۲۲ فروردین ۱۴۰۰، ۱۴:۱۴
کد خبرنگار: 1906
کد خبر: 84287717
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

با تیم ملی فوتبال در این شرایط چگونه رفتار کنیم؟

۲۲ فروردین ۱۴۰۰، ۱۴:۱۴
کد خبر: 84287717
مجید روان‌ستان
با تیم ملی فوتبال در این شرایط چگونه رفتار کنیم؟

تهران- ایرناپلاس- تیم ملی ایران در سومین بازی خود با مربیگری دراگان اسکوچیچ مقابل سوریه قرار گرفت و به برتری دست یافت. این مربی کروات تا پیش از این توانسته بود با شکست دادن ازبکستان و بوسنی، رکورد صددرصد پیروزی با ایران را از خود برجا بگذارد.

به گزارش ایرناپلاس، حالا این سه بازی، مجموعه مهمی از فرصت فنی اسکوچیچ برای شناخت ظرفیت‌های فنی تیمش در آستانه بازی‌های دور برگشت مرحله دوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ و همچنین کانال صعود به دور نهایی جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا به حساب می‌آید.

تغییرات تاکتیکی اسکوچیچ
همه تلاش دراگان اسکوچیچ آماده کردن تیمی از بهترین بازیکنان ایرانی برای حضور در انتخابی جام جهانی و شکست دادن عراق و بحرین است اما آنچه باعث نگرانی است تغییرات تاکتیکی او در این دیدارهای دوستانه بوده، برخلاف نتایج آن، شیوه بازی شاگردان اسکوچیچ چندان مطلوب نبوده و پیروزی مقابل سوریه‌ای که چندین بازیکن اصلی خود را هم به دلایل مختلف در تهران به همراه نداشت، در شرایطی رقم خورد که سبک بازی تیم ملی ما، از کیفیت بالایی برخوردار نیست و برای اهالی فوتبال راضی کننده نخواهد بود.

نگرانی کارشناسان و علاقه‌مندان به فوتبال
این در شرایطی است که ایران با نتایج ضعیف به دست آمده در دور رفت، برای رسیدن به جام جهانی ۲۰۲۲ از گروهی که حتی دوم شدن در آن هم نمی‌تواند حاشیه امنی برای حضور در ادامه مرحله انتخابی جام جهانی باشد، کنون با عراق صدرنشین این گروه، ۵ و با بحرین تیم دوم گروه، ۳ امتیاز فاصله داریم و این اختلاف امتیاز، نگرانی کارشناسان و علاقه‌مندان به فوتبال را دوچندان کرده است. وقتی بیشتر نگران می‌شویم که اسکوچیچ سرمست از این پیروزی‌ها می‌گوید: «اصلاً صحبت شانس نیست و صددرصد باید صعود کنیم و این کار را می‌کنیم.»

تیم ملی همچنان بدون برنامه
تیم ملی در دیدار با سوریه با سیستم ۲-۴-۴ لوزی به میدان رفت. نه سوریه را تیم قدرتمندی در این دیدار دیدیم و نه متأسفانه تیم ملی ما از آن طراوت و شادابی لازم برخوردار بود.
تیم ملی مدلِ اسکوچیچ همچنان بدون برنامه است. امیدواریم با فرصت اندکی که تا انجام بازی‌های برگشت داریم شرایط تیم ملی بهتر از این شود چون با این نوع بازی برای صعود به جام جهانی با مشکل مواجه خواهیم بود، ماموریتی که به هیچ‌وجه آسان نخواهد بود و میزبانی احتمالی بحرین این ماموریت را دشوارتر هم ساخته است.

ضیایی: ایرانی‌ها مرد روزهای سخت هستند
یکی از ابهام‌هایی که پیرامون ترکیب و آرایش تیم ملی وجود دارد، استفاده از سیستم دفاع سه یا چهار نفره است و باید ببینیم در این بازی‌های سرنوشت‌ساز اسکوچیچ کدام‌یک از سیستم‌ها و ترکیب‌هایی که در سه بازی گذشته و در تمرینات مورد استفاده قرار داده، به کار خواهد برد.
محمدحسین ضیایی پیشکسوت فوتبال و سرمربی تیم ناشنوایان ایران، به ایرناپلاس گفت: «یک مربی باید بیشتر سیستم‌ها را کار کند تا بازیکن‌ نتواند برای آن بهانه بیاورد که اگر در یک بازی او بخواهد از دفاع چهار نفره به سه نفره تغییر سیستم دهد بازیکن در مصاحبه‌های خود بگوید ما که با سیستم دفاع چهار نفره تمرین کرده‌ایم نه سه نفره.
باید با سیستم‌های مختلف بازی کند که هم نظر طرفداران را داشته باشد هم نظر بازیکنان را و مهم‌ترین مساله، نتیجه است که این را نیز در سه دیدار تدارکاتی اخیر بدست آورده و اگر پیش از دیدارهای برگشت که در بحرین انجام می‌شود، تیم ملی بتواند یک بازی سنگین انجام دهد، از نظر روحی و روانی تاثیر مثبتی روی بازیکنان خواهد گذاشت.» 

هافبک اسبق تیم‌های وحدت، شاهین، تراکتورسازی و واشاش مجارستان افزود: «یک مربی اگر یک بازی سنگین پیش از دیدارهای رسمی برای تیم خود بگذارد، کل تیم از لحاظ روحیه‌ در درجه بالایی قرار می‌گیرند. به طور نمونه اگر با یک تیم اروپایی بازی کند بازیکنان می‌گویند ما با یک تیم اروپایی بازی کرده‌ایم، بحرین و عراق در حد ما نیستند! این به لحاظ روحی و روانی انگیزه بازیکنان را بالا می‌برد.
معتقدم اسکوچیچ در حال حاضر تنها کاری که باید انجام دهد، نباید روی تاکتیک‌های تیمی کار کند، بلکه باید بازیکنان را به لحاظ روحی و روانی آماده سازد؛ کاری که در جام جهانی ۱۹۹۸ «والدیر ویرا» به‌عنوان سرمربی ایران مقابل استرالیا انجام داد و به بازیکنان گفت بروید داخل زمین هر کاری که دوست دارید انجام دهید.

البته آن زمان بسیاری از او انتقاد کردند و گفتند که هیچ چیز بلد نیست اما واقعیت اینکه در آن جو ورزشگاه، هیچ کاری از «ویرا» ساخته نبود؛ در حال حاضر هم از دست اسکوچیچ هیچ کاری ساخته نیست؛ همان‌گونه که از دست ویلموتس هم کاری ساخته نبود؛ چون زمینه و ریشه را کارلوس کی‌روش ریخته بود.
در واقع کی‌روش ریشه فوتبال ما را عوض کرده بود. هرکسی اگر سرمربی تیم ملی می‌شد باید طرز تفکر کی‌روش را ادامه می‌داد و تیم موفق می‌شد اما چون طرز تفکر تغییر کرد و از بازی دفاعی به حمله رفت همه چیز به هم ریخت.

سرمربی سابق تیم‌های تراکتورسازی، پیکان، صباباتری، مس کرمان، شهرداری تبریز، صبای قم و گسترش فولاد ادامه داد: «به عقیده من اگر اسکوچیچ بتواند همان طرز تفکر کی‌روش را پیاده کند و فقط از لحاظ روحی و روانی روی بازیکنان کار کند، موفق می‌شود. فراموش نکنید که ایرانی‌ها مرد روزهای سخت هستند. همه اهالی فوتبال دوست دارند که تیم ملی به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر راه پیدا کند.

کاری به این نداشته باشیم که چه کسی هدایت تیم ملی را برعهده دارد، ما باید در حال حاضر در جهت روحیه تیم صحبت کنیم؛ اگر من در این شرایط چهار کلمه حرف منفی بزنم آن‌ها هم روحیه منفی می‌گیرند. در واقع قصدمان ضربه زدن به تیم ملی است. بیاییم در این شرایط فقط مثبت فکر کنیم و به کادر فنی و بازیکنان تیم روحیه بدهیم اما بعد از آنکه بازی‌ها برگزار شد حتی اگر تیم به جام جهانی راه پیدا کرد بیاییم نقد کنیم. در واقع آن زمان باید نقد کنیم و نظرات خود را بگوییم و فشار را بگذاریم تا انشاا... تیم درست شود.»

این کارشناس فوتبال در رابطه با انتخاب تیم‌های ضعیف برای بازی‌های تدارکاتی نیز گفت: «درد فوتبال ما این است؛ مربی‌هایی که انتخاب می‌کنیم پشت‌شان نیستیم، حمایت‌هایی که باید از آن‌ها انجام دهیم را نمی‌دهیم و به همین دلیل آن‌ها به سراغ تیم‌های ضعیف می‌روند تا برنده از میدان خارج شوند. همیشه این ترس با آن‌هاست که نکند به این تیم ببازند و اگر باختند چه اتفاقی رخ می‌دهد؟!
شما ببینید همین حالا که اسکوچیچ سه بازی دوستانه را برده چه هجمه‌ای روی او هست. به همین دلیل دنبال بازی‌های سبک و یا به قول شما تیم‌های ضعیف می‌روند تا درصد پیروزی‌های‌شان بالا باشد و از زیر فشار رسانه‌ها و کارشناسان فوتبال فرار کنند!

«کارلوس کی‌روش یک جامعه‌شناس خوب بود؛ هم دنبال تیم‌های ضعیف می‌گشت و هم ساختار تیمش را درست می‌کرد. درست یا غلط یک ساختاری به تیم ملی ما داد. البته فراموش نکنیم کی‌روش فقط آمد روی دفاع که نقطه قوت ما بود کار کرد. مگر ما در دیدار با استرالیا در پلی - آف جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه هجومی بازی نکردیم؛ آنجا هم دفاعی بازی کردیم؛ همین‌طور در کپنهاگ مقابل دانمارک. ما اصلاً دفاعی خوب بازی می‌کردیم و نقطه ضعف فوتبال ما حمله بود که کی‌روش روی آن هیچ کاری نکرد اما به بازی دفاعی ما سازمان داد.‌»

۵ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.