به گزارش ایرناپلاس، کرونا ۱۶۸ میلیون دانشآموز در سرتاسر جهان را وادار کرده است که در فضایی به دور از آموزگاران و خارج از کلاسهای مدرسه، تحصیلات خود را ادامه دهند. در ایران نیز حدود ۱۵ میلیون دانشآموز با همهگیری کرونا با آموزش مجازی و آنلاین، برنامههای درسی خود را دنبال میکنند.
در شرایط کنونی زیرساختهای ارتباطی، اینترنت و موبایل در کنار دفتر و کتاب و لوازمالتحریر به نیاز اساسی نظام آموزشی تبدیل شده است. بنابراین ضرورت نگاه ویژه مجلس شورای اسلامی به این موضوع، بیش از پیش مورد تاکید متولیان حوزه آموزش کشور است.
پوشش ۸۵ درصدی شبکه شاد
بر اساس آمارهایی که توسط مسئولان شبکه شاد در اختیار ایرناپلاس قرار گرفته، ۸۵ درصد از ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دانشآموز کشور یعنی ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر برای بهرهمندی از آموزش مجازی در شبکه شاد احراز هویت شدهاند.
بر این اساس حدود ۶۸ درصد از دانشآموزان احراز هویت شده در هفته گذشته در این اپلیکیشن فعال بودند و حداقل ۵ ساعت از برنامه آموزشی ارائه شده، استفاده کردند.
همچنین ۷۳۰ هزار آموزگار و بیش از ۱۱۵ هزار مدیر نیز برنامه شاد احراز هویت شدهاند.
دانشآموزان شاد در استانها
در این مدت، ییشترین جمعیت دانشآموز فعال در استانهای قم، مرکزی، سمنان، قزوین، کرمانشاه و البرز بودهاند و پنج استان با کمترین جمعیت دانشآموز فعال، بهترتیب استانهای، بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویر احمد، هرمزگان و سیستان و بلوچستان هستند.
حداکثر پهنای باند مصرفی برنامه شاد، ۴۰۳ گیگابیت بر ثانیه است که در مقایسه با برخی از پیامرسانها نیز رقم بیشتری را به ثیت رسانده؛ ۲۶ میلیارد پیام از ابتدای فعالیت برنامه شاد بین دانشآموزان وآموزگاران مبادله شده و ۹ میلیارد فایل نیز در آن به اشتراک گذاشته شده؛ با استفاده از برنامه شاد امکان برگزاری تا ۸۰۰ هزار کلاس درس زنده فراهم شده است.
رایگان بودن اینترنت شاد مطابق با قانون اساسی است
با توجه به اهمیت دسترسی به زیرساختهای ارتباطی و اینترنت در دریافت خدمات آموزشی، هزینه اینترنت به عاملی تعیینکننده تبدیل شده است.
سید حسن الحسینی، مشاور وزیر آموزش و پرورش و مسئول شبکه شاد در این رابطه به ایرناپلاس گفت: شاد از ابتدا رایگان بوده و فقط یک دوره اولیه که میتوان از آن بهعنوان دوره ابهام نام برد، با مشکلاتی روبرو شد، اما پس از آن برای همه کاربران یعنی دانشآموز و آموزگار رایگان شد و اکنون نیز رایگان است. رایگان شدن اینترنت شاد موضوعی است که به همت دولت و با توجه به اصول قانون اساسی که بر آموزش رایگان تأکید دارد، اجرایی شده است.
الحسینی ادامه داد: تأکید ما بر رایگان ماندن اینترنت برای استفاده در برنامه شاد، بهعنوان بستر اصلی آموزش عمومی در کشور است زیرا در غیر این صورت، به عدالت آموزشی لطمه خواهد خورد و با جمعیت قابل توحه بازماندگان از تحصیل روبرو خواهیم شد که شایسته کشورمان نیست.
مسئول شبکه شاد با تأکید بر هماهنگی وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در فراهم کردن شرایط آموزش آنلاین و غیرحضوری توضیح داد: مجموعه دولت درباره اینترنت رایگان برای آموزش اتفاق نظر دارد تا دانشآموزان حتی در مناطق محروم بتوانند بدون دغدغه از مزایای آموزش در برنامه شاد برخوردار باشند.
نگاه مجلس به آموزش مجازی
الحسینی درباره مسیر پیش روی آموزش آنلاین و مجازی گفت: ورود به دنیای مجازی و بهطور مشخص، آموزش مجازی از الزامات کشور است و این موضوع در پارادایم جدید آموزشی، به بخش تفکیکناپذیر آموزش تبدیل شده است و حتی در شرایط پسا کرونا نیز ادامه خواهد یافت.
وی افزود: بنابراین سرمایهگذاری در زمینه زیرساختهای ارتباطی یک ضرورت است و مجلس باید در این زمینه اهتمام کند و دید مثبت و بلندمدتی به فضای مجازی داشته باشد زیرا سرمایهگذاری در این حوزه به معنای توسعه آینده کشور است.
ضروررت قانونگذاری در حوزه آموزش مجازی
مشاور وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: آموزش مجازی به بخش جداییناپذیر از آموزش و پرورش تبدیل شده و بنابراین در بخش قانونگذاری و تدوین مقررات به مسائلی نیاز داریم که قابل توجه هستند.
به گفته الحسینی، تدوین و تنظیم آییننامههای آموزشی و تربیتی در فضای مجازی به تفکیک دورههای تحصیلی یکی از نیازهای آموزش مجازی در کشور است.
وی همچنین در رابطه با دیگر الزامات قانونگذاری در این زمینه گفت: تنظیم آییننامههای امتحانات در فضای مجازی، آییننامههای اجرایی دورههای تحصیلی در فضای مجازی و پایداری رایگان بودن اینترنت از دیگر ضرورتهایی هستند که لازم است در تدوین قوانین و مقررات آموزش مجازی مورد توجه قرار گیرد.
باید سند چشمانداز شاد تدوین و در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شود تا نگاهها به آموزش مجازی ابزاری نباشد زیرا آموزش مجازی، پارادایم جدید نظام آموزش و جزء جدانشدنی آموزش ترکیبی در کشور است که در دوران پسا کرونا نیز از در امر آموزشوپرورش دخیل خواهد بود.نیاز سالیانه به ۲ میلیون موبایل و تبلت دانشآموزی
الحسینی همچنین با یادآوری نیاز سالیانه به ۲ میلیون تلفن همراه و تبلت برای دانشآموزان گفت: این نیاز انبوهی بوده و لازم است برای تأمین آن، بودجه مشخصی در نظر گرفته شود.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه آموزش مجازی نه تنها یک ابزار بلکه جزء جدانشدنی نظام آموزشی است، تاکید کرد: باید سند چشمانداز شاد تدوین و در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شود تا نگاهها به آموزش مجازی ابزاری نباشد زیرا آموزش مجازی، پارادایم جدید نظام آموزش و جزء جدانشدنی آموزش ترکیبی در کشور است که در دوران پسا کرونا نیز از در امر آموزشوپرورش دخیل خواهد بود.
الحسینی به اهمیت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در ارتقای آموزش مجازی اشاره کرد و گفت: این امکان وجود دارد که با جلب مشارکت بخش غیردولتی از ظرفیتهای موجود برای اداره، برنامهریزی، توسعه نرمافزاری و تولید محتوا در برنامه شاد استفاده شود.
نظر شما