اولویت‌های دولت سیزدهم در گفت‌وگو با فعالان سیاسی؛ تاکید بر تنش‌زدایی

تهران- ایرناپلاس- محمدرضا خباز، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم در گام‌نخست باید تنش‌زدایی را در دستور کار قرار دهد، گفت: ایجاد نظم‌مالی در کشور، الزاماتی همچون مبارزه با فساد، مقابله با تبعیض و رانت و دوری جستن از سوءمدیریت و ندانم‌کاری را می‌طلبد.

این فعال سیاسی در گفت‌وگو با ایرناپلاس با بیان اینکه دولت سیزدهم در شرایطی دشوار، کار خود را شروع خواهد کرد، اظهار داشت: اصولگرایان در حالی خود را آماده بازگشت به دولت می‌دانند که باید بدانند شرایط دشواری بر بخش‌های مختلف حاکم شده است. به همین دلیل رئیس‌جمهوری منتخب و همه آنهایی که قرار است در کابینه حضور داشته باشند، در گام‌نخست باید تنش‌زدایی را در دستور کار قرار دهند تا از این طریق‌ آرامش لازم در کشور به وجود بیاید تا امور به طور مطلوبی پیگیری شود.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌ همه می‌دانند که مشکل اصلی کشور این است که اقتصاد به دلیل تحریم‌های اقتصادی آمریکا و هم‌پیمانانش به‌هم ریخته است؛ پس برگرداندن نظم به مباحث مالی باید در اولویت اصلی دولت سیزدهم باشد. با این توضیح که الزماتی همچون مبارزه با فساد، مقابله با تبعیض و رانت و دوری جستن از سوءمدیریت و ندانم‌کاری را می‌طلبد.

وی تصریح کرد:‌ آنچه در طول یکی‌دو دهه اخیر به منافع کشور آسیب جدی‌زده، چیزی جز این نیست که شبکه فساد به‌قدری گسترده شده که فضا برای فعالیت سوءاستفاده‌گران برای تخلف‌های‌شان آماده شد. پس رئیس‌جمهوری منتخب که سابقه‌ای طولانی در دستگاه قضایی دارد، باید از ابتدای شروع به کار دولت، سازوکار لازم را برای فسادگریزی تبیین کند تا سوءاستفاده‌گران نتوانند به راحتی اقدام‌های مُخرب خود را پیگیری کنند.

همچنین باید در نظر داشت، مقابله با پدیده مزموم فساد امری است که فقط از پس دولت بر نمی‌آید و لازم است، همه ارکان نظام دست به دست هم دهند تا سلامت را به نظام مدیریتی کشور برگردانند.

استاندار سابق استان‌های سمنان و خراسان شمالی به زیان‌های سیاسی‌کاری در اجرای امورات کشور اشاره کرد و افزود: اینکه حجت‌الاسلام رئیسی چهره‌ای اصولگراست و اصولگرایان هم در انتخابات از او حمایتی همه‌جانبه داشته‌اند، فی‌نفسه ایراد نیست، اما اکنون که مردم به وی رای داده‌اند، مطلوب است که با کنار گذاشتن نگاه جناحی و علایق سیاسی بتواند از همه پتانسیل‌های موجود در کشور برای برداشتن مانع‌های مختلف پیش رو یاری بطلبد. البته این با تشکیل دولت فراجناحی فرق دارد و فقط کافی است، در اجرای برنامه‌ها سیاست‌زدگی فراموش شود.

خباز به مغفول ماندن مذاکرات برجام در وین اشاره کرد و ادامه داد: حتی سرسخت‌ترین مخالفان برجام هم به این امر واقف هستند که خروج ترامپ از برجام اصلی‌ترین دلیل به‌هم ریختگی اقتصاد در این سه سال اخیر است. به همین دلیل دولت سیزدهم باید در مباحث مربوط به دیپلماسی، یک‌جانبه‌گرایی مرسوم اصولگرایان را کنار بگذارد تا بتوانند در فضایی کاملا دیپلاماتیک مشکلات بین‌المللی را به نفع منافع ملی برطرف کند.

وی افزود: امیدوارم رئیس‌جمهوری منتخب همانطور که در جریان مناظره‌ها از برجام دفاع کرد، پس از رفتن به پاستور هم تلاش برای تفاهم با طرف‌های درگیر در پرونده هسته‌ای را در دستور کار قرار دهد تا ان‌شاءالله این گره کور که مسبب دشواری‌ها است، برای همیشه باز شود.

وی توضیح داد: نکته مهم دیگر این‌که کابینه با حضور چهره‌هایی تشکیل شود که هم تخصص دارند و هم از تجربه لازم برخوردار هستند. زیرا تخصص به تنهایی کاری به پیش نخواهد بُرد و برای گذر این شرایط به افرادی نیاز داریم که در سوابق مدیریتی کارنامه‌ای پُر بار داشته باشند.

خباز گفت: لازم به توضیح می‌دانم که اصلاح‌طلبان هم حاشیه‌نشینی محض را انتخاب نکنند و با اتخاذ روش‌هایی مناسب، در یاری به دولت سیزدهم تلاش داشته باشند. به هرحال کشور به همه تعلق دارد و کاهش مشکلات جز تلاشی همه‌گیر محقق نخواهد شد.

۴ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.