۱۵ شهریور ۱۴۰۰، ۱۷:۴۰
کد خبرنگار: 1906
کد خبر: 84462337
T T
۹ نفر

برچسب‌ها

بازی‌ سرنوشت‌ساز برای رسیدن به جام جهانی

تهران- ایرناپلاس- تیم ملی کشورمان در ساعت ۲۲:۳۰ سه‌شنبه‌شب در ورزشگاه شیخ علی‌بن‌محمد آل‌خلیفه قطر با قضاوت داور چینی به مصاف عراق می‌رود. بازگشت دراگان اسکوچیچ پس از پشت سر گذاشتن دوران نقاهت خود به دلیل ابتلاء به کرونا در روحیه بازیکنان تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش ایرناپلاس، در دیدار با سوریه با وجود داشتن ۷۰ درصد مالکیت توپ، طراحی حمله و کارهای تاکتیکی را نداشتیم و تنها ۳ امتیاز گرفتیم و این پیروزی خفیف خانگی انتقادهای کارشناسان را به همراه داشت و از آن دیدار به‌عنوان بدترین عملکرد تیم ملی یاد کردند.

عراق با تساوی مقابل کره جنوبی زنگ خطر را در این گروه صدا در آورده است. ما در چندین پست از نظر مهره نسبت به حریفان خود در این گروه خوب هستیم.
در خط حمله مهدی طارمی، سردار آزمون، کریم انصاری‌فرد، علیرضا جهانبخش و مهدی قایدی را داریم که در مواقع حساس می‌توانند بازی را برای تیم در بیاورند. اما در خط هافبک به‌ویژه در بخش بازی‌سازی مشکل داریم و همچنین در پست کناری و دفاع ناهماهنگی‌هایی وجود دارد که اگر برطرف نشود مقابل عراق ضربه‌ پذیر خواهیم بود.

عراقی‌ها از نظر فیزیک بدنی شرایط بهتری نسبت به سوریه دارند و این کار را برای تیم ملی کشورمان سخت می‌کند. از طرفی باید مراقب جنگ روانی عراقی‌ها باشیم. بازیکنان ما در دیدار با سوریه اسیر آن شدند و حاصل آن سه کارت زرد بود. در جنگ‌های روانی هم تیم عراق بهتر از ما عمل می‌کند و در این زمینه تبحر دارد.

ابراهیمی: بازی سرنوشت‌ساز برای حضور در جام جهانی

ناصر ابراهیمی سرمربی اسبق تیم ملی درباره دیدار با عراق به ایرناپلاس گفت: «از بازی اول شروع کنیم. این درست که تیم ملی تحت نظر من در سنگاپور با ارائه بهترین بازی‌ها در ضربات پنالتی باخت اما همیشه در تاریخ شکست را می‌نویسند و هیچ‌کس به بازی زیبای تیم اشاره‌ای نخواهد کرد.
بازی اول تمام شد؛ یک بر صفر بردیم و تبریک می‌گویم اما اصلاً خوب نبودیم. اگر به کسی برنخورد، بدترین بازی تاریخ فوتبال ایران بود. ارنج تیم خوب نبود؛ سه، چهار بازیکن در حد تیم ملی نبودند که بتوانند هم بازی را در مرکز زمین بگردانند و هم در کناره‌ها خوب ظاهر شوند.

یک مهره بسیار خوب مثل وحید امیری می‌شد در هافبک و یا فوروارد چپ استفاده کرد را به دفاع چپ برده بودند. امیری بازیکن بسیار مطیعی است اما پوشش خوبی برای دفاع میانی نیست چون میل به هجوم بیشتری دارد.

در بازی‌های گذشته سردار آزمون بازیکن هدف بود و مهدی طارمی مهاجم سایه. در این دیدار با توجه به محرومیت آزمون، طارمی را از بین بردند. هیچ‌کس به او کمکی نکرد و هیچ‌کس آخرین پاس و یا بهترین پاس را به طارمی نداد.»

پیشکسوت فوتبال ایران افزود: «فوتبال ایران به سانتر از طرفین معروف است اما در دیدار با سوریه سانتر از طرفین آن‌چنانی نداشتیم. در مرکز زمین پاس‌های بی‌هدف و وقت‌گذران بود و تاثیرگذار نبود.
سوریه همیشه به ما باخته و این گل را اگر به پای مدافع آن‌ها نمی‌خورد توپ را دروازه‌بانشان می‌گرفت و یا بیرون می‌رفت. سوریه از تیم‌های درجه چندم آسیا بوده و اگر به تاریخ بازی‌های ما با آن‌ها رجوع کنیم تنها یک بار ما را برده و چند بار هم مساوی کرده و تیم همیشه بازنده مقابل ما بوده است. تیم ملی عراق از تیم‌های درجه یک‌ آسیا محسوب می‌شود.

می‌توان گفت، همانند یک خاصیت خوزستانی، فوتبال جنوب ایران و با قدرت بدنی خوب، با تاکتیک و پرتلاشند که فعل بردن را دارند و باید خیلی مراقب آن‌ها باشیم.
در بازی فرداشب (سه‌شنبه) هر تیم مرکز زمین را در اختیار داشته باشد و بتواند حریف خود را تحت فشار قرار دهد و روزنه‌ها استفاده کند برنده این دیدار خواهد بود.

وی ادامه داد: کادر فنی ما باید به این موضوع توجه داشته باشد. عراقی‌ها فوتبال محکمی ارائه می‌دهند و برخلاف سوریه اگر اشتباه کنیم و فرصتی به ‌آن‌ها بدهیم دروازه‌ ما را باز خواهند کرد.
من به بازی عراق در سال‌های اخیر خیلی دقت کردم؛ اگر بتوانیم در زمان بدون توپ، آن‌ها تحت فشار قرار دهیم و هنگام صاحب توپ شدن برتری خود را دیکته کنیم پیروزی دور از دسترس نیست.»

ابراهیمی گفت: «بازی آسانی در پیش نداریم و باید خیلی دقت داشته باشیم؛ عراق رقیب سرسختی برای ماست. پیروزی در این بازی یعنی ۷۰ درصد حضور در جام جهانی.
حواس کادر فنی باید خیلی جمع باشد؛ این یک بازی سرنوشت‌ساز برای جام جهانی محسوب می‌شود. اما باید تغییر کلی در دفاع کناری داشته باشیم؛ از هافبک دفاعی خوب و طراح استفاده کنیم. قرار نیست ترکیب را طوری بگذاریم تا دل همه بدست بیاوریم. نباید تغییرات زیادی صورت بگیرد چون کار مشکل می‌شود.

مدافعان میانی باید دقت عمل بیشتری داشته باشند و وسط زمین را به هیچ عنوان رها نکنند. فاصله با دفاع کنارها کم شود و نزدیک هم باشد. به هنگام حمله اگر مدافع راست رفت، مدافع چپ بماند تا سه مدافع میانی داشته باشیم و برعکس. نقش هافبک دفاعی در این دیدار خیلی مهم است. در فوتبال باید ۵ بازیکن خوب دفاع کنند و ۵ بازیکن خوب حمله کنند.»

عراق را می‌توانیم ببریم اما

ناصر نورایی مهاجم اسبق تیم ملی که سابقه گلزنی به تیم ملی عراق در جام ملت‌های آسیا ۱۹۷۶ را دارد در رابطه بازی با این تیم به ایرناپلاس گفت: «عراقی‌ها همیشه به لحاظ فیزیکی خیلی خوب بوده‌اند؛ البته بازیکنان ما نیز از این لحاظ خوب هستند و حتی تاکتیکی و به لحاظ تکنیک فردی در سطح بالاتری قرار دارند و اگر این دو (فیزیکی و تاکتیکی) را مکمل یکدیگر کنند، از پس عراق برمی‌آیند.
اما مشکل ما روی نفرات است؛ در تمرینات بازیکنان داخلی حضور دارند و در مسابقات بازیکنان لژیونر که در تمرینات کمتر تیم حضور داشتند به میدان می‌روند.

ایراد ما مدیریت است. من در گذشته با مربیان بسیار بزرگی کار کرده‌ام و به‌عنوان مثال یکی مانند مرحوم پرویز دهداری کلی از بازیکنان صاحب نام را به دلیل انضباطی کنار می‌گذارد و با استفاده از یک عده جوان گمنام و جویای نام تیم جدیدی می‌سازد و این از توانایی‌ها یا همان مدیریت یک مربی است که به بازیکن‌های جوان اعتماد می‌کند و نتیجه نیز می‌گیرد که کادر فنی کنونی ما فاقد این مدیریت است.»

مهاجم اسبق تیم‌های هما و پرسپولیس با تاکید بر اهمیت قاطع بودن یک مربی و داشتن مدیریت قوی افزود: «یک مربی که مدیریت قوی داشته باشد نباید به بازیکن باج دهد. برخی بازیکن‌ها هستند که توانایی بازی در دو یا سه پست را دارند و نباید از دید کادر فنی دور باشند. مدیریت در موفقیت یک مربی نقش مهمی دارد. نداشتن زمان و بازی‌های تدارکاتی اثر منفی روی نتیجه گرفتن یک تیم دارد.

انتخاب نفرات اگر درست نباشد انسجام تیمی به هم می‌ریزد. ما نباید حریف را دستکم بگیریم. تیم عراق با تیم سوریه فرق می‌کند؛ آن‌ها مقابل کره امتیاز گرفته‌اند و به طور قطع در دیدار با ما به‌دنبال ۳ امتیاز هستند. ما باید مراقب باشیم اشتباهات بازی با سوریه را تکرار نکنیم و اگر بخواهیم مانند بازی با سوریه سردرگم بازی کنیم به مشکل خواهیم خورد و امتیاز از دست می‌دهیم.»    

۹ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.