۱۱ آبان ۱۴۰۰، ۹:۵۱
کد خبرنگار: 879
کد خبر: 84525177
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رسانه ملی و ضرورت جلب اعتماد مردم با پرهیز از سیاسی‌کاری

تهران- ایرناپلاس - توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در حکم رئیس جدید صداوسیما بیش از پیش اهمیت این رسانه عمومی را یادآوری کرد تا در مدیریت جدید این رسانه انتظارها قوت گیرد که در راستای اعتماد عمومی و برآورده شدن توقعات افکار عمومی فعالیت کند.

به اعتقاد برخی از فعالان سیاسی که با ایرناپلاس گفت‌وگو کردند، صدا و سیما می‌تواند در قالب رسانه‌ ملی در جامعه هم‌افزایی ایجاد کند و با طرح مشکلات مردم شرایط را برای حل مسائل حل نشده فراهم آورد و در باز شدن گره‌ها نقشی تاثیرگذار داشته باشد؛در عین آنکه اطلاع‌رسانی درست، سریع و واقعی را نیز از اخبار و وقایع داشته باشد تا اعتماد افکار عمومی را ارتقا دهد.

یک فعال سیاسی در گفت‌وگو با ایرناپلاس در همین‌رابطه گفت: مردم صاحبان اصلی کشور و ولی‌نعمتان مسئولان هستند از این‌رو باید در جریان همه امور قرار گیرند تا مبادا در افکار عمومی این ذهنیت ایجاد شود که عده‌ای خاص، مَحرم و آنها نامحرم هستند.
اسماعیل گرامی‌مقدم افزود: مساله بنزین همیشه برای تک‌تک آحاد مردم اهمیت زیادی داشته و دارد چنانکه اختلال فعالیت جایگاه‌های سوخت‌رسانی در روزهای گذشته همه مباحث را تحت تاثیر قرار داد و حرف و حدیث‌های زیادی را رقم زد و نشان داد اگر هرگونه تصمیمِ غیرمنتظره و یا هر نوع کوتاهی در موضوع رخ می داد، پیامدهای بسیار بدی می‌توانست در پی داشته باشد.
سخنگوی حزب اعتماد ملی خاطرنشان کرد: در این میان واکنش صداوسیما از بُعد رسانه‌ای، رفتاری حرفه‌ای بود و باعث شد مردم کمتر به سراغ رسانه‌های خارجی و فضای مجازی برای کسب اطلاعات بروند.

وی توضیح داد: وقتی بیننده احساس کند همه واقعیت یک امر از طریق رسانه ملی به اطلاع می‌رسد بی‌شک تلویزیون را مرجع خبری خود انتخاب کرده و به سراغ رسانه‌های معاند و بدخواهان نظام و شایعه پراکنی‌ها و مطالب تفرقه‌اندازانه آنها نمی‌رود.

نماینده ادوار مجلس تصریح کرد: اساسا توقع عمومی از صدا و سیما که نهادی فراجناحی و حاکمیتی محسوب می‌شود آن است که با مردم صادق باشد و مباحث مختلف را بدور از غرایض جناحی - سیاسی و گروهی واکاوی کرده و پوشش دهد در این‌صورت می‌تواند پُل ارتباطی مفید و موثری بین نظام و افکار عمومی باشد.

گرامی‌مقدم توضیح داد: صداوسیما به عنوان رسانه‌ ملی در کنار وظیفه اطلاع‌رسانی و اصلاح شیوه‌های گذشته باید تلاش کند مقدمات رابطهِ مطلوب مردم با سیستم مدیریتی کشور را فراهم سازد که این امر مهم با انتشار بی‌حرف و حدیث کارهای انجام شده، امکان‌پذیر خواهد بود به این مفهوم که تلویزیون به‌هیچ وجه وارد رقابت‌های سیاسی گروه‌های موجود در عرصه سیاست نشود.

صداوسیما نباید مصالح عمومی رو فدای منافع جناحی کند
یک فعال سیاسی دیگر هم در این رابطه به ایرناپلاس گفت: صداوسیما عنوان رسانه ملی را یدک می‌کشد که به‌همین دلیل از این رسانه توقع می‌رود همه تلاش خود را به کار گیرد با برجسته کردن معضلات موجود در کشور فضا را برای رفع کاستی و حضور همگان در عرصه خدمت فراهم کند.
محمد غرضی افزود: در واقع صدا و سیما در کنار پوشش رویدادهای سیاسی و گزارش فعالیت‌ دستگاه‌های مختلف باید با بررسی وضعیت موجود در کشور مشکلات و کمبودها را شناسایی کرده و در گفت‌وگو با صاحب‌نظران راه‌حل‌های عبور از مشکلات را بیابد.

او افزود: ایران این روزها در بخش‌های مختلف چالش‌هایی متعددی را تجربه می‌کند؛ گرانی و مشکلات معیشتی مردم، ترویج نگران‌کننده فساد، بالا رفتن سن ازدواج‌ و ... از جمله مواردی هستند که آرامش را از جامعه سلب کرده و زندگی را برای قشرهای مختلف مردم سخت کرده است از این‌رو باید همه این موارد واکاویی شده و در ابتدا دلایل بروز مشکل و در مرحله بعد راه‌حل بحران مشخص شود تا ساز و کار لازم برای گذر از این شرایط در نظر گرفته شود.

این چهره سیاسی خاطرنشان کرد: هیچ امری برای یک رسانه آن هم رسانه‌ ملی که مرجع رسمی اطلاع‌رسانی کشور است بدتر از این نیست که مصلحت عمومی را زیر سایه افکار و غرایض گروه یا جناح خاصی ببرد یعنی صدا و سیما باید از بازی‌های سیاسی دوری کند و فقط به فکر تزریق آرامش به جامعه از طریق برچیده شدن مانع‌ها باشد.
غرضی ادامه داد: حالا که سیستم مدیریتی صداوسیما دچار تغییر شده و رئیس جدید انتخاب شده است، باید با تشکیل کارگروه‌ها و برگزاری جلسه‌های کارشناسی درصدد شناخت دقیق شرایط روز برآیند و طبق رسالت رسانه‌ای به عنوان بازوی دستگاه‌های مختلف برای کاهش مشکلات قدم‌های لازم را بردارند تا «ملی» بودن را در عمل نشان دهند.

وی توضیح داد: به‌عنوان مثال گرانی این روزها به مشکل اصلی ایران تبدیل شده و آرامش و حتی اعتماد مردم به سیستم را هدف گرفته است. در چنین حالتی صداوسیما با بررسی همه جوانب اقتصادی‌ که در معیشت مردم دخیل است، باید اهمال‌ و کوتاهی‌ها و همچنین تصمیم‌سازی‌های نادرست را شناسایی کرده و درباره علت گرفتاری مردم شفاف‌سازی کند.
او ادامه داد: مردم وقتی زندگی خود را مملو از مشکل می‌بینند، به‌طور طبیعی روحیه مطالبه‌گری‌شان افزایش یافته و از همه دستگاه‌های حاکمیتی انتظار دارند برای کم شدن مشکلات‌شان تلاش کنند. به‌همین دلیل این روزها از صداوسیما هم توقع دارند گزارش‌های واقعی و بدون غرض سیاسی و جناحی درباره گرفتاری‌های موجود ارائه دهند.

غرضی گفت: در دورانی که ماهواره‌ها و فضای مجازی جولان می‌دهند و بدون دلیل و مدرک هر ادعایی را مطرح کرده و نظام را به اتهام‌های واهی متهم می‌کنند، صداوسیما باید به‌گونه‌ای عمل کند که کسی دیگر به سراغ رسانه‌های برون‌مرزی نرود و این حس در جامعه به وجود آید که برنامه‌های رسانه‌ملی برای آگاهی از امور کافی است.

نقش مهم صداوسیما در تبیین شرایط برای مردم
کاظم اکرمی از دیگر فعالان سیاسی نیز در این رابطه به ایرناپلاس گفت: صداوسیما اگر بتواند نگاهی حقیقی به مسایل داشته باشد و سلیقه‌گرایی را از برنامه‌هایش دور کند، می‌تواند اعتماد عمومی را جلب کرده و در نتیجه در برچیده شدن موانع به توفیق برسد، این مهم زمانی در صداوسیما عملی می شود که مدیریتی واقع‌بینانه حاکم شود و موضوع‌های مختلف فقط با هدف برطرف شدن مشکلات مورد بررسی قرار گیرد.
او افزود: صدا و سیما رسانه‌ای است که عنوان ملی را یدک می‌کشد و به‌همین دلیل تصمیم‌گیران باید مراقب باشند تا وارد بازی‌های سیاسی و جناحی نشوند چون در غیر این صورت بخشی از جامعه اعتماد خود را از دست داده و این ذهنیت در افکار عمومی به وجود می آید که رسانه‌ملی همسو و همنوا با سلیقه‌ای خاص است که این امر برای یک رسانه گسترده همانند آفتی می‌ماند که می‌تواند رسالت اطلاع‌رسانی رسانه را زیرسئوال ببرد.

وی خاطرنشان کرد: صداوسیما برای اینکه بتواند فعالیتی توام با تاثیرگذاری از خود به‌جا بگذارد باید با بهره‌گیری از کارشناسان حوزه‌های مختلف، وضعیت را موشکافانه بررسی کند تا در کنار اینکه مشکل را شناسایی می‌کند، راه‌حل‌های علمی و البته عملی را پیش روی تصمیم‌گیران امر بگذارد و از این طریق در راستای کاهش مشکلات به‌درستی نقش‌آفرینی کند.
وی تصریح کرد: یک رسانه زمانی می‌تواند ناجی باشد و خودش را به‌عنوان مرجعی تاثیرگذار به افکار عمومی معرفی کند که بی‌طرفی را اصلی اصولی بداند و واقع‌بینی را در دستور کار قرار دهد. در واقع صدا و سیما و رسانه‌های دیگر حتی دستگاه‌هایی که هر کدام مامور به انجام کاری هستند، فقط در یک صورت می‌توانند موثر باشند که از نگاه‌های احساسی پرهیز کرده و  بر واقعیت‌های موجود تکیه کنند.

اکرمی افزود: به‌عنوان مثال این روزها مسائل دیگر جامعه کرونا و گرانی هستند که هر دو آسیب‌های زیادی را به مردم تحمیل کرده‌؛ در چنین فضایی اگر صداوسیما بتواند به‌خوبی شرایط را تبیین کند و راه‌های پیشگیری از کرونا یا کارهایی که برای مدیریت اقتصاد خانوار در گرانی ضرورت دارد را از طریق صاحب‌نظران به مردم تفهیم کند، در راستای آرامش عمومی گام بسیار مهمی را برمی دارد.
وی توضیح داد: مردم ایران در چند سال گذشته سختی‌های زیادی را به جان خریده‌اند و به‌همین دلیل دشمنان درصدد سوءاستفاده از این شرایط هستند تا از  آب گل‌آلود ماهی بگیرند.
او گفت: صدا و سیما می‌تواند با اتخاذ رویکردی صحیح و عادلانه کاری کند که مردم به‌جای نشستن پای تلویزیون‌های بیگانه، اخبار و وقایع را از رسانه رسمی کشورمان پیگیری کنند.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.