۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۵۵
کد خبرنگار: 1911
کد خبر: 84326471
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اهالی فرهنگ و هنر در انتظار برنامه‌های فرهنگی نامزدهای ریاست جمهوری

تهران- ایرناپلاس- با وجود اهمیت مسائل اقتصادی و معیشتی، توجه به فرهنگ و هنر، موجب جلوگیری از شکل‌گیری بسیاری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی خواهد شد؛ در چنین شرایطی فعالان حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر در انتظار برنامه‌های کاندیداهای ریاست جمهوری در این‌ حوزه هستند.

به گزارش ایرناپلاس، با پایان مهلت ثبت‌نام نامزدهای ریاست جمهوری، شعارهای مختلفی از طرف برخی کاندیداها مطرح می‌شود. برخی از این شعارها به وضعیت معیشتی اشاره دارد و برخی درباره دیدگاه‌ها به‌شیوه ارتباط با دیگر کشورهاست. در این میان، نامزدها در معرفی برنامه‌های خود کمتر به مسائل فرهنگی اشاره می‌کنند. حتی اگر در میان بحث‌ها اشاره‌ای به اهمیت مسائل فرهنگی شود، کلی بوده و برنامه‌ای جامع از حوزه‌های فرهنگی یعنی ادبیات، موسیقی، تئاتر، سینما و ... در میان نیست.

در حالی نامزدهای ریاست جمهوری در ارائه برنامه‌های خود کمتر به مسائل فرهنگی می‌پردازند که بخش بزرگی از جامعه مخاطبانشان اهل این حوزه هستند.
ناشران در سال‌های اخیر با مشکلات گوناگونی برای ادامه فعالیت مواجه بودند که شاید یکی از مهم‌ترین آنها افزایش قیمت کاغذ بود.

اباذر رضانیا مدیر انتشارات کوله‌پشتی درباره انتظاراتی که از نامزدهای ریاست جمهوری در ارائه برنامه‌هایش دارد، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از وزارتخانه‌های مهم هر دولت است که برنامه‌های مهمی اجرا می‌کند. دیدگاه کاندیداها درباره برنامه‌هایی که برای این وزارتخانه برای پوشش یارانه‌ها در نظر دارند، می‌تواند تاثیر بالایی در ادامه فعالیت‌های بخش‌های مختلف فرهنگی داشته‌ باشد.

به گفته رضانیا، باید بررسی دقیقی در برنامه‌های کاندیداهای ریاست جمهوری انجام شود تا نظرهایشان درباره اقداماتی که در حوزه فرهنگ انجام خواهندداد، مشخص شود.
او افزود: در مناظره‌ها و برنامه‌های تلویزیونی، نامزدها به صورت کلی درباره دیدگاه فرهنگی‌شان صحبت می‌کنند اما مثلا تا به حال کاندیدایی درباره بهبود وضعیت کتاب و کتابخوانی برنامه‌ای بیان نکرده‌ است.

مردم برای کاهش قیمت کتاب مطالبه‌گری کنند
رضانیا با اشاره به اهمیت افکار عمومی در ارائه برنامه‌های کاندیداهای ریاست جمهوری، توضیح داد: اگر افکار عمومی تمرکز خاصی روی مسائل فرهنگی نداشته‌باشند، دولت هم ممکن است به این مسائل توجه نکند. وزارت ارشاد، وزارتخانه درآمدزایی نیست و بیشتر مصرف‌کننده است، آن هم در حالی که برخی از وزارتخانه‌ها مانند وزارت نفت درآمدزا هستند. در این میان وزارتخانه‌های درآمدزا در برابر وزارتخانه‌های مصرف‌کننده‌ که همیشه کسری بودجه دارند، قرار می‌گیرند.

این ناشر ادامه داد: وزارت ارشاد معاونت‌های مختلفی دارد، بخش کتاب یکی از معاونت‌هاست. در سال‌های اخیر روند قیمت کاغذ سینوسی بود و با افزایش اخیر به بندی ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان رسید. در این شرایط ناشران تماشاچی هستند و نمی‌توانند کتابی چاپ کنند. انتشار کتاب دیگر توجیه اقتصادی ندارد، زیرا در صورت چاپ باید قیمت یک کتاب ۵۰ هزار تومانی به ۲۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کند و در چنین وضعیتی مشخص نیست مخاطب کتاب را تهیه خواهد کرد یا نه؟

به گفته او، اگر افکار عمومی برای قرار گرفتن کتاب در سبد خانواده‌ها درخواست کنند، این مساله در برنامه‌های کاندیداهای ریاست جمهوری قرار می‌گیرد.
رضانیا بیان کرد: همه‌گیری ویروس کرونا و افزایش زمانی که مردم در خانه خود می‌گذرانند منجر به این شد که از کتاب به عنوان کالایی که می‌توانند خود را با آن سرگرم کنند، استفاده کنند. درصورت مطالبه‌گری مردم برای کاهش قیمت کتاب و استفاده از کاغذ دولتی، اگر دولت اقدامی کند و به ناشران کاغذ دولتی برساند، قیمت کتاب افزایش پیدا نمی‌کند و این به نفع مخاطب خواهد بود.

دوره خاتمی رنسانس بازار نشر بود
رضانیا با اشاره به دوره ریاست جمهوری‌های گذشته تاکون،‌ به دوران دولت  احمدی‌نژاد اشاره کرد و گفت: در آن دوره، شاهد افزایش قیمت کاغذ بودیم. کاغذ کالای وارداتی است و هنوز نمی‌دانیم باز هم به آن دلار ۴۲۰۰ تومانی تعلق می‌گرد یا نه.
علت افزایش قیمت کاغذ این است که در ماه‌های اخیر با وجود نیاز بازار، نتوانستند به ناشران کاغذ دولتی برسانند در نتیجه قیمت کاغذ و کتاب بسیار بالا رفت، باید در این حوزه از ناشران حمایت شود در غیر این صورت ناشران نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

او افزود: وزارت صمت در حوزه واردات کاغذ فعالیت زیادی کرد، اما مشکلات حل نشد. شرکت‌های مرتبط نیز در بحث تامین ارز مشکل دارند، زیرا در این شرایط ریسک ورود به این حوزه را قبول نمی‌کنند. می‌توان رنسانس ناشران و بهترین زمان برای فعالیت آنها را در دوران ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی دانست؛ زیرا وضعیت به قدری خوب بود که برخی از ناشران اقدام به افتتاح کتاب‌فروشی کردند.

توجه به موسیقی و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی
محمد گلریز خواننده و موسیقیدان درباره مسائلی که برای فعالان حوزه موسیقی در برنامه‌های کاندیداهای ریاست جمهوری مهم است، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: این مساله اهمیت بالایی دارد و توجه به مسائل فرهنگی می‌تواند نخستین گام مثبت برای اقدامات رئیس‌جمهوری باشد.
وقتی فرهنگ شکل بگیرد، در عرصه‌های مختلف می‌توان باقی مشکلات را حل کرد. زیرا زبان فرهنگ و هنر در مسائل مختلف سیاسی و اقتصادی تاثیر زیادی دارد. البته نمی‌توان منکر اهمیت مسائل اقتصادی و معیشتی بود.

وی با بیان اینکه موسیقی در چند سال اخیر دوران سختی را می‌گذراند، اضافه کرد: موسیقی در روحیه و رفتار جوانان تاثیر زیادی دارد و با تامین نیازهای فعالان حوزه موسیقی می‌تواند جلوی بسیاری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی گرفته شود.

هنرمندان الگوی جامعه هستند
گلریز افزود: برخی از کاندیداها وعده‌هایی می‌دهند، اما به آنها عمل نمی‌کنند. این مساله پیامد بسیار بدی بر مردم دارد. اگر کاندیدایی وعده‌ای به گروه یا قشر خاصی می‌دهد باید به آن عمل کند. همچنین مردم باید نسبت به کاندیداها شناخت کافی داشته‌ باشند و تحت تاثیر سایت‌ها و تبلیغات‌های نادرست قرار نگیرند.

به گفته این خواننده، هنرمندان در ماه‌های نزدیک انتخابات مانند الگو برای جامعه هستند و باید اقداماتی شایستهِ جایگاهی که هستند، انجام دهند. در نتیجه باید با تحقیقات کافی از کاندیدا حمایت کنند.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.