۱۱ بهمن ۱۳۹۹، ۷:۰۰
کد خبرنگار: 879
کد خبر: 84201505
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

آیا معنای این رفتارها عذرخواهی است!؟

۱۱ بهمن ۱۳۹۹، ۷:۰۰
کد خبر: 84201505
سیامک آهی
آیا معنای این رفتارها عذرخواهی است!؟

تهران- ایرناپلاس- در حالی که بسیاری از ناظران بی­‌طرف منتظر انعکاس مناسب عذرخواهی رئیس رسانه ملی در بخش­‌های مختلف خبری بودند، اما جز در بخش خبری ۲۱ تلویزیون، در دیگر بخش­‌های خبری این رسانه و حتی شبکه چهار بازتاب نداشت و در همان یک بخش نیز به عنوان بیست و سومین خبر و در ۲۷ ثانیه خوانده شد!

به گزارش ایرناپلاس، چهار روز پس از سخنان سخیف میهمان یک برنامه تلویزیونی و پس از بالاگرفتن انتقادها و موج محکومیت­‌ها از سوی شخصیت­‌های سیاسی و حوزوی، آقای علی عسگری رئیس سازمان صداوسیما در عباراتی کوتاه از مردم و رئیس جمهوری عذرخواهی کرد؛ این رفتار دیرهنگام اگرچه در مقایسه با بیانیه خنثی و بدون عذرخواهی شبکه شبکه چهار سیما، قابل ستایش بود اما «خبر عذرخواهی» به گونه­‌ای انعکاس یافت که گویی هیچ خبری از پوزش و معذرت نیست و به این ترتیب اندک فواید مترتب بر آن را تحت الشعاع قرار داد.

درباره این رفتار، چند نکته مطرح است:

۱. آنگونه که خود آقای علی عسگری گفتند، «مخاطبان فرهیخته» صداوسیما انتظار داشتند پوزش­ از آن توهین شرم­‌آور به شخص دوم نظام و یک فرد معمم، چنان با رعایت اصول و آداب مربوطه باشد که مانع تکرار چنین صحنه‌ها و رفتارهایی در تلویزیون شود؛ اما نه بیانیه شبکه چهار و نه متن کوتاه رئیس رسانه ملی، انتظارات را برآورده نکرد، بلکه نوعی اکراه و اقدام «باری به هر جهت» و رفتاری ازسر رفع مسئولیت را در اذهان تداعی ساخت.

۲. این رفتارها آشکارا نشان می­‌دهد مدیریت ارشد صداوسیما نه تنها مسئولیت این رفتارهای غیراخلاقی و غیرقانونی را حقیقتا به گردن نگرفته بلکه اصرار دارد مسئولیت آن، تنها برعهده گوینده است؛ در حالی­ که همگان به خوبی می­‌دانند بخش بزرگی از مسئولیت انتخاب، گزینش، طرح مبحث، چینش مدعوین، مباحث جلسه، دعوت از  میهمان مقابل و همه جنبه­‌های حضور و گفته­‌های هر فردی در رسانه، برعهده مدیران و برنامه‌سازان است و طبق قانون مطبوعات، مدیرمسئول رسانه مسئولیت نهایی را در زمینه انتشار مطالب برعهده دارد و باید در برابر قانون پاسخگو باشد.

۳.در حالی‌که انتظار می­‌رفت هم‌زمان با این عذرخواهی نصفه و نیمه، تا اندازه‌ای از حملات و هجمه­‌های همیشگی صداوسیما علیه دولت، حداقل در کوتاه‌مدت کاسته شود، بخش‌های مختلف خبری، به بهانه نقد، با پخش گسترده اظهارنظرهای تند برخی نمایندگان علیه قوه مجریه نشان داده‌اند نه تنها قرار نیست تجدیدنظری اساسی در رویه خود داشته باشد، بلکه به نوعی درصدد خنثی‌سازی عذرخواهی رئیس خود نیز هستند!

۴. آقای عسگری به عنوان رئیس دستگاهی که قرار بود دانشگاه عمومی باشد، به خوبی می­‌داند عذرخواهی و پوزش­، آدابی دارد که رعایت آن از سوی سیمای ملی به طور قطع آثار تربیتی و فرهنگی مهمی دارد؛ «پذیرش صادقانه مسئولیت خطا»، «تاکید بر جبران اشتباه»، «اقدام عملی برای رفع آن» و «تدبیر عدم تکرار» تنها بخشی از آداب و اصول معذرت­‌خواهی آن هم در مقیاس ملی است؛ تا این لحظه نه تنها هیچ تغییری در سبک و سیاق رسانه ملی در این زمینه صورت نگرفته، بلکه رویه سیاسی تیم مستقر در تلویزیون نشان می‌دهد تا اطلاع‌بعدی، هیچ اقدامی برای پرهیز از نگاه جناحی آن هم علیه دولتمردان صورت نخواهد گرفت. آن هم در حالی که بودجه رسانه ملی از بیت‌المالی تامین می‌شود که متعلق به  میلیون­‌ها ایرانی است.

۵. بررسی سابقه دولت تدبیر و امید در ۷ سال و نیم گذشته نشان می­‌دهد، از شخص رئیس جمهوری تا وزیران و و اعضای کابینه، همواره ملتزم به سنت نیکوی پذیرش تقصیر و عذرخواهی از مردم بوده­‌اند؛ نخستین بار در سال ۹۲ حسن روحانی پس از حواشی پیش آمده در توزیع سبد کالا از مردم عذرخواهی کرد و پس از آن نیز تا همین اواخر این رویه و سنت در دولت تکرار شده است که نمونه آن عذرخواهی رسمی وزیران صمت و آموزش‌وپرورش بود.

از رئیس رسانه ملی به عنوان مهم­ترین دستگاه فرهنگ­‌ساز و آموزش­‌دهنده در سطح کلان کشوری، انتظار می­‌رود با التزام به همه آداب و اصول و شرایط عذرخواهی، گام عملی مهمی در راستای نهادینه کردن این رفتار برداشته و نمونه­‌ای باشد در عمل به این توصیف زیبا از امیرالمومنین(ع) که فرمود: المَعذِرَةُ بُرهانُ العَقلِ یعنی : پوزش [از خطا]، دلیل خردمندی است.

۲ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.