۱۶ اسفند ۱۳۹۹، ۱۷:۵۶
کد خبرنگار: 1906
کد خبر: 84250472
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

گفت‌وگو با کارشناسان و ملی‌پوشان سابق فوتبال؛

عاشقان فوتبال کمک کنند

۱۶ اسفند ۱۳۹۹، ۱۷:۵۶
کد خبر: 84250472
مجید روان‌ستان
عاشقان فوتبال کمک کنند

تهران- ایرناپلاس- هنوز اهالی فوتبال یاد نگرفته‌اند وقتی فردی بنابر هر دلیلی چه درست و چه غلط انتخاب شده، دیگر نباید درباره شیوه انتخابش و یا اینکه فوتبالی هست یا نیست با لباس ورزشی عکس دارد یا ندارد، صحبت کنند. هیچکدام از این‌ها ملاک نیست؛ اگر واقعاً دلسوز فوتبالید لطفاً با دادن راهکار برای اعتلای فوتبال کمک کنید.

به گزارش ایرناپلاس، درباره انتخاب شهاب‌الدین عزیزی‌خادم به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال باید گفت این تصمیمی بوده که گرفته شده و باید به رأی و نظر مجمع احترام گذاشت.

گرچه عزیزی‌خادم چهره جوانی دارد اما با مدیریت کلان آشناست و در عرصه فوتبال چندین سال کار کرده است و به همین دلیل نیز توانست در بین نامزدهای دیگر آرای مجمع را به نفع خود تغییر دهد.
آنچه اهمیت دارد اینکه با آمدن عزیزی‌خادم فوتبال ما بتواند از این نابسامانی نجات یابد و با یک برنامه‌ریزی چارچوب‌بندی شده، موافقان و مخالفان بتوانند دیدگاه‌های خود را اعلام کنند. امید است در این مسیر از نخبگان ورزشی و مدیران باشگاه برای آینده فوتبال ایران نظرخواهی شود تا شرایط به صورت مطلوب پیش برود.

به طور قطع کارهای خلاقانه رئیس جدید فدراسیون می‌تواند راهگشا باشد و فوتبال ما را به سرمنزل مقصود برساند. عزیزی‌خادم با درآمدزایی می‌تواند معضلات و مشکلات را با یک برنامه تدوین شده، برطرف کند و افراد مختلفی را به کار گیرد و با یک استراتژی مناسب، نظرهای نو را در فدراسیون بیاورد و ما را به فوتبال روز دنیا نزدیک کند. در کنار فوتبال، فوتسال، فوتبال ساحلی و در کنار آن فوتبال و فوتسال بانوان نباید فراموش شود. از طرفی توجه به زیرساخت‌ها و نگاه ویژه به تیم‌ها پایه نیز در دستور کار عزیزی‌خادم باشد.

اگر عاشق فوتبالید به آقای عزیزی‌خادم کمک کنید
جواد الله‌وردی پیشکسوت فوتبال درباره انتخاب عزیزی‌خادم به ایرناپلاس گفت: «وقتی فوتبال ما سازمان درست و حسابی ندارد. یک فرد به تنهایی چه می‌تواند انجام دهد؟ علی کریمی قصد داشت با فساد بجنگد!؟ مگر می‌تواند با وجود این همه آقازاده با فساد در فوتبال بجنگد!

شاید به جرأت بتوان گفت مردم از اینگونه انتخابات بیزارند اما می‌خواهم یک چیز کلی را برای آن‌هایی که عاشق فوتبالند بگویم. برای این فوتبال باید چه کار کنیم؟ به عنوان یک فرد فوتبالی امیدوارم حداقل آن‌هایی که فوتبال را دوست دارند، زیاد کارشکنی نکنند. اجازه دهند فوتبال با این سیستم، بدتر از این نشود. بالاخره چراغ فوتبال روشن باشد، حالا اگر برای ما هم نباشد، برای دیگران باشد!

مدافع اسبق تیم ملی افزود: «مگر قبلی‌ها برای منی که هم سابقه بازی در جام جهانی را دارم، هم در رقابت‌های المپیک بازی کرده‌ام، چه کار کرده‌اند؟ چه مزایایی برای من در نظر گرفته‌اند؟ اصلاً کسی می‌دانند کجا هستم، چه کار می‌کنم!؟ اما باز به عنوان فردی که عاشق فوتبال بوده و فوتبال را دوست داشته برای این فوتبال روزهای قشنگ را آرزو می‌کنم تا آن‌هایی که بعد از ما می‌آیند نه فقط جوان‌ها و نونهالان، حداقل آن‌ها از این فوتبال لذت ببرند.

فوتبال سرگرمی آن‌هاست، فوتبال محبوب‌ترین رشته ورزشی دنیا محسوب می‌شود، پرطرفدارترین است. رقابت‌های جام جهانی بیننده‌هایش بسیار بیشتر از مسابقات المپیک است. اگر خودتان دوست ندارید اجازه دهید حداقل دیگران استفاده کنند. به ما اینگونه آموزش داده‌اند؛ ما هم اینگونه برای آیندگان آرزو می‌کنیم که آن‌ها حداقل از فوتبال لذت ببرند.

این ملی‌پوش اسبق گفت: از آقای عزیزی‌خادم شناختی ندارم اما امیدوارم با توانایی‌ها، ابتکار و خلاقیت بتوانند ما را به فوتبال‌های صاحب سبک و پیشرفته دنیا نزدیک‌تر کنند. اطلاعات ما به آن‌ها نزدیک‌تر شود، از افکار و اندیشه‌های آن‌ها بتوانیم نهایت استفاده را بکنیم. ما نیز یک فوتبال پرقدرت و پرآبرو داشته باشیم. اینکه آقای عزیزی‌خادم فوتبالی است یا نیست، اهمیتی ندارد.

یک روزی آقای صفایی‌فراهانی که فوتبالی هم نبود، آمد به فوتبال ما یک شکل و شمایلی داد و رفت. آقای دادکان نیز همین کار را کرد؛ اگر او کار خاصی نکرد برای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس دو ساختمان جداگانه با پول فدراسیون خرید. این یک کار قشنگی بود. آنها را از خانه به‌دوشی نجات داد. آقای عزیزی‌خادم باید ابتدا سازمان فوتبال ما را سر و سامان دهد. اشکالات سازمان فوتبال ما را بر طرف سازد.

الله‌وردی افزود: امیدوارم کارهای متمایزی انجام و از دوباره‌کاری و روزمرگی فوتبال ما را نجات دهد. مانند کارهایی که آقای صفایی‌فراهانی کرد. در کنار خود، از افراد باتجربه و فوتبالی استفاده کند. از مشاورانی بهره ببرد که دلسوز این فوتبال باشند. مانند فدراسیون‌های کفاشیان و تاج نباشد، متفاوت باشد. اکنون فوتبال ما مشکلات فراوانی دارد و زمان می‌خواهد تا به روال عادی خود برگردد.

اهالی فوتبال هم باید در این راه کمک کنند و ننشینند و فقط ایراد بگیرند. اگر عاشق فوتبال هستید به آقای عزیزی‌خادم کمک کنید، اگر نیستید اجازه دهید تا با همکاران خود بدون دغدغه کارها را پیش ببرند. چه کسی فکر می‌کرد بهترین گلزن تاریخ فوتبال جهان از اردیبل باشد. علی دایی از اردبیل رفته آقای گل جهان شده، در صورتی که همه انتظار داشتند این فرد از خوزستان یا تهران باشد. حالا همین علی دایی آبروی فوتبال ایران است.

بازیکن اسبق تیم‌های استقلال و پرسپولیس خاطرنشان کرد: آقای عزیزی‌خادم و همکارانش باید به تیم‌های پایه و زیرساخت‌های این فوتبال بیشتر توجه کنند. آکادمی‌ها بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. به پیشکسوتان این رشته مهیج توجه شود. از ما که گذشت، دیگران را دریابید. اجر و قرب پیشکسوتان را بازگرداند. برای آن‌ها کارت صادر کنید تا وقتی به ورزشگاه می‌روند مورد احترام قرار گیرند نه با بی‌احترامی خانه‌نشین شوند.

برای بازیکنانی که در تیم‌های ملی این مرز و بوم بازی کرده یک جایگاه ویژه در نظر گرفته شود تا بدانند فراموش نشده‌اند. ما در این کشور کلی استعداد داریم به آن‌ها توجه شود و از آن‌ها علی دایی‌ها، علی کریمی‌ها، مهدی مهدوی‌کیاها و ... بیرون خواهد آمد.
پس باید به فوتبال پایه خیلی توجه شود. آرزو می‌کنم آقای عزیزی‌خادم بتواند با همکاران خود که آدم‌های ضعیفی نیستند، این فوتبال را از روزمرگی نجات دهند و یکبار دیگر نه تنها در آسیا، بلکه در جهان نام ایران طنین‌انداز شود.

اعتماد جامعه را دوباره به فوتبال بیشتر کنید
دکتر مجید خاتونی دانش‌آموخته‌ جامعه‌شناسی ورزش و از مدیران نسل جدید ورزش کشور به ایرناپلاس گفت: «این انتخابات با همه موارد و مسائل مختلفی که در آن بوقوع پیوست به پایان رسید و نسل فدراسیون فوتبال و هیات‌رئیسه با پوست‌اندازی چهره جوانی را به خود گرفت که خود این موضوع و این سرفصل جای بحث و گفت‌وگوی زیادی دارد.

شرایط موجود فوتبال کشور و چالش‌های پیش‌روی فدراسیون یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های اهالی و جامعه فوتبال هست که مدیریت فدراسیون را با سختی‌ها و پیچیدگی‌های زیادی روبرو خواهد کرد. مدیریت کنونی فدراسیون فوتبال مانند تعمیر کشتی معیوبی در روی آب می‌ماند که هیچ فرصت پهلو گرفتن هم ندارند و نشان دهنده اهمیت موضوع و سختی کار است.

این کارشناس ورزشی افزود: «عدم انتخاب آقای علی کریمی در پست ریاست فدراسیون فوتبال یک حساسیت اجتماعی و یک جو عمومی را ایجاد کرده که خود این در آینده می‌تواند برای شخص رئیس فدراسیون فوتبال چالش‌هایی را بوجود آورد. آن انتظار عمومی و توقعی که از رئیس فدراسیون فوتبال می‌رود، به دلیل اینکه شاید ذائقه عمومی جامعه با آن ذائقه تخصصی اعضای مجمع نزدیک نباشد، باعث می‌شود رفتارها و عملکرد مدیریتی آقای عزیزی‌خادم به دقت از نظر جامعه بررسی و زیر ذره‌بین قرار گیرد که خود این باعث می‌شود بار و انتظار مضاعفی را ایجاد کند.

همانطور که مطلعید فدراسیون فوتبال با چالش‌ها، موانع و مشکلات متعددی مواجه است و برای اینکه از این مرحله تاریخی خطرناک و پر چالش با موفقیت و سلامتی عبور کند نیازمند سلسله اقدامات متحولانه و همچنین برنامه‌های حل‌المسائلی است. بنابراین چالش‌های پیش رو و مشکلات و معضلات باید به درستی مطالعه، شناسایی و برای هر یک برنامه‌ریزی دقیقی انجام شود.

مدیر انجمن جامعه ورزش و فرهنگ ایران ادامه داد: «شاید مهم‌ترین و نزدیک‌ترین این چالش‌ها به تیم ملی فوتبال برمی‌گردد و حضورش در بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر که وضعیت خوبی در جدول ندارد و این یک نگرانی هم برای اهالی فوتبال و هم برای جامعه کلان کشور ایجاد کرده که شاید مهم‌ترین چالش پیش روی آقای عزیزی‌خادم باشد.
یکی از مولفه‌های کلیدی و نکات اساسی که باید در نظر و مورد توجه اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال به‌خصوص شخص رئیس فدراسیون قرار گیرد، به وحدت‌بخشی و ایجاد یک کانون همگرایی برای جذب سرمایه‌های انسانی و شخصیت‌های باتجربه فوتبال برمی‌گردد.

چرا که از یک طرف به دلیل کثرت مشکلات و تنوع چالش‌ها در فوتبال ما و از طرف دیگر به دلیل عدم تجربه کافی در بدنه هیات‌رئیسه، نیاز به تجارب ازرشمند بزرگان حوزه مدیریت فوتبال به شدت احساس می‌شود. این امر می‌تواند نیروی جوانی و تحول‌خواه و همچنین انگیزه اعضای هیات‌رئیسه را در یک مسیر درستی هدایت کند. این مهم می‌تواند در قالب یک اتاق فکر و به عبارتی فدراسیون در سایه اجرایی شود.

خاتونی با بیان اینکه ساختار فدراسیون معیوب است، گفت: «این ساختار معیوب موجب شده فدراسیون فوتبال از آن کارآمدی خود فاصله بگیرد. در واقع باید گفت فدراسیون فوتبال امروز به یک مهندسی دوباره نیاز دارد تا بتواند با ورود نیروهای متخصص، یک فرهنگ سازمانی جدید و یک تحول عملکردی در خود بوجود آورد تا جامعه ذینفعان بتوانند از عملکرد فدراسیون در حوزه‌های مختلف بهره لازم را ببرند.

اصلاح اساسنامه یکی دیگر از موضوع‌هایی است که تا یک سال آتی باید به سرانجام برسد زیرا هم به لحاظ ماهیت و هم به لحاظ عملکرد برای فوتبال ما مفید است. برای اصلاح اساسنامه به طور حتم باید دامنه نظرات کارشناسی و تخصصی گسترش پیدا کند و از دایره محدود آن عزیزانی که زحمت تهیه پیش‌نویس را کردن فراتر رود زیرا هر حوزه نیازمند مباحث و نظرات کارشناسی است و متناسب با آن اساسنامه فدراسیون، اساسنامه هیات‌های فوتبال که پر ابهام و ایراد است باید هر چه سریع‌تر تدوین و مشخص شود که این می‌تواند هم به لحاظ شفافیت و هم از نظر جلوگیری از بسیاری از تخلف‌ها که ما در انتخابات هیات‌های فوتبال استان به‌خصوص در این اواخر دیدیم جلوگیری کند. 

این کارشناس ورزشی، ادامه داد: بین توسعه نیافتگی و فساد یک رابطه مستقیم و دوسویه برقرار است. به این معنا که اگر بهترین طرح و برنامه‌های راهبردی و توسعه‌محور هم تدوین شود، اگر بستر و محیط فسادزا و فسادآلود باشد امکان تحقق این طرح و برنامه‌ها وجود ندارد و به عبارتی اغلب آن‌ها ابتر باقی خواهد ماند. پس بنابراین پیش‌شرط تحقق و اجرایی شدن طرح و برنامه‌ها، سلامت محیط و یک فضای عاری از فساد هست.

آقای عزیزی‌خادم در یکی از مصاحبه‌های خود بعد از انتخابات به این سرفصل مهم اشاره کرد و باید دید فدراسیون فوتبال در این خصوص چه طرح و برنامه‌ای دارد زیرا بحث شفافیت و مقابله با فساد در ورزش یک بحث کاملاً تخصصی است و بین فساد تصادفی و فساد نظام‌مند تفاوت‌های آشکاری وجود دارد و از طرفی به دلیل آنکه جوامع و سازمان‌ها دائم در حال تغییرند، پیچیده شدن را در مقابل خود می‌ببینند و الگوهای فساد نیز به طور پیوسته در حال تغییر بوده و به همین دلیل برای مقابله با فساد در ورزش نیازمند یک دانش تخصصی هستیم.
امیدورام این مهم در فدراسیون فوتبال اعمال شود تا هم موجب سالم‌سازی فوتبال ما شده و هم، اعتماد جامعه را دوباره به فوتبال بیشتر کند.

۳ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.