آیا سیستمی برای نظارت بر مدارس فوتبال وجود دارد؟

۵ تیر ۱۴۰۰، ۱۶:۰۹
کد خبر: 84381564
مجید روان‌ستان
آیا سیستمی برای نظارت بر مدارس فوتبال وجود دارد؟

تهران- ایرناپلاس- تابستان از راه رسید و مدارس فوتبال یکی از راه‌های رسیدن کودکان به رویاهای‌شان است. با گذر زمان بر تعداد این مدارس افزوده می‌شود و انتخاب یک گزینه مناسب برای خانواده‌ها دشوار خواهد شد.

به گزارش ایرناپلاس، با توجه به جایگاه و اهمیتی که مدارس فوتبال دارند، بسیاری می‌خواهند بدانند آیا فدراسیون فوتبال در مورد وضعیت مدارس فوتبال کاری انجام داده یا به حال خود رها شده است؟

تبدیل فوتبال به یک صنعت تجاری
امروزه فوتبال به یک صنعت تجاری تبدیل شده است و هر فعالیتی که زیرمجموعه آن باشد، باعث کسب درآمد می‌شود. شروع کار مدارس فوتبال، با تبدیل شدن فوتبال به یک صنعت تجاری رابطه مستقیمی دارد. در هر استانی یا حتی شهر کوچک شاهد مدارس فوتبال متعددی هستیم. مدارس فوتبال اصولاً در تابستان بیشترین، نفرات را جذب می‌کنند البته در طول سال تحصیلی نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهند. مدارس فوتبال با پرورش بازیکنانی که بیشتر در رده نوجوانان هستند، آن‌ها را به تیم‌های مختلف لیگ معرفی می‌کنند.

درآمد مدارس فوتبال
مدارس فوتبال توانسته‌اند به یکی از کسب و کارهای ورزشی در چند سال اخیر تبدیل شوند. بسیاری از بازیکنان معروف نیز، با تاسیس مدرسه فوتبالی با نام خود بازیکنان بیشتری را جذب خود می‌کنند و منبع درآمدی برای آن‌ها می‌شود.
هزینه مدارس فوتبال، بستگی به کیفیت و روش آموزش آن‌ها دارد که در هر استان متفاوت است. با گسترش روزافزون مدارس فوتسال و فوتبال در کشور این فعالیت به یک کسب و کار در حوزه ورزشی تبدیل شده است. مدارس فوتسال و فوتبال نیز مانند هر کسب‌وکار دیگری نیاز به مدیریت دارند.

بانک اطلاعات مدارس فوتبال کشور
مصطفی زارعی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۸ به مدت ۱۰ سال در فدراسیون فوتبال در آکادمی ملی فوتبال، پروژه آکادمی‌ها را به همراه محمدحسین علیزاده، دکتر هادی صمدی و رضا گل‌محمدی راه‌اندازی کردند. در آن زمان یک سامانه‌ای با عنوان بانک اطلاعات مدارس فوتبال کشور به آدرس footballschool.ir طراحی کرده که در آن نام مدارس دارای مجوز را قرار داده بودند تا خانواده‌ها بتوانند با خیالی آسوده فرزند خود را در مدارس دارای مجوز ثبت‌نام کنند.

مدارس فوتبال غیرمجاز
۲ سالی می‌شود که این سامانه دیگر وجود خارجی ندارد. اکنون این پرسش‌ مطرح است؛ آیا سیستمی برای نظارت بر مدارس فوتبال وجود دارد؟
بحث مدارس فوتبال غیرمجاز را نباید نادیده گرفت. مدارسی که مجوز ندارند به وفور دیده می‌شود و این مساله یکی از معضلات اصلی است؛ طرف هیچ مجوزی ندارد و اصلاً مربی فوتبال نیست اما با اجاره یک زمین، مدرسه فوتبال زده و هیچ برخوردی هم با افراد نمی‌شود. آیا فدراسیون فوتبال برنامه‌ای برای برخورد با این مدارس غیرمجاز دارد؟

بدست آوردن جایگاه «گراس روتس»
جایگاه بحث «گراس روتس» فوتبال، برای ما در AFC بحثی است که هنوز مشخص نیست و اکنون باید فدراسیون فوتبال به‌دنبال این جایگاه باشد چون پیش از این، جایگاه در اختیار مصطفی زارعی بود اما با رفتن او، این جایگاه را از دست دادیم.
برنامه «گراس روتس» در کشورهای مختلف، زمینه آموزش و رشد فوتبال میان کودکان را فراهم می‌سازد؛ از جمله برگزاری تورنمنت یک روزه برای نوجوانان زیر ۱۳ سال.

از دیگر کارکردهای مدارس فوتبال، بحث تفریح و مسائل سرگرمی بچه‌هاست و از طرفی نباید کارکرد استعدادیابی مدارس فوتبال هم نادیده گرفته شود. آیا فدراسیون فوتبال برای استعدادیابی در مدارس فوتبال و مباحث این‌گونه برنامه‌ای دارد؟

ماجدی: برای مدارس فوتبال و حتی آکادمی‌ها برنامه داریم
میرشاد ماجدی رئیس کمیته آموزش فدراسیون فوتبال در رابطه با پرسش‌های مطرح شده به ایرناپلاس گفت: «به تازگی نفرات مورد نیاز کمیته جوانان را انتخاب کردیم تا بحث «گراس روتس»، آکادمی‌ها و مدارس فوتبال را از ابتدا بررسی و روی آن تجدیدنظر کنیم که چه کاری انجام دهیم.
قوانین مدارس فوتبال پیش از این از طریق آکادمی فوتبال توسط دکتر زارعی به همه استان‌ها داده شده بود که استان‌ها کم و زیاد، کامل و یا ناقص آن را انجام می‌دادند. اکنون نیازمند یک تجدیدنظر جدی است که با استادان فن باید بنشینیم و در رابطه با آن تصمیم بگیریم.

ما برای مدارس فوتبال قوانین و آیین‌نامه‌ها و حتی آکادمی‌ها برنامه داریم. در واقع باید بگویم ما دو آکادمی داریم که یکی زیر نظر سازمان لیگ که شامل تیم‌های حاضر در رقابت‌های لیگ برتر و لیگ یک هستند که در اختیار آقای سهیل مهدی و همکارانشان است. دیگری هم مجوز آن در اختیار رئیسان هیأت فوتبال است که آن نیز زیر نظر و تائیدیه دبیرکل فدراسیون فوتبال است.
این‌که چرا آکادمی به این صورت داده شود و تعریف ما از آکادمی چیست؟ ذهن من را مشغول کرده است.

اگر سال گذشته انجام نشد به‌دلیل ویروس کرونا بود و بسیاری از مسابقه‌های بین‌المللی هم تعطیل شد؛ چه رسد به مدارس فوتبال؛ اکنون که دوباره به شرایط خوب می‌رسیم و ما این مساله را جدی گرفته‌ایم و به اتفاق همکاران خود در پی آن هستیم. قصد داریم برای نخستین‌بار دستورالعمل کلی بحث استعدادیابی کشور را ارائه کنیم؛ دستورالعملی جامع که همه استان و مناطق و تیم ملی از آن پیروی کنند.»

جباری: تلاش می‌کنیم برنامه‌ریزی خود را عملیاتی کنیم
غلامرضا جباری رئیس دپارتمان جوانان فدراسیون فوتبال نیز به ایرناپلاس گفت: «در حال حاضر تلاش می‌کنیم برنامه‌ریزی خود را عملیاتی کنیم. در این صورت دیدگاه‌های متفاوتی مطرح شده؛ مشکل ما اکنون این است که متولی کار را به فرد دیگری می‌دهند در صورتی که ما با آن شرکت به توافق رسیده‌ایم تا آن کار را اجرا کند اما آن شرکت‌ها کار را به یکی دیگر می‌سپارد.
اگر قرار باشد ما هر کاری را برعهده بگیریم و به جای اجرای آن به دیگری واگذار کنیم، کاری پیش نمی‌رود. بررسی می‌کنیم که دادن مدارس فوتبال به بخش خصوصی با وجود هیات‌های فوتبال شهرستان‌ها منطقی است یا نه؟

معتقدم که هیأت فوتبال برای همین کار تشکیل شده، قرار نیست هیأت فوتبال شهرستان باشیم اما یک فرد دیگر این کار را انجام دهد!
امیدواریم در این مدت به یک جمع بندی برسیم که یا به بخش خصوصی داده می‌شود، آن هم با شرایطی که از قبل بوده و برخی شرایط جدید و یا این‌که هیات‌های فوتبال در شهرستان‌ها مسئول این کار می‌شوند.
اگر این کار توسط هیأت فوتبال شهرستان مدیریت ‌شود بسیار بهتر است چون خانواده‌ها خیالشان راحت می‌شود. و از طرفی یک جای مطمئن، فنی، اداری و اخلاقی است. پدر و مادرها خیالشان راحت می‌شود که بچه‌های‌شان به این مدارس می‌روند و اگر از لحاظ فنی و اخلاقی بی‌نتیجه باشد حداقل لطمه‌ای به آن‌ها وارد نمی‌شود.

براین اساس، همه کارها طبق سامانه‌ انجام می‌شود. در گذشته آقای دکتر زارعی و دوستانش مدارس فوتبال را در یک چارچوب خاصی بردند و یک سازمان خوبی به آن داده شده بود و خانواده‌ها با ورود به این سامانه می‌دیدند که کدام مدرسه برای فرزندان‌شان مفید است و با خیال راحت ثبت‌نام می‌کردند اما اکنون مردم نمی‌دانند کجا بروند؟ نمی‌دانند چه کسی راست می‌گوید و به چه شخصی مراجعه کنند.
ما برای این موضوع طرح داریم و بزودی خواهید دید که این کار را عملیاتی خواهیم کرد. می‌خواهیم کاری انجام دهیم که پیش از این، نشده و اگر هم شده ما آن را تکمیل کنیم. در واقع کار بهتری از گذشته انجام بدهیم.»

۲۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.