این دوگانه‌سازی‌ها را پایان دهیم

تهران- ایرناپلاس- واکنش‌ها و انتقادها به اقدام یک گروه چند نفره در تغییر تابلو خیابان استاد محمدرضا شجریان، به خانواده شهدا نیز رسیده است؛ آنها نیز می‌دانند تداوم چنین رفتارهایی، پیامدی جز ایجاد تقابل و دوقطبی‌سازی میان گرایش‌های متفاوت جامعه ندارد.

به گزارش ایرناپلاس، پس از درگذشت محمدرضا شجریان خسرو آواز ایران، شورای شهر تهران این اجازه را یافت تا یکی از خیابان‌های تهران را مفتخر به نام وی کند. شورای شهر تهران در دو سال گذشته تلاش کرده بود نام چند نفر از بزرگان هنر و ادبیات را بر خیابان‌های تهران بگذارد اما پس از تصویب این طرح، با مخالفت‌هایی مواجه شده بود. از آنجا که نزد ما ایرانیان پهلوان مرده را عشق است، پس از به خاک‌سپاری این استاد آواز ایرانی، مجوز این اقدام صادر شد و یکشنبه ۳۰ آذرماه، خیابان فلامک در منطقه ۲ به نام استاد محمدرضا شجریان نامگذاری شد.

اقدامی نسنجیده و فارغ از دوراندیشی
پس از این نامگذاری، چهارشنبه هفته گذشته (سوم دی‌ماه) تصاویری منتشر شد که چند نفر اقدام به مخدوش کردن تابلو خیابان محمدرضا شجریان کرده و آن را به نام شهید محسن فخری‌زاده تغییر دادند. رحیم احمدی‌روشن پدر شهید بزرگوار مصطفی احمدی‌روشن که این عده اندک را همراهی می‌کرد، درباره علت این اقدام به خبرنگاران گفته بود: «شجریان به مردم اعتقادی نداشت و شورای شهر تهران، شورای اسلامی شهر است یا شورای سلبریتی‌ها و خواننده‌ها!»
 


در پی این اقدام موجی از مخالفت‌ها از سوی افرادی با گرایش‌های متفاوت به وجود آمد و همان ابتدا خانواده شهید فخری‌زاده در بیانیه‌ای نارضایتی خود را از این کار اعلام کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «با عنایت به علاقمندی و احترام شهید عزیزمان به هنر و موسیقی اصیل ایرانی و زبان و ادبیات فاخر پارسی به عنوان ارکان جدائی‌ناپذیر فرهنگ غنی ایران اسلامی، هرگونه تغییر در نام‌ها و نمادهای این عرصه، دور از اندیشه و سیره آن شهید راه علم و دانش و اقتدار میهن عزیزمان است.
با تقدیر و تشکر از ابراز احساسات ارادتمندان به ساحت شهدای انقلاب اسلامی به ویژه شهید دکتر محسن فخری‌زاده به استحضار می‌رساند، هرگونه تغییر در نام‌ها و عناوین معابر و خیابان‌ها باید از طریق مراجع رسمی صورت گیرد و اقداماتی خارج از رویه‌های جاری، شایسته و به مصلحت نمی‌باشد.»

تغییر نام این خیابان از سوی این چند نفر در حالی صورت گرفت که شورای شهر تهران در همان ساعات ابتدایی ترور شهیدفخری‌زاده، خیابان صنایع را به نام این شهید نامگذاری کرده بود.

انتقاد تند یک فرزند شهید
بعد از اعتراض خانواده شهید فخری‌زاده، حسین قدیانی از روزنامه‌نگاران اصولگرا که خود نیز فرزند شهید است، با سخیف دانستن این کار، یادداشتی در اینستاگرام خود منتشر کرد: «دقیق نمی‌دانم در هشت سال دفاع مقدس، چندتا شهید دادیم اما خوب می‌دانم که هیچ کدام از خانواده‌های شهدای نجیب و بی‌ادعای دهه‌ شصت، چنین کارهای سخیفی نمی‌کردند که روی اسم یک خیابان، اسم دیگری بچسبانند؛ ولو اسم یک شهید!... از نقشه‌های دشمن، همین است که با لطائف‌الحیل، بین شهدای جنگ تحمیلی با شهدای مدافع حرم یا شهدای هسته‌ای، فاصله‌ بیندازند و مع‌الاسف چنین کارهایی قطعاً بازی در زمین دشمن است!
طبق قانون، خیابانی را گذاشته‌اند به نام استاد شجریان و تو برداری اسم شهید والامقام هسته‌ای را بزنی روی اسم «خسرو آواز ایران» و توّهم هم بزنی که داری از فرهنگ ایثار و شهادت دفاع می‌کنی! این کارهای نابخردانه، ظلم به فخری‌زاده است، ظلم به احمدی‌روشن است، ظلم به روح‌الله است و ظلم به سیدعلی است! با این کارها، حتماً محبوبیت شجریان بیش‌تر می‌شود؛ هم‌چنان که قطعاً نفرت توده‌ی مردم از حزب‌اللهی‌ها بیش‌تر می‌شود!»

قدیانی در ادامه یادداشت خود خطاب به پدر شهید احمدی روشن نوشت: «نکن جناب احمدی‌روشن از این کارها! به ضرر خون پسرت داری فعالیت می‌کنی! به قرآن این‌جور نبودند پدران شهدای دهه‌ شصت! بس کن! اسم چند تا کوچه و خیابان و مدرسه و پایگاه را به اسم شهدای هسته‌ای بزنند، تا شما بزرگوار بی‌خیال این کارها شوی؟! والله شمار زیادی از مردم در دهه‌ شصت، برای این ایران و این اسلام و این انقلاب، شهید دادند اما هرگز این‌قدر حق به جانب نبودند! ... کاری نکن که حتی من هم از سر لج بگویم که خدا را شکر، پدرم «شهید فتح خرم‌شهر» بود، نه هسته‌ای!»

واکنش خانواده و شاگردان شجریان
رایان شجریان پسر کوچک محمدرضا شجریان در واکنش به این اتفاق صفحه خودش نوشت: چون دوست دشمن است شکایت کجا بریم.
فرزند استاد شجریان چند روز پیش از نصب تابلوی خیابان محمدرضا شجریان نیز با نوشتن مطلبی با عنوان «نوشدارو پس از مرگ سهراب»، از نصب دیرهنگام تابلوی خیابان شجریان انتقاد کرده بود.

در همین رابطه محمدحسین آقاسی، وکیل محمدرضا شجریان با توجه به واکنش اعضای خانواده مرحوم شجریان نسبت به اقدام نسنجیده انجام شده، گفت: با بعضی از اعضای خانواده که صحبت کردم به شدت از این نوع رفتار دلخور و ناراحت هستند که چرا با وجود اینکه استاد در قید حیات نیست اما همچنان این رفتارهای ناشایست و نسبت‌های نادرست را به استاد می‌دهند.

قوه قضاییه برخورد کند
عباس عبدی روزنامه‌نگار و فعال سیاسی در واکنش به اقدام این افراد برای تغییر نام خیابان استاد شجریان در حساب توئیتری خود نوشت: «‌۷ نفر و یک کودک در معیت یک روحانی رفتند تا نام خیابان استاد شجریان را عوض کنند. اینها مقصر اصلی نیستند. به کسانی باید توجه داد که این اقدامات را تامین و حریم امن برای آن درست می‌کنند ولی خودشان در صحنه حاضر نمی‌شوند.»

علی مطهری نماینده سابق مجلس نیز سکوت نکرد و درباره این اتفاق در توئیتی چنین نوشت: «قوه قضاییه باید افرادی را که قانون‌شکنی کردند و با عنوان شهید در خیابانی، نام دیگری را جایگزین نام استاد شجریان کردند مؤاخذه و مجازات کند. شهیدان فخری‌زاده و احمدی‌روشن هر دو افرادی خوشفکر و معتدل بودند و قطعاً از این کار راضی نیستند. شورای شهر باید تابلو را مجدداً نصب کند.»

محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران نیز در واکنش به این رخداد در پیامی توئیتری نوشت: «پس از شهادت شهید فخری‌زاده، شورای شهر تهران به احترام این شهید والامقام نام خیابان صنایع در منطقه یک (محل کار وی) را با قید فوریت به نام ایشان نامگذاری کرد. بیش از ۴۵ درصد نامگذاری‌های این دوره به نام شهیدان سرافراز میهن بوده است. انتظار رواداری به نمادهای جامعه خواسته زیادی نیست.»

مجید فراهانی دیگر عضو شورای شهر نیز در توئیتر خود نوشت: «نامگذاری خیابان شجریان اردیبهشت جاری مسیر قانونی خود را کاملاً طی کرده است. نیمی از نامگذاری‌های شورای پنجم به نام شهدا بوده و دوقطبی‌سازی کاذب شهدا-شجریان را جفا به شهیدان مظلوم می‌دانم. خیابان شجریان در منطقه ۲ و شهید فخری‌زاده جنب وزارت دفاع هر دو تثبیت شده خواهند ماند.»

کامبیز نوروزی حقوق‌دان نیز درباره این اتفاق به ایلنا گفت: اینگونه اقدامات به غیر از زیرسوال بردن تصمیم‌های یک نهاد، ملت را نیز در دوقطبی‌های سیاسی به‌جای پاسداشت ارزش مفاخر و شهدای کشور قرار می‌دهد؛ این امر پیامدهای بسیار نامبارکی را در مقابل استراتژی «جذب حداکثری» نیروهای انقلابی و ارزشی کشور ایجاد خواهد کرد.

واکنش فرماندار تهران
از سوی دیگر، فرماندار تهران با تاکید بر لزوم طی شدن مراحل قانونی مصوبات شورای شهر، گفت: شهرداری خلاف قانون تابلو را نصب کرده و نامگذاری هیچ خیابانی به نام شجریان قانونی نیست. عیسی فرهادی اصرار دارد که مراحل قانونی برای مصوبه نامگذاری خیابانی بنام شجریان طی نشده است.

وی درباره نامگذاری خیابانی بنام استاد شجریان اعلام کرد: مصوبه نامگذاری خیابانی به نام شجریان با مخالفت هیات تطبیق مواجه شد و برابر قانون باید ایراد این هیات توسط شورا رفع و بار دیگر به هیات ارسال می‌شد و یا در صورت اصرار شورا بر تغیر نکردن مصوبه خود، موضوع به هیات حل اختلاف وزارت کشور برای تصمیم‌گیری نهایی ارسال می‌شد.

فرماندار تهران معتقد است پس از مخالفت هیات تطبیق، هیچکدام از این مراحل طی نشده و به این ترتیب شورا هیچ مصوبه‌ قانونی برای اینکه خیابانی به اسم استاد شجریان باشد، برای آنها ارسال نکرده است و اقدام در این زمینه قانونی نیست.
فرهادی به سوی دیگر ماجرا هم اشاره کرد: از سوی دیگر اگر تابلویی نصب شده باشد و کسی آن را تغییر دهد، باز هم اقدامی خلاف قانون انجام شده.

فرمانداری در مقام تایید نیست
در پی این اظهارنظر فرماندار تهران، علی اعطا سخنگوی شورای شهر در مورد اظهارات فرماندار تهران مبنی بر لزوم طی شدن مراحل قانونی مصوبه شورا برای نامگذاری خیابانی بنام استاد شجریان گفت: همه مصوبه‌های شورا به فرمانداری تهران به عنوان دبیرخانه هیات تطبیق مصوبات ارسال می‌شود. اما هیات تطبیق مصوبه‌ها که یکی از اعضای آن فرماندار است، در مقام تایید یا رد مصوبات نیست، بلکه فقط در مهلت ۲ هفته‌ای، می‌تواند نسبت به مصوبه‌ای اعتراض کند.

وی ادامه داد: مصوبه نامگذاری خیابانی به نام شجریان نیز برای هیات تطبیق جهت اطلاع ارسال شده است و به طور کلی رد و تایید و سوال درباره معیارهای نامگذاری، کار فرمانداری و هیات تطبیق نیست.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه براساس قانون، هیات تطبیق ۱۴ روز فرصت دارد نسبت به مصوبه ارسالی شورای شهر اعتراض کند، گفت: اگر قانون شوراها را بخوانیم موضوع روشن است. هیات تطبیق به دو دلیل می‌تواند نسبت به مصوبه‌های شورا اعتراض کند. اگر هیات تطبیق یک مصوبه را خارج از حدود و صلاحیت شورا تشخیص دهد و یا مصوبه‌ای را مغایر با قوانین و مقررات فرا دستی بداند، می‌تواند نسبت به این مصوبه اعتراض و نه تایید و رد کند.

وی با بیان اینکه در مورد مصوبه‌های نامگذاری در شورای شهر براساس قانون اصلا نباید این فرآیند طی شود، افزود: در مورد مصوبه‌های نامگذاری‌ها، اصولا فرایند یادشده طی نمی‌شود و فقط برای اطلاع، به فرمانداری ارسال می‌شود و بحث مهلت دو هفته‌ای و اعتراض یا رد و تائید نیز اساسا مطرح نیست. فرماندار نمی‌تواند مکاتبه کند و بگوید دلایل و معیارهای این نامگذاری‌ها چیست.

به هر حال آنچه مشخص است اینکه ایران کشوری ۸۰ میلیونی با ترکیبی از انسان‌ها با سلایق و علایق مختلف است. در چنین کشوری همه به حق یکدیگر طبق قانون احترام بگذارند تا بتوانند در کنار هم در آسایش زندگی کنند.
اقدامات سلیقه‌ای و خارج از چارچوب قانون مورد تایید هیچ عقل سلیمی نیست و مورد تقبیح و سرزنش است، بویژه آنکه در این روزها، تلاش دشمن چیزی جز ایجاد افتراق و چندگانه‌سازی میان مردم نیست. در این کشور مفاخر و بزرگان زیادی زندگی کرده‌اند که باید نام‌شان بلند و یادشان گرامی داشته شود و ذخیره‌ای شوند برای نسل آینده.

۱ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.