۲۵ اسفند ۱۳۹۹، ۱۷:۱۷
کد خبرنگار: 1906
کد خبر: 84264896
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

صغرِ سنی در فوتبال ایران؛ دردی که پایان ندارد

۲۵ اسفند ۱۳۹۹، ۱۷:۱۷
کد خبر: 84264896
مجید روان‌ستان
صغرِ سنی در فوتبال ایران؛ دردی که پایان ندارد

تهران- ایرناپلاس- اگر قرار بر بررسی تاریخ انواع افشاگری‌ها در ورزش، به‌ویژه در فوتبال باشد، می‌توان فهرستی بلندبالا تهیه کرد؛ اما با وجود فراوانی این افشاگری‌ها بویژه درباره صغرسنی،‌ آنچه که تاکنون پرسش‌برانگیز شده، چرایی تداوم این تخلف‌ها و نبود نظارت جدی برای برخورد قاطع با عاملان آن است.

به گزارش ایرناپلاس، افشاگری‌هایی مانند دریافت پول توسط داور برای تغییر یک نتیجه در «داربی» پایتخت، دوپینگ، تبانی، فساد در مدارس فوتبال، دوجنسی‌ها در تیم زنان، کارت پایان خدمت جعلی، تقلب، دلالی یا واسطه‌گری با نام کارگزاری، فساد اخلاقی، شرط‌بندی، صغرِ سنی و ...  تمامی ندارد.

صغرِ سنی در فوتبال پایه
موضوع گزارش ما صغرِ سنی است که سال‌های متمادی در فوتبال پایه بیداد می‌کند. گفته می‌شود چند تیم با شکایتی، مدعی شده‌اند که یکی از بازیکن‌های تیم نوجوانان « کیا » قهرمان مسابقات لیگ برتر « آسیا ویژن » استان تهران با استفاده از شناسنامه برادر کوچک خود در ۱۱ دیدار از ۱۵ دیداری که در این فصل این تیم انجام داده، حضور یافته است. در این رابطه سه تیم « ایران مهر، پیکان و مهر یاران » شکایت‌های خود را ارائه داده‌اند اما با گذشت یک ماه تاکنون به این موضوع رسیدگی نشده است. صغرِ سنی سابقه‌ای طولانی در ورزش ایران دارد و به سال‌های اخیر و رشته فوتبال هم محدود نمی‌شود.

ستارگان اسبق فوتبال ایران
اگر به تاریخ تولد شناسنامه‌ای گروهی از ستارگان فوتبال ایران در پیش از انقلاب دقت شود، به طرز عجیبی دیده می‌شود بسیاری از آنها متولد یک سال خاص هستند؛ ۱۳۲۵! این اقدام برای حضور آنها در تیم جوانان آن زمان صورت گرفته بود. در دهه‌های اخیر هم صغرِ سن کاملاً در ورزش ایران باب بوده است. در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ آن قدر صغرِ سن در ورزش ایران باب بود که شاید بتوان گفت بیشتر ورزشکاران مطرح ایران در آن سال‌ها سن شناسنامه‌شان، واقعی‌ نبود. در والیبال این امر واضح بود؛ به طور مثال دیده می‌شد یک بازیکن تا هفت سال عضو تیم جوانان است.

رسوایی بزرگ تیم ملی جوانان
در سال‌های اخیر، با این مسائل برخورد و چند باری هم این صغرِ سن‌ها برملا شد اما در سال ۲۰۰۰ (۱۳۷۸)، وجود بازیکنان صغرِ سنی در تیم ملی جوانان به سرمربیگری حمید درخشان، یک رسوایی بزرگ ایجاد کرد که پیامد آن، اقدام کنفدراسیون فوتبال آسیا در محرومیت ایران و بازیکنان متخلف آن بود.
این تنها مورد صغرِ سن نبوده است. بارها تیم‌ها به بازیکنان حریف اتهام صغرِ سنی زده‌اند که در چند مورد هم ثابت شده است. یکی از آنها به داستان « کیوان امرایی » برمی‌گردد. او زمانی « وحید امرایی » نام داشت، اما مشخص شد با شناسنامه پسرعمویش بازی می‌کرده و به همین دلیل محروم شد.

صغرِ سن در کاراته، جودو و ...
حسین کعبی یکی دیگر از موارد عجیبی است که همیشه به سن شناسنامه‌ای‌اش با شک و تردید نگاه می‌شد و خود نیز پذیرفت که صغرِ سن داشته و برای بازی در تیم ملی نوجوانان این کار را انجام داده است.
مهرزاد معدنچی، بازیکن اسبق پرسپولیس، دیگر بازیکنی بود که با صداقت از صغرِ سن شناسنامه‌ای‌اش گفت. در رشته‌های دیگر همچون کاراته، جودو و ... نیز شرایط بهتر نبوده است. در جودو یک بار رسوایی عجیبی پیش آمد. در سال ۱۳۸۶ در حادثه سقوط هواپیما چند نفر از ملی پوشان جودو نوجوانان ایران جان خود را از دست دادند. بعد از این حادثه و مشخص شدن هویت جان باختگان، معلوم شد این ورزشکاران صغرِ سن داشتند.

نظارت بیشتری به ماجرا صغرِ سن
به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر مسئولان فدراسیون فوتبال، نظارت بیشتری به ماجرا صغرِ سن دارند و بازیکنانی با سن مشکوک را از تیم‌های ملی حذف می‌کنند تا فاجعه سال ۲۰۰۰ برای فوتبال ما دوباره تکرار نشود.
البته این روزها در فوتبال پایه خبرهای ناگواری مطرح شده است؛ از صغرِ سنی بگیر تا تیم‌هایی که در رده امیدها روی خوردن بیش از ۱۰ گل شرط بندی می‌کنند! قهرمانی تیم فوتبال نوجوانان آکادمی کیا در مسابقات آسیا ویژن تهران سال ۱۳۹۹ تحت تاثیر یک خبر بسیار مهم قرار گرفته است. محمدصدرا طاهرامین یا در واقع محمدرضا طاهرامین!

مهدوی‌کیا: می‌خواهند آبروی باشگاه ما و مهدی را ببرند
گفته می‌شود محمدرضا متولد ۱۳۷۸ بجای برادرش، محمدصدرا که متولد ۱۳۸۶ است در تیم کیا بازی کرده و سه تیم ایران مهر، پیکان و مهر یاران هر یک جداگانه پس از دیدار با تیم کیا، شکایت خود را تسلیم کمیته انضباطی استان تهران کرده‌اند و در صورت اثبات آن، با کسر ۹ امتیاز از تیم کیا، تیم نوجوانان استقلال برای ‌نخستین‌بار در تاریخ این باشگاه به‌عنوان قهرمانی دست خواهد یافت.
محمدهادی مهدوی‌کیا مدیر آکادمی کیا در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌ها با رد این مساله تصریح کرده، «متاسفانه این هجمه‌ای است که علیه تیم ما ایجاد کردند تا آبروی باشگاه ما و مهدی مهدوی‌کیا را ببرند.»

مدیر آکادمی کیا با تاکید بر اینکه ما این بازیکن را هر سال به ایفمارک می‌بریم تا در آنجا تست استخوانی که مورد تائید فیفاست گرفته و سن واقعی او مشخص شود، افزود: «در دو سال گذشته هم برخی باشگاه‌ها به کمیته انضباطی شکایت بردند اما این کمیته پس از بررسی اسناد و مدارک و هویت سنجی برادر این بازیکن، شکایت باشگاه‌های شاکی را رد کرد اما امسال رئیس جدید کمیته انضباطی از موضوع‌های سال‌های گذشته خبر نداشت و به همین دلیل بدون اطلاع از پرونده سال‌های گذشته، قصد صدور رای داشت. ما اسناد و مدارک خودمان را ارائه کردیم.»

در رابطه با صحبت‌های مدیر آکادمی کیا که ما هر سال این بازیکن (امین‌طاهر) را به ایفمارک می‌بریم، دکتر زهره هراتیان رئیس ایفمارک به ایرناپلاس گفت: «حوزه ایفمارک فقط لیگ حرفه‌ای است، سایر حوزه‌ها که آکادمی هم محسوب می‌شود زیر نظر کمیته پزشکی است.»

تناقض در حرف‌های رئیس و دبیر هیأت فوتبال
حبیب‌الله شیرازی رئیس هیأت فوتبال استان تهران در این رابطه به ایرناپلاس گفت: «در رابطه با یک بازیکن تیم کیا شکایتی شده و کمیته انضباطی منتظر دریافت مدرک این تیم بوده و روز یکشنبه ۲۴ اسفند، آخرین مهلت برای دریافت است تا عصر این روز (دیروز) حکم را در این باره صادر کند.»
عباس تیموری دبیر هیأت فوتبال استان تهران درباره ماجرای بازیکن تیم کیا به ایرناپلاس گفت: «کمیته انضباطی در حال بررسی این شکایات است و با حضور محمدهادی مهدوی‌کیا مدیر آکادمی کیا در این جلسه صحبت کردند و قرار بر این شد تا برای روز چهارشنبه (۲۷ اسفند) تیم کیا اسناد و مدارک خود را ارائه دهد.»

دبیر هیأت فوتبال استان تهران در پاسخ به این پرسش که طبق گفته رئیس هیأت فوتبال مگر امروز آخرین فرصت ارائه مدارک از سوی تیم کیا نبود، گفت: «خیر چنین چیزی نبود! کمیته انضباطی می‌خواهد با توجه به اینکه بازهای‌ها پایان یافته، با حوصله و سر فرصت با بررسی مدارک‌، رأی صادر کند.»

تیموری گفت که در جلسه عصر یکشنبه (دیروز) مدیر آکادمی کیا استدلال‌هایی آورد و بر این اساس، کمیته انضباطی بابت استبدال‌هایی که نماینده تیم کیا داشت از آنها مدارک جدید خواسته به همین دلیل تا چهارشنبه (۲۷ اسفند) تیم کیا مدارک جدید خود را باید ارائه دهد.

با این تفاصیل، تا سال آینده هیچ حکمی در این رابطه صادر نخواهد شد و جالب اینکه تیم‌های نوجوانان « ایران مهر » بازی عقب افتاده از هفته اول، پیکان بازی هفته دهم و « مهر یاران» بازی هفته یازدهم به ترتیب در روزهای پنجشنبه ۲۳، یکشنبه ۲۶ بهمن و جمعه اول اسفند با تیم کیا بازی کرده‌اند و بلافاصله پس از دیدارهایشان، شکایات را تنظیم و به کمیته انضباطی ارائه داده‌اند اما تاکنون هیچ اقدامی از سوی کمیته انضباطی استان تهران صورت نگرفته است.

رحیم‌پور: چرا همه شکایت‌ها را رد شد؟
سیامک رحیم‌پور مدیر آکادمی باشگاه پیکان درباره استفاده تیم کیا از این بازیکن صغرِ سنی از سه سال پیش تاکنون به ایرناپلاس گفت: «این بازیکن متولد سال ۱۳۷۸ است اما از سه سال پیش تاکنون با شناسنامه برادرش (متولد ۱۳۸۶) در تیم کیا بازی می‌کند و این یعنی فصل بعد هم می‌تواند در این رده بازی کند! در طول این سه سال بارها از این بازیکن شکایت شده، اما متاسفانه هیأت فوتبال استان تهران همه شکایات را علیه این بازیکن و تیم کیا رد کرده است. در مورد آخرین شکایت ما نیز یکی از اعضای کمیته انضباطی گفته، رای صادر شده و نتیجه ۳ بر صفر اعلام و حکم را به رئیس هیأت فوتبال داده که امضاء و اعلام کند، اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است.»

آزادی: چرا بعد از هفته یازدهم این بازیکن بازی نکرد؟
مجید آزادی سرپرست تیم نوجوانان پیکان در این رابطه به ایرناپلاس گفت: «در سال ۱۳۹۷ هنگامی این بازیکن در نونهالان کیا بازی می‌کرد تیم‌هایی مانند شاهین و فولاد طلایه به دلیل آنکه روزهای پایانی فصل هم بود و این دو تیم در حال سقوط به دسته پایین‌تر بودند، اعتراض کردند و کار به کمیته انضباطی کشیده شد؛ شرایط دقیقاً مانند امسال و نزدیک عید بود؛ کمیته انضباطی زمان خرید تا به شب عید خورد. گویا از چند تا تیم هم شکایت شده بود و همین موضوع باعث شد تا تیم‌های شاهین و فولاد طلایه سقوط نکنند. هیأت فوتبال از آنها خواست که دیگر پی‌گیر این پروند نباشند.»

سرپرست تیم نوجوانان پیکان افزود: «این بازیکن را برای آزمایش استخوان پیش دکتر خانلری فرستادند و او حاضر نشد درباره این بازیکن به تیم‌هایی که شکایت کرده بودند پاسخ دهد؛ در حالی‌که در اتفاقات مشابه همیشه پاسخگو بود و به آنها گفت که از هیأت فوتبال پاسخ خود را بگیرید. این موضوع ابتر ماند. سال ۱۳۹۸ تیم کیا از این بازیکن زیاد استفاده نکرد چون حواشی داشت؛ ظاهراً پرونده به کمیته انضباطی و استیناف کشیده شد، اما چون مدارک کافی نبود پس بنابراین رای صادر نشد. پرونده نیمه‌تمام بسته شد.

وی ادامه داد: در رقابت‌های امسال براساس رای استیناف، این بازیکن را به بازی گرفتند و در ۱۱ دیدار از ۱۵ بازی این فصل تیم کیا به میدان آمد. در صورت اثبات این تخلف، تیم مهر یاران که سقوط کرده با گرفتن امتیاز این دیدار در جدول باقی خواهد ماند. نکته جالب توجه اینکه، بعد از بازی با تیم «مهر یاران » در هفته یازدهم، تیم کیا دیگر از این بازیکن استفاده نکرد. چون ایران مهر، ما (پیکان) و مهر یاران پشت سر هم اعتراض کردیم، از این بازیکن استفاده نکردند. هر سه تیم (ایران مهر، پیکان و مهر یاران) ۲۴ ساعت بعد از بازی اعتراض خود را کتبی به کمیته انضباطی دادیم.»

انتظارها برای صدور رای کمیته انظباطی
محمد ملک‌احمد رئیس کمیته انضباطی استان تهران پاسخگویی درباره صادر شدن حکم بازیکن خاطی تیم نوجوانان کیا را به روزهای آینده موکول کرد.
کاظم سلیمانی دبیر کمیته انضباطی استان تهران نیز در این رابطه تنها به این جمله اکتفا کرد: اجازه دهید؛ تلفنی نمی‌توانم رای را بگویم، رای صادر شود و ابلاغ می‌کنیم.»

سایه شرط‌بندی بر مسابقات رده‌های پایه
در کنار این موضوع، نکته بسیار مهم دیگری که مطرح شده، شرط‌بندی در رده‌های پایه فوتبال است که نگاه ویژه مسئولان ذیربط به این مساله را می‌طلبد . این روزها شایعه‌هایی از وجود شرط‌بندی در بازی‌های لیگ برتر امیدهای تهران بر سر زبان‌ها افتاده و سبب شده تا حساسیت‌ها روی دیدار تیم‌های امید « بادران » با « اتحاد سالار » که ساعت ۱۴ روز چهارشنبه ۲۷ اسفند در ورزشگاه بعثت برگزار می‌شود، بیشتر شود.
در حال حاضر تیم‌های امید استقلال و امید بادران با کسب ۳۳ امتیاز در صدر قرار دارند و استقلالی‌ها در هفته پایانی باید به مصاف امید سایپا بروند که در رتبه چهارم جدول قرار دارد؛ در صورت پیروزی به‌عنوان قهرمانی دست خواهند یافت اما امیدهای بادران با تیمی روبرو می‌شوند که شایعه‌های زیادی علیه آن مطرح شده مبنی بر اینکه روی نتایج آن شرط‌بندی انجام می‌شود؛ از جمله این شایعه‌ها می‌توان به نتیجه بازی این تیم در روز شنبه ۲۳ اسفند اشاره کرد که با نتیجه ۱۱ بر صفر مقابل پیکان رده سومی شکست خورد.
در حال حاضر استقلال به لطف تفاضل گل بهتر در صدر است و بادران برای قهرمانی نیاز به بیش از ۸ گل دارد. با توجه به این موارد، نظارت جدی بر این مسابقات، می‌تواند پایانی باشد بر انتشار چنین شایعه‌هایی که هر ساله در اواخر بازی‌های تیم‌ها، شاهد انتشار آن هستیم اما این موارد در صورتی پایان می‌یابد که با رصد و نگاه ویژه متولیان امر همراه باشد و در صورت تخلف، شدیدترین مجازات‌ها را علیه عاملان آن اتخاذ کنند.

۲ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.