۲۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۹:۰۱
کد خبرنگار: 1906
کد خبر: 84468770
T T
۱۹ نفر

برچسب‌ها

استقلال، روزهای شیرینِ فوتبال ملی را تداوم می‌بخشد؟

تهران- ایرناپلاس- استقلال ساعت ۲۱:۳۰ دوشنبه‌شب در ورزشگاه زعبیل امارات با قضاوت داور چینی به مصاف الهلال می‌رود. روی کاغذ تیم عربستانی برتری نسبی به استقلال دارد و نام‌های بزرگی در این تیم حضور دارند؛ از بافتیمبی گومیس و موسی مارگا تا لئوناردو ژاردیم سرمربی پرتغالی این تیم که سابقه هدایت موناکو یکی از باشگاه‌های معروف فرانسه را هم در کارنامه خود دارد.

به گزارش ایرناپلاس، الهلال عربستان یکی از تیم‌های قدرتمند و مدعی است که دلارهای زیادی برای جذب بازیکنان و مربیان اسم و رسم‌دار خرج می‌کند. در این سوی میدان اما استقلال تیمی که از جوانان شایسته و توانمند ایرانی بهره‌مند است که بارها نشان داده‌اند مرد روزهای سخت هستند.

الهلال در لیگ قهرمانان آسیا به‌عنوان پرافتخارترین باشگاه این مسابقات شناخته می‌شود. آن‌ها با حضور در ۷ فینال (۳ قهرمانی، ۴ نایب‌قهرمانی) لیگ قهرمانان آسیا رکوردار این رقابت‌ها هستند. استقلال تا به امروز در لیگ قهرمانان آسیا دو عنوان قهرمانی، دو عنوان نایب‌قهرمانی و دو عنوان سومی کسب کرده ‌است. این تیم تا کنون ۷ بار به مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا راه یافته‌ و پرافتخارترین تیم ایرانی و پس از الهلال و یوکوهاما مارینوس، سومین باشگاه برتر فوتبال آسیا در این بازی‌ها محسوب می‌شود.

غایبان الهلال در بازی با استقلال
این نخستین مسابقه از مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا است که یک روز زودتر از بقیه بازی‌ها برگزار می‌شود؛ الهلالی‌ها با چند بازیکن غایب که بیشتر در خط میانی است به مصاف استقلالی‌ها می‌آیند؛ جایی‌که عبدالله عطیف (مصدوم) و محمد کنو (محروم) دو بازیکن ملی پوش نمی‌توانند الهلال را در بازی فرداشب همراهی کنند.

سلمان الفرج کاپیتان تیم الهلال و یکی از بازیکنان کلیدی این تیم در خط میانی، در جریان رقابت‌های مقدماتی جام جهانی، عربستان برابر عمان دچار آسیب‌دیدگی شد. اما رسانه‌های عربستانی اعلام کرده‌اند که این بازیکن در حال آماده‌سازی برای دیدار با استقلال است. به نظر می‌رسد برخلاف ادعای عربستانی‌ها، مصدومیت این بازیکن جدی‌تر از آن چیزی باشد که عنوان شده و احتمال غیبت کاپیتان الهلال در بازی فرداشب وجود دارد.

خط زدن سه بازیکن خارجی
از بین هفت بازیکن خارجی الهلال، سه بازیکن به نام‌های گوستاوو کوئلار، آندره کاریلو و لوسیانو ویتو در دیدار با استقلال حضور نخواهند داشت، زیرا آن‌ها از فهرست آسیایی الهلال حذف شده‌اند. ژاردیم مجبور شد روی نام کوئلار و کاریلو به‌دلیل حضور در تیم‌های ملی کلمبیا و پرو و تأخیر در بازگشت به ریاض خط بکشد. از طرفی او در نهایت باید از بین ۵ بازیکن خارجی باقی‌مانده، نام ۴ نفر را در فهرست آسیایی خود قرار می‌داد.
این سرمربی پرتغالی در نهایت بافتیمبی گومیس، موسی مارگا، متئوس پریرا و جانگ هیون‌سو به‌عنوان سهمیه خارجی برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا و دیدار برابر استقلال معرفی کرد و روی نام لوسیانو ویتو نیز خط کشید.

ژاردیم از ۲۷ سالگی در حرفه مربیگری
«ژوزه لئوناردو نونژ آلوز سوزا ژاردیم» ملقب به لئوناردو ژاردیم که در اصل متولد بارسلونای ونزوئلا از پدر و مادر پرتغالی است از سال ۲۰۰۱، در سن ۲۷ سالگی، حرفه مربیگری خود را آغاز کرد و سابقه ۲۰ سال مربیگری را دارد.
در کارنامه این مربی ۴۷ ساله، سابقه هدایت تیم‌های براگا و اسپورتینگ پرتغال، المپیاکوس یونان و همچنین موناکو فرانسه دیده می‌شود و از ۲ ژوئن ۲۰۲۱ (۱۲ خرداد ۱۴۰۰) سکاندار الهلال شده و تاکنون در سه دیدار لیگ حرفه‌ای عربستان هدایت این تیم را برعهده گرفته که حاصل آن دو برد و یک تساوی بوده و با یک بازی کمتر، با ۷ امتیاز در رتبه سوم جدول قرار دارد.
الهلال انتظارات هواداران خود را برآورده نکرده و در این سه بازی، به سختی و به لطف گل‌های دقایق پایانی توانسته است از رقبای نه چندان قدرتمندش امتیاز بگیرد.

این تیم در نخستین بازی فصل جدید لیگ عربستان در خانه خود با گل دقیقه ۱+۹۰ صالح الشهری، تیم الطائی را که اکنون ته جدول حضور دارد، شکست داد. در هفته دوم در خانه التعاون که اکنون در رتبه چهاردهم لیگ ۱۶ تیمی عربستان قرار دارد با گل‌های دیرهنگام موسی مارگا (۸۱) و جانگ هیون‌سو (۳+۹۰) شکست یک بر صفر را با برتری ۲ بر یک عوض کرد. هر دو پاس گل این بازی را یاسر الشهرانی داد. در هفته سوم این تیم در خانه، مقابل تیم الباطن که اکنون در مکان نهم جدول رده‌بندی قرار دارد بدون گل متوقف شد.

رقم زدن یک شب رویایی
از طرفی نباید فراموش کرد استقلالی‌ها که به‌عنوان صدرنشین گروه سوم مرحله مقدماتی موسوم به گروه مرگ راهی این مرحله شده‌اند، با تغییرات زیادی مواجه شده و تعدادی از بازیکنانی که در مرحله گروهی این تیم را همراهی کردند دیگر در اختیار ندارد. از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مهدی قائدی، مسعود ریگی، محمد نادری، فرشید اسماعیلی، رشید مظاهری، شیخ دیاباته و میلیچ اشاره کرد. از طرفی عارف غلامی هم به دلیل مصدومیت غایب است. نفراتی که این تیم به خدمت گرفته، بازیکنان خوبی هستند و می‌توانند با درخشش در بازی فرداشب، یک شب رویایی را برای فوتبال ایران رقم بزنند.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشت اینکه الهلال بیشتر بازی‌های اخیر خود را با سیستم ۲-۴-۴ و یا ۱-۳-۲-۴ به میدان رفته و استقلالی‌ها فراموش نکنند که استقلال تاجیکستان در دو دیدار ۵ گل به این الهلال زده است. آن‌ها در دیداری که ۴ بر یک الهلال را درهم کوبیدند گل‌های خود را در ۶ دقیقه انتهایی نیمه اول و هشت دقیقه ابتدایی نیمه دوم زدند و بعد از آن با یک دفاع منطقی، مهاجمان الهلال را از کار انداختند البته الهلال در دقایق پایانی بیشترین گل‌های خود را زده که باید کادر فنی استقلال به این مهم توجه داشته باشد.

نفرات جدید باانگیزه‌تر هستند
جواد زرینچه پیشکسوت باشگاه استقلال که سابقه بازی با الهلال را در کارنامه خود دارد درباره این دیدار به ایرناپلاس گفت: «بازی این دو تیم همیشه حساسیت‌های خاص خود را به همراه داشته است. هر دو تیم از تیم‌های پرافتخار این جام هستند. گرچه الهلال تیمی پولدار است و از بازیکنان گران‌قیمت بهره می‌برد اما استقلال هم یکی از تیم‌های بزرگ آسیا محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: دو تیم چند بار با یکدیگر بازی کرده‌اند. این درست است که استقلال بازیکنان خوبی را از دست داده اما نفرات جذب شده، بازیکنان باانگیزه‌ای هستند که می‌توانند شگفتی خلق کنند. آن‌ها نخستین بازی خود را با پیراهن استقلال در چنین دیدار حساسی انجام می‌دهند و تلاش می‌کنند تا بهترین عملکرد را از خود برجا بگذارند. مگر تیم ملی ما در بازی با عراق شگفتی‌ساز نشد؟ استقلال هم می‌تواند با کمی دقت و استفاده از فرصت‌هایی که ایجاد می‌کند نتیجه را از آن خود سازد.»

مدافع اسبق تیم ملی کشورمان افزود: «ما نباید الهلال را در این دیدار از پیش برنده بدانیم. بازیکنان ما همیشه در چنین مسابقات حیثیتی، با همه وجود بازی می‌کنند. بازیکنان تاثیرگذاری مثل مهدی قائدی از استقلال جدا شده‌اند اما این تیم بازیکنان خوبی جذب کرده و خریدهای جدید استقلال به چشم خواهند آمد. فراموش نکنید در گذشته استقلال با الهلال بازی کرده و توانسته این تیم را حتی در شرایط نابرابر شکست دهد. این انتظار از کادر فنی می‌رود که برای این بازی تمرکز خود را حفظ کرده و بازیکنان تیم هم با فراموش کردن مشکلات، با پیروزی در این دیدار دل هواداران را شاد کنند. امیدوارم استقلال برنده این بازی بزرگ لیگ قهرمانان آسیا باشد.»

داور چینی خوش یمن برای هر دو تیم!
«فو مینگ» داور ۳۸ ساله چینی پیش از این یکبار در سال ۲۰۱۷ دیدار رفت از مرحله یک شانزدهم نهایی لیگ قهرمانان آسیا میان استقلال و العین را قضاوت کرد. او در آن دیدار ابتدا با کارت قرمزی بسیار سختگیرانه، فرشید اسماعیلی را از زمین مسابقه اخراج و سپس یک ضربه پنالتی در دقایق پایانی به سود استقلال گرفت و کاوه رضایی آن را به گل تبدیل کرد تا استقلال برنده از زمین خارج شود.

این داور تا کنون ۱۲ مسابقه در لیگ قهرمانان آسیا را سوت زده که ۷ بار آن، قضاوت بازی تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا را بوده که در آن تیم‌های ایرانی ۳ بار برنده از زمین خارج شده‌اند، ۲ بار به تساوی رسیده‌اند و ۲ بار بازنده بوده‌اند. «فو مینگ» ۴ بازی نیز برای الهلال قضاوت کرده که در این دیدارها الهلال تنها یک بار برده و سه بار هم به تساوی رسیده است.

دوازدهمین تقابل
همیشه تقابل استقلال و الهلال از جذابیت‌های منحصر به فردی برخوردار بوده و استقلال در آسیا، بیشتر از هر تیمی برابر الهلال قرار گرفته است. بازی‌های برگزار شده میان دو تیم با حواشی و نتایج جالبی همراه بوده و جالب این‌که برنده دیدارهای دو تیم تنها با یک گل اختلاف بوده است.
بازی فرداشب دوازدهمین تقابل میان این دو تیم به شمار می‌آید و در ۱۱ رویارویی گذشته، استقلال ۵ بار برنده شده، ۴ برد به سود الهلال ثبت شده و ۲ بازی با تساوی در ۱۲۰ دقیقه به پنالتی کشیده شده و هر ۲ بار با برتری الهلال به پایان رسیده است. ۷ رویارویی دو تیم در لیگ قهرمانان آسیا بوده که حاصل آن ۴ برد برای استقلال و ۳ برد برای الهلال به ثبت رسیده است.

۱۹ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.