۳۰ شهریور ۱۴۰۰، ۱۳:۴۹
کد خبرنگار: 1911
کد خبر: 84471382
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

راه‌اندازی سایت فروش صنایع‌دستی؛ نقش ویژه دولت در موفقیت مسیر پیش‌رو

تهران- ایرناپلاس- از نگاه فعالان صنایع‌دستی روند رونق این بخش باید از شهرستان‌ها شروع شود. ابتدا باید تشکیلات بخش خصوصی در حوزه صنایع‌دستی به صورت دموکراتیک شکل گرفته و بعد، از طریق تجمع شهرستان‌ها تشکیلات استانی شکل بگیرد.

به گزارش ایرناپلاس، ایران با مساحت گسترده، دارای تنوع فرهنگی و زیست‌محیطی غنی است. به‌دنبال سبک‌های زندگی متفاوت، صنایع‌دستی گوناگونی در این کشور طراحی شده‌ است اما فعالان صنایع دستی در همه شهرها و مناطق نمی‌توانند تولیدهای خود را در بازار ایران و دیگر کشورها ارائه کنند.

محدودیت‌های دسترسی به وسایل تبلیغاتی، انتقال تولیدات، مشکلات دسترسی به مواد اولیه و ... شرایط دشواری را برای فعال‌های این حوزه ایجاد کرده‌ است.

سرهنگ علیرضا مسافر رئیس مرکز مقاومت بسیج وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ۱۷شهریور از راه‌اندازی سایت آنلاین معرفی و فروش محصولات صنایع‌دستی با هدف حمایت هرچه بیشتر از هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی خبر داد.

در این سایت که به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد، محصولات هنرمندانی که برای فروش محصولات خود دچار مشکل شده‌اند، به علاقه‌مندان معرفی می‌شود و از این طریق به فروش می‌رسد؛ ضمن آنکه مرکز بسیج وزارتخانه در نظر دارد با تامین مواد اولیه برای هنرمندان صنایع‌دستی به تولید محصولات آن‌ها کمک کند.

سایت صنایع دستی توسط بخش خصوصی اداره شود

نکاتی که باید در طراحی سایت تسهیل فعالیت هنرمندان صنایع دستی، رعایت شود، از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا این سایت باید بتواند هنرمندان را جذب کرده و برای آنها زیرساخت فعالیت را مهیا کند.  

اردشیر اروجی کارشناس گردشگری و صنایع‌دستی با تاکید بر اینکه این سایت باید توسط بخش خصوصی اداره شود به خبرنگار ایرناپلاس گفت: منظور از بخش خصوصی افراد با تجربه در این حوزه است که می‌توانند نماینده هنرمندان صنایع‌دستی باشند. این روند باید از شهرستان‌ها شروع شود، در هر شهرستان تعدادی شهر و از نظر تقسیمات کشوری فرمانداری وجود دارد. ابتدا باید تشکیلات بخش خصوصی در حوزه صنایع‌دستی به صورت دموکراتیک شکل گیرد و بعد، از طریق تجمع شهرستان‌ها تشکیلات استانی. در مرحله بعد، از طریق انتخابات یا فرستادن یک نماینده توسط هر استان، اتحادیه ملی صنایع‌دستی در تهران شکل گیرد.

به گفته این کارشناس گردشگری و صنایع‌دستی، اتحادیه ملی صنایع‌دستی باید برای همه استان‌ها اقداماتی در این حوزه انجام دهد و می‌تواند بخش معرفی و بازرگانی داشته‌ باشد؛ در هر کدام از این بخش‌ها می‌تواند سایت خود را برای معرفی و فروش صنایع دستی ایجاد کند. اینکه بدون مشارکت استان‌های مختلف در این موضوع از ابتدا کار پایانی را انجام دهند و سایت را برنامه‌ریزی کنند، نمی‌تواند پوشش‌دهنده نیازهای فعال‌های این بخش باشد؛ افراد تمایل به همکاری نخواهند داشت و این اقدام باید توسط بخش خصوصی انجام شود.

دولت به بخش خصوصی کمک کند

اروجی با تاکید بر اینکه دولت باید بخش خصوصی را حمایت کند، ادامه داد: باید تشکیلات از شهرستان‌ها آغاز و به ایجاد اتحادیه‌ای در تهران منجر شود تا بتواند در حوزه بازرگانی و تجارت یعنی صادرات صنایع‌دستی و واردات مواد اولیه فعالیت کند.

همچنین این سایت باید بتواند تولیدات هنرمندان را معرفی کند، به این شکل می‌تواند فعالیت و با مجلس شورای اسلامی گفتمان کند تا مشکلات هنرمندان صنایع‌دستی را به آنها منتقل کند. این سایت باید بتواند راهکارهای مناسب را معرفی کند؛ برای اینکه مشکلات در حوزه صنایع‌دستی حل شود.

او با یادآوری سایت‌های زیادی که در حوزه فروش صنایع‌دستی فعال هستند، توضیح داد: هر فردی می‌تواند سایتی را ایجاد کند، اما این سایت‌ها برای صنایع‌دستی حالت رسمی و توسعه درون‌زا نخواهندداشت.

اگر به دنبال رشد و توسعه درون‌زای صنایع دستی هستیم دولت باید به بخش خصوصی کمک کند، تا بخش خصوصی با انگیزه بیشتری فعالیت کند. دولت باید تسهیل کننده فعالیت‌های بخش خصوصی در حوزه صنایع دستی باشد. منظور از بخش خصوصی دست‌اندرکاران حوزه صنایع دستی است، یعنی هنرمندانی که در این حوزه تجربه دارند و می‌توانند انجمنی در این حوزه راه‌اندازی کنند. در این وضعیت این اتحادیه می‌تواند از سازمان‌ها و نهادهای دیگر کمک بگیرد، مجوز بدهد و بر اجرای قوانین نظارت کند. از این طریق است که صنایع دستی می‌تواند توسعه پیداکند. اگر بخواهیم صنایع دستی، توسعه درون‌زا پیدا کند باید اقدامات از دورن خودش انجام شود و دولت از آن حمایت کند.

دولت برای صنایع دستی نقش تسهیل‌گر را بازی کند

اروجی با تاکید بر اینکه دولت باید در اجرای سایت برای هنرمندان صنایع دستی، سیاستگذار، برنامه‌ریز و تسهیل‌گر باشد، افزود: در حقیقت قدرت تصمیم‌گیری باید توسط هنرمندان انجام شود. این نکته بسیار مهم است زیرا اگر دولت تسهیل‌گر باشد، بخش خصوصی وارد کار می‌شود و می‌توان شاهد توسعه دراین حوزه باشیم. در این صورت ممکن است امتیاز کشور ایران در بخش صنایع‌دستی بالاتر برود.

این سایت هنوز در حال راه‌اندازی است و همین مساله می‌تواند فرصت برای جلب نظر فعال‌های حوزه صنایع دستی را در خود داشته‌باشد.

به گفته این کارشناس صنایع دستی، اتحادیه ملی صنایع‌دستی باید طرف مشورت معاونت صنایع‌دستی باشد و پیش از راه‌اندازی سایت بسیاری از فعال‌ها می‌توانند در اجرای آن همکاری داشته‌باشند.

ضرورت انجام‌ اقدامات ساختاری

او با تاکید بر اینکه پیش از راه‌اندازی سایت در حوزه صنایع‌دستی، باید میان فعالان، ساختار صنایع‌دستی شکل بگیرد، ادامه داد: متاسفانه در هر زمینه که مشکلات شکل می‌گیرد، برای حل آن سایتی را برنامه‌ریزی می‌کنند. اما وقتی از مشارکت دستگاه‌ها استفاده نشود، آنها همکاری نمی‌کنند، سایتی که همراهی صنف را نداشته‌باشد، نمی‌تواند راهگشا باشد.

اگر دنبال این هستیم که صنایع‌دستی رونق پیدا کند باید اقدامات ساختاری انجام شود. باید زمینه رشد استعدادها در حوزه صنایع دستی فراهم شود.

اروجی با بیان اینکه اگر در ساختار سایت از فعالان صنف صنایع‌دستی کمک گرفته شود، این سایت به صورت پایدار به فعالیت خود ادامه خواهدداد؛ گفت: دولت باید نقش تسهیل‌گر داشته‌باشد تا در این حوزه نهاد بازرگانی و تبلیغاتی فعال شود.

۱ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.