راه گرم شدن تنور انتخابات، از کدام مسیر؟

تهران- ایرناپلاس- نماینده سابق مجلس و فعال حزبی، گرم شدن تنور انتخابات را نیازمند خروج از زوال سیاسی و اقتصادی دانست و تاکید کرد: دولت دوازدهم در فرصت باقیمانده، با دیپلماسی قوی و هوشمندانه، دستاوردهای بسیار مهم سیاسی، اقتصادی را بدست آورد.

به گزارش ایرناپلاس، سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، ششمین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، ششمین انتخابات مجلس خبرگان رهبری و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس یازدهم شورای اسلامی ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ در حالی برگزار می‌شود که وزیر کشور روز دوشنبه ششم بهمن‌ماه پس از نشست با استانداران سراسر کشور از فضای سرد انتخابات ابراز نگرانی کرد و گفت: هنوز فضای سیاسی و اجتماعی جامعه و افکار عمومی نسبت به انتخابات حساسیت و انعکاس خاصی را نشان نداده است.
عبدالرضا رحمانی‌فضلی تصریح کرد: در دور قبلی انتخابات افرادی که اعلام آمادگی کرده بودند، دو برابر آمار و ارقامی است که الان داریم، وقتی این دوره از انتخابات را با چهار سال گذشته مقایسه می‌کنیم برای ما کمی نگران کننده است.

در همین رابطه  «اسماعیل گرامی‌مقدم»  نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و سخنگوی حزب اعتماد ملی درباره چرایی سردی فصل انتخابات و نبود شور انتخاباتی به ایرناپلاس گفت: فضای انتخابات سرد نیست؛ بلکه یخ‌زده؛ به عنوان یک فعال سیاسی باید بگویم بعد از انقلاب با چنین موجی سرشار از بی‌میلی و سکوت در شرایط انتخاباتی مواجه نبوده‌ایم.

وی افزود: همه نهادها در سردی کنونی انتخابات تاثیرگذارند و دستگاه‌ها در بوجود آوردن این فضای سکون دخیل هستند.
گرامی‌مقدم، بی‌اعتمادی مردم را مهمترین دلیل بوجود آمدن چنین فضایی بیان کرد و گفت: متاسفانه تحریم‌ها نیز در بوجود آمدن چنین فضایی در سیاست کشور بی‌تاثیر نبوده است و مشکلات اقتصادی به همراه فساد در برخی از دستگاه‌ها نیز در ایجاد چنین فضایی بی‌تاثیر نیست.

نماینده سابق مجلس، ​​​​وزن و جایگاه دستگاه دیپلماسی در مجموعه مدیریت یک کشور را مهم ارزیابی کرد و افزود: محصور کردن فعالیت‌های اقتصادی در درون یک کشور امکانپذیر نیست و نمی‌توان بدون تعامل با جهان، فعالیت اقتصادی کرد.



رویکرد مخالفان دولت در ناامید کردن مردم
سخنگوی حزب اعتماد ملی ادامه داد: دولت روحانی در پرونده هسته‌ای و اقتصاد موفق بوده و طرح‌های خوبی در دوران تدبیر و امید در کشور اجرایی شد که لازم بود با یک تیم رسانه‌ای قوی این موفقیت‌ها انعکاس پیدا کند.
وی افزود: مخالفان دولت هموار تلاش کرده‌اند از نقاط ضعف دولت استفاده و در جهت بهره‌وری سیاسی خود استفاده کنند که همین موضوع موجب ایجاد تشویش در جامعه می‌شود و مردم را ناامید می‌کند.

این فعال سیاسی اظهار داشت: متاسفانه بسیاری از وزیران و استانداران نیز از رسانه‌ها فاصله می‌گیرند و آنگونه که باید از دولت دفاع نمی‌کنند؛ لازم است این رجال سیاسی و مدیریتی کشور، جسور و شجاع باشند زیرا این شاخصه موجب افزایش شور انتخاباتی می‌شود.

اصلاح قانون انتخابات تیری بر مشارکت مردم
گرامی‌مقدم در ادامه به طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و افزود: در حال حاضر نمایندگان مجلس با تغییرات مختلف در این طرح، آخرین تیرها را به مشارکت مردم می‌زنند؛ باید بدانیم در این قانون شرایط رجال سیاسی به خوبی مشخص شده و هدف مجلس از اصلاح این قانون، سیاسی است و تلاش دارند کاندیدایی مشخص را حمایت کنند.

وی ادامه داد: با تغییر در این قانون از دموکراسی فاصله می‌گیریم و اصلاح این قانون جز ریزش آراء و ناامیدی مردم فایده‌ای دیگر ندارد. مجلس نیز برای کنار زدن سردی انتخابات و افزایش شور انتخاباتی باید قوانین ضد جمهوریت را کنار بگذارد و در این شرایط حساس با همدلی و روندی مسالمت‌آمیز قوانین را تصویب کند.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: اگر قرار است این قانون تغییر کند، باید به رفراندوم گذاشته شود؛ امیدواریم شورای نگهبان در این شرایط حساس اجازه ندهد با اصلاح این قانون، افراد خاص پیروز انتخابات شوند.
وی بیان کرد: برخی از نمایندگانی که با حداقل آرا به مجلس یازدهم راه یافته‌اند، همه مشکلات کنونی را از چشم دولت می‌بینند، غافل از اینکه طرح‌هایی که در این مجلس تصویب می‌شود بیشتر جناحی و سیاسی است.

کاهش مشارکت انتخابات به نفع اصولگرایان است
این فعال سیاسی تصریح کرد: انتخابات گذشته نشان داده اصولگرایان همواره رای ثابت و مشخصی دارند و اصلاح‌طلبان دارای رای شناور و خاکستری زیادی هستند؛ از آنجایی که اصولگرایان در هر دوره پای ثابت انتخاباتند نتیجه می‌گیریم هر چه مشارکت انتخابات کمتر باشد رای اصولگرایان بیشتر خواهد بود.

گرامی‌مقدم افزود: حاکمیت و اصلاح‌طلبان در صورت مشارکت مردمی پیروز انتخابات خواهند بود زیرا هم مشروعیت حاکمیت بیشتر خواهد شد و هم آرای شناور به نفع اصلاح‌طلبان در صندوق ریخته می‌شود.
وی ادامه داد: توصیه می‌کنم افرادی که دلسوز و وفادار نظام هستند زیر بار فشار جریان اصولگرایی نروند و تنها منافع ملی را در نظر بگیرند و مردم را در همه مناسبات در اولویت قرار دهند.

این فعال سیاسی تصریح کرد: وجود احزاب یکی از ضروریات زندگی مدرن و از موثرترین نهادهای تاثیرگذار بر روندهای تصمیم‌گیری و اجرایی کشورها و به عنوان حلقه رابط بین مردم و حاکمیت سیاسی عمل می‌کنند؛ بنابراین شورای نگهبان با اجازه دادن به همه نحله‌های سیاسی می‌تواند در افزایش مشارکت سیاسی نقش مهمی را ایفا کند.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.