۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۳:۳۵
کد خبرنگار: 879
کد خبر: 84332524
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نامزدها از شکل‌گیری فضای تنازع و تخریب خودداری کنند

تهران- ایرناپلاس- یک فعال سیاسی اصولگرا، با بیان اینکه فضای انتخابات به اندازه کافی سرد و کم رونق است، تاکید کرد: کاندیداها باید مراقب باشند بین خود و همچنین طرفداران‌شان اختلاف ایجاد نشود و از شکل‌گیری فضای تنازع خودداری کنند.

به گزارش ایرناپلاس، کمتر از یک ماه دیگر به برگزاری انتخابات برای تعیین رئیس سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی مانده است. این اتفاق مهم در حالی از راه می‌رسد که تجربه انتخابات مجلس یازدهم نشان داد بی‌توجه به سلایق و خواسته‌های مردم، سبب ناامیدی و کاهش مشارکت آنها در انتخابات می‌شود. 

ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا درباره اهمیت این دوره از انتخابات و مسائل مهم مطرح شده درباره لزوم مشارکت حداکثری و پیامدهای آن و نقش بخش‌های مختلف در این زمینه به  پرسش‌های «ایرناپلاس» پاسخ داد. 

ایرناپلاس: چرا گفته می‌شود این دور از انتخابات ریاست جمهوری، اهمیت زیادی دارد و بر مشارکت حداکثری تاکید می‌شود؟
ایمانی:
انتخابات ۱۴۰۰ اتفاقی بسیار مهم است که می‌تواند باعث شود، کشور از شرایط بحرانی به سلامت عبور کند. به همین دلیل لازم است، دستگاه‌های مرتبط با انتخابات و همه سیاسیون و البته مردم، همهِ تلاش خود را به کار گیرند تا در برگزاری مطلوب امر انتخاب سهم داشته باشند.
البته نقش هرکدام متفاوت است و باید به طور جداگانه به بحث گذاشته شود؛ اما در مجموع دستگاه‌های اجرایی، گروه‌های سیاسی و امنیتی باید تلاش کنند تا اولا مشارکت مردم به هر نحوی که امکان دارد، بالاتر برود.
همچنین باید فضای دلسردی و دلمُردگی برای رای دادن که متاسفانه در این روزها ملموس است، کمتر شود. کاندیداها باید مراقب باشند بین خود و همچنین طرفداران‌شان اختلاف ایجاد نشود و از شکل‌گیری فضای تنازع خودداری کنند که این مهم با جلوگیری از تخریب یکدیگر حاصل می‌شود.
به هر حال کشور در شرایط کنونی به آرامش روانی احتیاج دارد تا انتخاباتی پرشور و  نتیجهِ‌گرا برگزار شود. نکته مهم دیگر اینکه، طوری نشود که نامزدهایی که نتوانند رای بیاورند، بعد از روز رای‌گیری از حیز انتفاع ساقط نشوند و بتوانند به زندگی و فعالیت عادی خودشان برگردند و به نظام و انقلاب خدمت کنند.

ایرناپلاس: جریانی به دنبال حضور حداقلی برای بهره‌برداری جناحی است؛ آیا این روند به مصلحت نظام است؟
ایمانی:
متاسفانه گروهی همیشه اصرار به کوک کردن ساز مخالف دارند؛ آنها باید توسط دلسوزان نسبت به هزینه‌های رویکردشان مطلع شوند. مثلا آنهایی که دستی بر قلم دارند یا رسانه‌ای هستند، می‌توانند و باید کمک کنند تا تهمت، افترا و خراب کردن دیگران، جایی در میدان رقابتی نداشته باشد و فضای انتخاباتی غبارآلود نشود.

یعنی باید اجازه دهیم کاندیداها بتوانند در آرامش و اطمینان خاطر با یکدیگر رقابت کرده و برنامه‌های‌شان را بیان کنند. این در حالی است که متاسفانه برخی از نامزدها با صحبت‌هایی که در زمان ثبت‌نام داشتند موجب نگرانی افکار عمومی شدند؛ آن‌هم در شرایطی که فضای انتخابات به اندازه کافی سرد و کم رونق است. براین اساس کوچکترین تخلفی هم نباید مشاهده شود تا ناامیدی عمومی بیشتر از این شود.
البته انشاءالله آنچه شنیده شد، خطای زبانی بوده باشد و در مناظره‌ها و روزهای داغِ تبلیغات ادامه نیابد. البته فضای سرد عوامل متعدد و طولانی‌مدت داشته که نباید توقع داشت در طول یک ماه و حتی یک سال همه چیز سر جای اولش برگردد و مردم را امیدار کرد. اما در عین حال می‌توانیم کاری کنیم تا جایی که امکان دارد، ناامیدی و سردی پررنگ تر نشود. در چنین حالتی می‌توانند تصمیمِ برخی از مردم را برای رای ندادن، تغییر دهند.

ایرناپلاس: جریان های سیاسی چطور می توانند در تلطیف فضا سهم داشته باشند؟
ایمانی:
باید اذعان داشت، گروه‌هایی که در انتخابات کاندیدا دارند می‌توانند بیشترین تاثیر را در تنش‌زدایی و در نتیجه آرامش داشته باشند. آنها باید دقت کنند که نخواهند مطرح کردن کاندیدشان را از طریق (تخریب) کاندیدای رقیب انجام دهند. متاسفانه چنین رفتاری بارها مشاهده شده و بدعت بدی است که در کشور ما از سالیان پیش در فرهنگ سیاسی رفتار سیاسیون ما مشاهده می‌شود. این در حالی است که فقط باید برای مطرح کردن دیدگاه‌ها و تشریح برنامه‌هایشان تلاش کنند.

ایرناپلاس: رهبر معظم انقلاب بر برنامه محوری نامزدها تاکید دارند.؛ این موضوع چه تاثیری در مطلوب بودن انتخاب مردم می‌گذارد؟
ایمانی:
کاندیداها باید تلاش خود را برای ارائه برنامه‌های دقیق و کارشناسی به‌کار گیرند و حتما از طرح مسایل شعاری خودداری کنند؛ بویژه از دادن وعده‌های مالی در میان مردم خودداری کنند تا مانع ترویج بی‌اعتمادی در افکار عمومی شوند.
جای تاسف و تامل دارد که برنامه‌محوری در کشور ما غریب است به گونه‌ای  که در ۳۰ سال اخیر در انتخابات‌های مختلف کمتر شاهد بودیم کاندیدایی بیاید و برنامه اجرایی و عملیاتی در عرصه‌های سیاست داخلی، خارجی، اقتصادی و امنیتی به مردم ارائه کند. یا اگر برنامه‌ای هم ارائه می‌شود، شعارگونه، کلی‌گویی و در نتیجه غیرقابل اجرا هستند که چنین کاری در نهایت موجب می‌شود مردم نسبت به کل سیستم ناامید و بی‌اعتماد شوند.

در مجموع، انتخابات در حالی حدود یک ماه دیگر از راه می‌رسد که همه می‌دانند، کشور شرایطی دشوار را تجربه می‌کند. مسایلی همچون تحریم‌های ظالمانه آمریکا و هم پیمانانش، کرونا و البته کوتاهی برخی دستگاه، مردم را به لحاظ معیشتی در تنگنای جدی قرار داده است. حالا در این موقعیت خطیر هر کسی یا گروهی که تمامیت خواهی بطلبد و مصالح فردی و جناحی را مهمتر از مصلحت عمومی بداند، به طور قطع به یقین مردم متوجه شده و در نتیجه چاره‌ای جز حاشیه‌نشینی نخواهند داشت.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.