طلایی: مردم صحنه را خالی نکنند/ رویارویی جبهه حق و باطل  ادامه دارد

تهران- ایرناپلاس- مرتضی طلایی فعال سیاسی اصولگرا، اصل کلیدی برای مشارکت حداکثری در انتخابات ۱۴۰۰ را جلب اعتماد عمومی دانست و گفت، دو ضلع دیگر این‌ مثلث، تقویت ظرفیت‌های مشارکت و تلاش حداکثری برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور است.

به گزارش ایرناپلاس، کمتر از ۴ ماه تا انتخابات ریاست جمهوری باقی است؛ به‌تازگی رهبر معظم انقلاب بار دیگر بر لزوم حضور پرشور مردم در انتخابات تاکید کردند و فرمودند: «انتخابات هر چه پرشورتر، هر چه با اقبال عمومی مردم بیشتر همراه باشد، اثرات و منافعش برای کشور و برای خود مردم بیشتر خواهد بود؛ و یقیناً به آینده‌ کشور کمک خواهد کرد».

رئیس جمهوری نیز ضمن تاکید بر مشارکت حداکثری و بالای ۷۰ درصدی، به دیدگاه رهبری درباره اهمیت انتخابات و مشارکت مردم مبنی بر اینکه «مشارکت اهم است و انتخاب درست مهم»  اشاره و خاطرنشان کرد: اصل حضور بیشینه مردم در انتخابات از هر فرع دیگری اولویت دارد؛ اهمیت این حضور حتی اگر با شکست جریان سیاسی خاص همراه شود، در صدر هر استراتژی انتخاباتی قرار دارد».

مرتضی طلایی فعال سیاسی اصولگرا و نایب رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران درباره چرایی تاکید رهبری و دیگر مسئولان نظام برای مشارکت حداکثری در انتخابات به ایرناپلاس گفت: «تاریخ جمهوری اسلامی نشان داده چه در دوره زعامت امام(ره) و چه در دوران رهبر معظم انقلاب، اولویت اصلی رهبر جامعه، گسترش مشارکت مردم در فرازهای حساس سیاسی از جمله انتخابات بوده است.

وی افزود: حضور مردم در صحنه‌های مختلف، جلوه‌ای از مقبولیت مردمی نظام در کنار دیگر جلوه‌هاست و از این رو مساله مشارکت حداکثری، یک موضوع جدی در اندیشه سیاسی انقلاب اسلامی به شمار می‌رود که نباید تحت تاثیر بعضی سوء‌عمل‌های کارگزاران قرار گیرد».

 وی درباره اهمیت این دوره از انتخابات با توجه به شرایط فعلی کشور و تحولات منطقه‌ای و  صحنه بین‌الملل گفت: «کشور و نظام در میانه یکی از تاریخی‌ترین رویارویی‌های جبهه حق و باطل قرار دارند و امروز از پی به میدان آمدن همه ظرفیت‌های دشمنان، باز هم‌ این نظام با اقتدار در جهان به پیش می‌رود. مطمئناً تحقق مشارکت مردمی، مقوّم اقتدار و قدرت این ملت در عرصه جهانی خواهد بود».

طلایی، جلب اعتماد عمومی را از مهمترین شرایط مشارکت بالا در انتخابات دانست و افزود: «برای تحقق مشارکت حداکثری چند عامل مهم و حیاتی وجود دارد؛ مقدم بر هر چیز، نیاز به جلب اعتماد عمومی و ترمیم کج‌کارکردی‌هاست؛ پس از آن بازگشت به شعارها و ارزش‌های انقلاب است که همواره مورد توجه و اجماع جامعه بوده؛ اما به نظرم کلیدی‌ترین عامل در این مسیر جلب اعتماد عمومی خواهد بود».

 این فعال سیاسی اصولگرا درباره نقش و وظیفه احزاب و گروه‌های سیاسی برای تحقق مشارکت حداکثری نیز گفت: «با توجه به اینکه مهم‌ترین کارکرد احزاب و گروه‌های سیاسی، ایفای نقش واسط میان خواسته‌های مردم و ارکان حاکمیت است، نقش کلیدی این‌گروه‌ها در این امر، در چارچوب جلب اعتماد عمومی به محقق شدن خواسته‌ها و اولویت‌های جامعه، ارزیابی می‌شود؛ بنابراین جلب اعتماد عمومی، تقویت ظرفیت‌های مشارکت و تلاش حداکثری برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور، اضلاع مثلثی است که می‌تواند به افزایش مشارکت مردمی، کمک کند».

عوامل تاثیرگذار بر انتخابات گرم

نایب رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران درباره رویکرد برخی افراد و جریان‌ها برای انتخابات کم رمق و سرد با هدف تحقق اهداف جناحی، گفت: «به نظرم گروه‌های سیاسی باورمند و علاقه‌مند به نظام، هرگز راضی به برگزاری انتخابات سرد نیستند و البته نمی‌توان از نظر دور داشت که بخشی از دغدغه‌ها درخصوص میزان مشارکت، بیش و پیش از آنکه محصول کنش‌های سیاسی باشد، محصول کج‌کارکردی و ضعف مجریانی است که در سال‌های گذشته، نتوانستند، پاسخی شایسته به اعتماد مردم بدهند».

وی افزود: «به عنوان شاهد فعالیت‌های بخش بزرگی از فعالان سیاسی و اجتماعی خانواده انقلاب، ایمان دارم که همه تلاش باورمندان به ارزش‌ها، افزایش مشارکت مردمی، فارغ از نتیجه است.

طلایی ادامه داد: اتفاقاً در تاریخ معاصر شاهد بوده‌ایم که بیشترین تمکین از رای و نظر مردم در همین خانواده وجود داشته است، برخلاف جریان‌هایی که هر گاه از نتیجه انتخابات، مایوس شدند، به رای و نظر مردم تاختند».

وی افزود: «شاید برای قضاوت در این خصوص، نیاز به زمان و دقت بیشتری باشد. با وجود سطحی از دلزدگی از وضع موجود، معتقدم در بستر محلات و مناطق، شاهد مشارکت و تلاش مردم برای تغییر وضعیت کنونی هستیم».

انتخابات ۱۴۰۰، عرصه ارائه کارنامه‌ها و توانمندی‌ها

وی درباره نقش و تاثیر کاندیداها و حاضران در صحنه رقابت برای تحقق مشارکت فراگیر نیز گفت: «قطعاً اقبال و توجه عمومی، تا حدود زیادی به  افراد و موثرین حاضر در صحنه تعلق می‌گیرد. آنچه در این میان در اولویت جدی است، حضور افراد  صاحب کارنامه و عملکرد موفق، مردمی و دارای تجربه رویارویی موثر با چالش‌ها و بحران‌های تحمیلی بین‌المللی و همچنین دارای ایده‌های جدید است. چنین افرادی می‌توانند، با جلب اعتماد عمومی، بر مشارکت، اثرگذار شوند».

طلایی افزود: «هر دوره، صاحب ویژگی‌ها و ضرورت‌هایی است که قابل تعمیم به دوره‌های دیگر نیست. این دوره بیش از آنکه میدان رقابت خطابه، کلام و کشمکش سیاسی باشد، عرصه ارائه کارنامه‌ها و توانمندی‌هاست. افراد مختلفی هم در این روزها محل صحبت و توجه هستند و با توجه به ویژگی‌های ابن دوره، باید در انتظار روزهای آتی باقی ماند».

۲ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.