نمایندگان رفتار و عملکرد خود را بازبینی کنند

تهران- ایرناپلاس- نماینده سابق مجلس با توجه به رفتارها و سخنان برخی از نمایندگان مجلس یازدهم، ‌ تاکید کرد، آنها به اعتبار نمایندگی مردم در این جایگاه حقوقی قرار گرفته‌اند؛ بنابراین باید اخلاق شایسته جایگاه خود را داشته باشند و در این زمینه رفتار خود را بازبینی و اصلاح کنند.

واکاوی عملکرد مجلس یازدهم در حدود ۱۰ ماه فعالیت آنها، به ویژه رفتارهای برخی از نمایندگانی که ادبیات تند و ناشایستی نسبت به مسئولان اجرایی تا ماجرای اخیر سیلی قانونگذار به مجری قانون، در کنار بررسی طرح‌های غیرعلمی، نگاه جناحی و سیاسی نسبت به دولت و ... نه تنها با انتقادهای عمده‌ از سوی صاحب‌نظران و افکار عمومی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها همراه شده بلکه رهبری را نیز به واکنش واداشت و ایشان در دو نوبت به بهارستان‌نشینان تذکرات جدی دادند.

داوود محمدی نماینده مردم در مجلس دهم شورای اسلامی درباره این رفتارها و عملکرد مجلس یازدهم به ایرناپلاس گفت: مجلس وظایف مهم و اساسی در کشور دارد و اگر به وظایف خود به درستی عمل کند می‌تواند در اداره کشور و نظام موثر باشد. اما در سال‌های اخیر به دلایل مختلف کارایی خود را از دست داده و در آن جایگاهی که قانون اساسی برای آن تعبیه کرده و به گفته امام(ره) که مجلس باید در راس امور باشد، دور شده است.

وی افزود: شرایط مجلس مطلوب نبوده و این مساله فقط به مجلس یازدهم مربوط نیست. مجلس دو وظیفه عمده قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین را برعهده دارد که لازمه آن این است که علم لازم، تخصص، تجربه و شاخص‌های مطلوب در افرادی که وارد مجلس می‌شوند وجود داشته باشد. علاوه بر این، یکی دیگر از شاخص‌های موثر و مهم، اخلاق و رفتار کسی است که به عنوان نماینده مردم وارد مجلس شده است.

پیش‌داوری، رویکرد نمایندگان مجلس یازدهم به دولت
این نماینده سابق مجلس معتقد است، شاید شیوه انتخاب و عدم مشارکت مردم در انتخابات ۹۸، در بوجود آمدن این شرایط موثر باشد اما لازم است  نمایندگان کنونی عملکرد خود را بازبینی و اصلاح کنند.

او افزود: امیدواریم مجلس یازدهم و نمایندگان آن با بررسی عملکردشان در این مدت، خود را پیدا کرده و مورد ارزیابی و بازبینی قرار دهند. اگر مجلس قوی، قدرتمند، خلاقیت و صلابت لازم را داشته باشد، می‌تواند بسیار نتیجه‌بخش بوده تا مشکلات کشور بهبود یابد.

محمدی با یادآوری عملکرد مجلس در قبال دولت و مسئولان اجرایی کشور نیز گفت: درست است که دولت، قوه مجریه است و نمایندگان وظیفه دارند بر عمکرد آن نظارت کنند و در موعد لازم، تذکر دهند اما باید مراقب باشند که این انتقادها علمی و به دور از نگاه سیاسی باشد. دولت ممکن است خطا داشته باشد اما باید با بررسی کارشناسی و با ادبیات سنجیده و مناسب، تذکر و عمل به وظیفه قانونی انجام شود. در مدت اخیر ما شاهد ادبیاتی در مجلس بودیم که زننده و به دور از شأن و جایگاه مجلس شورای اسلامی و جمهوری اسلامی بود.

این نماینده سابق مجلس افزود: مردم توقع دارند مسائل آنها پیگیری شود و بهارستانی‌ها به اعتبار نمایندگی مردم، در این جایگاه حقوقی قرار گرفته‌اند؛ بنابراین باید اخلاق و رفتار شایسته‌ای از خود نشان دهند.

او در ادامه درباره مصوبه‌های مجلس یازدهم، توضیح داد: در مجلس دهم، هیات رئیسه مواردی که از طرف دولت به مجلس ارسال می‌شد را به دو علت در اولویت قرار می‌داد؛ نخست اینکه دولت مسئول اجرایی کشور است و بنا به ضرورت، وقتی مشکلی در اجرای امور قرار گیرد، لایحه تنظیم می‌کند. دوم اینکه کارشناسی دولت مطلوب است و روی لوایح، بررسی‌های کارشناسی درستی انجام شده است.

آسیب‌های نگاه جناحی نمایندگان در فعالیت مجلس
محمدی تاکید کرد، مجلس یازدهم با پیش داوری و نگاهی که از گذشته به دولت دارد، ایفای نقش می‌کند؛ در واقع چون دولت را قبول ندارد، به کمک دولت نمی‌آید. در صورتی که مجلس باید بر کار دولت نظارت کند و در زمان لازم به کمک دولت بیاید.
وی تصریح کرد: نگاه سیاسی و جناحی نمایندگان در کارشان می‌تواند برای کشور آسیب‌زا باشد. یک نماینده حق دارد جهت‌گیری سیاسی خاص خود را داشته باشد اما در جایگاه نمایندگی باید بی‌طرفانه عمل کند. امیدواریم نمایندگان این دوره از مجلس شورای اسلامی اگر چنین نگاهی هم دارند، آن را ترک کنند و در کنار نظام، دولت و سایر مسئولان اجرایی کشور به دنبال بهبود اوضاع مردم باشند.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.