۶ آبان ۱۴۰۰، ۲۲:۳۰
کد خبرنگار: 879
کد خبر: 84521607
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

آبان ۱۴۰۰؛ آغاز بازسازی اعتماد و همراهی مردم

۶ آبان ۱۴۰۰، ۲۲:۳۰
کد خبر: 84521607
آبان ۱۴۰۰؛ آغاز بازسازی اعتماد و همراهی مردم

تهران- ایرناپلاس- سامانه هوشمند سوخت کشور سه‌شنبه چهارم آبان‌ماه مورد حمله سایبری قرار گرفت که هم‌زمان با پوشش گسترده و عملیات روانی شدید رسانه‌های فارسی‌زبان معاند، نشان از یک برنامه‌ریزی و سناریوی از پیش طراحی شده برای ناآرام‌سازی جامعه در سالگرد وقایع تلخ آبان‌ ۹۸ داشت.

این عملیات چند وجهی و ترکیبی گرچه نتوانست به اهداف خود دست یابد اما مراحل و الزاماتی داشت که هدف اصلی آن ایجاد اغتشاش و ناامنی روانی در جامعه بود:

۱. زمینه‌چینی رسانه‌ای از طریق رسانه‌های معاند فارسی‌زبان و شبکه‌های اجتماعی از طریق شایعه‌پراکنی درباره تصمیم دولت مبنی بر افزایش قیمت سوخت که با اطلاع‌رسانی مناسب دستگاه‌های مسئول و هوشیاری جامعه ابتر ماند.

۲. مشابه‌سازی با آبان ۹۸ با ایجاد یک شوک بنزینی بود که با حمله سایبری اتفاق افتاد. در این مرحله گرچه خط نخست پدافند غیرعامل کشور ضربه خورد اما بدلیل همراهی مردم و مدیریت هوشمند دستگاه‌های اجرایی، امنیتی و رسانه‌ها الزامات آن یعنی بروز اغتشاش و ناآرامی اتفاق نیفتاد.

۳. این مرحله که اساسا زمان اجرای آن به دلیل شکست در مرحله قبل فراهم نشد، عبارت بود از تشدید بحران و درگیری‌های احتمالی خیابانی و در نهایت کشته‌سازی و... برای تعمیق شکاف مردم-حاکمیت و بهره‌برداری از آن در مجامع بین‌المللی علیه کشورمان.

در همین خصوص، شب گذشته دبیر شورای عالی امنیت ملی در حساب شخصی خود در توئیتر ضمن تائید ضربه سایبری دشمن در گام نخست به توان‌مندی کشور در خط دوم پدافند غیرعامل اشاره کرد و دلیل آن را هماهنگی، اقدام به موقع و هوشمندی مجموعه دستگاه‌ها و همراهی مردم دانست که موجب عدم تکرار وقایع تلخ آبان ۹۸ شد.

او صراحتا به این نکته اشاره کرد که اگر در آن زمان هم شخص رئیس‌جمهوری، مساله‌ای چنین با اهمیت را با وجود مخالفت صریح نهادهای اطلاعاتی-امنیتی کشور با روشی که عدم موفقیت آن از پیش مشخص بود اجرا نمی‌کرد، شاید هزینه‌های سنگین وقایع تلخ آبان ۹۸ به کشور تحمیل نمی‌شد.

قیاس آبان ۹۸ با اتفاقات سه‌شنبه صبح تاکنون نشان می‌دهد که چگونه گفت‌وگوی صریح و شفاف مسئولان با مردم و هماهنگی‌ و مسئولیت‌پذیری دستگاه‌های مختلف می‌تواند اعتماد و همراهی مردم را به دنبال داشته و شرایط را برای مقابله هوشمندانه و نرم با دشمن فراهم کند.

هماهنگی، انسجام و بهره‌گیری هدفمند از ظرفیت‌های نرم کشور، نویددهنده شرایطی امیدبخش برای عبور از گردنه‌های سختی است که نقشه راه آن تداوم پیگیری سیاست‌های مقاومت فعال است.

منبع: نورنیوز

۱ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.