌های کریپتویی به خود دوخته‌است؛ بسیاری با اشتیاق انگشتانشان را روی صفحه گوشی تلفن همراه می‌کوبند، تا از طریق استخراج ارز دیجیتال درآمد کسب کنند.

بیشتر بخوانید:

همسترکامبت چیست؟

در این ارتباط شهرام خرازی‌ها در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا به بررسی زوایای روانشناختی این نوع بازی ها پرداخت و گفت: ترک اعتیاد مجازی و ترک قماربازی بیمارگونه چندان آسان نیست که از جمله این بازی‌ها می‌توان به بازی همستر اشاره کرد؛ فرهنگ ما و اعتقادات و باورهای دینی مان نه همجواری با حیوانات را برمی‌تابد و نه قماربازی را که البته پدیده ها و بازی های مجازی اعتیادزاتر و بدتر از همستر هم در راه است.

وی با اشاره به جنبه اقتصادی اینگونه بازی ها ادامه داد: این بازی‌های مجازی موجب از دست رفتن سرمایه می‌شوند؛ چه سرمایه انسانی که ساعات زیادی را به جای کار مفید به سرگرمی و بازی اختصاص داده می شود و چه سرمایه اقتصادی که سبب هدررفت سرمایه می شود.

کارشناس ارشد مدیریت رسانه در ادامه به بُعد فرهنگی آن نیز اشاره کرد و گفت: این بازی‌ها محملی برای انتقال فرهنگ مصرف زده و منحط غرب به فرهنگ غنی ایرانی - اسلامی هستندکه این دو هیچ سنخیتی با هم ندارند.

این روانشناس ادامه داد: پرداختن به این نوع بازی ها، فرهنگ زندگی و همزیستی با همستر و امثال آن را هم با خود به داخل زندگی کاربران و گیمرها ‌می‌آورد و پای این جانورها و موضوع نگهداری از حیوانات در محیط خانه را هم به خانه ها باز می کند که با سلامت حاکم بر سبک زندگی ایرانی - اسلامی منافات آشکار دارد.

خرازی‌ها تاکید کرد: راهکار مقابله، سلب دسترسی کاربران و گیمرها به این بازی ها و تعاملات مجازی نیست بلکه تقویت و ارتقاء سواد رسانه‌ای از طریق تلویزیون و شبکه‌های مجازی است.

رئیس گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: احتمال شناسایی و خالی شدن حساب‌های کاربران داوطلب بازی همستر نیز از دیگر زیان‌های این بازی ها است.

خرازی‌ها تصریح کرد: در اینگونه بازی‌ها، بازیکنان به کیف‌های پول دیجیتالی وصل می‌شوند در حالی که دانش استفاده از آنها را ندارند. اکنون بسیاری از کاربران این بازی ها بدون داشتن سواد مالی یا سواد دیجیتالی می‌خواهند یک شبه از راه میم کوین و رمزارزها و ورود به دنیای ایردراپ ها پولدار شوند.

این روانشناس اظهار داشت: کاربران این بازی‌ها به امید دریافت ارز دیجیتال رایگان، وقت زیادی را صرف این بازی ها می کنند و بابت آن هیجان زده هستند که در صورت نرسیدن به خواسته خود، سرخورده و ناامید می شوند.

به گزارش ایرنا، میم کوین‌ها ارزهای دیجیتالی (مانند بیت‌کوین یا اتریوم) هستند که به یک «میم» یا شوخی اینترنتی‌ ترندشده‌ مرتبط بوده، اغلب از فناوری خاصی بهره نمی‌برند، اما جامعه و محبوبیت گسترده‌ای دارند.

ایردراپ در دنیای ارزهای دیجیتال به معنای به دست آوردن بدون دردسر کریپتو تلقی می‌شود؛ این شیوه یک راهبرد بازاریابی و تبلیغات است و معامله‌گران ارزهای دیجیتال به طور رایگان توکن یک پروژه را به دست می‌آورند و تنها کاری که از آنها خواسته می‌شود، تبلیغ حداقلی پروژه مورد نظر است.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.