توکلی: مستدل نقد کنیم، نه تخریب؛ ترقی: هجمه‌ها علیه دولت، مردمی است!

تهران- ایرناپلاس- فضای حاکم بر فعالیت سیاسی در کشور به سمت انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گام برداشته شده و در این میان اقدامات تندروها نیز دوچندان شده و در مراسم‌های مختلف، به هر بهانه‌ای، به جای نقد سازنده و در چارچوبی که رهبری بارها بر آن تاکید کرده‌اند، به سمت تخریب و توهین و حتی تهدید دولتمردان رفته‌اند.

به گزارش ایرناپلاس چندماه تا انتخابات ۱۴۰۰ باقی مانده، فضای سیاسی کشور و مواضع سیاسیون جهت‌گیری انتخاباتی پیدا کرده است. اما برخی مواضع و سخنان فعالان سیاسی و حتی اقداماتی که گاهی با عنوان خودجوش! توجیه می‌شود، به سمت تخریب و انتقادهای خارج از چارچوب پیش رفته است.

از جمله این رفتارها را می‌توان به تجمع و صدور بیانیه در مراسمی در قم اشاره کرد که به اتهام‌زنی علیه دولت بویژه رئیس‌جمهوری و تهدید به سیلی زدن روحانی نیز کشیده شد.

البته موضوع به این مراسم ختم نمی‌شود؛ برخی شخصیت‌های سیاسی که در یکسال اخیر از هر فضایی برای نقد با چاشنی تخریب دولت استفاده‌ کرده‌اند، این روزها در مصاحبه‌های مختلف و حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات خود برای انتخابات ریاست جمهوری را با جهت‌گیری تقابل با دولت پیش می‌برند.

در حالی شاهد چنین رفتارها و تندروی‌ها هستیم که رهبر معظم انقلاب در چند ماهه اخیر بارها خطاب به کسانی که مسئولیت نیز دارند به رئیس جمهوری هتاکی کرده بودند، تاکید کردند: هتک حرمت در میان مردم حرام است و نسبت به مسئولان بیشتر، بخصوص در میان مسئولان بالای کشور. ممکن است انتقاد درستی داشته باشید، انتقاد کنید اشکالی ندارد اما انتقاد با اهانت و هتک حرمت متفاوت است؛ اینگونه رفتارها و هتک حرمت، روش آمریکایی‌هاست که در مناظره‌ها و کارهای مطبوعاتی، خود را در دنیا رسوا کرده‌اند تا جایی که یک شخصیت برجسته سیاسی آنها می‌گوید، دنیا با هراس و تحقیر به ما نگاه می‌کند.

توکلی: نقد باید منطقی و  به دور از تخریب و توهین باشد
احمد توکلی فعال سیاسی اصولگرا و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره رویکرد برخی جریان‌ها در هجمه به دولت به ایرناپلاس گفت: راه دم دستی این است که کارکردهای دولت، نقد و نقض شود. این کار اساسا درست است اما منطق و روش آن مهم است که باید منطقی، مستدل و منصفانه باشد. من مخالف تخریب و توهین هستم. انتقاد کارکردهای دولت باید با احترام باشد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره حواشی برخی اقدامات در مراسم‌های مختلف از جمله در قم و هتاکی و تهدید رئیس‌جمهوری گفت: من همه مسائل را مردم می‌دانم؛ اما مردم ممکن است، اشتباه  کنند. ما و رسانه‌ها باید کمک کنیم که دو طرف بتوانند فضا را تعدیل کرده و در این بحبوحه انتخابات، به جای تخریب، انتقاد اصولی داشته باشیم.

حمیدرضا ترقی فعال سیاسی اصولگرا و عضو حزب موتلفه اسلامی نیز درباره چنین رفتارهایی به ایرناپلاس گفت: نگاه من به اشخاصی که بنا دارند نامزد انتخابات ۱۴۰۰ شوند، موضعی خارج از چارچوبی که رهبری مشخص کرده‌اند، نیست. در واقع باید همسو با این مسیر گام برداشت.

وی، هجمه‌ها و توهین به دولت روحانی را یک واکنشی عادی توصیف کرد و مدعی شد: در اواخر دولت احمدی‌نژاد نیز حامیان دولت آقای روحانی به تخریب دولت دهم می‌پرداختند.
این عضو حزب موتلفه، بدون بیان مثالی از این تخریب‌ها، درباره رفتارهایی با چاشنی تهدید و توهین که در حواشی برخی مراسم‌ها علیه دولتمردان صورت می‌گیرد، فقط به این به این جمله بسنده کرد که «این رفتارها و موضع‌گیری‌ها، مردمی است!»
برخی دیگر از چهره‌های شناخته شده از اصولگرایان، درباره این هجمه‌ها و رفتارهایی که با شروع فضای انتخاباتی کلید خورده،‌ اظهار داشتند درباره این رخدادها حاضر به گفت‌وگو  نیستند.

۱ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.