۲۷ شهریور ۱۴۰۰، ۱۳:۰۰
کد خبرنگار: 1906
کد خبر: 84473752
T T
۱۱ نفر

برچسب‌ها

این گل، هدیه آسمانی بود

تهران- ایرناپلاس- «تیم خیلی خوبی داریم اما امکانات سایر تیم‌ها را نداریم. با این‌حال باور داریم که انرژی مثبت هواداران با این‌که نیستند به ما انگیزه فوق‌العاده‌ای داده است. برای آن‌ها جان خودمان را هم می‌دهیم.» این‌های بخشی از صحبت‌های یحیی گل‌محمدی سرمربی پرسپولیس پس از پیروزی مقابل استقلال دوشنبه و صعود به مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیاست.

به گزارش ایرناپلاس، در پرسپولیس مهره‌ای مثل مهدی ترابی در این تیم حضور داشت که توانایی تغییر جریان بازی را با خلاقیت فردی خود داشته باشد، چیزی که تیم‌های استقلال و تراکتور فاقد آن بودند و حذف شدند.
اگر چه پرسپولیس مهره‌های ارزشمند دیگری نظیر وحید امیری، مهدی عبدی، امید عالیشاه، عیسی آل‌کثیر و ... را در ترکیب خود می‌دید و می‌توانست روی توانایی‌های آن‌ها در بخش هجومی حساب ویژه‌ای باز کند، اما حساب مهدی ترابی را باید جدا کرد.
ترابی با خصوصیات منحصر به فرد خود در بساری از بازی‌های پرسپولیس توانسته گره‌گشا باشد و در مقابل استقلال دوشنبه نیز این چنین بود. پرسپولیس در نیمه اول به خوبی توانست استقلال دوشنبه را کنترل کند. شاید برخی از اهالی فوتبال بر این عقیده باشند پرسپولیس محتاطانه بازی کرد، اما واقعیت اینکه، این تیم با توجه به شرایط بازیکنان و نفرات جدید و دوری از مسابقات، کاملاً هوشمندانه مقابل حریف بازی کرد و در نیمه دوم به هدفی که می‌خواست رسید.

ضربه استثنایی
جواد الله‌وردی پیشکسوت باشگاه پرسپولیس در رابطه با این دیدار به ایرناپلاس گفت: «فوتبال بیش از ۱۰ تا تعریف دارد. فوتبال یک بازی غیرقابل پیش‌بینی است؛ همه می‌توانستند پیش‌بینی کنند به‌ جز این دقیقه ۹۰ را! چه کسی می‌توانست بگوید پرسپولیس در دقیقه ۹۰ یک گل می‌زند، آن هم اینگونه. پیش از گل، یک شوت زدند که مدافعان حریف از دهانه دروازه برگشت دادند اما این یکی ضربه چطوری وارد دروازه شد!»

مدافع اسبق تیم ملی کشورمان افزود: «فوتبال یک بازی غیرقابل پیش‌بینی است، یک بازی غیر استاندارد است، فوتبال اصلاً معلوم نیست چی هست!؟ سرعتی است، قدرتی یا فکری؟ چه کسی به مهدی ترابی یاد بود که در آن لحظه حساس آن کار را انجام دهد؟ با پای چپ هم زد! پای تخصصی مهدی ترابی پای راستش است. چه ضربه‌ای، استثنایی بود. توپ کجا نشست! ضربه‌ فوق‌العاده‌ای که از روی دست‌ مخرالدین حسنوف، دروازه‌بان بلند قامت حریف در کنج دروازه آرام گرفت.» 

الله‌وردی ادامه داد: «نمی‌توان از شایستگی‌های فوتبال استقلال تاجیکستان حرفی نزد. واقعیت اینکه، این تیم از نظر آمادگی جسمانی از ۲۰ هم آنطرف‌تر بودند. همه بازیکنان این تیم مانند دونده‌های دوی صد متر می‌دویدند! در مجموع پرسپولیس خوب بازی کرد و این هم هدیه آسمانی خدا بود برای تیم پرسپولیس.
این گل یک هدیه خدایی بود برای هواداران تیم، برای همه ایرانی‌ها. بالاخره این پرسپولیس ایران بود و به اسم کشور ایران در این بازی‌ها حاضر شده بود. برای فوتبال ایران افت داشت مقابل نماینده تاجیکستان دست خالی برگردیم. یا در طول ۹۰ دقیقه و یا در ضربات پنالتی ببازیم و برگردیم.»

گل‌های نجات‌بخش
گل مهدی ترابی در دقیقه ۸۹.۴۶ به ثمر رسید و پرسپولیس برای سومین بار با گل دقیقه ۸۹ به جمع چهار تیم برتر غرب آسیا راه پیدا کرد. سه فصل پیش یعنی در سال ۲۰۱۸ پرسپولیس در دیدار رفت در خانه الجزیره امارات ۳ بر ۲ باخت، اما در ورزشگاه آزادی و در دیدار برگشت در حالی‌که با تساوی یک بر یک در آستانه حذف شدن قرار داشت با گل دقیقه ۸۹ سید جلال حسینی بازی را برد راهی دور بعد شد.

در سال ۲۰۲۰ پرسپولیس در دیدار با السد قطر با گل دقیقه ۸۹ عیسی آل‌کثیر یک بر صفر به پیروزی رسید و به مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا راه پیدا کرد. اکنون باید دید پرسپولیس مانند ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ که با گل دقیقه ۸۹ به یک چهارم صعود کرده بود، موفق به قهرمانی در غرب آسیا و فینالیست شدن خواهد شد یا خیر.

استفاده از دو تازه وارد
دو خرید تابستانی پرسپولیس در دیدار مقابل استقلال دوشنبه به میدان رفتند؛ یک یار جدید در خط میانی به میدان رفت و یک خرید دیگر هم در نیمه دوم وارد زمین شد که عملکرد آن‌ها در جریان مسابقه فراز و نشیب داشت. رضا اسدی در کنار میلاد سرلک به‌عنوان هافبک دفاعی بازی می‌کرد و نخستین بازی رسمی خود با پیراهن پرسپولیس را انجام داد که ناهماهنگی با بازیکنان و در نیمه دوم خستگی در ساق پاهای او دیده ‌شد اما با این وجود بد نبود. حامد پاکدل هم دومین خرید جدید پرسپولیس بود که در این دیدار به میدان رفت و در حضور ۱۱ دقیقه‌ای خود کار خاصی انجام نداد.

پرسپولیس شانس آورد
محمد صادقی هافبک وسط اسبق پرسپولیس و تیم ملی در باره بازی با استقلال تاجیکستان به ایرناپلاس گفت: «استقلال تاجیکستان نسبت به بقیه تیم‌هایی که من بازی آن‌ها را دیدم، خیلی خوب بازی کرد. حتی عقیده دارم این تیم بهتر از الهلال بازی کرد. تا آنجایی که من فوتبال تاجیکستان را می‌شناختم، آن‌ها رشد خوبی داشتند. عقیده دارم پرسپولیس در این بازی خیلی هم شانس آورد. دلیل این‌که می‌گویم شانس آورد هنوز به آن تیم آماده‌ای که انتظار می‌رفت تبدیل نشده و بازیکنان جدید با تیم هماهنگ نشده‌اند. هنوز خیلی جا دارد تا این بازیکنان به شرایط مطلوب برسند. بازیکنان جدید که به میدان رفتند نسبتاً بد نبودند.»

وی ادامه داد: «قبل از آغاز بازی از دفاع می‌ترسیدم که در این دیدار بد نبودند. حتی حامد لک نسبت به قبل بهتر بازی کرد. در واقع باید بگویم پرسپولیس برای بازی اول بد نبود. دو نماینده ما حذف شده بودند و اگر پرسپولیس هم شکست می‌خورد برای فوتبال ما بد می‌شد. با رفتن احمد نورالهی دیگر کسی نیست که به مهدی ترابی پاس بدهد. نفرات جدید هنوز نمی‌دانند که به ترابی چه توپی را برسانند. بیشتر در گوشه‌ها به او پاس می‌دادند و او در آنجا گیر می‌کرد. باید به او پاس در عمق داد. البته تیم در شرایط بازی قرار نداشت و نباید ایراد گرفت. نباید بازیکنان جدید را با این بازی سنجید که خوب بودند یا بد. این دیدار ملاک نیست.»

زننده گل تیم ملی ایران در تساوی یک بر یک مقابل تیم ملی آرژانتین در هشتادمین سال تولد سانتیاگو برنابئو گفت: «اگر مقایسه تیمی بخواهیم داشته باشیم پرسپولیس نسبت به تیم‌های استقلال و تراکتور بهتر بازی کرد. امیدوارم بازیکنان به خود بیایند. این تیم سال قبل فینالیست بوده و چنین بازی‌ای در شأن این تیم نیست و بازیکنان جدید هم بدانند به چه تیمی آمده‌اند. باید تا آنجایی‌که می‌توانند از توان خود خرج کنند وگرنه هم خودشان از بین می‌روند و هم به تیم ضربه می‌زنند. باید بدانند این تیم پرسپولیس است؛ تیم سابق خودشان که در آن بازی می‌کردند نیست.»

۱۱ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.