نماینده ادوار مجلس: مخالفان درصدد مصادره موفقیت‌های دولت هستند

تهران- ایرناپلاس- نماینده ادوار مجلس درباره طرح «اقدام متقابل علیه آمریکا عامل اصلی ترور شهید سلیمانی» در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از نمایندگان با چانه‌زنی در داخل، به دنبال مصادره موفقیت دولت در برجام هستند.

به گزارش ایرناپلاس، نمایندگان مجلس یازدهم در نخستین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی، دست به کار تهیه طرحی شده‌اند که براساس آن ایران باید اقداماتی متقابل در مقابل این جنایت آمریکایی‌ها انجام دهد.
این طرح، چهارشنبه دهم دی‌ماه از سوی هیات رئیسه مجلس اعلام وصول شد تا برای بررسی کارشناسی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارجاع شود.

«ضرورت پاسخ به شرارت‌های تروریست‌های آمریکایی در کشور میزبان»، «ممنوعیت مذاکره بر سر توان تسلیحاتی»، «ممنوعیت واردات کالا و خدمات از آمریکا» و «محکومیت ترور شهید سلیمانی» از جمله مفاد طرح اقدام متقابل علیه آمریکا عامل اصلی ترور شهید سلیمانی است.

در همین رابطه داریوش قنبری نماینده ادوار مجلس و از فعالان سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا پلاس تاکید کرد: این طرح اهدافی فراجناحی را دنبال می‌کند و مسائل پشت پرده زیادی را به همراه دارد؛ در مجموع مسائل و مشکلات زیادی را می‌تواند به دنبال داشته باشد.
وی با بیان اینکه این طرح در عمل دست دولت را در حل مسائل مسالمت‌آمیز می‌بندد، اظهار داشت: خون پاک شهید سلیمانی را نباید به تصفیه‌حساب‌های جناحی ربط داد و نیاز است در مباحث قانون‌گذاری و حل مشکلات کشور بیش از این تدبیر کرد.

وی گفت: پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، عده‌ای از نمایندگان را دستپاچه کرده است و هر بار، مصوبه یا طرحی را در مجلس ارائه می‌دهند که جز ضرر به منافع ملی، اثر دیگری ندارد و ارائه این طرح‌ها نشانه دستپاچگی و و نگاه حزبی به مسائل بین‌المللی دارد.

این فعال سیاسی، ۲ سناریو را از مطرح کردن این طرح بیان کرد و گفت: سناریوی نخست دلواپسان از اجرای این طرح، بی‌اثر کردن موفقیت‌های برجام است و تلاش دارند دوباره به وضعیت پیش از دولت روحانی برگردیم و دچار بحران بین‌المللی شویم.
در سناریوی دوم نیز تلاش دارند با سنگ‌اندازی به دولت، فرصت‌سوزی کرده و در عمل برجام تا انتخابات ۱۴۰۰ راکد بماند و بعد از آن، به ماحصل نتایج برجام برسند.

قنبری ادامه داد: برخی از نمایندگان با این تفکر پیش می‌روند که اگر چنانچه دولت دوازدهم تا انتخابات آتی در مذاکره با آمریکا به نتیجه‌ای رسید آن را نتیجه اجرای طرح‌های جناح خود فرض کنند.
عضو حزب مردم‌سالاری افزود: مجلسی که وعده سروسامان دادن به اقتصاد کشور را داده بود، در عمل درگیر مسائل سیاسی و جناحی از جمله تغییر قانون انتخابات و طرح اقدام مقابل علیه آمریکا شده است.

وی خاطرنشان ساخت: برخی از نمایندگان همواره با متغیر خارجی همراه بوده‌اند و در زمان ریاست جمهوری ترامپ با سیاست‌های آن همراه بودند و تلاش می‌کردند از هر راهی، دولت را در اجرای سیاست‌های خارجی و بین‌المللی محکوم کنند.
وی افزود: حتی طیفی از دلواپسان نیز وجود دارند که بدشان نمی‌آید دولت دوازدهم تا انتخابات ۱۴۰۰ به نتایجی نرسد و مشارکت انتخابات کاهش یابد. 

قنبری با بیان اینکه این طرح مشکلات اقتصادی زیادی را برای کشور به همراه می‌آورد، افزود: اینکه شرط عذرخواهی آمریکا زمینه‌ساز از بین بردن هرگونه از مذاکره است، به صلاح سیاست خارجی ما نیست و این شرط به طور قطع از طرف آمریکا پذیرفتنی نیست.

وی افزود: اجرای این طرح، دست دولت بایدن را برای برگشتن به برجام از بین می‌برد و اینجاست که اجرای این طرح علاوه بر تداوم تحریم‌های اقتصادی، پیامدهایی منفی دیگری نیز در پی دارد.
این فعال سیاسی، این طرح را بسیار خطرناک‌تر از طرح غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانیومی دانست که توسط مجلس تصویب شد و ادامه داد: در آن طرح، دلایل لازم را برای غنی‌سازی داریم زیرا دولت آمریکا از برجام خارج شده و پایبند به تعهدهای بین‌المللی نبوده است.

وی با بیان اینکه مخالفت با دولت، پیامدی جز از بین بردن منافع ملی، نتیجه دیگری را نخواهد داشت، افزود: اجرای این طرح در راستای منافع ملی گام بر نمی‌دارد و با نگاه خاص جناحی و انتخاباتی اجرا می‌شود.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.