واکاوی فیلم «بانوی بهشت»

توطئه جدیدی در راه است؟

۲۳ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۴۶
کد خبر: 84182832
سید جواد طاری
توطئه جدیدی در راه است؟

تهران - ایرناپلاس- اواخر سال ۹۳، دوسال از ظهور و گستره وسیع مناطق اشغالی توسط گروه داعش گذشته بود که در یکی از کلاس‌­های دانشگاهی، استاد در پاسخ به پرسشی درباره ماهیت و هویت داعش یک جمله گفت؛ در واقع به جای پاسخ مستقیم، یک سوال هوشمندانه مطرح کرد: «چرا تا این لحظه داعش هرگز تهدیدی برای اسرائیل به وجود نیاورده است؟» 

این پرسش که در طول سال‌­های بعد بزرگتر و فراگیرتر شد تا امروز نیز بی‌پاسخ مانده است؛ از همین رو جمهوری اسلامی به درستی این گروهک تروریستی را «تکفیری-صهیونیستی» نامید.

به نام فاطمه(س)، به کام دشمنان پیامبر(ص)
چند روزی است همزمان با ایام فاطمیه، اکران محدود اثری سینمایی با نام بانوی بهشت، بحث‌ها و تحلیل‌­های زیادی را برانگیخته و بویژه عقبه مالی و لجستیکی این فیلم سبب طرح مباحثی جدی شده است.

فیلم سینمایی «بانوی بهشت» دو جریان موازی را به هم پیوند می­‌دهد؛ ظهور داعش در عراق و سوریه و ماجراهای زندگی حضرت فاطمه(س)، غدیر و بنی‌سقیفه؛ در واقع پیام فیلم به مخاطب این است که همان جریان صدر اسلام که باعث آزار دختر پیامبر اسلام و همسرش بودند، ۱۴ قرن بعد در قالب گروهک داعش ظهور کردند و هدف اصلی آنها کشتار و نابودی شیعیان است.

ناگفته پیداست که انتشارچنین پیامی تا چه حد می‌­تواند باعث خشم برادران اهل سنت و دمیدن بر آتش تفرقه و نزاع میان مسلمانان بویژه در شرایط کنونی شود.

عوامل اصلی؛ صهیونیسم و شیعه انگلیسی
درباره ماهیت و عوامل سازنده این فیلم در چند روز اخیر اطلاعات زیادی منتشر شده، از جمله اینکه طراح و نویسنده فیلم، روحانی به ظاهر شیعه‌­ای است که سابقه توهین به شخصیت‌­های مورد احترام اهل تسنن را دارد؛ سال‌هاست در انگلستان پناهنده شده؛ پیش و پس از این پروژه سینمایی چه گذشته، واکنش‌های مهم برانگیخته شده از سوی برخی مراجع شیعه و نهادهای اسلامی، چگونگی تامین بودجه هنگفت آن و ... .

اما از منظری سیاسی و استراتژیک، اکران فیلم بانوی بهشت، در این شرایط زمانی خاص، اهمیت زیادی دارد؛ بررسی‌­ها نشان می‌­دهد ایده و فکر اولیه این پروژه مربوط به سال ۲۰۱۶ یعنی اوج قدرت‌نمایی و وحشت‌افزایی داعش و گروهک‌­های تروریست هم­پیمانش بوده که از قضا در واپسین روزهای سال ۲۰۲۰ به اکران رسیده است. اگر چهار سال پیش عوامل پشت و روی صحنه تلاش داشتند تصویری بهت‌­آور از خلافت خودخوانده عراق و شام نشان دهند، اکنون با شکست و متلاشی شدن آن دستگاه، به نظر می‌­رسد هدف دیگری را دنبال می­‌کنند.

توطئه‌ای جدید برای منطقه؟
تحولات منطقه خاورمیانه نشان می­‌دهد زائده­‌ای به نام داعش، دیگر کارایی چندانی برای جبهه غربی-صهیونیستی ندارد، بیش از آن نمی‌­توان از ابوبکر بغدادی­‌ها برای مشغول ساختن جهان اسلام بهره گرفت و مسلمانان را درگیر نبردهای پرهزینه داخلی کرد.
از یاد نبرده‌­ایم که خردادماه ۹۶ همزمان با آشکار شدن اولین نشانه­‌های پایان داعش که یادآور نقش بی‌بدیل سردار سلیمانی‌­هاست، فرماندهان ارشد ارتش رژیم صهیونیستی ضمن ابراز نگرانی از شکست گروه تکفیری صهیونیستی داعش، تأکید کردند شکست داعش به نفع حزب‌الله لبنان و بشار اسد و به زیان اسرائیل است.

بی‌تردید هیچ حادثه‌ای از در طول عمر حدودا هفتاد ساله موجودی نامشروع به نام اسرائیل، به اندازه فتنه داعش و قیل و قال­اش نتوانست جهان اسلام را از توجه به آن «غده سرطانی» بازدارد و با مشغول ساختن خودی‌­های مسلمان، فرصت مناسبی برای امنیت و آسایش صهیونیست‌­ها فراهم کند.

رهبر معظم انقلاب نیز همان سال ۹۳ با یادآوری داعش و عقبه جریان تکفیری فرمودند: «آن کسانی که پشتیبان جریان تکفیرند، با رژیم صهیونیستی می‌­سازند تا با مسلمان‌­ها بجنگند. به رژیم صهیونیستی اخم هم نمی­‌کنند امّا نسبت به کشورهای اسلامی و ملّت­‌های اسلامی به بهانه‌های مختلف، انواع و اقسام ضربه‌ها را می‌­زنند و توطئه می‌­کنند.» ایشان همان سال دشمن اصلی را نه تکفیری‌­ها، که تحریک‌­کنندگان آن­ها یعنی «دست پنهان سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی» غرب و رژیم صهیونیستی دانستند.

پروژه جدید در پوشش سینما؟
سابقه و رفتار به شدت تکفیری، تخریب‌­گرانه و اختلاف‌افکنانه شیعه انگلیسی و جریانی که فیلم مورد بحث را کلید زدند به خوبی نشان دهنده اهداف و انگیزه‌­های آن است؛ آن­هم در شرایطی که منطقه تازه روی آرامش به خود دیده و از شرارت داعشی‌­ها نسبتا آسوده شده است.
دقت در زوایای پنهان این فیلم، عقبه و سابقه تهیه‌کنندگان و مدیران و نیز کارزار تبلیغاتی بزرگی که راه‌انداخته‌­اند خبر از طرح‌ریزی و اقدام برای پروژه جدیدی علیه وحدت و همدلی مسلمانان دارد؛ با این تفاوت که این بار از هنر و ظرافت‌های بصری و روانی آن نیز بهره‌گرفته‌اند و با حمایت پنهان عوامل اصلی پشت صحنه، خواب‌­های خطرناکی دیده‌­اند؛ اینکه چرا در کشوری که فیلم بانوی بهشت  با نام اولیه «روز عذاب» !) در آن تهیه و تدوین شده خود پایه‌­گذار اصلی رژیم صهیونیستی بوده، گویای دست‌­های پشت پرده عوامل غربی و اسرائیلی آن است؛ بویژه که تهیه و تولید چنین فیلمی هرگز به تنهایی در بضاعت هنری و مالی گروه به ظاهر شیعه­ ساکن انگلیس نبوده و به اعتراف خودشان، از کمک‌ها و حمایت کامل سینماگران حرفه‌­ای غربی نیز برخوردار بوده است.

اگرچه تا کنون بسیاری از مراجع تقلید، دبیر شورای عالی امنیت ملی، جمعیت علمای جبل عامل و جامعه المصطفی العالمیه، واکنش­‌های مختلفی در تحریم و تقبیح ساخت و نمایش این فیلم داشته‌­اند، اما به نظر می­‌رسد لازم است حرکتی هماهنگ در سطحی گسترده‌­تر برای خنثی‌سازی این پروژه شکل گیرد؛ حرکتی با همراهی بزرگان شیعه و سنی، هنرمندان، اهالی سینما و مقام‌های باندپایه کشورهای مسلمان و افشای توطئه­‌ای که با اکران گسترده فیلم ممکن است محقق شود.

یکبار دیگر تحلیل آن استاد دانشگاه را مرور کنیم و با تامل در آن، تلاش جدید جبهه غربی_عربی_عبری را تحلیل کنیم: «چرا داعش هرگز تهدیدی برای اسرائیل به وجود نیاورد»؟

۷ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.