به گزارش ایرناپلاس، بعد از همهگیری ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، اپلیکیشن شاد در فروردین ۹۹ توسط تیم فنی همراه اول برای وزارت آموزش و پرورش پیادهسازی شد. پیش از آن بر استفاده از تلویزیون برای ادامه روند آموزشی دانشآموزان تاکید شده بود اما به دلیل برخی ضعفهای آموزش تلویزیونی مانند یکطرفه بودن ارتباط، استفاده از اپلیکیشن شاد در اولویت قرار گرفت. البته استفاده از این اپلیکیشن با مشکلاتی همراه بود که با بهروزرسانیها برای رفع آنها، تلاش شد.
هدف از طراحی و راهاندازی اپلیکیشن شاد، ایجاد فضایی آموزشی و امن برای تبادل فایلها میان معلمان و دانشآموزان اعلام شد اما این روش در ابتدا برخی از دانشآموزان را که امکانات سختافزای مناسب یا دسترسی به اینترنت نداشتند، به سختی انداخت.
محسن حاجی میرزایی وزیر آموزشوپرورش ۲۲ فروردین با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: «تولد یکسالگی شبکه شاد بزرگترین پیامرسان داخلی را تبریک میگویم و در برابر عظمت کار بزرگ معلمان کشور تعظیم و ادای احترام میکنم که با همت ایشان به ویژه در شبکه شاد جریان آموزش متوقف نشد. در صدها هزار کانال شبکه شاد تا کنون، بیش از ۳۰ میلیارد پیام و ۱۱ میلیارد فایل در محیطی امن و سالم با حضور فعالانه افراد با هویتهای مشخص مبادله شدهاست.»
حاجیمیرزایی با توجه به خلاءهای آموزش از راه دور برای دانش آموزان، از همان هفتههای ابتدایی تعطیلی مدارس، از ایجاد یک شبکه اجتماعی دانش آموزی مستقل برای آموزش مجازی دانش آموزان خبر داد که این وعده تقریبا یک ماه بعد در فروردین ۹۹ با راهاندازی شبکه شاد محقق شد.
دشواری ارسال فایلها و فیلمها در شاد
مادر یکی از دانشآموزش کلاس سوم ابتدایی در این رابطه به ایرناپلاس گفت: هرچند در ابتدا به تبلت به عنوان وسیلهای برای بازی نگاه میکردیم اما بعد از چند ماه به برگزاری کلاس درسی در همان تبلت، لزوم توجه و تمرکز در استفاده از آن پی بردیم. مساله مهم برای والدین، لزوم صرف زمان توسط یک فرد بالغ همراه با دانشآموز است؛ آن هم در حالی که بسیاری مجبور به حضور در محل کار هستند و از دیگر اعضای خانواده مانند خاله و عمه برای آموزش کودک، کمک میگیرند.
به گفته وی، یکی از والدین مجبورند بخشی از روند آموزش را برعهده بگیرند و این مساله در دانشآموزان کمسن مهمتر است. البته دشواری ارسال فایلها و فیلمهایی که به عنوان تکلیف برای معلم باید فرستاده شود نیز مشکلات ما را دوچندان کرده است. گاهی برای ارسال یک فایل زمان زیادی صرف میشود. این در حالی است که از اینترنت یک شرکت خصوصی با هزینه و سرعت بالا استفاده میکنیم.
یک سال از راهاندازی اپلیکیشن شاد میگذرد، در این مدت شاد دو بار بهروز رسانی و برخی از مشکلات آن رفع شد، اما هنوز نتوانستهاست رضایت کامل معلمان و دانشآموزان را کسب کند. شاید حجم بالای کاربر و فایلهایی که در آن جابجا میشود از دلایل برخی مشکلات این نرمافزار باشد.
مهدی بهلولی معلم و کارشناس آموزش که از اپلیکیشن شاد استفاده کرده، درباره این تجربه به خبرنگار ایرناپلاس توضیح داد: به نظرم شاد نتوانست نیاز معلمها و دانشآموزان را رفع کند. از روزی که این اپلیکیشن در دسترس معلمان و دانشآموزان قرار گرفت، این مشکل را داشت که سرعت دانلود و آپلود فایلها در آن پایین است.
برآورده کردن ۷۰ درصد نیازهای آموزشوپرورش
حاجیمیرزایی ۱۹ فروردینماه امسال، یکی از دستاوردهای شبکه شاد را متصل کردن شبکه عظیم بزرگترین دستگاه آموزشی کشور و کاربران آن به یکدیگر برای تداوم آموزش برشمرد و گفت: شبکه شاد ۷۰ درصد نیازهای آموزش و پرورش را برآورده میکند. بسیار نگران بودیم که دوری از مدرسه موجب ترک تحصیل افراد شود و به مدیران مدرسه دستور پیگیری دادیم تا با خانوادهها ارتباط داشته باشند.
او با بیان اینکه کار مدرسه فقط آموزشی نیست و اجتماعی شدن است، گفت: یک اقدام دیگر، بررسی وضعیت جسمانی بچهها بود که انجام و توده بدنی ۱۳ میلیون و ۱۳ هزار دانشآموز ارزیابی شد که ۳۰ درصد چاق بوده یا اضافه وزن داشتند یا خیلی لاغر بودند که برای بهبود آنان هدفگذاری شد.
استفاده از شاد، تجربه اول بود
به گفته بهلولی، اجباری شدن حضور در اپلیکیشن شاد یکی از مشکلات دانشآموزان و معلمان است. او ادامه داد: به عنوان معلم و پدری که کودک کلاس اول دارد، شاهدم که فرزندم مجبور به استفاده از این اپلیکیشن شد. این در حالی است که هر فایلی بخواهند بفرستند باید از دیگر اپلیکیشنها استفاده کنند.
به هر حال استفاده از شاد، تجربه اول در کشور بود. میتوان اینگونه گفت که آموزش و پرورش با طراحی و راهاندازی اپلیکیشن شاد، تا حدی تلاش کرد مشکل آموزش غیرحضوری را حل کند. اما بهلولی معتقد است: اگر معلمان را آزاد میگذاشتند تا افراد علاقهمند از این اپلیکیشن استفاده کنند، بهتر بود. هرچند عملا برخی مانند من به عنوان معلم در اپلیکیشن واتسآپ درس میدهم. واتسآپ فقط زمانی که اینترنت قطع است، از دسترس خارج میشود. این اپلیکیشن سرعت بالاتری نسبت به شاد دارد. ابتدای همهگیری ویروس کرونا تعداد زیادی از معلمان از اپلیکیشن تلگرام استفاده کردند، زیرا مزایای بیشتری نسبت به واتسآپ دارد؛ اما فیلتر بودن آن معلمان را مجبور به استفاده از واتسآپ کرد. به گفته این کارشناس آموزش، در تلگرام معلم میتواند فایلهای زماندار برای دانشآموزان بفرستد.
او افزود: برای مثال برای یک کلاس، چهار یا پنج سری سوال طراحی میکنم. در تلگرام میتوانم فایل سوالات را از روز قبل برای دانشآموزان به صورت زماندار بفرستم و تنظیم کنم که راس ساعت ۶ به دست دانشآموزان برسد.
کمبود گوشی هوشمند بهروز
امیر و ستاره دانشآموزان کلاس دوم راهنمایی و چهارم دبستان هستند. پیش از همهگیری، آنها یک تبلت به صورت مشترک داشتند. هرچند گاهی میان استفاده از آن اختلافنظرهایی میان این دو اتفاق میافتاد، اما میتوانستند با هم بسازند. از زمانی که مجبور به خانهنشینی و استفاده از تبلت برای شرکت در کلاس درس شدند، مشکلات چند برابر شد.
مادر این دو کودک به خبرنگار ایرناپلاس گفت: گاهی کلاسها همزمان است، به همین دلیل دخترم از گوشی هوشمند من استفاده میکند، اما گوشی من بهروز نیست و نمیتوان در آن چند برنامه اجرا کرد. برای استفاده از اپلیکیشن شاد مجبور شدم یکی از برنامههای گوشیام را پاک کنم.
مادر این دو کودک با اینکه پیش از همهگیری هر روز در یک دفتر تجاری مشغول به کار بود، بعد از همهگیری مجبور به خانهنشینی و انجام برخی خدمات شده است. زیرا باید صبحها به دو فرزندش برای شرکت در کلاسها کمک کند.
شبکه شاد و ایجاد تحول در نظام آموزشی
رئیسجمهوری اوایل اسفندماه سال گذشته در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با قدردانی از تلاش خستگیناپذیر، شبانهروزی و فداکارانه مدافعان سلامت و کادر آموزشی و پرورشی کشور گفت: اگر در بخش دانشآموزی و دانشجویی زیرساختهای فضای مجازی و پهنای باند تامین نمیشد، نمیتوانستیم آموزش را با این کیفیت در شرایط کرونا ارائه دهیم.
روحانی با اشاره به شبکه آموزش دانشآموزی (شاد) به عنوان بزرگترین شبکه آموزشی کشور تصریح کرد: در حال حاضر ۱۷ میلیون معلم و دانشآموز از طریق شبکه شاد فعالیت میکنند. اگر این سامانه با این عظمت در کشور برنامهریزی و راهاندازی نشده بود، الان مشخص نبود بر سر آموزش کشور چه میآمد. از طریق سامانه شاد ۱۷ میلیون دانشآموز و معلم با یکدیگر ارتباط آموزشی برقرار کردهاند و در آن آموزش میبینند. شبکه شاد تحولی در نظام آموزشی کشور بوده و باید جدی گرفته شود.
تلویزیون، مکمل آموزشها
تعداد زیادی از معلمان بیش از یک سال از اپلیکیشن شاد استفاده کردند به همین دلیل کاملا مسلط میتوانند همه نقاط قوت و ضعف آن را بیان کنند. استفاده از نظر این افراد برای اصلاح کار با اپلیکیشن شاد ضروری است.
بهلولی در اینباره گفت: کارشناسان و برخی از معلمان به عنوان افرادی که با رسانهها ارتباط داشتند، نظرهای خود را در رسانهها و روزنامهها اعلام کردند. مسئولان آموزش و پرورش هم به نواقص و کاستیهای این اپلیکیشن آگاهند. نمیدانم آیا ممکن است نرمافزاری در داخل طراحی شود و بتواند ۱۰ میلیون نفر را پوشش دهد؟ ایران با استفاده از امکاناتی که دارد، آیا میتواند اپلیکیشنی مانند تلگرام یا واتسآپ تولید کند؟
این کارشناس درباره آموزش تلویزیونی و امکان دسترسی آسان آن برای تعداد بیشتری از دانشآموزان نیز گفت: برنامه تلویزیون به صورت تکمیلی خوب است، اما دو طرفه و تعاملی نیست. برای مثال من معلم ریاضی هستم و وقتی در واتسآپ درس میدهم، نمونه سوالها را برای دانشآموزان میفرستم تا حل کنند و اگر دانشآموز اشتباه حل کند، صدا و توضیح برایش میفرستم. از طرفی دوستانی که در دوران ابتدایی، آموزش تلویزیونی را دنبال میکنند، اعلام کردند که گاهی برنامهها نسبت به درسها، پس و پیش است و به ترتیب درستی پیش نمیروند.
استفاده از همه ظرفیتهای آموزش
به گفته رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی آموزشوپرورش، در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، به دلیل شیوع بیماری کرونا، هر سه روش «شبکه شاد»، «صداوسیما» و «تهیه و توزیع بستههای آموزشی»، در آموزشها مورد توجه قرار گرفته است.
یکی از مشکلات آموزش در مناطق روستایی، نبود زیرساختهای لازم برای آموزش مجازی است. حیکمزاده در این رابطه گفت: در مناطق روستایی و مناطقی که جمعیت دانش آموزان در کلاسها کم بود و امکان برگزاری کلاسها بهصورت حضوری وجود داشت، با رعایت پروتکلهای بهداشتی و حضور معلمان در کلاسهای درس، آموزشهای لازم به دانش آموزان، ارائه شد. در آموزش ابتدایی، بیش از ۹۸ درصد مدیران، ۹۰ درصد معلمان و ۷۰ درصد دانش آموزان عضو شبکه شاد هستند و از خدمات این شبکه در بستر مجازی و آموزش بهره میبرند.
به گفته معاون آموزش ابتدایی، برای مهر ۱۴۰۰ و شروع سال تحصیلی جدید دانش آموزان، نیز دو مدل پیشبینیشده است. اگر ویروس کرونا ادامه داشته باشد و ستاد ملی کرونا، اجازه حضور دانشآموزان در کلاسهای درس را ندهد، آموزشها از طریق مجازی و در غیر این صورت آموزش بهصورت حضوری است.
وی افزود: تأکید آموزشوپرورش بر آموزش حضوری است و در کنار آموزش حضوری از فضای مجازی و خدمات فناوری هم برای تکمیل آموزشها استفاده خواهیم کرد تا یادگیری مؤثرتری داشته باشیم.
نظر شما