۱۶ خرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۳۰
کد خبرنگار: 1906
کد خبر: 84356014
T T
۱۱ نفر

برچسب‌ها

نقد فنی یک پیروزی؛ انتظار از تیم ملی

۱۶ خرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۳۰
کد خبر: 84356014
مجید روان‌ستان
نقد فنی یک پیروزی؛ انتظار از تیم ملی

تهران- ایرناپلاس- تیم ملی کشورمان با پیروزی مقابل هنگ‌کنگ، ۹ امتیازی شد تا امیدهایش برای صعود از این مرحله زنده شود. از نگاه کارشناسان، این دیدار هرچند به لحاظ فنی بار مثبتی نداشت، اما ۳ امتیاز این دیدار خیلی مهم بود که به آن دست یافتیم.

به گزارش ایرناپلاس، کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد با توجه به کناره‌گیری کره شمالی برای اجرای عدالت، ۴ تیم برتر دوم پس از حذف نتیجه تیم‌ها با تیم آخر گروه انتخاب خواهند شد و با این فرمول جدید صعود تیم ملی ایران به دور دوم نسبت به گذشته سخت‌تر خواهد شد.  

پناهگر: این میادین برای کسب تجربه نیست
قاسم پناهگر کارشناس فوتبال، در گفت‌وگو با ایرناپلاس، عملکرد تیم ملی مقابل هنگ‌کنگ را از نظر نتیجه مثبت و از نگاه فنی ضعیف دانست و گفت: «اگر واقعیت را بخواهید ما در سه‌ماه اخیر چند بازی تدارکاتی انجام داده‌ایم؟ چند بار توانسته‌ایم این بازیکنان را کنار یکدیگر جمع کنیم؟
شما برای داشتن یک تیم قوی باید تمرین کنید؛ شما تمرین می‌کنید به‌دلیل مسابقه و برای هر مربی بهترین معلم مسابقه است! یعنی شما عیب‌ها، نقاط ضعف‌ و قوت‌های تیم‌تان را در مسابقه می‌بینید و گرنه در تمرین‌ها همه خوب هستند.

در دیدار با هنگ‌کنگ پاسی که مهدی ترابی داد و وارد باکس دفاعی حریف شد اتفاقی نبود و حتماً کار شده است. گلی که علی قلی‌زاده زد برای ما نادر است و از بازیکن ایرانی واقعاً انتظار نمی‌رود، اگر چنین گلی را با گل محمد صلاح مهاجم مصری تیم لیورپول مقایسه می‌کنند او محمد صلاح است ما نباید بازیکن خود را با صلاح مقایسه کنیم زیرا گل ما اتفاقی بود اما محمد صلاح بارها چنین گل‌هایی را به ثمر رسانده است.»

«شما ببینید حریفان ما چگونه تجهیز شده‌اند ما چگونه تجهیز شده‌ایم. سامان قدوس، کریم انصاری‌فرد و ... چقدر در کنار این تیم بوده‌اند. ما در چنین شرایطی باید از بازیکنان باتجربه خود استفاده کنیم. این میادین برای کسب تجربه نیست، برای کسانی است که در چنین شرایطی تجربه بازی کردن را دارند.

بازیکن ایرانی می‌داند میزبانی را از ما گرفته‌اند و آن‌ها را به زمین ناهموار بردند تا بازی کنند؛ بازی در رطوبت ۳۳ درصدی و گرمای ۳۶ درجه‌ای، بسیار سخت است و به همین دلیل افرادی که تجربه دارند می‌توانند به ما کمک کنند.

اسکوچیچ هم از زمین بازی شکایت داشت که به نظرم اشتباه بود چون باعث می‌شود بازیکنان بهانه داشته باشند. دتمار کرامر که با برگزاری کلاس‌های آموزشی در پیشبرد فوتبال ایران نیز نقش داشت به ما یاد داد که اگر دیدید زمین بازی خراب است نگویید زمین بد بود چون اگر بگوئید این زمین بد است در واقع یک بهانه‌ای به بازیکنان داده‌اید که بد بازی کنند. باید بگویید زمین خیلی هم خوب است و چمن خوبی دارد.»

«این ضعف فدراسیون فوتبال ماست که نه به زمان و نه به زمین بازی توجه کرده‌اند. ما زمان را براحتی از دست دادیم؛ ما از فیفادی‌ها استفاده نکردیم، برنامه‌ریزی ما غلط بوده و اصلاً برای چنین بازی‌هایی تجهیز نشده‌ایم. آیا کیفیت بازی سردار آزمون و مهدی طارمی یا بقیه این طور بوده؟

خیلی ساده به این موضوع نگاه کردند. آمدند کریم باقری را آورده‌اند تا بگویند یک مربی باتجربه کنار تیم است. کریم باقری باید از اول به‌عنوان سرپرست و یا مدیر تیم انتخاب می‌شد. ما ضعف ساختاری و مدیریتی داریم. آقای مهدی تاج یک گوشه‌اش را می‌کشد و آقای عزیزی‌خادم گوشه دیگر را.»

«ما با یک حمله از سوی حریف گل خوردیم که این خود جای نگرانی دارد. برخی انتخاب‌ها غلط است. در مرکز خط دفاعی بهترین انتخاب مرتضی پورعلی‌گنجی و یا عزت‌الله پورقاز بود. حتی مجید حسینی هم می‌توانست در آن منطقه بازی کند. این ظرفیت تیم ایران نیست و ترکیب هم ترکیب واقعی فوتبال ما نیست. ما باید تیم خود را در مقابل بحرین ببینیم و اگر این معایب را در آن دیدار هم دیدیم واقعاً این تیم عیب دارد و بدون برنامه، بدون تاکتیک، بدون ضرب‌آهنگِ خوب و بدون سرعت است.

ما با داشتن این همه بازیکن تکنیکی، باید بهتر از این عمل می‌کردیم. یکی از راه‌های ما در چنین بازی‌هایی که حریف کاملاً تدافعی بازی می‌کند، استفاده از تکنیک بازیکنان و ورود به محوطه جریمه حریف است و این کار باید آنقدر تکرار می‌شد تا حتی پنالتی می‌گرفتیم.»

اقبالی: تیم ما طرح برنامه‌ای به لحاظ فنی نداشت
مسعود اقبالی کارشناس فوتبال نیز در رابطه با دیدار ایران با هنگ کنگ به ایرناپلاس گفت: «ممکن است بسیاری از نگاه کارشناسی من در رابطه با این دیدار خوش‌شان نیاید. همان‌گونه که انتظار می‌رفت این مسابقه را بردیم اما واقعیت این است که من از شیوه بازی تیم ملی مقابل هنگ کنگ شرمنده شدم. تیم ملی در این دیدار بی برنامه بازی کرد. آیا با این شیوه بازی می‌خواهیم با بحرین و عراق بازی کنیم؟ انگار بازیکنان ما به ماه عسل آمده بودند.

درست که هوا گرم و زمین نامناسب بود اما وقتی تا پشت محوطه جریمه حریف پیش می‌روید دیگر برنامه‌ای ندارید، معلوم است این تیم طرح برنامه‌ای به لحاظ فنی ندارد. شما وقتی پشت محوطه جریمه حریف قصد پاس دادن را دارید باید این پاس زمینی، به‌موقع و زمانش مناسب باشد، نه این‌که در فاصله ۱۰ متری، توپ را به سینه بازیکن بکوبید، این بیانگر نداشتن تاکتیک است.»

مدرس AFC به بی‌انگیزگی برخی بازیکنان اشاره کرد و گفت: «تعجب من این است که ۱۶ بازیکن ما به میدان رفتند، دریغ از دو پاس درست و حسابی! دیدن بازی نونهالان بارسلونا لذتبخش‌تر از این دیدار بود.
بازیکنان بی‌انگیزه و تخلیه انرژی شده بودند. می‌گویند هوا گرم بود، خب به جای این‌که در هوای گرم خودمان بدویم باید توپ را بدوانیم. این مسایل ابتدایی و پایه‌ای فوتبال است. تفکر بازیکنان بسته بود و در همه پست‌ها بازیکنان بد بازی کردند و حتی توان دویدن هم نداشتند.

اگر سه گلی که به هنگ کنگ را زدیم مرور کنید. دو گل اول کاملاً اتفاقی بود. گل اول را که اگر یک کودک هم درون دروازه هنگ کنگ بود دریافت نمی‌کرد و گل دوم هم بعد از برخورد با مدافع حریف وارد دروازه شد. فقط روی گل سوم کار تیمی را شاهد بودیم. توانایی کار ترکیبی، شوت و سانتر مناسب را نداشتیم. باید برنامه‌های تاکتیکی اگر داشتیم در این بازی اجرا می‌کردیم. اگر مقابل بحرین هم با این شیوه بازی کنیم بازنده می‌شویم.»

۱۱ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.